Rozzo Boost 25
Už jsme z kolekce hardtailů mohelnické značky Rozzo otestovali jak dostupnější hliníkové varianty v pánském i dámském provedení, tak karbonový kousek. Tentokrát se nám dostal do ruky druhý nejvýše postavený model, opět na hliníkovém rámu, ale s nezvyklou kombinací komponentů Shimano a Sram.
Síla v jednoduchosti
Občas méně znamená více a v případě rámu a jeho konstrukce to platí určitě, protože se zde zbytečně nehraje na všemožné profilace trubek a současné trendy, ale jde hlavně o praktičnost. Nižší konická hlavová trubka je samozřejmostí a na ni se napojuje zploštělá horní a naopak vyšší spodní trubka. Obě pojí delší svar, ale rám má tenhle uzel i ten v napojení na sedlovou trubku pečlivě vyhlazený a housenky jsou přiznané jen u zadních patek a středového pouzdra. Na něj se spodní trubka napojuje hezky zeširoka, má k tomu díky PressFit ložiskům dostatek místa, ale spodní hrana je otevřená, jelikož tudy vystupuje hadice zadní brzdy a řadicí bovden. Zajímavé je ovaření celého otvoru dokola, tedy žádná ostrá hrana, ale zpevňující svar. Sedlová trubka má lehké přední prohnutí pro lepší prostupnost zadního kola a nahrává tomu i absence horního a spodního spojovacího můstku. Dole jej supluje výztužný návarek spojený i se středovým pouzdrem, nahoře jsou zevnitř dva závity pro případnou montáž nosníku na blatník, případně ramen nosiče, protože patky dvojicí závitů počítají s obojím. Lze tedy rám osadit nosičem i blatníky, ale lépe mu rozhodně bude nalehko ve sportovnějším režimu. Pevná zadní osa boostové rozteče má shimanovské provedení upínáku, takže v tomto ohledu se na soudobé trendy myslelo a přední vidlice je rovněž na pevnou boostovou osu, ale už na imbusový klíč. Brzdový třmen sedí zevnitř zadní stavby, ale spoléhá na klasický PM úchyt, žádný FlatMount a kabeláž pak vstupuje do rámu na levé straně spodní trubky, takže plná integrace se nekoná.
Odpružení dostal na starosti vstupní model z kolekce RockShox, tedy Judy se 30mm průměrem ocelových vnitřních nohou, ale s dálkově ovládaným lockoutem na řídítkách. Ta jsou širší s příjemným zahnutím a ideálně vysoko posazená, aby nabídla pohodlí, ale současně možnost snížit jejich pozici pro sportovnější posed. Pohodlí nabídne i sedlo s vlastním logem, to bylo i na delší trase docela komfortní. Silnější sedlovka sice nezaručí takovou míru tlumení jako štíhlejší 27,2mm kousky, ale i tak nepůsobila zadní stavba tvrdým dojmem a to se Boost se šířkou plášťů nijak nehrne k současným objemnějším balónům. Kola ve středně širokých ráfcích jsou obutá do plášťů s legendární okřídlenou teniskou a přestože jde o šíři 2,25 palce, působí díky rychlejšímu vzorku bez větších bočních profilů spíše štíhlejším dojmem. Co je ale zajímavé, je kombinace brzd, nábojů a klik Shimano, zatímco kazeta, přehazovačka i řadicí páčka jsou z produkce konkurenčního Sramu. Funguje to celé ale spolehlivě, takže v tomhle mixu není třeba hledat nějaké zádrhely, ostatně i kolo jako takové nabídne docela příjemný projev.
Svižně a obratně
Testovaný bike je velikost devatenáct, což výrobce doporučuje pro výšku jezdce maximálně 185 centimetrů. S tím nelze než souhlasit, protože sedlovka má své limity a na mých 188 centimetrů už byla kratší sedlovka vysunutá lehce nad značkou limitu a i ve sjezdech už jsem cítil, že je kolo na mě už moc živé a méně poslušné. Skoro jako hašteřivá manželka, kterou je třeba držet trochu „pod krkem“, aby byl klid, myšleno samozřejmě s nadsázkou. Ale obecně bude záležet na volbě velikosti, aby kolo bylo na jezdce ideální a já bych buď sáhl po velikosti 21, případně nasadil delší 400mm sedlovku a trochu víc to v rychlosti krotil. Každopádně je to s velikostí lehce na hraně, ale Boost mě i v devatenáctce bavil, jednak docela příjemným posedem, kdy výška řídítek nebyla nějak extra sportovně nízko, pak délkou rámu, kdy bych nechtěl zase o moc delší, ale hlavně svým lehkým jízdním projevem. Rám není extrémně tuhý, spíše má tužší středovou partii a naopak středně tuhou horní trubku a vršek rámu při větším stranovém působení na řídítka, ale jede velice ochotně a nijak výrazně se nekroutí. Zrychlení je příjemné a obratný rám plus tuhé kliky s rychlejšími plášti dokáží vykouzlit občas při vystřelení z náklonu a ostrém šlápnutí úsměv na tváři. Trochu jsem se přistihl, že častěji sahám po páčce lockoutu vidlice, respektive že ji vozím zamčenou kdykoliv to jde, protože její houpavější projev není na agresivnější sportovní jízdu úplně ideální. Dokáže sice vyzobat i malé nerovnosti a je hodně komfortní, ale na rozdíl od dražších sourozenců Reba a SID nemá tak kultivovaný chod a včasný nárůst progresivity. Když tohle přijmu jako holý fakt a nebudu dál laborovat, musí uznat, že se mi na kole jezdilo opravdu příjemně, a to jak na rovinkách a dokonce i rychlých technických pěšinách, tak do kopce. Tam rám překvapil stoupacími schopnostmi, kdy neměl tendenci nějak razantně se stavět na zadní a přitom ve sjezdech nebyl problém přitažením řídítek odskakovat hrany více po zadním. Zajímavé protiklady, ale ve výsledku hodně příjemné svezení. Boost se ochotně sklápí do zatáček, takže si s ním lze hrát dle libosti, ale točivější předek samozřejmě nenabídne tak jisté vedení, takže tady to chce pevnou ruku. V pomalejších technických pasážích jsem s tím neměl problém, ale jakmile narostla rychlost, bylo kolo opravdu živé a jistota vedení přímého směru chtěla od jezdce trochu víc pozornosti. Není to ale na škodu, za chvilku jsem si zvykl a jezdec kolem metru osmdesáti to bude mít naprosto ideální a mě by jednadvacítka určitě vedla z kopce sebevědoměji. Stejně ale to pravé přišlo vždycky spíše v opačném směru a na rovině, kde si kolo podvědomě říkalo o každý záběr do pedálů, aby byl ještě razantnější a jízda trochu rychlejší. Má prostě chuť jet svižně, a to mu v tom nebrání ani kombinace převodů, protože kazeta Sram 11-50 má vpředu ideální společnost třiceti čtyř zubů převodníku na klikách SLX. Konkurenti, ale jen obchodní, v terénu spolupracovali na jedničku a přehazovačka NX fungovala spolehlivě, tady jsme rádi, že nenese logo SX, které většinou takovou přesnost nezaručuje. Brzdy s krátkými páčkami jsou ideální sportovní náčiní a výkon nám nechyběl, naopak v téhle cenové kategorii chválím výběr, často zde jsou základní shimanovské MT200, takže tady bez výtek.
Ono vlastně k osazení, tedy až na ten ne úplně sportovní projev vidlice nemám nějaké připomínky. Všechno fungovalo spolehlivě, hladce. Rychlejší vzorek plášťů je adekvátní určení, tedy pevnějšímu povrchu a svižné jízdě, než zdolávání nejnáročnějšího terénu. Boost celkově bude klasickým XC parťákem tak, jak tuhle disciplínu známe, ale s větší mírou obratnosti, hravosti a opravdu překvapí svojí živostí a chutí jet kupředu. Zábavný projev tak bude příjemný i pro rekreačního jezdce, kterého nebude okrádat o energii, ale pojede poslušně a lehce, navíc s vysokou mírou komfortu co se týká posedu. Není výletnicky vzpřímený, ale současně ani extra sportovně natažený, prostě padne ideálně. Nasadit trochu výkonnější model vidlice, byl by to v kategorii hliníkových rámů zajímavý sportovní hardtail i pro ostřejší sportovní nasazení, prostě nás to kolo bavilo, což je ta nejlepší vizitka.
Rám: Boost Alu 6061, Triple Butted
Vidlice: Rock Shox Judy Silver TK, 100 mm
Kliky: Shimano SLX, 175 mm, 34 z.
Brzdy: Shimano BR-MT500, 180/160 mm
Řazení: Sram NX Eagle, 1x12
Přehazovačka: Sram NX Eagle
Náboje: Shimano MT400, Boost
Ráfky: Rozzo RX 2027
Pláště: GoodYear Peak Premium, 29x2,25“
Kazeta: Sram NX Eagle, 11-50
Sedlo: Rozzo
Přestože se testované elektrokolo na rámu s nízkým nástupem jmenuje Urban 25, klidně by mohlo vzhledem k osazení i jízdním vlastnostem být…
Jakkoliv zní nadpis nesrozumitelně, myšlenka je docela prostá. Giant totiž na rozdíl od konkurentů v segmentu lehkých e-biků nevsadil na…


