Obliba aerodynamicky řešených silničních rámů je v posledních letech na vzestupu, ovšem pro běžné ježdění bývá ideální spíše kompromis mezi optimálním obtékáním vzduchu, co nejnižší hmotností a v neposlední řadě také komfortem. Právě v kombinaci těchto tří veličin by měla vynikat řada Revelator Alto rakouského KTM. Nejedná se o tak ultimativní záležitost jako v případě již letos testovaného Revelatoru Lisse, které nás ohromilo svou rychlostí, současně by však mělo být Alto podle našeho názoru ještě použitelnější pro běžné ježdění, pod závodníky i hobby jezdci. Otestovali jsme variantu s dodatkem Pro, cenovkou 65 990 korun a osazením sadou Shimano 105 včetně hydraulických kotoučových brzd. Takhle vypadá model roku 2020, jako odpověď na konstrukční trendy poslední doby.
Karbonový rám je při bočním pohledu blízce příbuzný přísně aerodynamické sestřičce Lisse, a to především provedením zadní stavby se sníženým, tvarově unikátním napojením sedlových vzpěr. S luxusnějšími verzemi Elite, Master či Sonic pojí testovaný model tvar rámu, nicméně to, co najdeme pod lakem, se maličko liší. Jinými slovy, prestižní verze téže řady vsadily na prémiový karbon s ještě nižší finální hmotností, což však nijak nesnižuje kvality modelu Alto Pro. Stejně tak přední vidlice se zde odlišuje a využívá duralový sloupek, přičemž dražší varianty mají vidlici celokarbonovou. Nechybí pevné osy, aerodynamický průřez sedlové trubky i sedlovky, dále výraznější sloping s vyšší kónickou hlavou a profily jednotlivých rámových partií snažící se o mix mezi tuhostí a schopností pohlcovat část rázů od nekvalitního asfaltu. K zajímavým detailům patří přesazení patek přední vidlice, tedy řešení dovolující o něco větší položení jejích aerodynamických ramen, což je opět detail inspirující se u Revelatoru Lisse.
V duchu závodních tradic
Na rámu najdeme samolepku s UCI homologací, takže Alto má dveře otevřené na vrcholné světové podniky. Nicméně testovanou variantu s koly Mavic Aksium Disc musíme brát primárně jako stroj pro hobby jezdce či silniční maratonce, a to i díky hmotnosti 8,65 kilogramu. Celkové ladění kola nám od počátku nejvíce sedělo na delší rovinatější tratě a byť se ani v kopcích určitě neztratí, jeho parketa je trochu někde jinde. Dobře mu dělá držení vyšších rychlostních průměrů, okamžitou akcelerací patří k průměru své kategorie, cenové i hmotnostní. Pokud by už se majitel kola chtěl časem vydat cestou tuningu, lehčí kola by testovanému Altu slušela. Na druhou stranu, sestava Aksium Disc a Continental Ultra Sport II SL v šířce 25 mm je nejen celkem pohodlná, ale současně i spolehlivá, zvlášť třeba pro jezdce s nějakým tím kilem navíc. Kola totiž vsadila na širší profil ráfku, než jsme byli doposud u této ekonomičtější řady Mavicu zvyklí – výsledkem je vyšší jízdní komfort i tuhost při záběru, i když obvodová hmotnost by mohla být nižší.
Geometrie vychází z ostatních silničních „kátéemek“, oproti nekompromisně střiženým závoďákům ze shodné stáje se však od počátku jevila o něco klidnější, s luxusním vedením přímého směru, a to i při jízdě ze sedla. Současně je nutné dodat, že se určitě nejedná o kolo, které by nechtělo zatáčet – pouze o tom nedává neustále vědět. Výsledkem je perfektní směrová stabilita, která doslova ukolébá i méně zkušené či vyloženě začínající silničáře. Alto Pro je zkrátka kolem, u něhož se nebojíme v padesátce pustit řídítka a protáhnout si záda. Přitom v okamžiku, kdy rovinky skončí, reaguje naprosto bezprostředně a okamžitě se nechá přemluvit k položení do zatáčky. Patří mezi ta kola, u nichž nemusíme jakkoli krotit vrozenou neposednost a o tom, že umí zatáčet, nepotřebuje křičet do celého světa. Prostě příjemná geometrie, kterou zkušený profesionál určitě nepohrdne a hobby jezdec ji maximálně ocení.
Samotná jízdní pozice je však vyloženě závodní, a to přes značnou variabilitu výšky řídítek. Konstrukce sedlovky s přímým, opticky dokonce možná lehce předsazeným zámkem společně s úhlem sedlové trubky usazují jezdce o něco více vpřed, se záběrem výrazněji pod sebe. Nejsou však na místě obavy z podobnosti s časovkovými speciály, jde pouze o zvyk a jezdec brzy zjistí, že i sériově nastavený posed je zcela vhodný pro výše zmíněné dlouhé tratě. Mimochodem, Revelator Alto Pro modelového roku 2020 nám dělal společnost i při jednom 150km letním tréninku, velmi příjemnou společnost! Zajímavostí kola je tvar řídítek, vycházející z toho, na co jsme v poslední době zvyklí u gravelů, tedy s roztaženými konci. Na jednu stranu řídítka nabízí komfortní úchop, na stranu druhou nám jejich tvar k částečně aerodynamicky řešenému rámu zas až tak úplně neseděl. I tady jde ale o zvyk – pokud ke kolu přijde někdo bez zažitých „silničních“ pravidel, bude se řídítky nejspíš velmi spokojen.
Tuhostí patří rám k lepšímu průměru a k přenosu síly nemáme výhrady. Dokonce ani pod 190 cm vysokým jezdcem nebylo patrné jakékoli kroucení, takže ani v tomto ohledu není aerodynamické ladění rámu na škodu. Zaměříme-li se na komfort jízdy, tak zde Alto Pro na některé dražší konkurenty možná maličko ztrácí, ale ne zase tolik. Přece jen sestava pevných os, bytelně vyhlížejícího profilu ráfků a především duralového sloupku vidlice nemůže dělat z hlediska pohodlí zázraky a totéž platí o duralové, aerodynamicky tvarované sedlovce, kdy karbonovou disponuje až vrcholná varianta Alto Sonic. Ihned však musíme dodat, že testované kolo zcela jistě nepatří mezi nepohodlná – naopak, sestava rámu, vidlice a plášťů dokázala vyžehlit patrnou část nerovností českých asfaltů. Všechny vyšší verze s celokarbonovou konstrukcí přední vidlice na tom ale budou ve vyváženosti nabízeného pohodlí asi ještě lépe, zde působil předek trochu tvrdším dojmem než zadní partie. To je ale rovněž důsledek celkového zpevnění konstrukce vidlice, od aero profilu ramen přes mohutnou korunku s kónickým sloupkem až po přítomnost pevné osy. Především zadní stavba se sníženým napojením minimalistických sedlových vzpěr má pro pohlcování rázů velký smysl, což jsme chválili už u Lisse. Mimochodem, průřez sedlovky se „seseklou“ zadní částí je originální, stejně jako systém stahování v rámu. Takže pokud by zde někdo zatoužil po karbonové sedlovce, jedinou možností je opět ta originální, tedy s logem KTM.
A zbylé osazení? Poslední generace sto pětky funguje dokonale, platí to o změně převodu i o hydraulických kotoučovkách, které však tentokrát vyžadovaly o něco málo delší zajetí, než jsme většinou zvyklí. Práce přesmykače je oproti předchozím generacím silničních sad Shimano ještě lehčí, s ovládací silou prakticky identickou s tou, již potřebujeme při řazení na pravé páce. Pak je zde sestava převodníků 50-34, která nemusí na rychlé kolo každému sedět. Nám by se více zamlouval „semi-compact“ 52-36, ale to je otázka priorit. Každopádně pro většinu hobby jezdců bude Compact celkem optimální.
Na konec jsme si nechali možná to nejméně podstatné, a sice vzhled. V červeno-bílém designu to totiž kolu hodně slušelo a nikdo by na první pohled nehádal, že se jedná o „vstupní“ model karbonové série Revelator Alto. Ke krásným detailům patří třeba i provedení vnitřního vedení úplně všeho a nakonec také designový minimalismus. KTM ctí zásadu, že méně je někdy více, a to se nám líbí.
Technické specifikace:
Rám: Alto Performance Carbon
Vidlice: Revelator Alto Carbon / Alloy
Kliky: Shimano 105, 50/34
Brzdy: Shimano 105 Disc
Řazení: Shimano 105
Přehazovačka: Shimano 105
Přesmykač: Shimano 105
Kola: Mavic Aksium Disc 21 CL
Kazeta: Shimano 105 11-32 (11)
Pláště: Continental Ultra Sport II SL, 25
Řídítka: KTM Comp Road
Představec: KTM Team Road
Sedlovka: KTM CompLink zero Alloy aero
Sedlo: Selle Italia X3 flow
Hmotnost: 8,65 kg (vel. 55)
Cena: 65 990,- Kč
Devětadvacítkový hardtail X-Rubi je klasikou v nabídce Headu a námi testovaná varianta se římskou dvojkou na konci a s cenovkou 21 990…
Tahle otázka nás napadla bezprostředně poté, co jsme na testovacím biku Orbea Occam ujeli prvních pár kilometrů. Zcela nový karbonový rám,…