logo
Vyhledat
Cyklistický magazín
  • Zprávy a články
    • Cesty
    • Elektrokola
    • Oblečení na kolo
    • Rozhovory
    • Různé
    • Servis kol
    • Sport
    • Strava
    • Technika
    • Testy kol
    • Výstavy
    • Zprávy redakce
    Všechny články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
  • Předplatné
  • Kontakt
Menu
  • Homepage
  • Zprávy a články
  • Testy kol
  • Test kola MERIDA MATTS

Test kola MERIDA MATTS

thumb_80x60_mer5.jpg(2350KB)V posledním loňském Cykloservisu jsme vás v článku „V lesích nad Berounem“ ubezpečili, že brzy nabídneme podrobnější seznámení s novými modely značky Merida. Slovo jsme zvyklí držet a nyní vám přinášíme test kola Merida Matts Team Edition, které je vybaveno rámem využívajícím novou technologii označenou HFS. I když již bylo napsáno mnohé, neuškodí si připomenout, o co se vlastně jedná. HFS (Hydra-Forming System) je speciální úprava trubek, při níž se využívá tlaku horkého oleje ke tvarování stěny podle formy. Znamená to, že se může pracovat nejen s tvarem trubky, ale také se sílou stěny. Výsledkem je trubka zcela specifických vlastností. V této technologii je budoucnost duralových rámů a kola Merida jsou toho jasným důkazem.

A co uživateli model Matts Team Edition nabídne dalšího? Kvalitní osazení, zajímavý design a příznivou cenu. Pojďme si testované kolo představit blíže.

Zkrátka HFS

Při prvním pohledu na rám máte pocit, že před vámi stojí neobyčejně tuhý stroj. Mohutná spodní trubka se čtyřhranným lehce zakulaceným profilem u středu, jenž se směrem k hlavě výrazně rozšiřuje, je doslova impozantní. Přes použití nového formování trubek se nezapomnělo na osvědčený prvek Shotgun, jenž výrazně navyšuje pevnost. Technologie HFS se ovšem podepsala i na horní rámové trubce, a to doslova. Plastická písmena HFS v zadní části, vpředu výrazné zesílení a uprostřed podélný „prolis“. Cílem konstruktérů bylo očividně maximální skloubení konstrukčních a designových prvků. Mohutná hlavová trubka uzpůsobená pro montáž integrovaného složení, lehce zabroušené svary, surový hliník s bezbarvým lakem nebo výrazně tvarované a maximálně odlehčené zadní patky, není co dodat. Zajímavé je použití nepřerušeného bowdenu vedoucího k zadní brzdě v úchytech na hadičku hydrauliky.

Červený Axel?

Pokud si vzpomínáte na černého detektiva z Beverly Hills, jehož si zahrál oblíbený Eddie Murphy, tak ten se jmenoval rovněž Axel. Těžko říci, zda by si on dokázal poradit s terénními nerovnostmi tak dobře jako jmenovec od Manitou. Axel Elite, který funguje díky pružině s olejovým tlumením, se vyznačuje osmdesátimilimetrovým zdvihem, hladkým chodem a přítomností Lock Outu. Výhodou je rovněž možnost seřízení zpětného útlumu na dolním konci pravé nohy. I když tu výhodu bychom dali možná do uvozovek, neboť více jak polovina chodu páčky je již v režimu "přetlumeno". Předpětí pružiny se seřizuje klasicky na korunce. Bohužel i při nejtužším nastavení je vidlice měkčí a odpovídá na váhu jezdce kolem sedmdesáti kilogramů. Vzhledem k testované výšce rámu s hodnotou 22 palců pravděpodobně někteří těžší jezdci sáhnou po tvrdší pružině.

Deore XT 2003 a půl

Namíchání komponentové skladby z nejlepších dílů sad Deore XT modelových řad 2003 a 2004 je logické a rozhodně povedené. Největším přínosem nového XT jsou fantasticky tuhé kliky se středovou osou, přesmykač s delší životností a lépe provedené náboje. To vše na testovaném kole naleznete. Zmiňovaný přesmykač dokonce v klasickém provedení, tedy ne nešťastný Top-Swing. Z nula trojky jsou zde řadící a brzdové páky Rapid Fire a přehazovačka s klasickým chodem. Jezdec tedy může měnit převody svým oblíbeným páčkovým řazením a přitom se opírat do extrémně tuhých klik se systémem Hollowtech II. Nelze si představit lepší kombinaci. Na nový Dual Control si mnozí ne a ne zvyknout a i naše redakce klasické řazení uvítala.

Z ostatních komponentů je nutné také zmínit výborné brzdy Avid Single Digit 5 nebo pevné ráfky AlexRims Crostini s dvaatřiceti černými nerezovými dráty. Pláště Maxxis Ignitor na předním kole a Dy-No-Mite vzadu nejsou zas až takovou bombou, jak by se z názvu zdálo. Určitě ale nejsou špatné. Ve sněhu byly jako doma. Jejich vzorek je relativně univerzální a má slušnou samočistící schopnost. Vzhledem k měkčí směsi se ale na tvrdém podkladu rychleji ojíždí a při jízdě po asfaltu o sobě dává vědět výrazným zvukovým projevem.

Z vlastních zdrojů Meridy pochází komponenty s logem Ike. Jedná se o pečlivě zpracovaný představec s leštěnou přední objímkou ve stylu Ritchey WCS, řídítka, ergonomicky tvarované, byť trochu krátké rohy a pohodlné sedlo. Opomenout nesmíme ani výborné gripy s měkkou směsí, které se příjemně drží. Jejich výhodou jsou také ocelové objímky s malými červíky na koncích, které mají za úkol zabránit protočení.

Team Edition v terénu

Testované kolo je především o rámu a ten se předvedl na výbornou. Fantastická boční tuhost je znát už při rozjezdu. Ve dlouhých výjezdech, které se již nedají jet frekvenčně, si technologii HFS doslova užíváte. Boční tuhost je opravdu vysoká. Díky tomu, že jsme měli možnost testovat velikost 22 palců, se tento fakt projevil naplno. Kroucení totiž bývá nemocí právě vysokých rámů.

Geometrie kola je vzhledem k výšce spíš kratší. Jezdec zvyklý na dlouhé klidné stroje má po nasednutí pocit vratkosti. Geometrii si ale velice rychle osahá, a v tu chvíli se z nervózního kola stává nekompromisní závoďák. Okamžitou reakci stroje na každý podnět musí jezdec umět využít ve svůj prospěch. Matts Team Edition určitě není kolem pro začátečníky, bude vyhovovat všem jezdcům toužícím po rychlosti na závodních tratích. Výjezdy zvládá díky nízko položeným řídítkům výborně, ve sjezdech je hodně živý a je nutné jej krotit.

Vzhledem k výšce rámu 22 palců bychom se přiklonili k delšímu představci, než je 115 milimetrů. Extrémně vysocí jedinci ale mohou sáhnout po čtyřiadvacítce. I v tom je jedna z výhod značky Merida, okrajové velikosti 16 nebo naopak 24 palců jsou ve standardní nabídce. Za jediný nedostatek u testovaného kola považujeme chybějící podložky pod představcem. Kolo je svojí koncepcí určeno ke sportovní nebo závodní jízdě a nám posed stoprocentně vyhovoval. Pokud však někdo bude chtít tento stroj použít na pohodovější ježdění, bude muset zvolit vzpřímenější představec.

Důležitá čísla na závěr. Hmotnost kola 12,1 kg a cena 36 990 korun. Zvlášť poslední údaj nemá podle našeho názoru vzhledem k nekompromisnímu rámu a výbornému osazení chybu.





Technická specifikace:

Rám: Alu Matts HFS

Vidlice: Manitou Axel Elite

Hlavové složení: integrované Tange ZS

Kliky: Shimano Deore XT 04' 175 (22/32/44)

Přehazovačka: Shimano Deore XT

Přesmykač: Shimano Deore XT 04'

Řazení: Shimano Deore XT – Rapid Fire

Brzdy: Avid SD 5

Náboje: Shimano Deore XT 04'

Ráfky: Alex Crostini

Kazeta: Shimano HG-70 11–32 (9)

Představec a řídítka: Ike Lite

Sedlovka: Merida Big

Sedlo: Ike Comp

Pláště: Maxxis Ignitor/Dy-No-Mite 2,1

Pedály: SPD M505

Váha: 12,1 kg

Cena: 36 990 Kč









thumb_60x80_mer1.jpg(2093KB)thumb_80x60_mer2.jpg(1602KB)thumb_80x60_mer3.jpg(1900KB)thumb_60x80_mer4.jpg(1918KB)
DALŠÍ ČLÁNKY

Test kola Amulet 10,3 R

Zakomponovat hmotnost kola do jeho názvu, to rozhodně není špatný nápad. V případě modelu Amulet 10,3R bylo ale použito více zajímavých…

  • Datum: 20. 03. 2005
  • Kategorie: Testy kol

Test kola Kelly´s Hacker

Počátkem března, když jsme v Podkrkonoší bojovali s desítkami centimetrů sněhu, jsme měli možnost pro vás otestovat kolo od…

  • Datum: 18. 05. 2005
  • Kategorie: Testy kol
logo

Cykl.cz je jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších internetových magazínů o cyklistice. Je připravován společně s jediným tištěným cyklistickým 14-ti deníkem o cyklistice v ČR - CYKLOSERVIS, který zakoupíte v síti cyklistických prodejen a novinových stánků.

Kontakt
Redakce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Kde jsme
Sociální sítě
Užitečné odkazy
  • Zprávy a články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
Časopis Cykloservis
  • Předplatné
  • Kontakt
© Cykl 2025. Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas s podmínkami používání. | IT Nahoru