Krossové elektrokolo Bend jsme již v minulosti testovali a za danou cenu šlo o slušně „našlápnutý“ model, což je pro kola domácí značky Leader Fox charakteristická vlastnost. Nové provedení tohoto modelu ovšem dostalo zcela jinou tvář a nejen že tak trochu boří hranice mezi kategoriemi, ale celkově svým designem původnímu provedení odskočilo o obrovský kus kupředu.
Trochu v E-SUV stylu
Při prvním pohledu na tenhle ebike leckdo namítne, že příslušnost ke kategorii krossových kol je tady daná spíš jen katalogovým zařazením než celkovým provedením kola. Jenže tenhle koncept posunutí kola někam blíže k hranici mezi krosy a horská kola má svůj jednoznačný přínos a na západ od nás už je to zaběhlá praxe. Většina elektrocyklistů totiž dnes svoje horské elektrokolo osazuje blatníky, nosičem na sedlovku, brašnou, to všechno samozřejmě tak nějak ledabyle bez nějakého sjednoceného designu a většinou v univerzálním provedení, kdy nic nesedí úplně přesně a do celkového designu kola nakonec nezapadá.
Bend na to jde jinak a má designově zakomponované jak blatníky, tak semiintegrovaný nosič, komfortní vysoký představec a širší obutí, řadící jej spolu s širokými ráfky rozměrově už mezi biky. Že vám to trochu připomíná současnou E-SUV kategorii elektrokol, v jen trochu civilnějším podání a bez zadního odpružení? V podstatě ano a dáváme tomu jednoznačně palec nahoru, protože širší pláště nabídnou mnohem více jistoty, biková vidlice se proti štíhlejším krosovým modelům téměř „nekroutí“ a celé kolo je tak mnohem stabilnější a jízda na něm jistější než na typickém elektro krossu. Pro více jak padesát procent současných uživatelů elektrokol bychom tuto podobu elektrokola viděli jako naprosto ideální, schopnou na silnici i na lesních či polních cestách, na které nakonec stejně zavítají jen zřídka.
Rám dostal Bend zcela nový s plně integrovanou baterií vkládanou zespodu, jištěnou kromě zámku ještě otočnou mechanickou pojistkou, bránící vypadnutí baterie při odemykání. Vyjmutí i vložení baterie je snadné, nicméně to není nutnost, protože nabíjecí port krytý gumovou zátkou je přístupný z boku rámu otvorem v trubce. Masivní spodní trubka je dominantou celého kola, ovšem její přechod v šasi motoru je plynulý bez nějakých hran, takže celek působí naprosto kompaktně a pětistovka Bafang je díky svým menším rozměrům a zajímavému žebrování na pravé straně motorem, který kolu rozhodně neudělá ostudu. Hlavová trubka už je v tapered provedení a bovdeny vstupující za ní do rámu jdou přes plastovou krytku, takže i tenhle detail je dotažený do konce, stejně jako logo na hlavové trubce, vyvedené na hliníkové destičce. Nakrčení horní trubky, závity pro jeden košík na bidon, nebo zadní stavba s výrazně profilovanými patkami a vnitřním vedením bovdenu, hadice i kabelu snímače, to vše jsou detaily posouvající tenhle model do vyšší třídy. Vnitřní pozice třmenu zadní brzdy je zde samozřejmostí, stejně jako závity pro případnou montáž jiných blatníků a nosiče, což by ale byla s ohledem na propracovanost těch sériově montovaných skoro škoda. Patky na rychloupínák považujeme za logické řešení, a to i v případě přední vidlice. Přece jen nejde o horské kolo, ale kross s výrazným přesahem do terénu a s ohledem na vyšší pozici řídítek a vzpřímený posed se nějaké technické terény rozhodně nepředpokládají. Vidlice na to ale dispozice má, protože jejích sto milimetrů vzduchem zprostředkovaného zdvihu a 32mm vnitřní nohy by mohly soupeřit s kousky z bikového světa. Rovněž kotoučové brzdy, proti katalogové verzi zde konkrétně Tektro na 180mm kotoučích nejsou vyloženě městskou variantou.
Naddimenzovanost pro silnici, schopnost jízdy v lehkém terénu a po kostkách nebo rozbitém asfaltu, to jsou hlavní vlastnosti tohoto kola a jen je potvrzuje pohled na výplety, kde extra široké ráfky rozhodně nedovolí obutí „žvýknout“ se v první ostřejší zatáčce a hrubší pláště pak drží kolo spolehlivě i na rozbahněné polňačce. Bude-li majitel kola jezdit jen po silnici, může nasadit nejširší hladké trekingové obutí, případně štíhlejší devětadvacítky s jemným vzorkem, prostě univerzální nastavení. Dost už ale chození kolem horké kaše, nebo spíš benda a vyrážíme.
Mega komfort
Elektro kross s pohodlím městského kola a schopnostmi biku? Tak tohle vystihuje tenhle model naprosto přesně. Posed za vysoko umístěnými řídítky, navíc s možností dalšího zvednutí díky stavitelnému představci, uspokojí opravdu i ty největší výletníky. Ergonomické gripy, řídítka s pohodlným zahnutím k jezdci a rozmazlující sedlo. K tomu pak ostřejší hlavový úhel pro dostatečnou ochotu kola změnit i přes vysokou pozici řídítek rychle směr a úhel sedlové trubky dovolující jezdci šlapat pohodlně před sebe. Nečekejte sportovní e-bike nebo živý e-kross, ale komfortní, pohodlné a dobře ovladatelné kolo, na němž lze v případě dostatečné kapacity baterie (720 Wh) strávit celý den v sedle, aniž byste po pár hodinách trpěli ohnutými zády, tělem vyklepaným z rozbitých cest nebo křečemi v dlaních. Na tomhle je prostě radost vyrazit na výlet, tedy pokud nemáte nějaké sportovní elektro-ambice, případně je to optimální řešení pro každodenní dojíždění. Blatníky, nosič nebo zadní integrované světlo k tomu jen nahrávají.
Jenže je to i pohon a baterie, kdo se zaslouží o to, že výlety budou pohodové a dlouhé. Pětistovka totiž nabídne standardní výkon 250 wattů, ale vysoký 95Nm točivý moment, současně však tichý chod s plynulým nástupem výkonu i naprosto neškubavým přerušením při překročení hranice 25 km/h. Spínač na baterii ukazuje její kapacitu a pohon se zapíná jednoduše tlačítkem na ovladači v dosahu palce levé ruky. Lze volit z pěti úrovní výkonu a na LCD displeji před představcem je graficky zobrazen ukazatel jak okamžité rychlosti, tak výkonu motoru plus na spodních řádcích číselné údaje o nájezdu kilometrů, průměrné či maximální rychlosti nebo dojezdu a samozřejmě stopky. Symbol baterie na displeji pak ukazuje její zbytkovou procentuální kapacitu, vedle něj jsou pak hodiny a displej samozřejmě umí automatické podsvícení, jakmile se dostane někam do šera.
I bez asistence motoru nabídl Bend příjemnou jízdu, ale o tom elektrokolo není, takže postupně aktivujeme všechny úrovně výkonu, abychom nakonec jako optimum pro větší nájezd kilometrů označili prostřední třetí stupeň a v případě ostřejšího stoupání přepínali na čtyřku a pětku, které přece jen dokáží vykompenzovat převodový rozsah kombinace osmatřiceti zubů převodníku a devítkové kazety s největším šestatřicítkovým pastorkem. Na rovinky i z kopce je převod naprosto perfektní, ostřejší výjezdy už těžší jezdec vyřeší využitím síly pohonu. Převody jsou tak asi jediným přímým důkazem příslušnosti ke krossovým kolům, kdy horské by mělo vpředu o pár zubů méně nebo vzadu naopak více. Přehazovačka SunRace zde fungovala se Shimano řazením stejně jako originál, takže částečná změna specifikací kvůli aktuální situaci s komponenty nepřinesla žádná negativa.
Ovládání kola je naprosto příkladné a Bend poslouchá jak beránek, aniž by měl kdekoliv chuť protestovat. Vedení přímého směru pomůže úplným elektro-nováčkům, přitom točivost nabídne dostatečnou živost i pro zkušenějšího jezdce. S ohledem na výšku řídítek ale nečekejme nějaké hbité manévry, fyzika se nedá ošálit, takže vše je o plynulejším projevu bez nějakých ostrých náklonů, skoro jako na městském kole s nižším těžištěm. Stabilita tady hraje prim, ať už jsme jeli po silnici, nebo brázdili lesní cesty. Občasné pokusy o ostřejší výjezd v terénu v podstatě zhatila jen vysoká pozice řídítek, jinak delší zadní stavba a výkon motoru neprotestují, nicméně táhlé asfaltové výjezdy budou asi nejčastějším vrcholem, kam bude tohle kolo směřovat. Výkon a kapacitu baterie na to má, protože na druhý a třetí stupeň opravdu není problém udělat v mírně zvlněném terénu i víc jak sto kilometrů a na čtyřku či pětku pak v kopcích najet skoro padesát kilometrů. Pokud bude jezdec hospodařit s kapacitou baterie rozumně, může si opravdu užívat jízdu celý den. Na to je totiž Bend doslova jako stvořený.
V severské mytologii je Thorr, mávající svým ohromným kladivem, bohem hromu a blesku. V kolekci značky Pells pak tohle jméno historicky…
Když sedlají elektrokolo rodiče, proč by se měl junior trápit na klasice bez pohonu? Těžko bude mít výkonnost na to, aby jim stačil, takže…