logo
Vyhledat
Cyklistický magazín
  • Zprávy a články
    • Cesty
    • Elektrokola
    • Oblečení na kolo
    • Rozhovory
    • Různé
    • Servis kol
    • Sport
    • Strava
    • Technika
    • Testy kol
    • Výstavy
    • Zprávy redakce
    Všechny články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
  • Předplatné
  • Kontakt
Menu
  • Homepage
  • Zprávy a články
  • Testy kol
  • Test kola GT Marathon Expert

Test kola GT Marathon Expert

GT Marathon Expert

Americká značka GT pro letošní sezónu připravila karbonové rámy Marathon a Force, lišící se zdvihem i určením, ale využívající stejné technologie výroby i odpružení. All mountainový stroj Force se 150 mm zdvihu jsme již otestovali na sklonku loňského roku a nyní na jaře jsme vyzkoušeli Marathon.

gtmarath

Nejdostupnější verze GT Marathon Expert přináší za necelých 75 tisíc celokarbonový rám pro závodní nasazení se zdvihem zadní stavby 100 mm. O odpružení se stará patentovaný systém zavěšení zadní stavby i-Drive 4, který má za úkol v průběhu pružení zachovat konstantní vzdálenost klik od sedla. Proto je středové pouzdro umístěno do samostatného kovaného dílce z duralu, který je zavěšen k zadní stavbě na mohutném ložisku. O spojení klik s předním rámovým trojúhelníkem se pak stará kovová planžetka, potažená gumovým krytem. Smyslem systému je oddělit vliv tahu řetězu na propružování zadní stavby, takže při jízdě by kolo nemělo požírat jezdcovu drahocennou energii, vydanou na šlapání. Proto si GT dokonce dovolí na základním modelu použít tlumič bez možnosti blokace.

Přední rámový trojúhelník i zadní stavba jsou vyrobeny z karbonu jako monokok, což přináší nejvyšší poměr pevnosti k váze. GT používá směs karbonových vláken s označením TR30 a TR50, jejichž složení se liší v jednotlivých částech rámu podle jejich zatížení. Přesné informace o chování a namáhání rámu se získávají analýzou konečných prvků, takže nejnamáhanější partie jsou zesíleny, zatímco tam, kde je to možné, se šetří váha.

gtstavbaZavěšení zadní stavby pomocí patentovaného systému Independent Drivetrain zajistí aktivitu odpružení i na malých nerovnostech, aniž by docházelo k propružování vlivem šlapání. To má na svědomí izolace středového pouzdra jak od předního trojúhelníku, tak i od zadní stavby. Díky tomu by měl jezdec být schopen šlapat s maximálním výkonem po delší dobu, neboť mu zadní stavba zbytečně nepropružuje. Tolik teorie z katalogu, ale pojďme se podívat, jak tomu je v terénu.

Výjezd

Základní model Expert je osazen komponenty Shimano SLX, koly Mavic CrossRide a vzduchovou vidlicí Rock Shox Recon se 120 mm zdvihu. Ta lehce zvedá přední část kola, ale i tak je marathon ve výjezdu k jezdci zcela přátelský. Středně natažený XC posed dobře rozloží těžiště nad obě kola, takže se dají zdatně zdolat i velmi prudké stojky, aniž by se přední kolo zvedalo. Zároveň aktivní citlivé odpružení hodně pomáhá při překonávání nerovností v terénu, takže jezdec se může soustředit hlavně na svůj výkon, výběr cesty může ve větší míře přenechat „GTčku“. Při silové jízdě po tvrdém povrchu se však tlumič při každém šlápnutí v řádu několika milimetrů zhoupne, takže odpružení není zcela tvrdé, jak by to mohlo z katalogu vypadat. Lockout jsme pak vyloženě postrádali při silové jízdě ze sedla do prudkého kopce, kde už se každé šlápnutí logicky projeví většímgtsedlo zhoupnutím. Nejedná se však o propružení o celý zdvih, jako by tomu mohlo být u jednoduchých systémů, protože systém odpružení propružení výrazně zamezí, ale jde čistě o zhoupnutí pod vahou jezdce. Pokud bychom si tedy marathona kupovali na závodění, rozhodně bychom sáhli po vyšší verzi, která již disponuje tlumičem s přitvrzením. Také je nutné si kolo nastavit tak, aby tlaky vzduchu v obou jednotkách odpovídaly doporučenému prvotnímu zanoření. Do tlumiče FOX Float R by jezdec měl nafoukat okolo dvojnásobku své váhy v PSI, čili pro 80 kg vážícího jezdce by to bylo podle terénu v rozmezí 160 – 180 PSI. Odpružení je vyladěno tak, že se dá velice snadno a lehce šlapat. I přesto, že kliky zůstávají na stejném místě a při propružení tedy dochází k prodlužování řetězu, při jízdě se nestává, že by řetěz tahal za pedály. Jediný moment, kdy lze funkci systému pocítit, je při řazení v tahu a současném přejetí nerovnosti. Pak si uvědomíme, že pod zadkem se nám něco děje, jinak o funkci odpružení jezdec prakticky ani neví.

Sjezd

Ve sjezdu se teprve ukáže, co marathon dostal do vínku. Americké pojetí crosscountry, kdy se tratě staví i na velmi těžkých terénních pasážích, s sebou nese použití širokých vlaštovek délky 68 cm, které kolu dodávají na exkluzivní ovladatelnosti ve sjezdu. Klasická XC geometrie se 71 a 73 stupni úhlů hlavy a sedlové trubky je tímto velmi znatelně podpořena právě do prudkých sjezdů. Navíc zdatné a citlivé odpružení se středně dlouhou zadní stavbou 430 mm si poradí se spoustou nerovností a nechá jezdci volnost výběru trati i přes velké kameny či příčné kořeny. S vidlicí na 120 mm to pak je úplný tank, rozhodně jsme neměli obavy to pustit dolů hlava nehlava. Zatáčení v klikatých pasážích bylo na jedničku, přeskoky či odrazy od překážek jakbysmet, marathon se prostě narodil pro jízdu všemi směry. Nevědět, že je vzadu pouze 100 mm zdvihu, odhadovali bychom víc. Na příjemném gtstred2pocitu z jízdy přidává i specifické chování karbonu, který pohlcuje spousty vibrací a jízda je mnohem sametovější, než na duralových rámech, a to při zachování vysoké tuhosti kola. Jediným negativem je ve sjezdu určitá hlučnost rámu. Po dlouhém alpském sjezdu jsme hledali její zdroj, ale v systému odpružení jsme žádné vůle ani nedostatky nenašli, občasné bouchání v rámu má totiž na svědomí vnitřkem vedená hadička zadní brzdy.

V celku je GT Marathon velmi povedené kolo, které jezdce uchvátí nejen svým dravým designem, ale i jezdeckými schopnostmi. V těžkém terénu se může směle rovnat i all mountainovým bikům s větším zdvihem, kterým to ale bez řečí „nandá“ ve výjezdu. Hmotnost testovaného stroje 12,7 kg je v relaci komponentové skladby přijatelná, na tvrdé závodní nasazení by to ale chtělo tlumič s přitvrzením, nebo bychom rovnou sáhli po vyšším modelu.

+ výborná ovladatelnost, skvěle stoupá, citlivé odpružení

- absence přitvrzení tlumiče

Technické specifikace

rám: GT i-Drive 4 carbon monocoque, 100 mm

vidlice: Rock Shox RECON 335 Air, 120 mm

tlumič: Fox Float R

řazení" Shimano SLX, 9 rychlostí

přesmykač: Shimano SLX

přehazovačka: Shimano SLX

kazeta: Shimano SLX, 11-34 zubů

kliky :Shimano SLX

představec:Ritchey Pro

řidítka: Ritchey Pro Lo

brzdy :Shimano SLX

náboje: Mavic Crossride Disc

ráfky : Mavic Crossride Disc

pláště: Kenda Karma, 26 x 2.0, 120 TPI, kevlar

sedlovka: Ritchey Pro 31,6 mm

sedlo: Fi:zik Gobi XM

pedály: Crank Bros Candy C

Hmotnost :12,7 kg

Cena 74 990 Kč
DALŠÍ ČLÁNKY

Specialized SX Trail - test kola

SX Trail amerického Specializedu je stroj, který proslavili svými triky na videích a slopestyle závodech Darren Berrecloth a Matt Hunter.…

  • Datum: 29. 06. 2009
  • Kategorie: Testy kol

Hliník nebo karbon?

Pořídit si kolo z karbonu není díky stále širší nabídce ani klesajícím cenám tak těžké. Navíc díky dlouhému vývoji již výrobci vychytali…

  • Datum: 29. 06. 2009
  • Kategorie: Testy kol
logo

Cykl.cz je jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších internetových magazínů o cyklistice. Je připravován společně s jediným tištěným cyklistickým 14-ti deníkem o cyklistice v ČR - CYKLOSERVIS, který zakoupíte v síti cyklistických prodejen a novinových stánků.

Kontakt
Redakce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Kde jsme
Sociální sítě
Užitečné odkazy
  • Zprávy a články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
Časopis Cykloservis
  • Předplatné
  • Kontakt
© Cykl 2025. Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas s podmínkami používání. | IT Nahoru