Zatímco před prázdninami jsme otestovali wheeleráckou celoodpruženou „raketu“ vyšší střední třídy, model Falcon, tentokrát jsme zamířili hned na druhý nejvyšší stupínek hardtailové nabídky značky, a to Eagle Carbon.
Letošní Eagle má celokarbonový rám z materiálu 12 K, tedy výrazně širokých pásků karbonové tkaniny. Celkové zpracování je ve všech detailech naprosto čisté, přetoky či barevné nepřesnosti se zde nekonají. Profily trubek vyznávají kruh, takže přední trojúhelník nesází na žádné designové výstřelky. Pouze hlavová trubka má výrazně soudkovitý tvar. Zadní stavba je u středového pouzdra napojena masivním plynulým přechodem, řetězové vzpěry nesou výrazné prohnutí a jejich průřez se směrem od středu k patkám velmi výrazně mění. Sedlové vzpěry s esovitým prohnutím jsou k patkám jištěny šroubovým spojem, ovšem přechod karbonové vzpěry v patku není nikde přerušen. Vše je plynulé, materiál hladce navazuje, takže šroubová vložka je výraznou pojistkou.
Přechod k sedlové trubce je řešen klasickým monostay provedením, vedení lanek je situováno na horní trubku.
Čistotu provedení rámu jakoby chtělo doplnit i osazení, které je svěřeno kompletní sadě Deore XT. Řazení s přesmykačem v klasickém provedení a přehazovačkou taktéž bez vymoženosti Shadow, je naprosto skvěle funkčním celkem. Proti některým měničům Shadow chodí tento klasický kousek přímo ukázkově. Kotoučovky téže sady nabídly poměrně krátký chod pák a díky mechanismu Servo Wave bylo třeba chvilku cvičit jejich ovládání, než si jezdec zvykne na méně tvrdý projev na páce. Menší odpor páky je však nakonec i přes slabší výraznost jejího projevu vykompenzován velmi vysokým brzdným účinkem. O tuhosti klik XT a perfektním pohybu řetězu po převodnících nemá smysl polemizovat. Osazení prostě funguje za všech okolností tak, jak se na druhou nejvyšší sadu sluší.
Totéž platí i o vidlici Rock Shox Reba SL se 100 mm zdvihu a zamykáním z řídítek. Její chod je od počátku zdvihu velmi pozorný i k nejmenším nerovnostem, ovšem od poloviny zdvihu už přichází ke slovu progresivita a dostat vidlici na dno vyžaduje opravdu hodně velký náraz. V zamčeném stavu si ponechává možnost pobírat nějaké ty nečekané nerovnosti svým ochranným zdvihem.
Eagle dělá rozhodně čest svému jménu, protože jízda je opravdu letem kupředu. I přes jasné závodní určení je posed velmi pohodlný, za což může čtveřice karbonových podložek pod představcem a prohnutá řídítka. Závodník možná sloupek vidlice zkrátí, maratonec či sportovní jezdec to ponechá v pohodlném, přesto výkon neomezujícím nastavení. Rozumně natažený posed umožňuje jezdci šlapat mírně před sebe a váha jezdce je rovnoměrně rozložena mezi sedlo a řídítka. S prvním záběrem do pedálů je jasně cítit celková tuhost rámu, která je na vysoké úrovni, ovšem na druhou stranu nabízí rám díky materiálu dostatečnou míru komfortu. Rám tuhý pod záběrem, kdy není takřka patrné žádné kroucení ani při jízdě ze sedla, je však vyvážený i co do schopností pohlcovat a tlumit vibrace. Přední partie je díky vidlici dostatečně pohodlná, zadní stavba pak i přes vyšší průměr duralové sedlovky 31,6 mm a sportovní sedlo Selle Italia SLR nedává jezdci pocítit rázy terénu tak silně, jak by se díky použití těchto dvou dílů dalo čekat. Schopnost tlumit je zadním partiím vlastní, ačkoli použitím karbonové sedlovky by bylo docíleno ještě vyššího komfortu, protože sedlovka Ritchey Pro se pod zatížením prakticky ani nehnula.
Jestliže rám nabízí vyvážený poměr tuhosti a komfortu, pak ovládání a jízdní projev jsou taktéž jakýmsi ideálem pro XC. Na první dojem se totiž bike jeví jako hravý stroj s bleskovou akcelerací a živým projevem v nízké rychlosti a v technických pasážích. Ovšem delší sjezdy nebo jízda po silnici jsou ve znamení vybraného chování a poslušného držení stopy. Snadné ovládání, které závodníka neurazí a začátečníkovi naopak ulehčí je velkou devízou tohoto biku. Ochota měnit směr když je potřeba, ukázněnost v rychlých sjezdech a neustálá chuť zrychlovat kdykoli to jde, to jsou vlastnosti, které by měl jezdec od kola za sedmdesát tisíc očekávat a zde je dostane.
Vyšší pozice řídítek je pak plusem v prudkých pasážích, ostré výjezdy vyžadují trochu větší náklon nad řídítka, ovšem lehkost jízdního projevu nutí jezdce stejně nalehnout na řídítka a do stoupání to doslova rvát na maximum. Pláště Schwalbe Racing Ralph mu to jen ulehčí, ty jsou dalším z kvalitně pracujících kousků na tomto stroji.
Eagle Carbon je bike, který uspokojí závodníka i náročného sportovce. Nabídne maximální výkon podpořený komfortním rámem s pohodlným posedem a perfektně spolupracující osazení.
Plus ovládání, tuhost, komfort, akcelerace
Minus nenalezli jsme
Rám: Monocoque Carbon 12K
Vidlice: Rock Shox Reba SL 100 mm
Kliky: Shimano Deore XT
Pedály: Crank Brothers
Brzdy: Shimano Deore XT Disc
Řazení: Shimano Deore XT
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano Deore XT
Náboje: Shimano Deore XT
Ráfky: DT Swiss X 430
Pláště: Schwalbe Racing Ralph EVO 2,1
Sedlo: Selle Italia SLR
Sedlovka: Ritchey Pro
Řídítka: Ritchey Pro
Představec: Ritchey Pro
Hmotnost: 10,8 kg
Vyšší zdvihy jsou trendem, kterému neušel ani rychlý XC bike Giant Anthem. Ten pro příští rok dostal u duralových modelů zadní zdvih 100 mm…
Rakouské KTM to s karbonem zkrátka umí. Již v minulosti to dokázal náš test elitního karbonového hardtailu a nyní se nám totéž potvrdilo…