Kolem české značky 4Ever, konkrétně kolekce pro rok 2009, se strhl doslova humbuk. Přírůstek do jejího sortimentu ve formě celoodpružených karbonových kol Virus SXC totiž mohutně rozvířil vody domácího bikového designu a svým zdařilým provedením uchvátil celé řady bikerů. O úrovni designu hovoří i ocenění Bike Brno Prestige, které 4Ever získal na veletrhu Sportlife 2008.
Do testu jsme si vyžádali prostřední model v řadě – SXC 2, jenž osazen sadou Shimano Deore XT a stojí 92 tisíc. V nabídce je ještě základní SXC 3 na Shimano SLX za 71 tisíc a nejvyšší SXC 1 se sadou XTR za 126 tisíc korun. Kromě karbonových rámů jsou pak k dispozici také levnější modely SXA na duralových rámech.
Přední trojúhelník je vyroben jako kompozitový monokok s použitím vláken s vysokým modulem pevnosti 40T v těch nejnamáhanějších partiích. Celková tuhost rámu je na průměrné úrovni, ovšem kromě solidního přenosu energie se materiál postará mimo jiné o slušný komfort jízdy. Hmotnost celého rámu bez tlumiče je ve velikosti 17,7““ pouhých 1,8 kilogramu, což je vynikající hodnota.
Zadní stavba je založena na jednočepu s přepákováním tlumiče, neboť zadní kolo je uloženo na karbonových řetězových vzpěrách. Osa zadního náboje se tedy pohybuje okolo hlavního čepu po kružnici. Karbonové horní vzpěry jsou od patek odděleny druhým čepem, takže nedochází k nepřirozenému ohýbání vzpěr a nerovnoměrnému tlaku na tlumič.
Karbonové vahadlo, zavěšené v horní rámové trubce, zprostředkovává přepákování na tlumič, čímž zvyšuje tlak na pístnici a tím zlepšuje i citlivost tlumiče. Zároveň má určitý přínos ve formě bočního zpevnění celé partie.
Testovaný model Virus SXC 2 je osazen vzduchovou vidlicí Manitou R7 Super Absolute o zdvihu 100 mm a zadním tlumičem S-Type SLR téhož výrobce. Ačkoli se vidlice Manitou svého času potýkaly s nedostatky, které značce nedělaly příliš dobré renomé, jednalo se pouze o levnější typy vidlic, vyráběné na Taiwanu, tedy ne o produkty z nejvyššího patra nabídky, kam právě R7 a S-Type patří. Chod obou jednotek lze upravit podle jízdního režimu od otevřeného až po plně zablokovaný. U červeného ladícího kolečka Absolute Platform na vidlici je možné v sedmi pozicích zvyšovat kompresi, a tak upravit práh odtržení z klidu. Je nasnadě, že ačkoli je k dispozici poloh víc, každý jezdec si najde tu svou, která bude odpovídat jeho hmotnosti a tudíž udržovat vidlici uzavřenou do chvíle, než dostane ráz odspodu.
Tlumič má na těle modrou páčku, kterou je možné jej opět zablokovat, pootevřít, anebo nechat plně pružit. To se nám jeví jako ideální stav pro použití při cross-country, neboť díky tvrdému lockoutu je možné kolo zcela přitvrdit pro silovou jízdu ze sedla na pevném povrchu. S lehce rozbitým terénem si lépe poradí režim s částečnou kompresí a pro technické pasáže a sjezdy bude ideálem otevřený chod. Ten se nám mimochodem v terénu subjektivně jevil jako hlubší, než pouze oněch udávaných 100 mm.
Na příjemném pohlcování nerovností se totiž kromě chodu tlumiče částečně podílí i samotný rám, neboť uhlíková vlákna mají mnohem vyšší schopnost pohlcovat rázy a vibrace, než slitiny hliníku.
Posed je ideálně vyvážen pro svižnou jízdu i manévrování s kolem. Rovná karbonová řídítka jsou umístěna ve střední poloze, aby ve výjezdu ještě umožnila rozumný posed nad předním kolem, a přitom aby jezdec ve sjezdu „neryl nosem v zemi“. Kvitujeme i použití hlavového úhlu 70°, jenž oproti klasice 71° kolo trochu zklidňuje ve sjezdech a zároveň ve výjezdu ještě umožní optimální vedení.
Na dobré ovladatelnosti se podílí také na „celopéro“ kratší délka zadní stavby 425 mm, která umožní lehčí nadhození předního kola či proplétání se v klikatých zatáčkách. Zároveň je ale snazší kolo utrhnout do smyku.
Rámy Virus SXC jsou určeny pro náročné cross-country a maratony, čemuž odpovídá jak posed, tak i systém odpružení a možnosti naladění chodu odpružení. Tento univerzál tak může být jak superrychlou raketou, vždyť hmotnost 11,2 kilo je u celoodpruženého kola víc než příznivá, tak i dobře ovladatelnou žehličkou. Vše je v rukách jezdce, jak si kolo v tom kterém režimu nastaví.
Tento jednočepový systém odpružení není navržen tak, aby rozeznával síly šlapání od rázů terénu, a tak záleží právě na nastavení tlumiče. Pod blokací se zadní stavba prakticky nehne, takže umožní maximální záběr do pedálů. S otevřeným chodem pak lze využít dostatek komfortu. Tlumič jsme si nafoukali o 10 psi měkčí, než je doporučeno pro hmotnost jezdce, aby byl co nejcitlivější. Potěšilo, že při běžné vyjížďce ani jednou nešel nadoraz, a přitom citlivost byla na vysoké úrovni. Jakoby si nechával na konci zdvihu poslední milimetry chodu pro nepřiměřeně velkou ránu.
Otevřený chod jsme využili i v členitých výjezdech, kdy se kolo sice díky nižšímu tlaku mírně zaklonilo, ale nemuseli jsme si moc lámat hlavu s výběrem stopy. Virus pod sebou většinu překážek eliminoval a držel kola v prakticky stálém záběru.
Pro test jsme využili i vlastní teleskopickou sedlovku Joplin (ta není součástí dodávky kola !), která ovladatelnost ve sjezdu posunula ještě o řád výše. Techničtěji založení jezdci pravděpodobně sáhnou po vlaštovkách XC šíře, karbonová rovná řídítka však mají zcela tradiční zahnutí, dobře padnoucí do ruky. Chvilku jsme laborovali s nastavením sklonu sedla Pavé, jež je vybaveno dvojím sklonem povrchu. Nakonec zvítězilo sklopení kupředu. Jediný malý nedostatek se projevil u tlumení Absolute ve vidlici, když vnitřní molitanové kroužky nasákly část oleje, čímž klesla jeho hladina a zablokovaná vidlice tak získala zhruba centimetrový chod před plným uzavřením. Vše vyřešilo pouhé doplnění oleje na výšku hladiny 95 mm od okraje.
Určitě pro závodníky, ale klidně jej můžeme doporučit i hobby nadšencům, kteří za své peníze získají opravdu hodně muziky. Kolo je obratné a hravé, přizpůsobí se všemožným jízdním situacím a z pevné rakety se pouhým uvolněním páček lockoutu stane zdatná žehlička. Co víc od kola čekat, zvlášť když je nejen lehké, ale zároveň i lahodí oku?
+ ovladatelnost, obratnost, citlivé odpružení, plný lockout, design
- průměrná torzní tuhost
Rám: Carbon High Modulus, zdvih 100 mm
Vidlice: Manitou R7 Super LO 100mm
Tlumič : Manitou S-Type SRL
Kliky: Shimano XT
řazení: Shimano XT
Přehazovačka: Shimano XT
Přesmyk: Shimano XT
kazeta: Shimano HG80
řetěz: Shimano HG 73
brzdy Shimano XT
zapletená kola: Mavic Crosstrail
pláště: Schwalbe Racing Ralph Evo
řidítka: FSA HB-MK-130 os
představec: FSA ST-XC-150XT os
sedlovka: FSA SP-FR-200
sedlo: Fi´zi:k PAVE CX Sport
hmotnost: 11,2 (bez pedálů)
Velikost rámu: 17,5"
Cenu naleznete v našem katalogu
Silničním kolům sluší tenké elegantní hustilky, na bike je potřeba spíše model s dvoucestným ventilem a vysokým objemem komory a pro…
Když prošla naším testem v minulosti poslední generace computeru Cateye Strada, nešetřili jsme slovy chvály. Její minimální rozměry, velký…