Současná generace sady Shimano 105 je zárukou sportovní, případně i závodní využitelnosti silničního kola. Když se k ní přidá lehký a zároveň tuhý rám a další kvalitní komponenty, můžete se těšit na vyvážený celek poskytující svému majiteli dostatečný požitek z jízdy. A přesně na tento recept vsadila i značka Kelly’s u svého modelu IRC 5.9. My jsme otestovali dvojpřevodníkovou verzi, jejíž cena je 38 990 korun. V nabídce je ale i varianta s trojpřevodníkem, která je o rovnou tisícovku dražší.
Při pohledu na rám překvapí jeho konstrukční jednoduchost, která ale rozhodně není na škodu. Nejlepší torzní tuhost mají trubky s kulatým průřezem a z toho v tomto případě konstruktéři vycházeli. U hlavních rámových trubek byste jakékoliv zploštění či jiné deformování hledali marně. Šířka trubek již od pohledu slibuje velice dobrý přenos síly. Tvarově čistá je i zadní stavba, její spodní ramena i sedlové vzpěry mají vždy pouze jeden výraznější průhyb. Za hodně povedené považujeme zadní patky, které svou koncepcí vycházejí z horských kol. Slovo elegance je jim sice cizí, co se týče tuhosti zadní stavby jsou ale určitě přínosem. Většina svarů na rámu je lehce začištěna, bohužel v patrii kolem středového pouzdra jsou svary ponechané bez zabroušení.
Je pravda, že by to asi rám zbytečně zdražilo, neboť broušení svarů v této oblasti je nejpracnější, ale ještě by to zlepšilo finální dojem. Ke stavbě duralového rámu byla použita slitina 7005, superlehký materiál Kinesium Premium Aluminium je tedy výsadou pouze prestižních modelů série URC.
Námi testovaná velikost M tvoří přesně střed nabídky, nicméně údaj o délce sedlové trubky 563 milimetrů může být poněkud zavádějící. Stavba s lehkým slopingem svou velikostí odpovídá minimálně velikosti 580 milimetrů. Rám je ale vzhledem na svou výšku spíš kratší, to platí nejen o předním trojúhelníku, ale i o rozvoru, jehož délka je 990 milimetrů. Krátká je i zadní stavba, což bývá obvyklé spíš u vyloženě závodních kol. Kelly’s IRC 5.9 zkrátka maximálně eliminoval veškeré faktory, které by mohly negativně ovlivňovat tuhost rámu. U menších velikostí rámů, tedy včetně námi testovaného „emka“, to s sebou ale přináší jeden jev, na nějž je nutné dávat pozor. Při výraznějším zatočení předního kola, například při rozjíždění nebo otáčení se v malé rychlosti, může dojít k jeho kontaktu se špičkou tretry. Při normální jízdě ale k tomuto jevu nedochází.
Přenos síly z jezdce na kolo je takřka dokonalý. Kratší délka rámu společně s celkem mohutnými trubkami kulatého průřezu se v tomto ohledu vyplatila. Kolo skvěle zrychluje, ani při vyloženě silové jízdě nedochází ke znatelnému nežádoucímu kroucení. Vysoká je jak boční tuhost rámu v oblasti středového pouzdra, kde ji ještě podtrhují skvělé kliky systému Hollowtech II, tak i celková torzní tuhost rámu, která se projeví při jízdě ze sedla. Kdo modelu URC 5.9 naopak trochu ubírá na hbitosti, je sestava zapletených kol Shimano WH-R500 a plášťů Maxxis Detonator. Kola svou tuhostí a zpracováním úplně neodpovídají současnému špičkovému provedení sady Shimano 105. Více by se nám líbila volba kol WH-R550, která jsou konstrukčně dál a mají i propracovanější náboje. Celková hmotnost kola 8,6 kilogramu (bez pedálů) je ale rozhodně velice dobrá.
Co se týče geometrie, ta dělá kolo i přes jeho krátkou stavbu poměrně klidným. Příkladné je vedení přímého směru, nejsou zapotřebí neustálé korekce řídítky. To jezdec zvlášť ocení ve sjezdech, kdy může jednou rukou klidně pustit řídítka a sáhnout pro láhev s pitím. Vysoká stabilita je pro testované kolo charakteristickou vlastností. Naopak nevýhodou se stává v zatáčkovitých úsecích trati. Reakce kola je zde trochu vláčnější a pro položení do zatáčky se model IRC 5.9 nechá chvilinku přemlouvat. Ač by se mu podle krátkého rozvoru dala předpovídat určitá živost, v praxi tomu tak není. Průjezd zatáčky není tak čistý, jako tomu bývá u vyloženě závodních kol. Ale nejedná se o negativum, typ IRC 5.9 je určen hlavně pro sportovní ježdění a běžný uživatel kola této kategorie uvítá spíš příkladné vedení směru než nadměrnou živost kola.
K průměru řadíme komfort. Volba přední vidlice Ritchey Comp Carbon je rozumná. Co se týče hmotnosti, torzní tuhosti i vzhledu, je vidlice velice dobrá, její ploché nohy a duralový sloupek ale příliš otřesů neabsorbují. Podobné je to i se zadní stavbou, která je jednoznačně zaměřená na výkon. Nám se ale tato koncepce líbila. Je mnoho silových jezdců, kteří nedokáží vystát měkčí rám, a právě pro ty je testované kolo ideální volbou. My jsme pohodlí v tomto případě rádi oželeli, výborná tuhost jej více než vykompenzovala. Možností, jak navýšit komfort jezdce, je případná montáž karbonové sedlovky.
K sadě Shimano 105 není co dodat, řazení i brzdy fungují skvěle. Použité kliky patří mezi to nejlepší, s čím se na kole této cenové hladiny setkáme. Z dalších dílů se nám líbila plochá řídítka Ritchey Streem Comp, tedy v duralovém provedení. Ta zvyšují atraktivitu a díky středovému průměru 31,8 mm navyšují i tuhost celé přední partie kola při spurtu. Co se týče sedla, to se na omak jeví hodně tvrdé a jeho plastový potah vypadá laciněji. Plochá středová část a nízký, celkem pružný skelet připomínají sedlo Selle Italia SLR XP. Nelze tedy čekat extra vysoký komfort, ale jezdec si na tvar sedla, alespoň v našem případě, poměrně rychle zvykl.
(red)
Plusy: vysoká tuhost rámu, vedení směru, skvěle fungující osazení, decentní design, nízká hmotnost
Mínusy: líbilo by se nám preciznější začištění svarů v okolí středového pouzdra
Slovenská značka Kenzel vyrábí kromě biků i ráfky. Ráfky naším testem sice neprošly, zato…
Začátek cyklistické sezóny vyláká na silnice nejen ortodoxní vyznavače sportovního…