Mám rád stylovky s elektropohonem, a přestože u nás jim díky ceně pšenka asi dlouho nepokvete, přece jen jsme národ bikerů, krosařů a trekingářů, tedy u elektrokol vždy s písmenem e před danou kategorií kola, svezení na luxusním elektrokole určitě láká nejednoho vyznavače pohonu na baterky. Švýcarská značka Düsenspeed staví pouze designově neotřelé stroje, a i když někdo namítne, že středový pohon je nejvíc, u jejich stylovek jim sílu přenášenou řetězem ze zadního nábojového elektromotoru klidně promineme. Značka má celkem tři modely, tedy dvojici stylovek Modell 1 a 2 a potom Modell 3, což je karbonový full. Mimochodem právě karbon je základním materiálem jejich strojů a umožňuje jim vytvarovat neskutečně zajímavé křivky.
Konstruktéři u typu Modell 2, mimochodem inspirovaným závodními stroji stylu café racer ze šedesátých let, hledají kompromis mezi aerodynamikou a vzpřímeným posedem jezdce. Takže zatímco rám má oblé křivky a vše maximálně zakapotované, jezdec na kole kvůli snížení odporu vzduchu nemusí nutně ležet. Karbonový monokok spoléhá na pevné provedení rámu a odpruženou bikovou vidlici, přičemž baterie je umístěná uprostřed rámu nad středovým pouzdrem. Mimochodem na spodní straně imitace nádrže je karbonový díl navozující dojem nasávacího potrubí vzduchu k chladiči. Kliky s malým převodníkem jsou maximálně zapuštěné do rámu a speciální vodítko dlouhého řetězu kryje boční karbonový plát. Šestadvacítkové karbonové ráfky jsou testovány pro rychlost kolem 120 km/h a samotný rám je dimenzovaný až do rychlosti 160 km/h. Samozřejmě záleží na výběru pohonu, jenž dodává švýcarská značka Maxon, a jde o zadní motor na standardní kazetu, takže nechybí přehazovačka. Motor sám je pak uchycen ve výměnných patkách rámu, které tvoří velké ploché dílce. Ty jsou standardně pevné, ovšem lze zvolit variantu, kdy mají tyto dílce čep a nad řetězovými vzpěrami je potom nad každou umístěn vzduchový tlumič, jenž spolupracuje s tímto malým přepákováním nesoucím zadní nábojový motor. Protažení rámu před středové pouzdro, integrovaný krátký blatník zadního kola a celkově futuristický design kombinující retro základ silničního motocyklu, to vše jsou hlavní odlišné znaky od konkurence.
Samotný pohon pak lze volit v rozmezí 250 – 2000 Wattů a rovněž akumulátor může mít kapacitu 500 – 4500 Wh, takže je opravdu možné dosáhnout dlouhých dojezdů a vysokých rychlostí. Nejsilnější kombinace motoru a baterie pracuje na 88.8 voltech a nabídne až 80Nm krouťák, což je na nábojový motor opravdu hodně. Výrobce udává podle kapacity baterie dojezd 40 – 250 km bez šlápnutí. Samozřejmě, že se silnou baterií kolo výrazně ztěžkne a maximální nálož, tedy nejsilnější motor a akumulátor, ukážou výslednou hmotnost celku 48 kg, přičemž ve 250W standardu je to jen 25 kg. Samotný rám pak váží 5,5 kg, což při pohledu na něj není zase tak moc. Slovo moc ale nejspíš užijeme při otázce „A kolik to stojí?“, protože cena je na dotaz a ovlivňuje ji nejen možnost řady kombinací požadované výbavy a pohonu, ale také fakt, že stroj bude vyroben jen v omezeném počtu 164 kusů.
(už)
Jste dřívějšího data narození nebo už to s vaší fyzičkou není jako dřív? Případně se chcete na kole jen vozit a moc se nenamáhat, tak je…
Ve stejném roce, kdy nás „osvobozovala“ vojska armád Varšavské smlouvy, vznikla v Itálii značka Fantic, zaměřená na malé a terénní…