Nejvýše postavený krosový model slovenské značky Vedora během testování jasně ukázal, že krosová kola nemusí být určena jen pohodovým výletníkům. Pokud je kros dobře postaven, může nabídnout sportovnější svezení i náročnějšímu jezdci.
Základem testovaného modelu je duralový rám s trubkami, které se vystříhaly profilací, a vše spoléhá na klasický kruhový průřez. Přední rámový trojúhelník má tedy hladké tvary pouze s navařenou výztuhou pod hlavou. Trubky zadní stavby mají elipsový profil na řetězových vzpěrách, sedlové vzpěry jsou kruhového průřezu, obojí pak jen s lehkým prohnutím. Zajímavý je spojovací můstek sedlových vzpěr, který je z masivního profilu, ovšem na první pohled postrádá závit pro montáž blatníků. Ten je totiž ukryt na spodní straně, takže je velmi špatně přístupný a montáž se neobejde bez vyndání zadního kola a navíc většina úchytů na blatníky je určena pro závit umístěný čelně do můstku. Zde tedy rozhodně nechválíme, byť je jinak zpracování rámu v detailech perfektně čisté a design je velmi povedený. Vedení bowdenů je na horní trubce, zadní patka nepostrádá otvory pro kotoučovou brzdu, závity pro nosič a blatníky na patkách a vzpěrách jsou samozřejmostí.
Ačkoli je kolo podle osazení stavěno spíše na sportovní jízdu, trochu nás zmátl tvar řídítek s výrazným prohnutím a konci hodně zahnutými směrem k jezdci. Toto provedení sice nabídlo velmi pohodlný a jen málo natažený posed, ovšem celkové chování a vlastnosti kola by si zasloužily určitě sportovnější model. Budoucí majitel tedy může rozhodnout, zda nechá kolo nastavené jako komfortní model, nebo výměnou za rovná či jen mírně prohnutá řídítka podpoří jeho sportovní geny.
Chování kola totiž od prvních metrů jasně ukázalo, že hodně tuhý rám s dobrou geometrií nabízí velmi slušné zrychlení a dobré jízdní vlastnosti. Kolo jede velmi lehce, rám se nekroutí a energie jde do pohybu vpřed. Držení tempa bylo více než slušné, takže jediným limitem pro sportovnější jízdu byl opravdu jen tvar řídítek.
Manévrování bylo jednoduché a kolo hbitě měnilo směr, aniž by od jezdce vyžadovalo více zkušeností nebo snahy krotit chování stroje. Vyváženost hravosti a stability je zde na velmi slušné úrovni a na kole je opravdu radost projíždět ostřejší zatáčky nebo kličkovat po pěšině. Chováním připomíná hravý bike a ne turistický stroj na kolech velikosti 28 palců. Ovládání tedy rozhodně chválíme, stejně jako švihovou jízdu po silnici, kde pomohly pláště s hladším běhounem.
Sportovnější projev podpořila i vidlice Suntour NCX s lockoutem na korunce. Nabídla citlivý krok, dobré kopírování povrchu a při nájezdu do díry či na větší nerovnost si nechala líbit hodně. Ve stoupání pak nebyl pro jízdu ze sedla problém vidlici zcela zamknout nebo kompresi přitáhnout, aby se vidlice nezanořovala tak snadno. Zanoření bylo znát i ve sjezdech, kdy prudší kopce s výraznější potřebou brzdit dokázaly pružinu vidlice výrazně stlačit. S9 ovšem není sjezdový bike, ale kros určený hlavně na silnici a lehčí terénní cesty, takže tam nebude měkčí chod vidlice problém.
Komponentové osazení je mixem sportovní sady Deore na pozici řadicích páček, a hlavně pak přehazovačky Deore LX. K tomu jsou přiřazeny ještě kliky s velkými převodníky 26-36-48 zubů, takže po rovině je počítáno s vyšším výkonem. Celek řazení chodil bez problémů, díky tuhému rámu nám nevadilo ani čtyřhranné provedení osy. Odolnost prokázala i kola na ráfcích Remerx Well, které svým středně vysokým profilem nabídnou dostatečnou odolnost. Trochu méně citlivosti nabídly brzdy Coil Duck, jejichž dávkování nebylo i přes celkem rozumný výkon tak přesné.
S9 Comp Pro je tedy rozumně osazeným krosem, který dokáže jezdci nabídnout velmi dobré jízdní vlastnosti a spolehlivou funkci všech komponentů. Tvar řídítek jej sice trochu eliminuje, ale jejich výměnou lze z výletního kola udělat sportovní stroj. Vše ostatní tomu totiž odpovídá a chování kola k tomu spíše nutí.
Plus ovládání, tuhost rámu
Minus tvar řídítek
Rám: Alloy 6061
Vidlice: Suntour NCX
Kliky: Shimano
Brzdy: Coil Duck
Řazení: Shimano Deore
Přehazovačka: Shimano Deore LX
Přesmykač: Shimano Nexave
Náboje: Coil Duck
Ráfky: Remerx Well
Pláště: Vedora 42-622
Sedlo: Velo
Sedlovka: Coil Duck
Představec: Coil Duck -stavitelný
Řídítka: Coil Duck
Hmotnost: 13,6 kg
Krátké cyklistické rukavice Axon 480 sází na trochu netypickou kombinaci materiálů. Základem se stala textilie Sportingtex, která se…
V případě jízdy v dešti cyklista řeší ne právě jednoduchou otázku, zda raději promoknout a nezapařit se, či zvolit vyloženě nepromokavý…