Český dravec na poli vývoje a zpracování kompozitových materiálů, brněnský Pell´s, se před dobou začal zabývat vývojem tzv. mediumtailu, tedy pevného kola s částečným odpružením zadní stavby pomocí karbonových vzpěr. Modely X6 a X2 patří stále do vyšších cenových sfér, ale v současnosti se vývoj obdobné technologie posunul i do výrazně nižších cenových hladin, a tak je možné rám s karbonovou zadní stavbou pořídit již v ceně kola pod třicet tisíc.
Do testu jsme si vybrali zástupce základní řady Razzer Carbon Elite, jenž stojí v osazení s diskovými brzdami bez desetikoruny třicet tisíc, v nabídce je pak ještě levnější verze s ráfkovými brzdami.
Testovaný RAZZER Carbon Elite D je osazen poněkud levnějšími komponenty než konkurenční stroje v této cenové relaci, neboť levnější osazení jezdci umožňuje, aby se za přijatelný peníz dostal ke špičkovému a také o něco dražšímu rámu. A třeba vidlici či brzdy z nižších sfér je pak mnohem jednodušší časem vyměnit za lepší, než kdybychom kvůli upgradu kola měli kupovat nový rám. To však neznamená, že by vidlice Marzocchi MZ Race či základní kotoučovky Shimano M485 nefungovaly dobře. Ale pro většinu jezdců je prvotní váha, kterou například vidlice R7, SID či F100 či brzdy Marta, Stroker, Juicy Ultimate nebo ORO významně sníží. Navíc jsou v nabídce ještě dva vyšší modely s lepší výbavou Race a X.9, takže se dá rovnou pořídit kolo se špičkovým osazením bez kompromisů.
V katalogu značky najdeme několik rámů, přičemž řada Razzer je určena pro svižnou a výkonnostní jízdu. Rámy určené pro závodní XC je možné pořídit v celoduralové verzi, nebo právě se zadní stavbou z karbonu. Geometrie rámů je středně dlouhá, takže u velikosti 17 naměříme vodorovnou délku horní rámové trubky 570 mm a rozvor 1060 mm, což kolu v terénu dodá slušnou ovladatelnost, neboť s kratším kolem se manévruje lépe než s dlouhým. Pro XC klasické úhly hlavy 71° a sedlové trubky 73,5° pak ještě umocňují ovladatelnost kola v terénu a jsou ideálním kompromisem pro dobrou stoupavost a slušnou manévrovatelnost ve sjezdech. Z toho ale také vyplývá, že ve vysokých rychlostech nejsou razzery takové kliďasy jako třeba allmountainové stroje s hlavovým úhlem 69°, ale na to není problém si zvyknout, protože na XC tratích se více cení právě ona manévrovatelnost v kratších klikatých pasážích. Jezdec je díky devíticentimetrovému představci a sedlovce s dozadu vyoseným zámkem usazen zhruba uprostřed rámu, nepadá tedy na řídítka ani nešlape příliš pod sebe. Prostě je ideálně vyvážen.
Přední rámový trojúhelník modelů Razzer Carbon je vyroben ze slitiny hliníku P6 Ultralite Racing Tubeset a hlavní trubky mají proměnlivou sílu stěny. Spodní rámová trubka je tvarována systémem Rhombus Biaxial, kdy nahoře u hlavy je zploštěna vertikálně, aby lépe odolávala rázům terénu, zatímco směrem ke středové spojce se ovalizace mění na horizontální. To má velký přínos pro boční tuhost rámu pod silovým záběrem. Ta je dostatečná i díky tomu, že oválný můstek, spojující středovou spojku s karbonovou zadní stavbou, je také mohutný a horizontálně zploštěný. Na něj plynule navazují karbonové spodní vzpěry, modelované technologií VFHS Carbon tak, aby ve svém středu byly plošší než na koncích. Stejným postupem jsou vytvarovány i horní vzpěry, takže v těchto užších místech mohou vzpěry částečně pružit a pochytávat drobné nerovnosti. Ještě je třeba podotknout, že trojrozměrné patky jsou opět z duralu. Horní vzpěry jsou v místě monostaye opět rozšířeny do plochého můstku.
O tom, že testovací kola nešetříme, je možné se přesvědčit ve článku Naše kopce, kde naleznete popis velmi náročného sjezdu, kterým si Razzer prošel. Nejprve jsme však na vrchol 881 metrů vysokého Královeckého Špičáku museli vyjet. Místy je sklon kopce tak strmý, že jezdec doslova dře na nejlehčí převody a skoro přepadává na záda. Ještě že je předek tak nízko a dá se na řídítka nalehnout, a zatížit tak přední kolo. V takovéto pozici však nelze bláhově čekat, že zadní stavba bude lepit pneumatiku k povrchu, jako tomu je u celoodpružených kol. Razzer se chová stejně jako kterýkoli jiný hardtail, odlehčená zadní stavba nízkorychlostní rázy nijak nezahlazuje a na kamenech či kořenech také nadskakuje.
Změnu však lze pocítit v rychlé jízdě po lesní cestě poseté kamením, kdy je již jistý nárůst komfortu cítit. V tuto chvíli jsme měli v zadním kole nahuštěn tradiční tlak 40 PSI, který hustíme do všech pevných kol. Přínos pseudoodpružení je citelný a rozhodně bude mít přínos po dlouhém závodě či celodenní vyjížďce, protože během dejme tomu stokilometrového maratonu dokáže pohltit nezanedbatelné množství rázů, které by pevný rám servíroval přímo do jezdce.
A tak jsme zpátky u tvrzení, které razíme stále dokola – je mnohem důležitější pořídit pořádný rám, na němž můžeme měnit komponenty, než při výběru hledět na super nejlepší přehazovačku, a přitom nekoukat na tuhost rámu, přenos síly a jeho hmotnost.
Ve všech těchto parametrech má Pell´s Razzer Carbon Elite D od nás jedničku, kolo je skvěle ovladatelné, výborně přenáší sílu jezdce na dopředný pohyb a nikde se pocitově žádná energie neztrácí. Ve výše zmíněném sjezdu, kde jsme v hodně prudkém srázu museli brázdit koryto plné volně ložených kamenů, mezi nimiž se volně povalovaly popadané větve, bylo lepší jednu nohu vycvaknout z pedálu a očekávat, kdy se nějaká ta větev zakousne do předního kola. Bylo velmi příjemné, že kolo díky kratšímu rámu umožňuje snadno přesunout zadek za sedlo a díky zdařilým brzdám i celkem slušným plášťům WTB Exiwolf se dal sjezd zdolat.
Poté, co jsme si po špatném odbočení zajeli 4 km po hladké lesní cestě, nebyl prakticky žádný problém se postavit do pedálů a stejnou cestou, kde to doteď výborně letělo, se rychle vrátit na původní místo. Razzer nezklamal v žádném ohledu a proti svým celoduralovým bratříčkům přinesl o něco větší míru pohodlí. Lze to vzdáleně přirovnat ke stavu, jako kdybychom měli měkčí pneumatiky, které pohltí drobné nerovnosti, a přitom jedeme na tvrdých gumách. Srovnatelný s tradičním odpružením vzduchovým či pružinovým tlumičem však tento systém není, stále se jedná o pevné kolo, které jezdci velké rázy neodpustí. Karbon skutečně pouze pohlcuje vibrace, neohýbá se pod nárazy terénu.
Cena 29 990 Kč a váha 12,4 kg jsou při daném osazení zcela v normě, kolo je plně funkční a použitelné pro běžné ježdění i závody, navíc je možné jej následně buď odlehčit, či upravit dalšími komponenty, jako jsou rohy na řídítka nebo rovnou vlaštovky, kratší či delší představec, karbonová sedlovka a podobně. To vše má v sortimentu značka Pell´s a její strategií je dát zákazníkovi přímo v obchodě možnost si kolo upravit k obrazu svému.
+ pohodlnější jízda při zachování tuhosti, nízké hmotnosti a efektivního přenosu síly
- základní vidlice a brzdy
Rám: PELL'S P6 Ultralite Racing Tubeset, Tripple Butted, Rhombus Biaxial, VFHS Carbon
Vidlice: Marzocchi MZ Race
Řazení: Shimano Deore LX
Měnič: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano Deore LX
Kliky: Truvativ Firex 3.3
Ráfky: Mavic XM 117
Náboje: Shimano Deore
Kola: Mavic XM 117
Kazeta: SRAM PG-950
Řetěz: Shimano HG-53
Řídítka: PELL'S XR6 OV
Brzdy: Shimano BR-M485
Představec: PELL'S X67 OV
Sedlo: PELL'S E-Fly
Sedlovka: PELL'S XR11
Pedály: Shimano SPD 520
Pláště: WTB Exiwolf 1,95
Velikosti: 17/19/21
Nejvýše postavený krosový model slovenské značky Vedora během testování jasně ukázal, že krosová kola nemusí být určena jen pohodovým…
Krátké cyklistické rukavice Axon 480 sází na trochu netypickou kombinaci materiálů. Základem se stala textilie Sportingtex, která se…