Tato německá značka je bez diskuze specialistou v oboru elektrokol a pro letošek zase přichází s několika konstrukčními novinkami v rámci ještě kompaktnějšího designu rámu a zlepšení jízdních vlastností. Testovaná novinka SDURO FullSeven 7.0 je i přes cenově přijatelnější provedení jejich typickou výkladní skříní, takže se podívejme nejen na nové designové prvky, ale i na jízdní vlastnosti tohoto fullu.
Praktičnost v detailech
Haibike u svých rámů používá konstrukční postupy známé třeba z výroby motocyklů, takže šasi motoru spolu s hlavním čepem zadní stavby, nosníkem tlumiče a spodní rozdvojenou partií sedlové trubky tvoří jednodílný odlitek. Maximální tuhost a kompaktnost celku je tedy zaručena, a aby byl motor chráněný i zespodu, má demontovatelný plastový kryt. Novinkou je provedení spodní rámové trubky, do níž se zespodu nasouvá baterie Powertube. Ta je dobře přístupná po demontáži plastového krytu, jenž zároveň supluje i chránič proti blátu a kamení, nasunutého dole na čep a nahoře jištěného výsuvnou pojistkou. Baterii lze nabíjet pohodlně i v rámu díky vstupu z boku spodní trubky. U ní ještě zůstaneme, protože po její horní straně se táhne gumovým páskem zakrytá drážka označená Modular Rail System, do níž lze buď namontovat košík na bidon systému FidLock, nebo nosník druhé baterie, která tak navýší dojezd.
Abychom byli kompletní, dodejme, že rám má samozřejmě kónickou hlavovou trubku a vnitřní vedení bovdenů i hadice brzdy skrz horní trubku. Zadní čtyřčepová stavba spoléhá na hranaté profily trubek a zajímavé jsou hliníkové šrouby čepů s mechanickou pojistkou proti povolení. Na odolnost sází i jednodílné vahadlo přepákování na tlumič a v podstatě celá zadní stavba koresponduje s rámem, pro nějž jsou odolnost a extrémní tuhost už na pohled dominantní vlastnosti. Boostová rozteč patek je samozřejmostí, ovšem Postmount úchyt brzdy je klasicky na sedlové vzpěře. Tlumič procházející skrz rozdvojenou sedlovou trubku pak disponuje plastovým krytem pístnice, protože ta je přímo na ráně blátu odlétávajícímu od zadního kola, ovšem páčka lockoutu i kolečko regulace odskoku jsou dobře přístupné i za jízdy.
Když jsme zmínili boostovou zadní stavbu, přední vidlice nesmí zaostávat a Aion od SR Suntour s 35mm průměrem vnitřních noh velice příjemně překvapil jak svojí torzní tuhostí, tak vnímavostí k malým rázům i solidní progresivitou. O perfektní práci přední rychloupínací osy pak není třeba se zde rozepisovat, tohle řešení se prostě povedlo. Co se týče osazení kola, jedenáctková sada NX funguje naprosto spolehlivě a totéž lze říci o brzdách Magura, které sice nejsou v tomto modelovém provedení nejjedovatější, ale jejich výkon byl dostatečný a navíc jednoprsté páčky skvěle padnou do ruky. Tvar řídítek chválíme za příjemné zahnutí směrem k jezdci i za vhodně zvolenou šířku, sedlo ovšem není úplně vstřícné k většímu rozestupu sedacích kostí a bude pasovat spíše na menší pozadí. To je ale jediná věc, která nám na kole tak úplně nesedla, jinak bude jezdec z chování „esdura“ nadšený.
Hodně zábavy
Tohle kolo vás bude bavit už od prvních metrů, protože jak jeho jízdní projev, tak geometrie a posed, to všechno jezdci sedne okamžitě. Delší představec nám vůbec nevadil, ruce jsou v optimální výšce i odpovídajícím natažení a posedu není co vytknout. Naladění odpružených jednotek si pak vzhledem k objemnější Debon Air komoře tlumiče vyžádalo přidání tlaku dozadu, aby byl SAG čtvrtinový, ale obě pak fungovaly v naprosté shodě, a to i v teplotách lehce pod nulou. Tam tlumič nevykázal skoro žádnou změnu v chování a vidlice přituhla během tříhodinové vyjížďky řádově jen o 15-20 %.
Pohon Bosch Performance CX si zde vyžádal přítomnost horní napínací kladky řetězu, navíc vybavené ochranným vodítkem, a tohle řešení se i v hodně těžkých sjezdech ukázalo jako neprůstřelné. Z toho prostě řetěz nespadne, i kdybyste chtěli. Displej Purion je pak skvělým minimalistickým řešením jak pro ovládání pohonu, tak pro zobrazení základních údajů o rychlosti, najetých kilometrech, stavu baterie a předpokládaném dojezdu. Navíc umí dík tlačítku Walk Assitance aktivovat pohon při tlačení kola, a jakmile vjedete do stínu, nebo je už šero, aktivuje se podsvícení. Zapnuli jsme tedy tlačítkem na displeji pohon, zvolili z režimů ECO, Tour, E-MTB a Turbo druhý nejslabší Tour a vyrazili v teplotě kolem nuly do terénu.
Odpružení téměř nehoupe, to je zásadní poznatek ať se zapnutým, či vypnutým pohonem, takže pro výjezdy žádné ztráty, a naopak dokonalé žehlení nerovností, navíc v kombinaci s pluskovým obutím pocitově mnohem vyšší a bezedný zdvih. Vše funguje i pod brzdou, a kolo tedy nabídne v tomto ohledu maximální komfort, a to i při dopadech ze skoků, kde ukázalo docela vyváženou geometrii. Zamčené jednotky pak sice na asfaltu přinesou lehký nárůst výkonu, ale je to spíš nadstandard, který málokdy najde využití.
Co se týče volby převodů, použitá kombinace je optimální, a jezdec zvládne ušlapat jak 40 km/h ve sjezdech, tak extrémní výjezdy. Navíc motor má funkci plynulého záběru a umí podpořit i při nízké frekvenci šlapání 20 ot./min. Přejezdy příkopů a technických pasáží na rychlé rovině, kde bylo najednou nutné na těžší převod zabrat při okamžitém zpomalení, jsou tak snadnější. Lehký převod pak ve výjezdech motor doslova roztočí, takže stačí využít adhezi širokých plášťů, delší zadní stavbu a v podstatě vyjedete cokoliv. Pláště vůbec byly dokonalým nástrojem stability a jistoty i na zmrzlém a sněhem poprášeném podkladu, takže i méně zkušený jezdec se nemusí obávat.
To ovšem platí i pro kolo jako celek, protože geometrie velice dobře kombinuje točivost a zároveň celkovou stabilitu. Rychlá jízda po rovině znamená dokonalé ovládání, adekvátní reakci na podněty od řídítek a ochotu naklápět se do zatáček. Výška těžiště je přitom optimální jak pro průjezdy zatáček v náklonu, tak na zdolávání hrubšího terénu, kde je důležitá prostupnost. Stavění se na zadní ve výjezdech je neznámým pojmem, a co se týče sjezdů, zde bike příjemně překvapil. Časy bolavých předloktí z vysoko posazené baterie jsou pryč, tady jsou ruce jezdce mnohem méně zatížené a kolo působí hodně vyrovnaně. Položená vidlice perfektně protáhne celý stroj všemi zatáčkami a dokonce jsme celkem hravě zvládli i hodně utažené vracečky. Prudší sklon není pro geometrii problém a adheze plášťů vás pustí i tam, kde jste měli na klasice problém. Bez ohledu na to, že sedláte těžší kolo. Delší zadní stavba sice nenahrává nějakému pohrávání si na zadním, ale odraz ke skoku dostane celé kolo do vzduchu vyrovnaně a není problém tam s ním manipulovat. Menší skoky ve sjezdových pasážích nebo i ostřejší hrany tak nepředstavovaly problém a bike zvládne i ty trasy, kam jej běžný uživatel nejspíš nevezme. Každopádně, na technické traily bychom se s ním vůbec nebáli, nabídne totiž velkou porci zábavy v podstatě kdekoliv.
Co se týče dojezdu, v Tour režimu jsme absolvovali prvních sedm kilometrů víceméně do kopce, než zmizel první z pěti dílků indikace baterie. Paradoxně další trojice zmizela opět vždy pravidelně po sedmi kilometrech, kdy jsme absolvovali mírná stoupání, táhlé prudší výjezdy a technické sjezdy. Poslední dílek pak držel déle a celkový nájezd se stokilovým jezdcem se tak v daném režimu dostal na 41 km, ovšem s hodně solidním převýšením 1047 metrů a při zmíněné teplotě. Co se týče ostatních režimů, ECO je opravdu spíše jen jako slabší pomoc do výjezdů, Tour už je hodně příjemný režim a E-MTB či Turbo už nohy jezdce spíše rozmazlují a jsou víceméně vhodné až pro nějaké extrémnější výjezdy či méně zdatné uživatele. Každopádně, ať už jezdec zvolí jakýkoliv režim pohonu, vždycky si jízdu na tomhle kole užije, protože jak geometrie, tak funkce odpružení nebo pluskové obutí, to všechno dohromady tvoří hodně zábavný mix.
Technické specifikace
Rám: Al 6061, Boost, 120 mm
Tlumič: Rock Shox Monarch RT, Debon Air
Vidlice: SR Suntour Aion 35 LO-R, Boost, 120 mm
Kliky: FSA, 16 z.
Brzdy: Magura MT4, 203/180 mm
Řazení: Sram NX, 1x11
Přehazovačka: Sram NX
Náboje: Haibike The Hub++, 15x110 / 148x12 mm
Ráfky: Rodi Tryp 35
Pláště: Schwalbe Nobby Nic EVO, 27.5x2.8“
Kazeta: Sram PG1130, 11-42
Sedlo: Selle Royal Rampage
Sedlovka: Haibike
Řídítka: Haibike, 740 mm
Představec: Haibike
Motor: Bosch Performance CX, 250 W, 75 Nm
Displej: Bosch Purion
Baterie: Bosch Powertube, 500 Wh
Hmotnost: 24,65 kg
Cena: 109 995 Kč
Ceny produktu ABUS Yadd-I srovnáte na Zboží.cz
Mám rád stylovky s elektropohonem, a přestože u nás jim díky ceně pšenka asi dlouho nepokvete, přece jen jsme národ bikerů, krosařů a…
Jste dřívějšího data narození nebo už to s vaší fyzičkou není jako dřív? Případně se chcete na kole jen vozit a moc se nenamáhat, tak je…