V základní střední třídě dominují bikové kolekci značky HEAD modely X-Rubi v několika kvalitativních úrovních osazení, s na pohled shodným rámem, jenž se živou geometrií drží toho, na co jsme byli ve sportovně-rekreačním segmentu zvyklí. Tedy živé, obratné geometrie s pohodlnějším posedem, bez tendencí k současným sjezdověji naladěným úhlům a pozici jezdce víc na středu kola.
Pro každý den
Kdybychom měli vystihnout jednoduše charakter testovaného modelu X-Rubi II, je s ohledem na osazení a jízdní vlastnosti i příjemnou cenu zkrátka univerzálním kolem pro každodenní sportovní svezení v terénu i mimo něj. Ač je rám na pohled stejný s tím, jaký má dražší „trojka“, kterou jsme testovali z kraje roku, zásadní rozdíl je v hlavové trubce, která není v tomto případě kónická a sází tak i přes pohledové spodní rozšíření na klasický oversize sloupek vidlice. Tapered provedení začíná právě až od modelů X-Rubi III a výš. Zbývající partie rámu jako by dražší variantě z oka vypadly, tudíž nechybí vyhlazené svary za hlavovou trubkou, dvojí profilace masivnější spodní trubky, naopak dozadu se výrazně zeštíhlující horní trubka. Ta má u sedlové trubky oproti profilu za hlavou v podstatě třetinovou výšku, jejíž pevnost jistí masivnější výztuha s výraznějšími housenkami svaru. Sedlové vzpěry se pak plynule napojují právě v úrovni horní trubky a nepostrádají můstek s otvorem pro případnou montáž blatníku, přece jen jsme v kategorii rekreační sport a závity jsou tudíž i na patkách. Ty jsou klasicky na rychloupínák, ale jejich větší profilovaný dílec je snížený pro eliminaci kontaktu řetězových vzpěr s řetězem, a současně nese na vnitřní straně třmen zadní brzdy. Nižší řetězové vzpěry rovněž nepostrádají spojovací můstek, a co se týká průchodnosti pro plášť, větší šíři než 2,3 palce bychom do bláta nenasazovali. Vnitřní vedení jednodílné kabeláže se vstupem za hlavou je klasikou, přesmykač má sice za středovým pouzdrem připravenou opěrku bovdenu pro standardní typ, ale skvěle fungující varianta Sideswing využívá přímé vedení bovdenu ze spodní trubky. Pohon 2 x 10 tak pro někoho může být archaismem, ale s ohledem na sportovně-rekreační využití kola a převodový rozsah, je to stále ideální univerzál.
Testovaný model spoléhá na odpruženou vidlici RST Aerial, ale v nabídce je v závislosti na dané specifikaci a dostupnosti i varianta s vidlicí SR Suntour. Vzduchové „erestéčko“ má dálkový lockout z řídítek, jenž vykoulí zcela pevnou vidlici a průběh zdvihu je v jeho prvních dvou třetinách více lineární s nepatrně nižší citlivostí vůči malým rázům. Vidlice sází na klasický náboj na rychloupínák a svým projevem kopírujícím ochotněji střední a větší rázy se jeví vhodnější spíš na těžší jezdce než drobnější postavy. Komponenty pohonu z řady Deore kombinují kliky s převodníky 26-36 a kazetu 11-42, tedy rozsah vhodný jak na rychlé rovinky i klesání, tak do strmějších výjezdů, přičemž kazeta překvapila svojí funkčností, srovnatelnou se Shimanem, a to i při řazení v tahu. Pro nás navyklé u systémů s přesmykačem na klasickou dvojpáčku je trochu nezvyk novodobé provedení s jedinou páčkou, ale funguje víc než spolehlivě. Na větší převodník se řadí samozřejmě palcem, ale páčka pak zůstane zaaretovaná v pozici víc vpředu, kde lze opět odřadit na menší převodník palcem, nebo klasicky postaru k sobě ukazováčkem. Ovládání kotoučovek Clarks s dvouprstými páčkami je přesné a skvěle čitelný bod dosednutí destiček ke kotouči pak navíc překvapil i výkonem brzd. Opěrná plocha páčky je sice proti Shimanu lehce štíhlejší, ale v prstech netlačí a brzdy opravdu příjemně překvapily. K výpletům na vlastních nábojích není co dodat, štíhlejší ráfky nejsou sice tak trendy, ale s ohledem na šíři plášťů a jejich univerzální vzorek vhodný jak na silnici, tak do rychlejšího terénu, je to optimální kombinace.
Klasika oběma směry
Rám už na první pohled nepůsobí příliš dlouhým dojmem, takže u testované velikosti 20,5 palce nepřekvapí 90mm představec, skloněný sice dolů, zato s trojicí vymezovacích podložek, takže si lze výrazně přizpůsobit výšku řídítek. Ta mají lehké prohnutí a adekvátní 72cm šířku s poměrně pohodlným úchopem. I na opačné straně kola je jezdec celkem rozmazlován příjemně tvarovaným sedlem, ovšem tlumení zadní partie řeší spíše sedlo a pláště, jelikož sedlovka je objemnějšího průměru 31,6 mm. I tak ale nepůsobí rám tvrdým dojmem, že by měl jezdec vyklepané pozadí, komfort se podařilo namixovat v docela ideálním poměru.
Co se týká geometrie, testovaný model je optimální pro 180cm a vyššího jezdce, protože sloping horní trubky je dost výrazný a výšku pak dohání výztuha před sedlovou trubkou. Délka rámu tak usadí jezdce klasicky lehce dozadu s příjemně nataženýma rukama a ideálně skloněným posedem. Testovaný kousek nejlépe sedl na 190-195cm postavu, ale pokud máte rádi delší sportovní geometrii, tady vám bude pár centimetrů délky asi chybět. Kolo je kratší a celkově velice obratné, žádný dlouhý devětadvacítkový tank, ale spíše mrštný stroj vyžadující ve vyšších rychlostech lehce zkušenější ruku. Odměnou za to je poslušnost a rychlá odezva na každý povel do řídítek, díky střední výšce těžiště výborná prostupnost terénem, ale zase o něco slabší „flow“, takže klasika tak, jak byla osvědčená v MTB XC segmentu dlouhé roky. Do zatáček se kolo sklápí ochotně, ale je cítit výška těžiště a kratší geometrie, takže to není proplouvání v náklonu, ale spíš ostřejší točení ve více postaveném stylu. Není problém jet svižně v terénu a proplétat se po úzkých stezkách, rovněž do výjezdů se kolo nestaví nějak přeochotně na zadní, současně si ale nechá směrem z kopce líbit nějaký ten odraz a ostřejší manévr, byť s pevnější rukou jistící směr. Na celodenní výlety po technicky méně náročných stezkách je X-Rubi dvojka ideální parťák, protože nabídne pohodlný posed a současně svižný a lehký jízdní projev. Rám se totiž zbytečně nekroutí, takže není problém zamknout vidlici a opřít se do pedálů, ale o tom tenhle bike není, je spíš o příjemné jízdě a radosti z ní, na výkony má své dražší sourozence.
Plusy: komfort, točivost, převodový rozsah
Minusy: slabší citlivost vidlice
Technické specifikace:
Rám: Al D.B.
Vidlice: RST Aerial, 100 mm
Kliky: Shimano Deore 26-36
Brzdy: Clarks M2 180/160 mm
Řazení: Shimano Deore, 2x10
Přehazovačka: Shimano Deore
Přesmykač: Shimano Deore
Náboje: HBC
Ráfky: Remerx
Pláště: Impac Smartpac TwinSkin, 2,1“
Kazeta:Sunshine, 11-42
Sedlo: HBC
Sedlovka: HBC Pro
Řídítka: HBC Pro
Představec: HBC Pro
Hmotnost: 14,85 kg
Cena: 24 399 Kč
Jestli jsou některé ze tří nových cyklistických brýlí 3F vyloženě stylové, pak je to právě model Zephyr. Tenké celoobvodové obroučky z…
Když už řešit platformové pedály, tak proč ne rovnou podle velikosti chodidla, tedy s ohledem na rozměr obuvi a šířku podrážky. Čím větší…