V letošním čísle 3 jsme uveřejnili reportáž z chebské firmy Ghost, v níž jsme krok po kroku ukázali montáž nového kola. Jako „figurant“ nám posloužil stroj RT 5500 v modrostříbrném barevném provedení. Tentýž stroj jsme si vyžádali i do testu na dobu, až sleze sníh. Bohužel, tento populární model na Deore / Deore XT byl již v dubnu vyprodán. Naštěstí jsme do testu získali jeho vyšší model RT 5700, jenž je kompletně postaven na Shimanu XT a LX a s lepším tlumičem Rock Shox MC3. No, nepohrdli jsme. Kombinace šedé a oranžové barvy působí luxusně a stejně tak se i na kole jede. Ale nepředbíhejme, nejprve se vrhněme na technický popis kola.
Duše ghosta…
… je zakleta do spleti duralových trubek ze slitiny hliníku Al 7005. Po svaření se džin v trubkách ještě ohřeje v peci, aby byl odolnější. Profilace trubek je velmi mírná. Ačkoliv je spodní trubka biaxiální, tedy u hlavy lehce zploštěná svisle, zatímco u středu vodorovně, u ostatních trubek najdeme klasický kruhový průřez. Tedy ne úplně u všech, spodní vzpěry zadní trubky mají tvar lehce do hranata. Celkový tvar rámu vyznává klasický lichoběžníkový vzhled pevného kola. Ačkoliv se jedná o celoodpružeňák, nekonají se žádné zběsilé kreace. Zadní stavba je čtyřčepová, kdy hlavní čep najdeme hned za sedlovou trubkou těsně nad středovým složením a je tak umístěn na úrovni malého převodníku. Druhý čep je ještě před patkami na spodních vzpěrách, takže opružení je velmi citlivé a aktivní. Přepákování stlačuje tlumič, který je velmi šikovně umístěn pod horní rámovou trubkou, kde je snadno přístupný pro ladění funkcí za jízdy.
Skalní Rázy…
… pochytávají odpužené jednotky americké značky Rock Shox. Vpředu najdeme vidlici Recon 351 s páčkou uzamykání Pop Lock na řidítka a pod zadkem tlumič MC 3.3 Motion Control se třemi možnostmi nastavení průběhu pružení.
Vidlice Recon je novinkou pro rok 2006 a je to bytelná vidlice pro XC a maratony s 32 mm silnými vnitřními nohami z duralu. Vzduchový systém Solo Air sice využívá dvou komor, ale vzduch se mezi nimi rozděluje automaticky, takže na vidlici je pouze jeden ventilek. Tlumení a kompresi obstarává olejový systém Motion Control, jenž umožňuje vidlici uvést do dvou režimů – plného chodu či lockoutu s nastavitelnou úrovní prahu odtržení. To znamená, že imbusem uvnitř lockoutového kolečka je možné nastavit, jak velký ráz vidlici otevře, zatímco tlaku zvrchu od jezdce bude odolávat. Úplná blokace však neznamená, že se vidlice ani nehne. Je sice tvrdá, ale pod tlakem rukou třeba při silovém šlapání ve stoje se pohybuje asi o 1 cm, takže kolo není stoprocentně tvrdé. Mírné propružení je celkem příjemné, aniž by jezdci nějak užíralo energii.
Tlumič MC 3.3 má dokonce tři polohy nastavení. Páčkou na jeho těle je možné nastavit buď plný chod, úplný lockout, anebo nastavitelnou polohu mezi tím. Pokud je tedy páčka v prostřední poloze, přijde ke slovu zlaté kolečko Flood Gate přímo pod modrou páčkou, jímž se dá nastavit velikost rázu, který tlumič otevře. Při jizdě po tvrdém povrchu se tak tlumič nepohupuje, ale jakmile přijde kořen, kámen či jiná překážka, tlumič ji spolkne. U lockoutu se toto již nezdaří, tlumič je tvrdý za všech okolností, pouze při hodně velké ráně se otevře, aby nedošlo k poničení buď jeho těla, či rámu. Plný chod je pak velmi příjemný, pustí kolo do mírného záklonu, což se dobře projeví ve sjezdu zvýšením řidítek.
Shimano kam se podíváš
Pohon kola byl svěřen japonským komponentům, které se podle slov výrobce na německém trhu stále těší větší oblibě, než konkurenční Sram. Z druhé nejvyšší řady XT tak na RT 5700 najdeme oba měniče, které ovládá řazení Dual Control Deore LX. Stejná písmenka najdeme i na klikách s integrovanou osou Hollowtech II či kotoučovkách a nábách.
Z ostatních komponetnů si pochvalu zalouží hlavně pláště Schwalbe Racing Ralf, které jsou i při větším tlaku vzduchu velmi příjemné a dobře se odvalují.
Maratonský duch
Po nasednutí na Ghosta je jasné, že tohle kolo je postavené na rychlou jízdu různými povrchy a sklony terénu. Posed je sportovní s níže položenými řidítky, která umožní kolu dobré stoupání. Navíc k dobrému ovládání ve výjezdu, ale i ve sjezdu, pomáhá specialitka firmy Ghost pojmenovaná SCLO. Ta spočívá v tom, že s rostoucí velikostí rámu se také prodlužuje zadní stavba, vždy o pět milimetrů. Námi testovaná 17,5““ má klasickou délku 425 mm, ale 19““ rám už má zadní stavbu dlouhou 430 mm a 22““ rám dokonce 440 mm. Systém odpružení se nám ve spojení s tlumičem se třemi možnostmi nastavení průběhu pružení jeví jako ideální právě pro maratony či XC, pro něž je zásadní jezdcův výkon, jdoucí ruku v ruce s kvalitním odpružením. Umístění tlumiče pod horní rámovou trubku spolu se čtyřčepovým zavěšením zadní stavby ve spojení s 10 cm zdvihu přináší při plné funkci tlumiče kvalitní absorbci nerovností terénu, přičemž jezdec nemá dojem, že by šlapal do tlumiče. Kolo velmi slušně jede a zabírá i v terénu s otevřeným tlumičem. Masivní hlavní čep spolu s frézovaným ramenem přepákování přispívá k velmi slušné boční tuhosti rámu.
Asfalt
Při jízdě na zpevněném povrchu je dobré zablokovat obě jednotky a udělat z RT 5700 pevný stroj. Jeho jediným hendikepem oproti pevným kolům je v této chvíli asi o půl kila vyšší hmotnost rámu (tlumič, čepy a vzpěry něco málo na váze přidají). Jinak se dá velmi slušně sprintovat a opora v rámu je dobrá. Posed je vzpřímený a lehce delší. Proto je sjezd po asfaltové cestě klidný a kolo v rychlosti je dobře ovladatelné.
Les
Při vjezdu na lesní cestu je vhodné nastavit v obou jednotkách režim s možností regulace prahu odtržení. U vidlice se nastaví imbusem a vidli je třeba nechat v poloze zamknuto. Na tlumiči stačí páčku přesunout doprostřed a kolečkem floodgate si nastavit odpovídající tvrdost tlumiče. Při jízdě se kolo stále jeví jako tvrdé, ale při nájezdu na překážku obě jednotky propruží a nerovnost pohltí. Při sjezdu je dobré obě pružící jednotky otevřít a nechat kolo pracovat tak, jak mu bylo dáno do vínku – tedy pružit. To samé je ale dobré i ve výjezdu těžkým terénem, kdy odpružení paradoxně jezdci pomáhá se dostávat přes překážky. Mgrost RT 5700 nám také přesvědčil, že kolo s aktivním zavěšením tlumiče se mnohem lépe vyšplhá v rozbitém terénu do kopce, než pevné, které na každém hrbolku nadskočí a nutí tak jezdce manévrovat a hledat si cestu sám a kličkovat.
V klikatých pasážích, trialových stoupáních či sjezdech, kdy jezdec skoro stojí na brzdách, je však délka kola na obtíž. Ne, že by se s ním nedalo manévrovat, ale ovladatenost v malých rychlostech a prudkých zatáčkách, mezi stromy či v kamenitých pasážích bude hodně na jezdcově umění. Delší rám s tím jezdci moc nepomůže.
Pro koho
Jasně, že pro rychlostně založeného jezdce, který se chce v maratonech či na náročných XC tratích pohybovat na předních místech. Ghost RT 5700 bude dorou volbou i pro lidi, kteří vyhledávají dlouhé vyjížďky středně tvrdým terénem a z pevného kola je už třeba bolí záda. Díky dobrému odpružení, které vymazává spoustu nerovností z cesty, si své výlety za přírodou dosyta užijí a tělu uleví. Ghost RT 5700 je k dostání za 54 990 korun, což je cena vzhledem k vybavení i schopnostem kola příznivá a korespondující.
Jedním z horkých hitů letošní sezóny se stal model Champion LX značky Merida, jenž za necelých 32 tisíc přináší kompletní sadu Shimano…
Současná generace sady Shimano 105 je zárukou sportovní, případně i závodní využitelnosti silničního kola. Když se k ní přidá…