logo
Vyhledat
Cyklistický magazín
  • Zprávy a články
    • Cesty
    • Elektrokola
    • Oblečení na kolo
    • Rozhovory
    • Různé
    • Servis kol
    • Sport
    • Strava
    • Technika
    • Testy kol
    • Výstavy
    • Zprávy redakce
    Všechny články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
  • Předplatné
  • Kontakt
Menu
  • Homepage
  • Zprávy a články
  • Testy kol
  • Test kola Galaxy Proteus

Test kola Galaxy Proteus

Domácí značka Galaxy pro letošní rok připravila celkem čtyři různé verze svého topmodelu Proteus, přičemž dva z nich jsou vybaveny odpruženou vidlicí Fox, o jejíž přítomnosti informuje i dodatek „Fox“ v názvu kola.
Spojením špičkové odpružené vidlice s osvědčeným, velice tuhým rámem vznikl vydařený bike, jenž osloví především jezdce hledající spolehlivost, vysokou životnost a skvělou funkci. Námi testovaný model, jehož maloobchodní cena je 44 990 korun, byl osazený ráfkovými brzdami Shimano Deore XT. Varianta s hydraulickými diskovými brzdami Deore XT je o rovné tři tisíce korun dražší.
Hmotnost námi testovaného kola 11,4 kilogramu sice tento stroj neřadí do kategorie „superlight“, ale na druhou stranu jen podtrhuje cíl konstruktérů postavit velice odolný a spolehlivý bike. Navíc značka Galaxy bojuje i s případnými nenechavci a v ceně kola je zahrnuta i speciální identifikační sada KrimiStop. Ta obsahuje mikročipy, výstražné etikety, registrační formulář či přístupové kódy do centrálního registru KrimiStop.
Pro co nejvyšší tuhost
Snaha o dosažení maximální tuhosti je na rámu znát z řady detailů. Rám svařený z třikrát zeslabovaných duralových trubek je charakteristický především hydroformní profilací spodní trubky. Ta plynule přechází od kruhového průřezu doplněného o zpevnění partie u hlavové trubky do profilu blížícího se obdélníku, jenž svou šíří téměř kopíruje šířku středového pouzdra. Použitý profil doplněný o náznak jakýchsi podélných žeber účinně navyšuje boční tuhost spodní trubky, a tedy logicky i tuhost partie okolo středového pouzdra rámu.
Ze stejného důvodu je použit i relativně mohutný obdélníkový průřez u ramen zadní stavby a řetězové vzpěry jsou navíc přivařeny zcela na krajích středového pouzdra. Jednotlivé konstrukční prvky jsou tedy promyšlené a dohromady tvoří maximálně výkonný celek. Potěchou pro oko jsou pak odlehčené „ementálové“ můstky zadní stavby.
Fox a ti druzí
Přestože je kolo osazeno velice kvalitními díly, všechny jsou trochu ve stínu vidlice Fox F100 RLC. Ta nabízí nejen výbornou tuhost a zcela plynulý chod, ale i velké množství seřizovacích prvků. Kromě tlaku vzduchu můžete na vidlici laborovat také s lockoutem, kompresním či nízkorychlostním kompresním tlumičem a se zpětným útlumem, tedy odskokem.
U verze F100 RLC ale bohužel více vynikne příliš drobná páčka lockoutu. Manipulaci s ní totiž znesnadňuje prstenec pro nastavení nízkorychlostní komprese. To je ale pouze detail, jenž nemůže nijak narušit skvělý pocit z funkce vidlice.
Co se týče kombinace dalších dílů, není kolu co vytknout. Kompletní změnu převodů má na starosti Deore XT a funkce je bezchybná. Na možnost odřazování palcem i ukazovákem (technologie 2-Way-Release) na nových ikstéčkových rapidfirech si jezdec velice rychle zvykne a nechá se rozmazlovat.
Palec na ovládání obou páček se v tomto případě zdá maximálně přirozený, a to především u jezdců s delšími prsty. Výhodou je i oddělení brzdových pák od řazení pro případ, že by chtěl majitel kola do budoucna namontovat kotoučovky. Pro ty jsou ostatně připraveny i náboje Deore LX s Centerlock systémem. Volba V-brzd je samozřejmě otázkou, ale v jejich prospěch jasně hovoří konstrukční jednoduchost, s níž souvisí i snadný servis a nižší hmotnost.
Rychle a odolně
Geometrií rámu je Proteus spíš kratším XC bikem, takže mu byla předurčena dobrá ovladatelnost a ochota zdatně se proplétat klikatými singletracky. Techničtějším pasážím nahrává i stomilimetrový zdvih vidlice a relativní masivnost rámu. Jediným nedostatkem v takovém terénu mohou být pro někoho užší rovná řídítka, 560 milimetrů opravdu není mnoho.
Proteus je ale hlavně klasickým XC bikem, jenž patří především na rychlejší tratě. A ačkoliv se může zdát prvotní posed kratší a vzpřímenější, pouhým otočením představce či ubráním podložek výrazně narostou sportovní geny pro hodně svižné cross-country. Dobrá ovladatelnost kola ale neznamená nadprůměrnou živost, jde o zdařilý kompromis mezi vhodným vedením přímého směru a ochotou zatáčet.
S narůstající rychlostí se navíc projev kola hodně zklidňuje, takže zatímco v rychlých sjezdech je bike předvídatelný a celkem snadno ovladatelný, při pomalejším průjezdu složitější pasáží bude ochotně reagovat na každý impuls od řídítek. Již zmiňovaná šířka řídítek ale nemusí být vyhovující ani pro klasické XC jezdce, zvlášť po montáži rohů se může zdát kokpit trochu stísněný.
Dvě podložky pod lehce vzpřímeným představcem a sloping rámu poskytují jezdci výraznou jistotu i v příkrých sjezdech. Naopak nemusí být úplně ideální ve strmých výjezdech, kde se projeví určitou tendencí ke zvedání předního kola. Nejvhodnější se nám ukázal kompromis s odstraněním jedné podložky pod představcem. Kolo pak daleko ochotněji šplhalo vzhůru, aniž by bylo výrazně méně jisté ve sjezdech.
Tuhost rámu zaslouží nejvyšší možnou známku, přenos síly je zde takřka absolutní a je ještě podtržený tuhými klikami Truvativ Stylo s integrovanou osou a zboku středového pouzdra umístěnými ložisky. A přestože váha kola není úplně nejnižší, jeho akcelerace je na velice dobré úrovni. Zásluhu na tom mají mimo jiné i výborné pláště Kenda Karma. Ty jsou velice rychlé a v suchém terénu nabízejí jistotu takřka na jakémkoliv podkladu. Jejich šířka se na pohled zdá vyšší, než je udávaných 2.0“, takže není nutné vozit pláště nafouknuté na vysoký tlak z obavy před defekty.
Co se týče jízdního komfortu, u takto nekompromisního rámu nelze očekávat výrazné pohodlí. Rám typu Proteus je zkrátka stavěn primárně na výkon s výrazným přihlédnutím k odolnosti. Nicméně jej nemůžeme označit za extrémně tvrdý, rozhodně má snahu určitou část rázů absorbovat. Navíc rámu po této stránce maximálně pomáhá výborné sedlo WTB Rocket V, které s celkovou povahou kola skvěle koresponduje. Jeho vyšší bočnice, středový žlábek a dostatečné polstrování jsou správnou volbou na delší jízdy. Výborné jsou i gripy od téhož výrobce.
 
 
Plusy: funkce vidlice, tuhost rámu, rychlé pláště, pohodlné sedlo, sada KrimiStop
 
Mínusy: užší řídítka, malá páčka lockoutu
 
DALŠÍ ČLÁNKY

Test kola Apache Shaman

Třetí nejvýše umístěný bike v nabídce značky Apache útočí na city vydařenou geometrií, nízkou hmotností, čistým designem…

  • Datum: 24. 06. 2007
  • Kategorie: Testy kol

Test bezdrátového cyklocomputeru BBB BCP-12W

Bezdrátové computery si mezi cyklisty i přes nutnost dvou baterií získávají stále větší oblibu. Testovaný model BCP-12W je středním typem…

  • Datum: 28. 06. 2007
  • Kategorie: Testy kol
logo

Cykl.cz je jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších internetových magazínů o cyklistice. Je připravován společně s jediným tištěným cyklistickým 14-ti deníkem o cyklistice v ČR - CYKLOSERVIS, který zakoupíte v síti cyklistických prodejen a novinových stánků.

Kontakt
Redakce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Kde jsme
Sociální sítě
Užitečné odkazy
  • Zprávy a články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
Časopis Cykloservis
  • Předplatné
  • Kontakt
© Cykl 2025. Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas s podmínkami používání. | IT Nahoru