Krosový model Point patří mezi ty stroje, které zkušeného cyklistu ihned něčím nadchnou. Tenhle stroj totiž okamžitě zaujme svým sportovním chováním, a hlavně perfektní ovladatelností.
Na konci roku jsme testovali bikový model Out Line této značky a charakteristickým znakem byla vpředu ohnutá spodní trubka s výraznou profilací. Stejně tak je koncipován i design krosového rámu. Materiálem je dural řady 7005 a spodní trubka je kromě zahnutí navíc vytvarovaná do jakési spodní výztuhy. Hranatý vejčitý profil ve střední části pak přechází v rozšíření u středového pouzdra. Horní trubka nese taktéž hranatou profilaci s vejčitým průřezem, který je ale vůči spodní trubce obrácený. Sedlové vzpěry mají elipsovitý průřez a jsou celkem masivní, oproti tomu řetězové vzpěry působí poměrně subtilním dojmem. Samozřejmostí je plochý spojovací můstek sedlových vzpěr a široký můstek řetězových vzpěr, který umožňuje montáž stojánku. Pro vyznavače dlouhých cest jsou připraveny závity pro montáž nosiče a blatníků. Přesto zadní stavba počítá i s montáží kotoučových brzd, na což jsou připraveny i náboje.
Díky tvarování trubek a jejich masivnějšímu průřezu tedy kolo vypadá mnohem robustněji a svůj bikový vzor rozhodně nezapře. Dokonce i posed je trochu podobný testovanému biku. Jezdec sedí poměrně vzadu a ruce má natažené před sebe, a díky poměrně nízko položeným řídítkům tak zaujímá celkem sportovní pozici. Není sice závodně natažený, ale posed je slušně nastavený na pořádný výkon, o který si hned s prvním záběrem do pedálů kolo doslova říká. Rozhodně nepůjde o model pro výletní cykloturisty, kteří se chtějí v neděli při vyjížďce kochat krajinou.
Ačkoli je posed orientován na sportovní pojetí jízdy, pohodlí jezdce je na poli kokpitu maximální. Profilované ergonomické gripy nabídly velmi příjemný úchop bez nepříjemného tlaku při delší jízdě. Rohy s pryžovým potahem taktéž padly výborně do ruky a o ovládání brzdových pák Deore LX ani nemluvě. Tahle sada určená už jen pro krosová kola se přesně trefuje, kam má, komfort a pohodlné ovládání jsou jí přímo vlastní. Tříprsté brzdové páky padnou do ruky naprosto přesně a konkurenci budou v tomto směru jen těžko hledat. Totéž platí pro řadicí páčky a celkový chod řazení. Vše funguje naprosto hladce. Pouze pružinovému systému „ABS“ na čelistech brzd Tektro jsme se zprvu podivovali, ovšem po stisku páky třemi prsty bylo jasné, že jinak nelze. Výkon brzd je totiž hodně jedovatý a bez omezovače výkonu by měl jezdec co dělat, aby nešel přes řídítka.
Zatímco kokpit skýtá přemíru pohodlí, sedlo je svým tvrdším polstrováním spíše sportovnější, a nenabízí takový komfort. Bez kraťasů s vložkou bychom na něm asi jezdit nechtěli.
Kolo je díky tuhému rámu a posedu solidním sportovním náčiním, takže zaujme vyznavače ostřejší jízdy po horším asfaltu nebo polních cestách. Přenos síly od pedálů je poměrně slušný, kolo dobře zrychluje a nabízí lehký jízdní projev. Rám nabízí větší tuhost v přední části, zadní je díky slabším řetězovým vzpěrám pocitově spíše středně tuhá. Akcelerace tedy není tak blesková, ale přesto kolo zrychlí slušně a dokáže velmi dobře udržet tempo. To je dáno i posedem, který k ostřejší jízdě přímo vybízí. Napomáhají tomu i pláště Schwalbe s rychlejším vzorkem, které jsou na silnici určitě dobrou volbou. Do terénu bychom možná volili objemnější model, ale pro rychlou jízdu je tohle dobrá volba.
Vidlice RST Vita nabídla celkem vnímavý projev na menších nerovnostech a při jízdě ze sedla šla výrazněji do zdvihu. Možnost přitvrzení chodu na korunce nebo páčka lockoutu z ní ale udělají tvrdší kousek a v zamčeném stavu opravdu nic nebránilo tomu, pořádně se do pedálů opřít a i do ostrých stoupání výrazně zabrat.
Ovládání kola je tím, co jezdce hned na první dojem nadchne. Výborná točivost je i přes celkově delší rám naprosto spolehlivým průvodcem v ostřejších zatáčkách. Přesto ale kolo není přehnaně točivé, aby vyžadovalo za řídítky pouze zkušeného jezdce.
Sportovec
Model Point zvolí sportovně založený cyklista, který si chce svoji vyjížďku užít v ostřejším tempu a potřebuje k tomu výkonný a dobře ovladatelný stroj. Kdo chce zabírat do pedálů a jet ostře, toho point rozhodně nezklame.
Plus: ovládání, točivost, brzdy, posed
Minus: tvrdší sedlo
Rám: Alu 7005
Vidlice: RST Vita TnL Hydra Lockout
Kliky: Shimano FC-M443
Brzdy: Tektro
Řazení: Shimano Deore LX
Přehazovačka: Shimano Deore LX
Přesmykač: Shimano Deore
Náboje: Quando Disc
Ráfky: EXE Race
Pláště: Schwalbe Tyrago 700x35C
Sedlo: EXE Race
Sedlovka: EXE Race
Řídítka: Truvativ Stylo
Představec: Truvativ XR
Hmotnost: 13,82 kg
Bikový topmodel značky Giro nazvaný E2 dostal po mnoha letech svého nástupce. Jeho jméno je Athlon a ve srovnání se svým předchůdcem by měl…
Americká značka GT pro letošní sezónu připravila karbonové rámy Marathon a Force, lišící se zdvihem i určením, ale využívající stejné…