O kousek víc zdvihu, nepatrně položenější hlavová trubka a k tomu pár milimetrů navíc hodnoty reach. Bude maratonsky střižená varianta XRM ostré závodní verze XR o tolik schopnější v náročném terénu a je více zdvihu výhodou? Pro odpověď na tyto otázky usedáme za řídítka zlatě lakovaného fullu, jehož sourozence bez přívlastku M jsme otestovali před necelým rokem. Polemiku, zda už jde o down-country či lehký trailbike, vynecháme, ani sama značka totiž tenhle model neškatulkuje a jasně říká XC a maraton.
Na pohled stejný
My jen na začátek dodáme, že lehké DC by v případě nějakého zařazení do kategorie určitě odpovídalo, ale trail už ne, prostě XC a maraton s jakýmsi bonusem zdvihu, stability a sjezdových schopností navíc. A teleskopickou sedlovkou samozřejmě, protože bez ní už snad nemá smysl na maraton nebo náročné XC okruhy vyrážet.
Design rámu je s verzí XC shodný, tedy karbonový přední trojúhelník s dvojitě prohnutou spodní trubkou přecházející ostrými profily v široké středové press fit pouzdro. Horní trubka pak v nízkém širokém profilu ukrývá tlumič, přičemž tvarování trubky kolem něj jako by dnes bylo společným znakem celé řady značek.Sedlová trubka má dole výrazné zalomení a rozšíření v místě hlavního čepu zadní stavby, jenž spoléhá jak na solidní rozchod ložisek, tak jejich průměr, tahle partie je spolu s oblastí středového pouzdra zásadním prvkem torzní tuhosti při šlapání. Zatímco tady se rám ani nehne, přední trojúhelník nabídne spíše vyšší střední míru tuhosti a zadní stavba pak na řetězových vzpěrách opravdu slušného profilu rovněž vykazuje solidní odolnost vůči krutu. Naopak sedlové vzpěry mají z podstaty věci určitou míru pružnosti, protože jejich plochý široký profil supluje zadní čep, a bike je tudíž jakýmsi přepákovaným jednočepem, jelikož se pružnost odehrává až nad osou zadního kola. Na minimalistickém ramínku přepákování na tlumič tak při silovém záběru částečná flexe vidět je.
Kompletní vnitřní vedení kabeláže vstupuje čtyřmi otvory čelně do hlavové trubky a elegantně pak přechází brzdová hadice a bovden přehazovačky přímo do řetězových vzpěr pod jejich hlavním čepem. Ten je nad úrovní převodníku, zde konkrétně 32 zubů, a spolu s pozicí tlumiče se podepsal na vylepšené kinematice zadní stavby, která méně reaguje na tah řetězu a sílu jezdce, zato je poměrně vnímavá vůči rázům od terénu. Přesto nechybí dálkový lockout jak tlumiče, tak vidlice. Rám má i dvojici a trojici závitů pro montáž košíku na bidon, moderní patku UDH, a pokud máme vypíchnout nějaký detail, tak je to zmíněný masivní profil řetězových vzpěr, elegantně zakomponovaný zadní brzdový třmen a prakticky řešené vedení kabeláže.
Testovaný model je prostředním ve své řadě, respektive ten lepší ze dvou, protože třetí a zároveň nejdražší verze je výroční k pětasedmdesátinám značky, a je tudíž čistě loňská, zatímco tenhle model přechází do letoška. Odpružení Fox Factory s Kashima úpravou nesnese kritiku, stejně jako funkce řazení kompletní sady XT, tady je odřazení dolů o víc pastorků prostě skvělé. Kola DT Swiss jsou rovněž skvělý základ pro náročné nasazení a volba plášťů jen potvrzuje maratonské a XC nasazení, žádný trailový přesah. To dokazuje i teleskopická sedlovka a jejích 125 milimetrů zdvihu, tedy na XC ideál, na trail málo. Pojďme už ale vyrazit.
Znatelný rozdíl?
Jen o půl stupně položenější hlavová trubka, o dva centimetry vyšší přední zdvih a vzadu o centimetr navíc, to je zásadní rozdíl oproti verzi XR, ale kdybychom mohli obě kola porovnat současně, nebyla by ta odlišnost tak diametrální. Geometrie je hodně podobná a jen nepatrně delší reach nebo skoro nepostřehnutelně položenější vidlice jsou věci, které zaznamená spíše zkušenější jezdec než někdo, pro koho je celoodpružený svět jen okrajovým bodem zájmu. Jenže zdvih navíc se vždycky hodí a totéž platí i pro hlavový úhel, kde je naopak nižší hodnota ve sjezdech výhodou. Testované elko umí usadit i 190cm jezdce, ovšem sedlovka je už nad limitem, byť délka rámu a dosah by to klidně zvládly. I výška řídítek nenutí vyššího jezdce k nějakým kompromisům, a záleží tedy na tom, zda sáhne po delší sedlovce, nebo pořídí XL a případně nasadí kratší představec, pokud nechce mít z posedu delší dojem. Geometrie ale není ultramoderní a hodnoty délky horní trubky jsou zcela v mezích XC a maratonu, žádné dlouhé enduro. Je to prostě o zvyku a preferencích, každopádně množství podložek pod představcem rovněž dává prostor pro úpravy. Šířka řídítek, pohodlné silnější gripy, lehce spartánštější sedlo a ovládání, kdy kolo okamžitě padne do ruky, tady není co kritizovat. Zdvihu je dostatek, geometrie s lehce trailovými vlohami rovněž svádí do náročného terénu a výkon při záběru do pedálů díky sportovně laděnému podvozku i rychlým plášťům příjemně překvapí. XRM jede, to mu nelze upřít, a jen nepatrné pohupování v ani ne polovině hodnoty SAGu, naladěného na 25 %, nijak neruší. Ani ze sedla pak zadní odpružení nevykazuje nějakou snahu být jezdci na obtíž, takže se ke slovu dostává víceméně jen, když k tomu dostane podnět od terénu. Progresivita není striktně vymezená pro XC, takže si lze dopřát komfort i na rozbitějších tratích. Přesně sem pak míří i přední vidlice, kde je 120mm zdvih ideálem pro současné pojetí XC i maratonu, navíc 34mm vnitřní nohy jsou to, co podrží v zatáčkách, při záběru ze sedla i při dopadech ze skoků. S nimi totiž tenhle bike rozhodně nemá problém, geometrie vyloženě svádí k tomu poslat to z nějakého zlomu hezky vzduchem, bez ohledu na to, zda dopadnete na obě kola, nebo zkopírujete dopad víc na předek. Samozřejmě, není to trailbike, a nižší pozice řídítek, delší představec nebo celková geometrie ukážou nakonec limity, ale ve sjezdech je XRM hodně schopné. Zvolit při nákupu tu větší velikost s delší geometrií (pokud jste na hraně dvou velikostí) a pak to doladit kratším představcem, byla by to pro ostřejší sjezdové pasáže ještě schopnější varianta. Ale nehledejme nějaké posouvání do drsnějších kategorií, i toto nastavení je víc než schopné, a když přihlédneme k tomu, jak ochotně kolo díky nízkému těžišti zvládá všechny náročné technické pasáže, sklápí se do zatáček a až ochotně vede jezdce s maximální jistotou, nelze než chválit. Jistě, kdo chce bike, jenž se otočí doslova na pětníku, tady už má smůlu, současné trendy pronikly hluboko a „flow“ spolu se sjezdovými schopnostmi dostalo přednost před mrštností.
Není to ale na úkor výkonu a stoupacích schopností, i tam totiž kolo ukázalo ochotu zdolat prudké stojky bez nutnosti nějak extrémně se naklápět nad řídítka. Když k tomu přidáme lockout tlumiče i vidlice jednou páčkou, jenž v táhlých silničních výjezdech nebo spurtech umí hodně podpořit, je XRM všeumělem schopným na maratonské trati útočit v náročném sjezdu stejně dobře jako v cílovém finiši nebo táhlém výjezdu. Jedno cvaknutí páčkou zamkne tlumič, další pak přidá ještě vidlici. Bohužel je ovládání na levé straně řídítek trochu nešťastně pod vertikálně se pohybující páčkou teleskopické sedlovky, takže tady ergonomie dostává trochu na frak. Druhým tak trochu rušivým prvkem je gumová ochrana řetězové vzpěry, respektive profil vzpěry samotné. Ta je vzhledem ke své výšce opravdu blízko řetězu, ve sjezdech tak řetěz nepříjemně ťuká. S větším, 34zubým převodníkem, jenž by se ke kolu s ohledem na jeho výkon přece jen hodil lépe, by se to trochu zlepšilo, ale jinak si jezdec musí zvyknout, není zde totiž moc prostoru k nalepení další tlumicí vrstvy.
Tak co, má smysl pořídit si verzi XRM i na klasické XC, nebo se držet zdvihu o centimetr, respektive dva nižšího? Trendy a náročnost tratí mluví jasně, tady jezdec rozhodně získá v těžkém terénu a sjezdech. Do výjezdů, na roviny nebo na hodně točivých tratích bude menší zdvih a půl stupně obratnosti navíc zase přínosem výkonu i akceleraci, jenže dorovná to ty vteřiny získané u XRM verze ve sjezdech a méně roztřesené tělo jezdce? Volba je na každém, každopádně rozdíl není tak dramatický, abychom mohli jednoznačně kategorizovat, že na XC pouze XR a na maraton zase jen XRM. Dalo by se říct, že víc zdvihu a víc jistoty je prostě v závodě víc, v konečném součtu výhod určitě.
Technické specifikace
Rám: XRM Full Carbon, 110 mm
Vidlice: Fox F34 SC Factory, 3 pos. FIT4, 120 mm
Tlumič: Fox Float DPS
Kliky: Shimano Deore XT, 32 z.
Brzdy: Shimano Deore XT, 180/160 mm
Řazení: Shimano Deore XT, 1x12
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Kola: DT Swiss XM1700
Pláště: Maxxis Ardent Race/Rekon Race, 2,35“
Kazeta: Shimano Deore, 10-51
Sedlo: Fizik Taiga
Sedlovka: JD Dropper, 125 mm
Řídítka: Race Face Turbine, 760 mm
Představec: Lapierre, 70 mm
Hmotnost: 12,57 kg
Cena: 143 990 Kč
Značka Catlike je známá především přilbami a tretrami, obojím pak v charakteristickém designu odlišujícím její produkty od hlavního proudu.…
U cyklistických brýlí kromě jejich dobře padnoucího tvaru řešíme především provedení zorníků a jejich případnou výměnu. Moderně střižené…