logo
Vyhledat
Cyklistický magazín
  • Zprávy a články
    • Cesty
    • Elektrokola
    • Oblečení na kolo
    • Rozhovory
    • Různé
    • Servis kol
    • Sport
    • Strava
    • Technika
    • Testy kol
    • Výstavy
    • Zprávy redakce
    Všechny články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
  • Předplatné
  • Kontakt
Menu
  • Homepage
  • Zprávy a články
  • Testy kol
  • Test, HEAD X-Rubi II

Test, HEAD X-Rubi II

Devětadvacítkový hardtail X-Rubi je klasikou v nabídce Headu a námi testovaná varianta se římskou dvojkou na konci a s cenovkou 21 990 korun dokazuje, že tato světově proslulá značka má co nabídnout i obyčejným hobby jezdcům, kteří nejsou ochotni do kola investovat mnoho desítek tisíc. Bike se navíc může pochlubit příjemnou geometrií, bezvadně fungujícím osazením a v neposlední řadě i charakteristickým designem. Obrovské logo HEAD na spodní trubce nás prostě baví.

Duralový rám ze slitiny 6061 s dvakrát zeslabovanou stěnou trubek vsadil na výrazný sloping se šikmou rozpěrou mezi horní a sedlovou trubkou, což je ostatně spojovací znak celé série X-Rubi. Samotná geometrie je pak jakýmsi zlatým středem – v této kategorii se nevyplatí příliš experimentovat a výsledkem je hodně přátelský projev, který dokáže nadchnout příkladným vedením směru a komfortním, o něco vzpřímenějším posedem. Nadstandardní prostor pro manévrování nad rámem přijde vhod nejen v techničtějším terénu, ale především v okamžiku, stojíme-li obkročmo nad kolem. Současně však dostatečnou sportovnost posedu navyšuje mírně zahnutá sedlová trubka, posunující těžiště trochu více k zadnímu kolu, což maximálně oceníme ve sjezdech. Naopak, šplháme-li se do prudkého výjezdu, podpoří naše snahy o dokonalou trakci 29“ kola s osvědčenými plášti Schwalbe Smart Sam, tendence k nežádoucímu zvedání předku jsou ze své podstaty redukovány již samotnou 29“ koncepcí.

Zpět ale k rámu a jeho konstrukci, kde zaujme proměnný profil spodní trubky, přecházející od pagodovitého průřezu vpředu u hlavy až po horizontálně zploštělý šestiúhelník bezprostředně před středovým pouzdrem. Vyspělé hydroformní tvarování je nejvíce patrné u horní trubky, jež se směrem vzad výrazně zeštíhluje, aby při bočním pohledu plynule přecházela ve snížené napojení sedlových vzpěr, doplněných o efektní horní můstek. K dalším typickým prvkům X-Rubi patří provedení zadních patek, které od osy náboje výrazně klesají, aby na levé straně dokázaly obsáhnout Post Mount úchyt brzdy a především, aby na straně opačné co nejvíce oddálily řetězovou vzpěru od řetězu, čímž se předchází nežádoucímu vzájemnému kontaktu při otřesech ve sjezdech. Z vyložených detailů nemůže chybět kónický vnější tvar hlavy nebo třeba kompletní vnitřní vedení veškeré kabeláže, tedy včetně té od hydrauliky brzd. Absenci pevných os nepovažujeme za negativum, v této třídě určitě nejsou povinné, a z hlediska celkové tuhosti se X-Rubi i bez nich řadí na špičku své kategorie.

Vyvážené osazení i celkový projev

Oboje jsme již lehce nakousli, tak nejprve k osazení. Sázka na převládající sadu Deore, doplněnou o dvojpřevodník na klikách Suntour XCM a o dostupnější „OEM“ brzdy Shimano MT200, je zárukou perfektní funkce. Převodový rozsah s „dvojplackou“ 36-22 bude pro většinu hobby jezdců dostačující, i když osobně bychom zde ještě radši viděli velký převodník s osmatřiceti zuby. Preciznost změny převodu si v ničem nezadá s dražšími komponenty, což platí také o ergonomii řadicích a brzdových páček. Přesmykač sice nevyznává konstrukci Side-Swing a namísto toho vsadil na spodní tah, ale i tak není k jeho ovládání třeba větší síla. Brzdný výkon je vpředu navýšen 180mm kotoučem, a ani k brzdám proto nemůžeme říct jediného křivého slova.

Komponenty s logem HBC patří do portfolia Headu a tuto trojici písmen najdeme na příjemně tvarovaných a hlavně ideálně širokých řídítkách (720 mm), dále na moc pěkně provedeném představci nebo sedlovce. Jedničku s hvězdičkou si odnáší sedlo s logem Head, které nabízí přímo rozmazlující komfort a kombinace tvaru s ideální mírou polstrování jsou zde luxusně namíchány. Trochu nám chyběla jen ochrana boků sedla proti prodření v případě pádu nebo nešetrného opírání kola o hrubou fasádu.

Určitým konzervativcem zůstává Head ve volbě obutí, kdy použil pláště šířky 2,1 palce. To samozřejmě navyšuje sportovnost kola a redukuje pro akceleraci celkem klíčovou obvodovou hmotnost, nicméně širší pláště by zajistily ještě lepší adhezi a pohlcování otřesů – vždy bývá něco za něco, ovšem dva-jedničky zde určitě dávají smysl. Celková hmotnost kola 13,9 kilogramu ve zkoušené velikosti 48 ničím nevybočuje z průměru.

Samostatnou kapitolu představuje vidlice Suntour XCR32 Air se stovkovým zdvihem. Vzduchová koncepce nabízí přesné naladění tuhosti v závislosti na váze jezdce, pochvalu zaslouží také vynikající torzní tuhost a především samotný chod. Právě cenově dostupnější modely vidlic ušly v posledních letech kus cesty a bývá to znát na mnohem kultivovanějším projevu, než jak tomu bylo v minulosti. V případě této konkrétní vidlice to znamená nejen slušnou citlivost zkraje zdvihu, a to již během prvních kilometrů bez jakéhokoli zajetí, ale hlavně velmi jemný, skvěle tlumený doraz zpětného chodu. Obrovskou devízou Suntouru je také provedení páčky dálkového lockoutu, která je z našeho pohledu mnohem lepší než u mnoha prémiových výrobců odpružení.

Na závěr testu se opět vrátíme k jízdnímu projevu. Pokud jsme psali, že v případě geometrie výrobce příliš neexperimentoval, neznamená to, že by bike nešel s nejnovějšími konstrukčními trendy. Naopak, X-Rubi II je čistokrevný sportovní hardtail jedenadvacátého století – naladěním délky předního trojúhelníku, hlavového úhlu i předozadní pozice jezdce je z našeho pohledu ideálem z hlediska univerzality. Na rovinách si užíváme nepříliš natažený posed, ve sjezdech pocit perfektní stability a ve stoupáních pak dojem, že kolo dělá hodně věcí za nás. K tomu si můžeme připočítat i nadstandardní variabilitu posedu, danou množstvím podložek pod představcem. Tolik tedy k hardtailu X-Rubi II, jenž je nabízen ve dvou různých barevných kombinacích.

Fotogalerie kola ZDE

Tabulka:

Rám: alloy 6061 DB HT

Vidlice: Suntour XCR32 Air RLR, 100mm

Kliky: SR Suntour XCM-D, 36-22

Brzdy: Shimano BR-MT200, 180/160 mm

Řazení: Shimano Deore (2x10)

Přehazovačka: Shimano Deore

Přesmykač: Shimano Deore

Kazeta: Shimano HG50, 11-36

Náboje: HBC 32h

Ráfky: Remerx RXR

Pláště: Schwalbe Smart Sam 2,1“

Řídítka: HBC Pro, 720 mm

Představec: HBC Pro

Sedlovka: HBC Pro

Sedlo: Head

Hmotnost: 13,9 kg

Cena: 21 990 Kč

DALŠÍ ČLÁNKY

Galerie, Trailbike na všechno? Orbea Occam

Tahle otázka nás napadla bezprostředně poté, co jsme na testovacím biku Orbea Occam ujeli prvních pár kilometrů. Zcela nový karbonový rám,…

  • Datum: 03. 02. 2020
  • Kategorie: Testy kol

Test, 4Ever Dark 29

Model Dark je novinkou značky 4Ever pro sezónu 2020 a jedná se o primárně juniorský 29“ bike – cenově dostupný, ovšem nabízející akceleraci…

  • Datum: 03. 02. 2020
  • Kategorie: Testy kol
logo

Cykl.cz je jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších internetových magazínů o cyklistice. Je připravován společně s jediným tištěným cyklistickým 14-ti deníkem o cyklistice v ČR - CYKLOSERVIS, který zakoupíte v síti cyklistických prodejen a novinových stánků.

Kontakt
Redakce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Kde jsme
Sociální sítě
Užitečné odkazy
  • Zprávy a články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
Časopis Cykloservis
  • Předplatné
  • Kontakt
© Cykl 2025. Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas s podmínkami používání. | IT Nahoru