logo
Vyhledat
Cyklistický magazín
  • Zprávy a články
    • Cesty
    • Elektrokola
    • Oblečení na kolo
    • Rozhovory
    • Různé
    • Servis kol
    • Sport
    • Strava
    • Technika
    • Testy kol
    • Výstavy
    • Zprávy redakce
    Všechny články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
  • Předplatné
  • Kontakt
Menu
  • Homepage
  • Zprávy a články
  • Technika
  • test kola, Totem Youin Bacelona

test kola, Totem Youin Bacelona

Datum: 19. 04. 2025

Kdybych chtěl jedno kolo s sebou na dovolenou, byla by to pro svoji univerzálnost a prostorovou nenáročnost určitě skládačka. Pokud se do ní navíc podaří elegantně zakomponovat zadní nábojový elektromotor a baterie, pak ještě lépe. Takové kolo může být jak celodenním společníkem pro výlety, tak třeba každodenním nástrojem pro pohyb ve městě nebo dojíždění, protože ovladatelnost a manipulace jsou stejně příjemné, jako jízda na něm.

Kompaktnost a univerzalita

Základem každé dobré skládačky, jakkoliv nám toto označení zní z dob totalitních semi-skládacích kol Romet či Eska posměšně, je kvalitní rám a skládací mechanismy. Totem s dvacítkovými koly tady vsadil na hliníkový rám s vysokou páteřní trubkou, do níž ukryl akumulátor a masivními rameny zadní stavby, samozřejmě s výztuhami vedenými od sedlové trubky se středovým pouzdrem. Skládací mechanismus mezi vysokou a nižší partií hlavní trubky má pojistku a hlavní odjišťovací páku, přičemž po „zlomení“ rámu lze vyjmout akumulátor, který je jištěný zámkem na klíč. Samotný nabíjecí port, USB konektor a hlavní spínač aktivace akumulátoru jsou přístupné po odklopení gumové krytky na boku za hlavovou trubkou. Ta má semi-integrované hlavové složení a ukrývá sloupek masivní ocelové vidlice, na nějž navazuje skládací mechanismus vysokého sloupku představce s výsuvným nosníkem řídítek. Zatímco sloupek jistí masivní páka s malou posuvnou pojistkou, horní výsuvný díl představce má klasickou objímku na rychloupínák a totéž platí i pro objímku řídítek. Ta jsou rovná, takže je lze v objímce natočit jen pro nastavení adekvátního sklonu brzdových pák, pro ergonomii úchopu to nemá žádný význam, ale pro pohodlnější úchop bych se přece jen přimlouval za lehce dozadu zahnutá řídítka. Nicméně lehký sklon celého představce směrem dopředu a naopak sedlovka skloněná dozadu dovolí v určité míře regulovat délku posedu, protože čím níže jsou řídítka i sedlo, tím blíž k sobě jsou a naopak. Samozřejmě ne v nějakých razantních rozdílech, ale pár centimetrů délky posedu to udělá. Ještě odbočím k zadní stavbě, tam nechybí horní spojovací můstek, blatník a nosič s masivními horními závity a vnějším vyhnutím stojek kvůli brzdovému třmenu. Dole je pak nosník klasického bočního stojánku a před ním ještě šroubovaný „stojánek“ pro postavení kola na zem v rozloženém stavu. Samozřejmostí je i zadní světlo upevněné na nosiči a ovládané spolu s předním světlem tlačítkem na panelu displeje na řídítkách.

Skládací mechanismy rámu i představce se ovládají jednoduše a intuitivně, tady nemám jedinou připomínku a během testovacích jízd nebylo nutné nějak mechanismy dotahovat pro případný vznik vůle, tady vše funguje a celková tuhost sloupku představce a řídítek byla poměrně vysoká, což je jeden ze zásadních parametrů. Veškerá kabeláž tažená od řídítek má dostatečnou délku, aby se při složení představce „nelámala“, ale současně za jízdy nikde zbytečně nepřekáží. Pod hlavní trubkou je vedena hezky uvnitř plastové lišty a pro rozložení kola není nutné nějak na ni dávat pozor, prostě nepřekáží. Kabel k motoru má pak dobře přístupný konektor, takže v případě defektu zadního kola jej lze snadno rozpojit a kolo vyjmout. Skládací jsou samozřejmě i pedály, takže pokud kolo rozložíme, sklopíme pedály a zasuneme sedlovku, dostaneme „balíček“ o rozměrech 67 x 84 x 43 cm (VxDxŠ). To už se v pohodě vejde do kufru auta nebo garáže obytky. Kompaktní a skladné, současně ale rychle složené do jízdního stavu a s jednoduše přístupným nabíjecím portem i ovládáním všech funkcí.

Příjemný společník

Skládačky jsou obecně díky menším kolům a nízko posazenému těžišti dobře ovladatelné, současně jejich délka nabídne obratnost a jednoduchou manipulaci. Barcelona není výjimkou a jakmile nastavíte posed adekvátně výšce, usadíte se a šlápnete do pedálů, je to jen o pohodlí a zábavě. Snadné došlápnutí na zem je pro bezpečné brouzdání městem a neustálé kochání se čímkoliv samozřejmostí, vzpřímený posed vám neohne záda a hmotnost je soustředěna na sedlo, ne na ruce. Prostě pohodlný výletník, který ale nemusí nutně jet minimálkou po městě, protože svižně po cyklostezce to umí rovněž a při testování naskočilo na displeji víc jak padesát za hodinu, když jsme klesali. Ani tady ale kolo netrpělo nedostatkem stability a nutností mít to trochu v ruce, prostě si drží ve vysoké rychlosti směr a současně umí hbitě zatáčet, kdykoliv je to potřeba. Takhle zvládne jak menší 150cm uživatelku, tak 190cm jezdce, jen si nastavit posed a ani v jednom případě to nebude na hraně. Nicméně vyšší jezdec na tom bude lépe, přece jen je tady posed pocitově delší a bližší klasickému kolu. Ovladatelnost a vyvážená stabilita jsou ale silnou stránkou této skládačky. Totéž pak můžeme napsat o samotném pohonu, který příjemně překvapil. Sice jsou dnes dominantní středové motory, ale pokud řešíme hmotnost, snadnou manipulaci s kolem a není potřeba vyšší výkon a krouticí moment, zadní pohon má stále co říct a tady je jednoznačně výhodou.

Displej na řídítkách má trojici tlačítek, jimiž lze u zadního motoru Vinka volit pětici režimů výkonu, přepínat asistenta chůze, aktivovat osvětlení a samozřejmě zobrazit všechny funkce cyklistického computeru. Indikátor kapacity baterie je samozřejmostí, stejně jako stále zobrazená okamžitá rychlost a jeden z dalších volitelných údajů. Motor Vinka s jen 30Nm krouticím momentem aktivuje snímač otáčení na klikách, není zde tedy torzní snímač dávkující výkon dle přítlaku na pedál, ale je to nábojová klasika. Na nejlehčí převod lze jednoduše šlapat skoro naprázdno a kolo pojede na rovině maximálkou, tedy 25 km/h. Motor ale překvapil příjemně tichým chodem a naprosto hladkým projevem bez jakéhokoliv nakopnutí a současně náznaku cuknutí při překročení maximálky. Šest pastorků vzadu sice není s počty 14-28 zubů žádný extrémní rozsah, navíc v kombinaci s převodníkem, který má 52 zubů, ale čím členitější profil jedete, tím víc se ujišťujete, že je to vlastně v pohodě. Na rozjezd není nutné řadit otočnou rukojetí nejlehčí převod, stačil střed, zato do táhlejšího stoupání a prudších kopců už to nejlehčí převod chtělo. Test pod metrákovým jezdcem do poměrně ostrého stoupání nakonec ukázal nutnost nejlehčího převodu, ale záběr do klik nemusel být nějak extra silový a motor prostě nezvadl, zvládl to. Tady jsme si opravdu nebyli jistí, ale s ohledem na zaměření kola budou v podstatě každý městský profil či nějaká lehce zvlněná krajina snadno zvládnutelné. I bez motoru jede kolo lehce, ale proč se zbytečně namáhat, když to umí jet skoro samo. Tedy na čtvrtý a pátý stupeň asistence určitě, od jedničky do trojky je přípomoc přece jen znatelně slabší a chce po jezdci alespoň nějaký záběr do pedálů. Pokud ale řešíte celkový nájezd, nebude čtyřka s pětkou úplně optimální, tam je to ve zvlněném profilu kolem třicítky nebo dvacítky kilometrů, přece jen má baterie menší kapacitu. Na rovinkách a v úspornějším režimu do trojky ale není padesátka problém, navíc celou dobu se zmiňovaným tišším projevem motoru.

Co docela překvapí, tedy kromě příjemného ovládání i celkového jízdního dojmu, je výkon brzd. Mechanické kotoučovky Tektro jsou kvůli delším pákám docela ostré, dobře se dávkoval jejich výkon a díky propojení pák s řídicí jednotkou dojde s jejich stiskem k okamžitému odpojení pohonu. Na křižovatce nebo v kritických situacích brzda spolehlivě reaguje a pohon neohrozí žádným „doběhem“. Zní to všechno skoro jako výčet superlativ, ale pokud máme přihlédnout k ceně a celkovému projevu tohoto stroje, lze jen máloco vytknout. Samozřejmě, že přehazovačka, přední náboj a celkově převody jsou z nižších cenových pater a chybí třeba magnetické či mechanické zajištění obou polovin rozloženého kola k sobě, ale tyhle detaily lze s ohledem na cenu i celkově velice slušnou funkčnost celku pominout. Jízda je příjemná, výkon motoru i do kopce překvapil, posed je komfortní a ovladatelnost kola naprosto přirozená, takže co vlastně chtít víc.

Technické specifikace

Rám: Alu

Vidlice: Hi-Ten

Kliky: Prowheel, 52 z., 170 mm

Brzdy: Tektro M280, 160 mm

Řazení: Shimano Tourney, 1x6

Přehazovačka: Shimano TY21

Ráfky: HT, 36 děr

Pláště: Kenda, 20x1,75“

Náboje: Shunfeng/Vinka

Kazeta: 6kolečko Shunfeng, 14-28 z.

Sedlo: Vader City

Sedlovka: Alu, 34/500 mm

Řídítka: Mode, alu, 560 mm

Představec: Alu, stavitelný 120 mm

Motor: Vinka RH30, 30Nm

Baterie: 9,6 Ah/346 Wh, Samsung

Displej: Vinka DR23, LCD

Nabíječka: 2A

Hmotnost: 20,4 kg

Cena: 23 990 Kč

DALŠÍ ČLÁNKY

Telefon na očích

Telefon na očích Upevnit telefon na řídítka je v posledních letech úkol, kterého se snaží zhostit snad každý výrobce cyklistických…

  • Datum: 19. 04. 2025
  • Kategorie: Technika

Ortlieb, zavazadlo kamkoliv

Nemá smysl popisovat kvalitu zpracování, odolnost a životnost zavazadel či brašen Ortlieb, u nich je to prostě samozřejmost a když chcete…

  • Datum: 08. 05. 2025
  • Kategorie: Technika
logo

Cykl.cz je jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších internetových magazínů o cyklistice. Je připravován společně s jediným tištěným cyklistickým 14-ti deníkem o cyklistice v ČR - CYKLOSERVIS, který zakoupíte v síti cyklistických prodejen a novinových stánků.

Kontakt
Redakce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Kde jsme
Sociální sítě
Užitečné odkazy
  • Zprávy a články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
Časopis Cykloservis
  • Předplatné
  • Kontakt
© Cykl 2025. Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas s podmínkami používání. | IT Nahoru