U cyklistických brýlí kromě jejich dobře padnoucího tvaru řešíme především provedení zorníků a jejich případnou výměnu. Moderně střižené velkoformátové brýle Force Drift ale nabídnou v balení vždy jeden typ zorníku, zato tři možnosti barevného provedení výměnného spodního dílu obroučky a ještě k tomu klip na dioptrické brýle.
Drift je v nabídce ve čtyřech variantách zorníku a barevném provedení horní obruby i nožiček. Zorníky modré revo, šedé polarizační nebo fotochromatické i černé kontrastní lze koupit i samostatně jako náhradní, ale my jsme otestovali nejdostupnější provedení brýlí, tedy kontrastní černá skla a bílou obrubu s barevnou vivid spodní obrubou. V balení za 1499 korun je pak ještě černá a červená obruba, sáček a také dioptrický klip na maximálně čtyři dioptrie. Vivid design je tak trochu moderním komiksovým provedením a v něm nabízí značka i přilbu nebo dres a kraťasy, takže lze vše dokonale sladit.
Brýle mají moderní tvar s větší plochou zorníků a ostře řezanými rysy, ovšem nepatří v kategorii k těm největším, takže pasují spíše na úzký nebo střední obličej, můj větší obličej už byl moc, byť ochrana před větrem byla i na stranách perfektní. Horní obruba a nožičky z houževnatého pružného materiálu jsou jeden díl, spodní výměnná obruba pak druhý, ovšem její výměna se neobejde bez předchozí demontáže horního dílu. Vše drží pevně a jistě, ale jednoduchý grif obě části oddělí. Pogumované pružné nožičky sedí příjemně i na širší hlavě, vsazené logo v hliníkovém designu je vyloženě stylovka. Práci si dal výrobce i s nánosníkem, jenž je stavitelný, a tužší základ nese velice pohodlnou gumu, vybavenou větracím otvorem a vertikálními drážkami pro odvod potu. Usazení na obličeji je tak i přes zmíněnou šířku velice slušné a jak spodní, tak horní obruba nikde nepřekáží ve výhledu. Boky pak jsou dostatečně vytažené směrem ven, takže pod brýle nijak netáhlo, respektive ne po stranách ani dole, lehké zafouknutí bylo cítit občas seshora, ale nijak omezující. Míra ochrany zraku je tak svojí plochou výborná a rozměry vzhledem k obličeji jsou pak spíše jen věcí vkusu a ideálního sladění než omezení funkce.
Polykarbonátová skla mají samozřejmě ochranu UV 400 a třetí stupeň propustnosti světla, takže pustí 13 %. Na silničku ideál i za lehce podmračeného počasí, na biku jsem je pak jezdil za slunečného počasí úplně bez problémů, ale v hustším lese už je tohle zatmavení trochu moc, tam jasně zvítězí fotochromatika za cenu kompletu 2499 korun. Kolekce zahrnuje ještě variantu s polarizačními skly za 1999 korun. Kontrastní skla Aurea+ mají oleofobní úpravu proti usazování mastnoty a nečistot, což by mělo zlepšit i vodoodpudivost, samozřejmostí je ochrana proti poškrábání. Ochrana proti zamlžení pak při pauzách během jízdy fungovala docela slušně, nebylo tak razantní, a jakmile se jezdec dal do pohybu, skla se bleskově odmlžila. Tvar zorníku pak nijak nezkresloval terénní nerovnosti a neunavoval oči, takže dojem byl přirozený a ostrý, což hlavně v terénu bylo dost zásadní. Současně přechody světlo a stín nebo ostřejší protisvětlo nepůsobily rušivě, takže za mě toto provedení zcela bez připomínek.
Co se týká změny designu výměnou spodní obruby, je to zajímavá možnost, jak sladit brýle třeba s přilbou, a výše zmíněný postup výměny není nijak zvlášť složitý. Zajištění chválím, protože ani při testovacím pádu brýlí na koberec se obruby neoddělily. Plastový čep nad nánosníkem pak dioptrickému klipu přesně pasoval, ale samozřejmě, že skla jsou i přes dosednutí pěnovými inzerty zevnitř až úplně na zorník i tak blíž obličeji a v lehkém kontaktu s řasami.
Drift jsou svým tvarem a provedením stylové a vysoce funkční brýle s bonusem tří barev spodní obruby, záleží tedy, zda dáte přednost univerzální verzi s fotochromatikou, testovanému provedení s černými kontrastními skly, nebo variantě s modrými kontrastními revo zorníky či polarizačnímu provedení se stejným filtrem číslo 3.
(už)
Domácí značka Author už název SuMo použila pro svůj fatbike, což je v podstatě objevitelské kolo, takže proč stejně nepojmenovat i…
Když jsem testovala cyklosukni Haven, měla jsem k ní i dres stejné značky. A i když se jmenuje Singletrail NEO, nemusela bych jej nutně…