logo
Vyhledat
Cyklistický magazín
  • Zprávy a články
    • Cesty
    • Elektrokola
    • Oblečení na kolo
    • Rozhovory
    • Různé
    • Servis kol
    • Sport
    • Strava
    • Technika
    • Testy kol
    • Výstavy
    • Zprávy redakce
    Všechny články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
  • Předplatné
  • Kontakt
Menu
  • Homepage
  • Zprávy a články
  • Testy kol
  • Test kola 4EVER 2000 Fitness

Test kola 4EVER 2000 Fitness

4Ever Race 2000 Fitness

Nabídnout všechny klady silničního kola těm, kdo touží po rychlosti, ale zároveň k tomu přidat i pohodlnější posed a civilnější vzhled pro ty, kdo touží po komfortu a neholdují závodnímu pojetí cyklistiky. Tohle přesně charakterizuje fitness variantu silničního kola 4Ever Race 2000.

EVcelk

Silniční základ

Ačkoli fitness kola nejsou vždy postavena přímo na silničním rámu a osazena rovnými řídítky, v tomto případě tomu tak je. Bylo použito osvědčené, tedy silniční rám Race 2000 z duralu řady 6061 s trojitým zeslabením stěny trubek a horní trubkou sklopenou více dopředu, tedy žádný sloping. Horní rámová trubka má kruhový průřez, spodní využívá vertikálního kosočtvercového u hlavy, který přechází přes kruhový v horizontálně situovaný kosočtverec u středového pouzdra. Zadní stavba má řetězové vzpěry elipsovitého průřezu, sedlové vzpěry jej mají spíše vejčitý, výrazně zploštělý. To vše spojují jednoduše provedené patky bez jakýchkoli závitů. U fitness prostě není počítáno 4EVRhlavas blatníky.

Přední duralová vidlice má masivní ploché nohy, korunka je trochu širší, takže nenavazuje přímo na hlavovou trubku.

Jestliže mluvíme o silničním rámu, pak celkové osazení tomuto stylu také odpovídá. Kolo je kompletně ustrojeno do sady Shimano Tiagra, jejíž vzhled i funkčnost si v ničem nezadají s vyššími sadami let minulých. Kliky s převodníky 34-50 počítají spíše se sportovním až rekreačním využitím kola, takže v tomto případě je to naprosto rozumná volba. Přehazovačka i přesmykač z téže sady spolupracují s řadicími páčkami Shimano SL-R440, které sice vypadají a fungují stejně jako bikový vzor Rapidfire, ovšem určeny jsou přímo pro silniční měniče. Zde je rozdíl proti bikovým sadám dobře patrný, protože odezva řazení byla na páčkách výrazně tvrdší a jasnější než u terénního vzoru. Ne snad, že by bylo přehození čistší či přesnější, byla ovšem mnohem znatelnější silnější pružina přehazovačky i větší odpor přesmykače. Chod byl naprosto v pořádku, řazení fungovalo přesně a spolehlivě, tento rozdíl je spíše jen pocitový po přesednutí z biku.

Zatímco řazení fungovalo stoprocentně, jezdec zvyklý na výkon brzdových čelistí ovládaných klasickými silničními pákami zde bude trochu postrádat vyšší výkon. Čelisti sice dávají jasnou odezvu na páce, ovšem výkon není takový jako v kombinaci s pákou na klasických zahnutých řídítkách.

Rychlost a pohodlí

Očekávali jsme výkon silničního kola a ten jsme po nasednutí okamžitě dostali. Kolo má velmi dobrou 4EVERzadekakceleraci, která je dána hlavně hravou a hbitou geometrií rámu. Zrychlení a celkový jízdní projev jsou i přes průměrnou hmotnost kola na solidní úrovni. Rám nabízí střední tuhost přední stavby, zadní partie je trochu tužší. Na výkonu to však nic neubírá. Kolo jede velmi svižně a jeho ovládání zpočátku vyžaduje středně zkušeného jezdce. Hravá geometrie sice není vrtkavá, aby bylo třeba kolo v zatáčkách i na rovině krotit, ovšem stabilita strojů pro začátečníky zde rozhodně cítit není. To je ale jedině dobře, protože po několika kilometrech stroj skvěle padne do ruky a je radost jej směrovat přesně tam, kam požadujeme. Ostré i táhlé zatáčky tak nejsou o přemlouvání zatočit, ale naopak o hladkém projetí. Ve sjezdech jsou rovná řídítka pocitově jistější než berany, ve stoupáních naopak díky vzpřímenějšímu posedu neumožňují tak výrazný záběr. Nástup ze sedla však znamená okamžité zrychlení. To vše samozřejmě vztaženo k celkové hmotnosti a posedu jezdce.

Posed je totiž tím odlišným prvkem proti klasické verzi. Jezdec sedí nepatrně více vzadu a šlape před sebe, ovšem ruce nejsou tolik nataženy dopředu. Díky rovným řídítkům je posed takřka totožný jako na sportovnější verzi biku, ovšem nikoli na příliš nataženém závodním stroji. Vše je perfektně sladěno pro dosažení pohodlí, a hmotnost tedy není přehnaně na rukou, ani na sedle. Vyrovnaný posed skvěle doplňuje 4riditkasedlo Fi’zi:k Nisene Sport, které spolu s karbonovou sedlovkou FSA výrazně přispělo k vysokému komfortu zadní partie. Jízda po kostkách je v sedle opravdu hodně uhlazená, na sedlovce je vidět, jak pracuje, větší míra polstrování sedla pak absorbuje zbytek rázů. Pravověrný silničář by možná sáhl po „ostřejším“ modelu, zde jde však hlavně o pohodlí. Přední vidlice je díky materiálu a profilu nohou tvrdší, částečně to však eliminují gripy WTB. Pláště Kenda Kontender jsou spolehlivou a rychlou volbou, kdo by chtěl více komfortu, může sáhnout po širším modelu.

Plus posed, ovladatelnost, komfort

Minus výkon brzd

Technická specifikace

Rám: Alu 6061 TB

Vidlice: Racing Alu

Kliky: Shimano Tiagra 34-50

Brzdy: Shimano Tiagra

Brzdové páky: Tektro

Řazení: Shimano SL-R440

Přehazovačka: Shimano Tiagra

Přesmykač: Shimano Tiagra

Náboje: Shimano Tiagra

Ráfky: Mavic CXP 22

Pláště: Kenda Kontender 23C

Sedlo: Fi’zi:k Nisene Sport

Sedlovka: FSA Carbon Pro

Představec: FSA XC 150

Řídítka: FSA XC 180

Hmotnost: 9,4 kg

Cena: 17 999 Kč

DALŠÍ ČLÁNKY

Test kola Merida One-Five O 3000D

Po představení modelů Merida AM, které disponují zdvihem 130 mm a jsou určeny na all mountain, na sebe nenechala dlouho čekat novinka se…

  • Datum: 15. 06. 2008
  • Kategorie: Testy kol

Mobilní taštička na kolo

Do sortimentu značky sport Arsenal patří kromě brašen pro nejnáročnější putování na kole i malé brašny na nářadí či doplňky. Jednou z nich…

  • Datum: 15. 06. 2008
  • Kategorie: Testy kol
logo

Cykl.cz je jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších internetových magazínů o cyklistice. Je připravován společně s jediným tištěným cyklistickým 14-ti deníkem o cyklistice v ČR - CYKLOSERVIS, který zakoupíte v síti cyklistických prodejen a novinových stánků.

Kontakt
Redakce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Kde jsme
Sociální sítě
Užitečné odkazy
  • Zprávy a články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
Časopis Cykloservis
  • Předplatné
  • Kontakt
© Cykl 2025. Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas s podmínkami používání. | IT Nahoru