Tentokrát zde máme test modelu, na jakém se vyhrávají závody Světového poháru v cross-country. Ostatně již samotný dodatek v názvu to jasně naznačuje. Lector World Cup je absolutním vrcholem nabídky německé značky Ghost a jen těžko si lze představit ultimativnější závodní bike - jak z pohledu konstrukce rámu, tak i osazení, a na samý vrchol patří rovněž cenovka 254 990 korun. Pokud však prostudujeme použité komponenty a přihlédneme k celkové váze kola 8,45 kilogramu včetně pedálů, uvědomíme si, že pojem vysoká cena může být relativní, neboť v tomto případě je každá investovaná tisícovka vyvážena výraznou gramovou redukcí. Je to podobné, jako bychom u rallyového speciálu řešili, že jeho mnohamilionová cenovka není adekvátní. Věřte nám, že je, přestože základní Fabia stojí nová jen lehce přes dvě stě tisíc...
Špičkové gramhoničské díly, superlehká devětadvacítková kola s karbonovými ráfky, upside-down vidlice Rock Shox RS1 se stovkovým zdvihem, a to vše navěšeno na nádherně zpracovaném rámu s nezaměnitelným rukopisem designérů. Jeho ostře řezané rysy dovolují hru světla a stínu, přičemž prolamování hran hlavové trubky nás navrací do doby vrcholného kubismu. Dojem je ještě umocněn černo-bílou kombinací, a pokud by byl pod designem podepsán Pavel Janák či jiná architektonická veličina dvacátých let minulého století, vlastně bychom se vůbec nedivili. Lector World Cup je skutečně příkladem dokonalého souznění tvaru a použité grafiky.
Konstrukce rámu nese označení Ultra Lightweight Carbon UC a v testované velikosti M působí velmi kompaktně, navíc i v matném laku vynikají mohutné profily trubek. Ta spodní se šestiúhelníkovým průřezem je doslova obří a velká chlapská ruka ji ani neobejme, přičemž svou šířkou trubka plynule přechází v celou šíři středového pouzdra s integrovanými ložisky. V témže rozestupu pak na tuto partii navazují mohutné řetězové vzpěry a použitá konstrukce je doslova prototypem maximálního možného výkonu. Ve stejném duchu se nese také široká sedlová trubka ve spodní části přecházející ve čtvercový profil, opět s ohledem na maximální boční tuhost. V kontrastu s tím vším se při bočním pohledu může zdát horní trubka, což je ovšem spíše jen optický klam daný použitou grafikou. Minimalismus je však příznačný pro sedlové vzpěry zadní stavby, samozřejmě s požadavkem maximální schopnosti pohlcovat otřesy. Tomu nahrává také zvýrazněný sloping rámu, z nějž pramení nejen funkční přesazení sedlové trubky, ale i snížené napojení sedlových vzpěr, jejichž větší „položení“ je alfou a omegou pro možnost propružení. Přesto zde nejde o jakýkoli kompromis - primární byla tuhost a přenos energie, ale i precizní vedení do zatáček, čemuž nahrává také použití pevných os.
Zaměříme-li pozornost na detaily, zaujme hlavová partie i čisté tvarování zadní stavby s krásně provedeným Post Mount úchytem. Nemůže chybět precizně vyřešené vnitřní vedení lanek i hadice brzdy, v čemž se rám výborně doplňuje s vidlicí. Použitá grafika působí tak, jako by byly vidlice i rám od úplného počátku navrhovány společně. Převody počítají hlavně se současným „závodním“ standardem 1x12, nicméně rám umožňuje rovněž dodatečnou montáž přesmykače, což chválíme.
Osazení je složeno z toho nejexkluzivnějšího, co se za peníze dá koupit. Připomínku jsme měli snad pouze k převodníku na testovaném kole, jenž měl pouhých 32 zubů. Sériová verze však naštěstí disponuje třicet čtyřkou, což je ve spojitosti s desítkovým nejmenším pastorkem podstatně vhodnější pro závodní nasazení. Sestava dílů od Tune je bezchybná a byla by naším favoritem i v případě, že bychom si sami osazovali kolo bez jakýchkoli finančních omezení. Třeba karbonová podsedlová objímka je doslova detailem k pomazlení. U zapletených kol a pár dalších dílů se testovaný bike lehce odlišuje od sériové modifikace 2017. Takže zatímco my jsme měli nasazena kola s ráfky od AX Lightness, „sériovka“ spoléhá na kompletní kola od Tune, také s karbonovým ráfkem, a to samé se týká rovněž sedlovky a řídítek. Když už jsme zmínili kola, sluší se dodat, že testovaný model je nabízen jak se „sedmadvacítkami“, tak devětadvacítkami, my jsme měli k dispozici 29“ verzi. Skvěle pracovaly brzdy Sram Level Ultimate a totéž platí o řazení XX1 Eagle. Někdo by možná nasadil šestatřicítkový převodník, aby se o rychlost neochuzoval ani ve sjezdech, trochu by tím však utrpěly vrchařské dovednosti.
Lektor závodního segmentu
Asi se dalo dopředu očekávat, že z hlediska jízdního projevu nebude mít kolo slabinu. Nemá. Zrychlení je fantastické a autentické pocity jezdce se dají stěží popsat slovy. Výborná tuhost rámu i vidlice, hodně nízká obvodová hmotnost zapletených kol a perfektně se odvalující pláště Thunder Burt v šířce 2,25 – zde není prostor na to, aby výkon nebyl maximální. Snad pouze vzorek obutí je dle našeho názoru až moc zaměřen na rychlost a jeho jemné středové členění se již v lehčím blátě rychle zalepí. Osvědčená klasika Racing Ralph by se nám zde proto líbila více, neboť by nabídla o dost více univerzality.
Geometrie je čistě závodní, tedy i ona je orientována více na výkon nežli na nějaké parádičky. Současně však nízká váha vybízí k tomu, aby si jezdec odskakoval terénní zlomy a odlepil obě kola od země při každé sebemenší příležitosti. Takže i když nebyl bike prvoplánově laděn na proplouvání točitých pěšin a klopenek, dokáže přesto pobavit. Preference ideální směrové stability není neotřesitelná, takže zatímco na přímých úsecích jede Ghost skoro jako po kolejích a my se můžeme soustředit pouze na záběr do pedálů a akceleraci, jakmile přijdou zatáčky, ukáže svou druhou tvář a popasuje se s nimi opravdu se ctí. Je ideálním společníkem pro ostrou jízdu typu „brzda-plyn“, tedy dobrzdit z velké rychlosti těsně před zatáčkou, tou se prosmýknout a okamžitě prudce akcelerovat na původní rychlost. Právě v tomto je přeborníkem, stále techničtější tratě cross-country s umělými překážkami jsou jeho přirozeným kolbištěm. V tom mu pomohou i velká kola, která si skvěle poradí s hodně členitým podkladem a kamenitými pasážemi. Za sucha jsou famózní i použité pláště, které ve výjezdech dokonale přilnuly k podkladu a současně nabídly solidní tlumení otřesů.
Tím se plynule dostáváme k jízdnímu pohodlí, zajištěnému vpředu vidlicí RS1 a vzadu sestavou rámu a sedlovky. Stovkový Rock Shox po dobu testu odváděl svou práci spolehlivě. O něco vyšší progresivita chodu odpovídala čistě závodnímu segmentu – tato vidlice nebyla navržena pro trailové pohupování. Dálkové ovládání hydraulického lockoutu bude i přesto v permanenci poměrně často, celkové ladění kola vyloženě svádí k tomu, abychom se při sebekratším asfaltovém přesunu zbytečně neokrádali o jakékoli setiny sekundy. Největším překvapením však byla schopnost sestavy rám - sedlovka zahladit ostrost rázů, a to přes značnou šíři sedlové trubky. Špičková sedlovka s velmi tenkou stěnou je zásadním stavebním kamenem komfortu. Zde se všechny tyto stavební kameny snoubí do skvěle fungujícího celku, takový je zkrátka topmodel značky Ghost.
Rám: 29 Ultra Lightweigh Carbon UC
Vidlice: Rock Shox RS1, 100 mm
Kliky: Sram XX1 Eagle, 34 z.
Brzdy: Sram Level Ultimate, 180 / 160 mm
Řazení: Sram XX1 Eagle 1x12
Přehazovačka: Sram XX1 Eagle
Kazeta: Sram XX1 Eagle 10-50 (12)
Kola: Tune Carbon Skyline
Pláště: Schwalbe Thunder Burt 2,25“
Řídítka: Tune Turnstange 750 mm
Představec: Tune Geiles Teil 4.0
Sedlovka: Tune Schwarzes Stück 31,6 mm
Sedlo: Tune Re4mer
Hmotnost: 8,45 kg (vel. M, s pedály)
Cena: 254 990 Kč
Silniční topmodely série Charisma jsou v nabídce domácího Authoru již čtvrtou sezónu a během své kariéry již mnohokrát prokázaly kvality.…
Manitou A1 s cenovkou 28 990 korun je druhým nejluxusnějším 27,5“ hardtailem v nabídce domácí značky Apache a nabízí vydařený mix…