SX Trail amerického Specializedu je stroj, který proslavili svými triky na videích a slopestyle závodech Darren Berrecloth a Matt Hunter. Sedmnáct centimetrů zdvihu zadní stavby je ideálním kompromisem mezi freeridovým těžkotonážníkem a slopestylovou hračkou.
Rám SX Trailu byl pro letošek zcela přepracován a dostal mnohem ladnější tvary, osvědčený systém odpružení FSR s čtyřčepovým závěsem však zůstal zachován. Nad rámem je díky velkému průhybu horní trubky ORE mnohem více místa pro nohy při sázení triků, jako jsou třeba kankány nebo tailwhipy.
Rám je vyroben z lehké slitiny hliníku s označením M5 Premium Aluminium a jeho mohutná ložiska, která musí vydržet obrovské zatížení, jsou plně zapouzdřená. Hlavová trubka kombinuje průměry 1,5 palce u korunky a 1 a 1/8 palce u představce, což se odrazí na tuhosti a přesnosti vedení předního kola. Zadní patky jsou pak připraveny pro pevnou osu, ke kolu je navíc přiložena i osa na matky bez rychloupínáku.
SX Trail 1 je osazen tlumičem Fox DHX 4.0, jenž pruží na bázi ocelové pružiny, tlumené olejem. Ta kolu dává citlivý a velmi hluboký zdvih zadní stavby 170 mm, jenž je vepředu vypárován vidlicí Rock Shox Domain se zdvihem 160 mm. Tvrdost ocelové pružiny se ladí jedině výměnou pružiny, upravit se však dá komprese ovladačem na pravé straně korunky. Samozřejmostí je možnost upravit rychlost odskoku u obou jednotek. Pružinu tlumiče pak lze přitvrdit klasickým způsobem otáčením matice, o níž je opřena. Tlumič je vybaven vyrovnávací nádržkou, která jednak změnou tlaku vzduchu umožní nastavit vyšší ochranu proti chodu na doraz, a také nese modré kolečko propedalu. V patnácti polohách je tak možné zvýšit odolnost tlumiče proti malým rázům a silám vznikajícím při šlapání.
Vedle osvědčených komponentů od Sramu na stroji SX Trail 1 najdeme i nové brzdy Avid Elixir R, které patří k jedněm z nejpovedenějších brzd jak výkonem a ergonomií, tak i odolností proti přehřívání. Ta je u freeridových kol klíčová pro maximální využití brzdného výkonu po co nejdelší dobu. Velmi odolná jsou kola, zapletená do nábojů s pevnou osou Hi a Lo přímo od firmy Specialized, a do 30 mm širokých ráfků DT Swiss F550. Ty ukotvují nové odolné pláště Specialized Clutch SX vepředu a Chunder vzadu, vyrobené s využitím dvou směsí pro co nejlepší přilnavost k terénu. Ta se nám skutečně osvědčila, trakce i adheze jsou na vysokém stupni a pláště kolu dávají obrovskou jistotu.
Na kole se dá na kopec i vyjet, neboť je vybaveno dvojpřevodníkem s 22 a 32 zuby, možností vytáhnout sedlovku a také přitvrdit tlumič. Ale nutno podotknout, že jízda do kopce není na „es-ixu“ žádný med. Tlusté, těžké a hlavně přilnavé pláště, které jsou obrovskou devizou ve sjezdu, vykonají ve výjezdu své. Také sedlovka je kratší, aby se dala zasunout co nejníž do rámu, a tak se nedá pro lepší posed vysunout výš. Ideálem pro sériově vybavené kolo tedy bude lanovka.
Ve sjezdu a v náročných terénních pasážích se však ukáže, s kým že to máme čest. Je nasnadě, že Darren a Matt si nechají rám pro slopestyle a freeride svařit tak, aby byl co nejobratnější a hlavně co nejkompaktnější. Proto je geometrie vyladěna hlavovým úhlem 66° a krátkou zadní stavbou délky 419 mm tak, aby se kolo dobře vedlo v prudkých svazích, lehce se zvedalo na zadní, poskytlo dostatek stability a hlavně aby bylo živé a obratné. A přesně to se povedlo, SX Trailu nic z uvedených předností nechybí. Špičkové odpružení exkluzivně vymazává nerovnosti z povrchu zemského, a také hodně pomůže při odrazu ke skoku, takže si s kolem lze velmi slušně pohrávat. Ideálním místem pro „es-ixko“ budou slopestylové parky, bikeparky, lávky, dirty a hlavně dropy. Je však třeba si uvědomit, že se rozhodně nejedná o sjezďáka, vidlice se 160 mm zdvihu i tlumič, dávající zadnímu kolu o centimetr víc, kolo přece jen na sjezdových tratích limitují.
Specialized SX Trail 1 se rozhodně povedl a patří k těm nejlépe navrženým strojům pro specifické nároky současných freeriderů. Nepostrádá nic z důležitých vychytávek a jezdci umožní zažít stav beztíže i chvíle absolutní svobody. Stačí to jen namířit z kopce a nechat se unášet krajinou. Cena 79 990 Kč se sice může zdát příliš vysoká, ale za kvalitu se prostě platí, což u modelu SX Trail 1 platí vrchovatě.
+ obratnost, skvělé odpružení, přilnavost plášťů
- krátká sedlovka
Rám SX Trail M5, zdvih 170 mm
Tlumič Fox DHX 4.0 coil
Vidlice RockShox Domain 318, zdvih 160 mm
Představec Specialized Aggro 35 mm
Řídítka Specialized Enduro 660 mm
Brzdy Avid Elixir R
Přesmykač Shimano SLX
Přehazovačka SRAM X-9
Řazení SRAM X-5
Kliky Truvativ Stylo
Pedály Specialized Lo-Pro alloy
Ráfky Custom DT Swiss F550
Náboje Specialized Hi-Lo
Pláště Specialized Clutch SX 26x2.3"
Sedlo Specialized Enduro
Sedlovka Specialized 6061
Pořídit si kolo z karbonu není díky stále širší nabídce ani klesajícím cenám tak těžké. Navíc díky dlouhému vývoji již výrobci vychytali…
Elektrokola získávají stále větší oblibu. V případě kola jako dopravního prostředku, nikoli sportovní aktivity, se rozhodně jedná o…