Nabídnout všechny klady silničního kola těm, kdo touží po rychlosti, ale zároveň k tomu přidat i pohodlnější posed a civilnější vzhled pro ty, kdo touží po komfortu a neholdují závodnímu pojetí cyklistiky. Tohle přesně charakterizuje fitness variantu silničního kola 4Ever Race 2000.
Ačkoli fitness kola nejsou vždy postavena přímo na silničním rámu a osazena rovnými řídítky, v tomto případě tomu tak je. Bylo použito osvědčené, tedy silniční rám Race 2000 z duralu řady 6061 s trojitým zeslabením stěny trubek a horní trubkou sklopenou více dopředu, tedy žádný sloping. Horní rámová trubka má kruhový průřez, spodní využívá vertikálního kosočtvercového u hlavy, který přechází přes kruhový v horizontálně situovaný kosočtverec u středového pouzdra. Zadní stavba má řetězové vzpěry elipsovitého průřezu, sedlové vzpěry jej mají spíše vejčitý, výrazně zploštělý. To vše spojují jednoduše provedené patky bez jakýchkoli závitů. U fitness prostě není počítáno s blatníky.
Přední duralová vidlice má masivní ploché nohy, korunka je trochu širší, takže nenavazuje přímo na hlavovou trubku.
Jestliže mluvíme o silničním rámu, pak celkové osazení tomuto stylu také odpovídá. Kolo je kompletně ustrojeno do sady Shimano Tiagra, jejíž vzhled i funkčnost si v ničem nezadají s vyššími sadami let minulých. Kliky s převodníky 34-50 počítají spíše se sportovním až rekreačním využitím kola, takže v tomto případě je to naprosto rozumná volba. Přehazovačka i přesmykač z téže sady spolupracují s řadicími páčkami Shimano SL-R440, které sice vypadají a fungují stejně jako bikový vzor Rapidfire, ovšem určeny jsou přímo pro silniční měniče. Zde je rozdíl proti bikovým sadám dobře patrný, protože odezva řazení byla na páčkách výrazně tvrdší a jasnější než u terénního vzoru. Ne snad, že by bylo přehození čistší či přesnější, byla ovšem mnohem znatelnější silnější pružina přehazovačky i větší odpor přesmykače. Chod byl naprosto v pořádku, řazení fungovalo přesně a spolehlivě, tento rozdíl je spíše jen pocitový po přesednutí z biku.
Zatímco řazení fungovalo stoprocentně, jezdec zvyklý na výkon brzdových čelistí ovládaných klasickými silničními pákami zde bude trochu postrádat vyšší výkon. Čelisti sice dávají jasnou odezvu na páce, ovšem výkon není takový jako v kombinaci s pákou na klasických zahnutých řídítkách.
Očekávali jsme výkon silničního kola a ten jsme po nasednutí okamžitě dostali. Kolo má velmi dobrou akceleraci, která je dána hlavně hravou a hbitou geometrií rámu. Zrychlení a celkový jízdní projev jsou i přes průměrnou hmotnost kola na solidní úrovni. Rám nabízí střední tuhost přední stavby, zadní partie je trochu tužší. Na výkonu to však nic neubírá. Kolo jede velmi svižně a jeho ovládání zpočátku vyžaduje středně zkušeného jezdce. Hravá geometrie sice není vrtkavá, aby bylo třeba kolo v zatáčkách i na rovině krotit, ovšem stabilita strojů pro začátečníky zde rozhodně cítit není. To je ale jedině dobře, protože po několika kilometrech stroj skvěle padne do ruky a je radost jej směrovat přesně tam, kam požadujeme. Ostré i táhlé zatáčky tak nejsou o přemlouvání zatočit, ale naopak o hladkém projetí. Ve sjezdech jsou rovná řídítka pocitově jistější než berany, ve stoupáních naopak díky vzpřímenějšímu posedu neumožňují tak výrazný záběr. Nástup ze sedla však znamená okamžité zrychlení. To vše samozřejmě vztaženo k celkové hmotnosti a posedu jezdce.
Posed je totiž tím odlišným prvkem proti klasické verzi. Jezdec sedí nepatrně více vzadu a šlape před sebe, ovšem ruce nejsou tolik nataženy dopředu. Díky rovným řídítkům je posed takřka totožný jako na sportovnější verzi biku, ovšem nikoli na příliš nataženém závodním stroji. Vše je perfektně sladěno pro dosažení pohodlí, a hmotnost tedy není přehnaně na rukou, ani na sedle. Vyrovnaný posed skvěle doplňuje sedlo Fi’zi:k Nisene Sport, které spolu s karbonovou sedlovkou FSA výrazně přispělo k vysokému komfortu zadní partie. Jízda po kostkách je v sedle opravdu hodně uhlazená, na sedlovce je vidět, jak pracuje, větší míra polstrování sedla pak absorbuje zbytek rázů. Pravověrný silničář by možná sáhl po „ostřejším“ modelu, zde jde však hlavně o pohodlí. Přední vidlice je díky materiálu a profilu nohou tvrdší, částečně to však eliminují gripy WTB. Pláště Kenda Kontender jsou spolehlivou a rychlou volbou, kdo by chtěl více komfortu, může sáhnout po širším modelu.
Plus posed, ovladatelnost, komfort
Minus výkon brzd
Rám: Alu 6061 TB
Vidlice: Racing Alu
Kliky: Shimano Tiagra 34-50
Brzdy: Shimano Tiagra
Brzdové páky: Tektro
Řazení: Shimano SL-R440
Přehazovačka: Shimano Tiagra
Přesmykač: Shimano Tiagra
Náboje: Shimano Tiagra
Ráfky: Mavic CXP 22
Pláště: Kenda Kontender 23C
Sedlo: Fi’zi:k Nisene Sport
Sedlovka: FSA Carbon Pro
Představec: FSA XC 150
Řídítka: FSA XC 180
Hmotnost: 9,4 kg
Cena: 17 999 Kč
Po představení modelů Merida AM, které disponují zdvihem 130 mm a jsou určeny na all mountain, na sebe nenechala dlouho čekat novinka se…
Do sortimentu značky sport Arsenal patří kromě brašen pro nejnáročnější putování na kole i malé brašny na nářadí či doplňky. Jednou z nich…