Závodní superlehký hardtail za bezmála dvě stě tisíc korun – takový je Myroon 29 Sonic rakouské značky KTM. Chcete-li něco vyloženě nekompromisního, jste zde na správné adrese. Pokud vás zajímá, co se stalo s „běžnou“ řadou Myroon, tak nemusíte mít obavy, i nadále zůstává v nabídce a představuje špičku ve spojení karbonu se závodní geometrií. Dodatkem Sonic se pyšní pouze úplně nový, nejvýše postavený stroj řady, nadřazený verzi Prestige. U KTM zkrátka vzali svůj dosavadní topmodel a z jeho parametrů vyždímali úplné maximum. Výsledkem je rám s hmotností 1090 gramů, osazený tím nejlepším, co si na superrychlé cross-country lze přát. My jsme jej otestovali v předprodukční verzi, jež se v pár nepodstatných detailech osazení lehce odlišovala od té sériové. Už po pár metrech jízdy jsme však věděli, že máme co do činění s výjimečným strojem. Myroon 29 Sonic je zkrátka postaven tak, aby vyhrával.
Současná generace řady Myroon byla kompletně přepracována pro sezónu 2016, kdy došlo nejen k odlehčení, ale i navýšení jízdního komfortu, aniž by to mělo jakkoli záporný dopad na výkon. Jinými slovy, konstruktérům se u aktuální verze podařilo dosáhnout skvěle vyvážených parametrů, což jsme ostatně při prvních testech, krátce po premiéře, chválili. Nový topmodel jde však ještě dále a my nemáme moc co dodat. Perfektní ovladatelnost se snoubí s rychlostí a nemalou schopností pohlcovat rázy od terénu. Tedy přesně takovou porcí komfortu, jak bychom si u závodně laděné devětadvacítky přáli.
Oproti dosavadnímu nejvyššímu modelu řady Myroon se verzi Sonic podařilo redukovat dalších patnáct procent hmotnosti. To není málo, zvlášť přihlédneme-li k faktu, že již Myroon Prestige patřil k hodně lehkým strojům. Důležitým prvkem jsou osy standardu Boost, s nimiž v letošní kolekci vyrukovala většina značek. Tento detail dokázal navýšit torzní tuhost zadní stavby o celých jednadvacet procent, což má logicky vliv jak na přesnost vedení kola do zatáček, tak na samotný přenos energie.
U současné generace modelu Myroon bychom hovořili o určitém konstrukčním minimalismu a tvarové střídmosti, což je samozřejmě vždy klíčové pro redukci hmotnosti. Pokud se říká, že ideální tvar je pouze jeden, pak si dovolíme tvrdit, že KTM se tomuto naprostému ideálu velmi přiblížilo. Z každé partie rámu vyzařuje snaha o skloubení tuhosti, nízké váhy a maximální schopnosti pohltit otřesy od terénu. Ovladatelnosti pak nahrává nemalé zkrácení zadní stavby, které bylo aplikováno již na modelech Myroon 2016. Nelze přehlédnout hodně výrazný sloping, podpořený větším přesazením sedlové trubky. Podobně dominantní je i mohutný profil spodní trubky či při pohledu zboku minimalisticky působící profil té horní. Nenechme se však zmást, při pohledu shora vynikne robustnost i jejího průřezu, doplněného dvojicí podélných prolisů. Horní trubka se směrem dozadu výrazně zeštíhluje a plynule přechází ve zploštělé sedlové vzpěry zadní stavby. Dokladem toho, že cílem konstruktérů bylo dosažení maximální tuhosti bez negativního vlivu na jízdní komfort, je profilace sedlové trubky. Zatímco nahoře je velmi útlá, aby pojala sedlovku průměru 27,2 milimetru, směrem dolů se výrazně rozšiřuje, a to v podstatě na totožnou šířku se spodní trubkou. Výsledek je velmi přesvědčivý, nejen designově, ale především funkčně. Předozadní propružení sestavy sedlová trubka/sedlovka bylo na nerovnostech hodně citelné a vše je podpořeno výrazně zploštělým profilem sedlových vzpěr. Tuhosti nahrává standard zadní osy Boost (se šířkou 148 mm) i výška průřezu řetězových vzpěr bezprostředně za středovým pouzdrem.
Když jsme mluvili o konstrukčním minimalismu, tak ten vyzařuje ze všech použitých profilů, ale třeba i z provedení Post Mount úchytu zadní brzdy či z absence klasické monostay vzpěry, což je další z kamínků mozaiky nazvané komfort. Úchyt přesmykače Direct Mount byl v našem případě díky převodům 1x12 nevyužit.
Přesuneme-li se k jízdnímu projevu, pak nelze začít ničím jiným, než ovladatelností. V takové míře je totiž mezi přímou konkurencí, tedy ryze závodními devětadvacítkovými hardtaily, takřka nevídaná. I přes největší průměr kol působí Myroon Sonic v zatáčkách až nečekaně kompaktně a devětadvacítky o sobě dají vědět pouze skvělou adhezí, schopností zahladit otřesy a lépe se poprat s hodně členitým podkladem – o jakýchkoli negativech 29“ koncepce totiž tento bike ani neslyšel!
Tím úplně prvním, co jezdec registruje, je neskutečně ostrá akcelerace, která vychází z tuhosti, dále z celkové fantasticky nízké hmotnosti 8,7 kilogramu a neméně nízké obvodové hmotnosti kol DT Swiss XRC 1200. Přiznáváme však, že jsme takto návykové zrychlení u XC rakety za dvě stě tisíc čekali. Naopak velmi nadstandardní je výše zmíněná točivost, kdy nový Sonic dokáže rozdávat radost z jízdy. Zatímco ve výjezdu si užijeme adhezi a nízkou hmotnost, ve spurtu a vlastně i kdekoli jinde jeho rychlost, v případě zatáčkovitých pasáží se nejednou přistihneme s úsměvem od ucha k uchu. Reakce na jakékoli podněty jezdce jsou bleskurychlé, a kolo se vůbec nebrání ani jízdě po zadním, bunny-hopu či odskakování terénních zlomů. V tom mu hodně pomůže i jeho extrémně nízká hmotnost, lákající k odlepení obou kol od země při každé sebemenší příležitosti.
Osazení je stejně nekompromisní jako rám. Nejluxusnější stovková vidlice Fox, dokonalé brzdy Shimano XTR a řazení Sram XX1 1x12 (na testovaném vzorku byla přehazovačka X.0), zde není prostor ke kritice. Vlastně ano, jednu drobnost bychom našli – úplně nám nevyhovovala ergonomie páčky dálkového ovládání lockoutu. Lze si na ni však zvyknout, takže ji jezdec brzy přestane registrovat. Jinak je Myroon Sonic naprosto bezchybný, pakliže jste ochotni akceptovat jeho cenovku.
(sériové osazení)
Rám: Myroon 29“ B light Premium Carbon
Vidlice: Fox Factory 32 Float SC, 100 mm
Kliky: Sram XX-1 Carbon, 34 z.
Brzdy: Shimano XTR, 160 mm
Řazení: Sram XX-1 Trigger 1x12
Přehazovačka: Sram XX-1
Kazeta: Sram XX-1 10-50 (12)
Kola: DT Swiss XRC 1200 Carbon
Pláště: Schwalbe Thunder Burt 2,1“
Řídítka: Ritchey Superlogic Carbon
Představec: Ritchey Superlogic Carbon
Sedlovka: Ritchey Superlogic Carbon
Sedlo: Selle Italia SLR Kit Carbonio
Hmotnost: 8,7 kg (vel. 19“, s pedály)
Cena: 193 990 Kč
Přestože značka Rock Shox s letošní olympiádou ukázala nasměrování závodního XC opět směrem ke klasické konstrukci svých odpružených vidlic…
Aktuální šířky řídítek sice zavání i v XC rozměry atakujícími sedmdesát centimetrů, ale ne každý sedlá devětadvacítku a potřebuje pořádnou…