Německá značka Hercules přišla už letos s plně integrovanou baterií a jejich celoodpružený model na pluskových pláštích jsme pořádně prověřili na našich oblíbených tratích. Jenže jelikož jde o plně terénní elektrokolo, byla to doslova výzva absolvovat oblíbené traily v opačném směru a z kola vyždímat ve výjezdech maximum, což se nakonec podařilo.
Elektronický minimalismus
Možná zní nadpis trochu podivně, ale když se podíváme na testovaný bike, integrace baterie, ukrytí kabelů a minimalistický displej, to vše jasně hovoří o sportovním zaměření, a nikoliv snaze zahltit uživatele přemírou údajů a elektroniky. Systém Brose umožňuje výběr z několika verzí displeje nebo kapacity baterie a tady byla volba miniaturního displeje s integrovanými ovládacími prvky optimálním řešením. Ale nepředbíhejme a podívejme se nejprve na samotný rám.
Kónická hlava přechází v masivní spodní trubku, jejíž dutina na spodní straně vede až k motoru a slouží baterii, která se vkládá zespodu, a je zajištěna uvnitř háčkem ovládaným páčkou na horní straně trubky. Páčku lze odjistit jen po odemčení zámku, navíc celý proces je geniálně jednoduchý, a přitom baterie s vnější pěnovou ochranou proti kamenům držela v trubce bez jakéhokoliv zvukového projevu i v hodně náročném terénu. Motor umístěný pod úhlem 45 stupňů dovoluje vynikající prostupnost terénem a dvojice převodníků může na někoho sice působit zastarale, ale tenhle systém razí stejnou filozofii jako pohony Yamaha, kde rovněž spoléhají na dva talíře vpředu. Veškerá kabeláž je pak vedena skrz spodní trubku, do níž kabely vstupují hned za hlavou.
Horní trubka má výrazné prohnutí kvůli prostoru pro kolena, ovšem právě to a pozice tlumiče nedovolují namontovat do rámu košík na bidon. Samotné vahadlo přepákování zadní čtyřčepové stavby na tlumič má dolní čep v netradičním návarku na sedlové trubce, jenž je rázně vysunutý kupředu. Tím odpadla berlička v podobě nástavce tlumiče obcházejícího sedlovou trubku a celek je tak kompaktnější. Na tuhosti rámu i zadní stavby je to rozhodně znát a celkově je zadní stavba svým zpracováním výrazně naddimenzovaná. To platí jak pro masivní patky, tak i provedení pevné osy a její uchycení. Lehce nezvyklé je tažení bovdenu přesmykače obloukem za sedlovou trubkou, ale to už je pouze drobný detail, jinak jsou bovdeny řazení příkladně ukryté a nechybí ani vstup pro případný bovden teleskopické sedlovky.
Hltání kilometrů
Když máte pohon krmený 650Wh baterií, nemusíte se obávat krátkého dojezdu a mít o 150 Wh víc, než mají konkurenční pohony s pětistovkou, to nabízí možnost víc šetřit svoje síly, nebo naopak dojet dál. V našem případě byla jasnou volbou nejvyšší ze tří úrovní výkonu, zobrazených třemi malými čtverečky na displeji pod symbolem +. Displej má totiž na čelní straně hlavní spínač systému, na boku pak tlačítko podsvícení a asistenta chůze, ovšem přepínání výkonu řeší stisk krytu displeje nahoře či dole, tedy plus a minus. Zatímco jeden dílek je vhodný tak na spořivou jízdu s výraznou vlastní aktivitou, dvojka už je plnohodnotný výkon schopný zvládat i ostré kopce naplno. Tři dílky už jsou v podstatě jako režim Turbo u motorů Bosch a 90Nm krouťák se tady ukáže naplno. Baterie kompletně nabitá, její symbol ukazuje pět dílků, číslice na displeji oznamuje pouze aktuální rychlost a můžeme vyrazit.
Posed na testované velikosti 54 jasně odkazuje na jezdce s výškou 190 a více centimetrů, jemuž bude delší představec a pozice sedla naprosto vyhovovat. Kdo chce trochu víc divočit, možná nasadí kratší představec, přece jen je k danému zdvihu kokpit trochu delší. Posed i geometrie kola jsou ale pro běžný biking naprosto vyvážené. K tomu musíme pochválit torzní tuhost celého rámu, jenž je díky pluskovému obutí i širokým asymetrickým ráfkům jedním ze základních kamenů celkově přesné ovladatelnosti i stability kola.
První kilometry jsou o sžívání se s pohonem a převody, jejichž volba se zdá být optimální a nepotřebovali jsme ani lehčí, ani rychlejší kombinaci. I s vypnutým motorem je pocit ze šlapání realistický, ale přece jen je hmotnost kola a šíře obutí impulsem k rychlému zapnutí pohonu. Ten překvapil spíše pozvolným nástupem výkonu, tedy žádná okamžitá maximální reakce se stavěním kola na zadní, na to musíte opravdu silně přišlápnout a ještě mít vhodný převod. Krouticí moment, jako by se při rozjezdu někam schovával a vše bylo pod taktovkou klidnějšího projevu a plynulosti. S nástupem rychlosti ale je síla trochu znát a naplno se projeví v táhlých, strmých výjezdech. Technické pasáže, kritické momenty nebo výjezd jindy sjezdové trati, tam se motor ukázal v plné síle a zpočátku méně znatelná přípomoc při záběru do pedálů najednou narostla na maximum a působila okamžitě. Rozjet se do kopce přes kořeny tam, kde byste normálně nejeli ani na kašpárka, znamenalo jen nutnost vybalancovat posed a udržet zadní kolo na zemi. A šlapat na maximum zde nebylo třeba, motor pomáhal hodně, takže větší záběr to byl pro ruce a horní polovinu těla. Výjezdy umí být hodně zábavné a i přes slabší akceleraci a méně brutální odezvu na přítlak na pedály stačí mít dobrou techniku, abyste se vyškrábali skoro kamkoliv. Delší zadní stavba totiž nevybízí předek k nadzvedávání.
Geometrie kola je ale vyvážená, takže zatímco umožní vystoupat skoro kamkoliv, na klikatých stezkách se s kolem lze také promotat, jediným omezením je tam setrvačnost daná hmotností a pak pozice řídítek. Ta jsme sice nasadili výše, ale nakonec bude optimální ponechat podložky nad představcem a tím navýšit obratnost v náklonu. Ve sjezdech testovaný bike předvedl schopnost odlepit se na hranách od země a nechat si líbit skoro cokoliv, od rychlých pasáží, až k průjezdům rozbitých úseků s kamennými schody. Jen pozor na kliky, přece jen nižší těžiště nahrává kontaktu pedálů s vystouplými kameny, takže je třeba si na to zvyknout a také hodně uzavřené klopenky nejsou díky delší zadní stavbě tak snadno zdolatelné. Celkový projev, ovladatelnost i výkon pohonu, jenž vypíná přesně na pětadvaceti v hodině a pak přijde trocha té práce, nabídly vysoký faktor zábavy, a to po třech brutálních výjezdech, pětadvaceti kilometrech a s metrákovým jezdcem stále svítily na symbolu baterie dva díly z pěti, aniž bychom jeli na jiný než nejvyšší stupeň výkonu. Celkový nájezd kilometrů pak díky chytré aplikaci ukázal 32 km a 928 výškových metrů, přičemž dvě stoupání byla opravdu brutální a průměr byl 17,1 km/h. Na prostřední režim ze tří najel stejný jezdec v méně kopcovitém terénu 61 km při průměru 21,6 km/h a převýšení bylo jen 550 metrů.
Odpružení kombinuje tlumič vybavený jen regulací odskoku, ovšem vidlice boostové šířky má lockout ovládaný z řídítek. Obě jednotky ukázaly za jízdy velice vyvážený projev, a i když zadní stavba ve výjezdech občas lehce propružovala, absence přitvrzení komprese nakonec nijak nevadila. Rozbitý terén zvládaly obě jednotky výborně a v kombinaci se širokým obutím, byť s méně agresivním vzorkem, je spojení s podkladem prostě perfektní. Osazení sadou Deore je pak rozumná a hlavně funkční volba, kdy řazení fungovalo naprosto bez zaváhání. Snad jen brzdám občas chyběl více jedovatý projev, a alespoň dopředu bychom sáhli po větším průměru kotouče, jenž by navýšil výkon. Zbývající komponenty, jako řídítka s komfortním zahnutím k jezdci nebo perfektní gripy a sedlo Ergon, nepotřebují připomínky, v tomhle ohledu perfektní společníci.
Hlavní předností testovaného modelu je jeho vyvážená geometrie, pohodlný posed, a především vysoká kapacita baterie, kterou lze nabíjet i v rámu. Díky široké škále převodů nevadí jen trojice úrovní výkonu, pokrytí je dostatečné a dojezd může být díky baterii opravdu nadstandardní. Na delší objevování nových terénů, kam široké obutí a komfortní odpružení vyloženě láká, je tak celoodpružený NOS vynikajícím společníkem.
Technické specifikace:
Rám: Al 7005, 140 mm
Vidlice: SR Suntour Aion 35, RL-R, Air, 140 mm
Tlumič: Rock Shox Deluxe R
Kliky: FSA 24/38
Brzdy: Shimano BR-M395, 180 mm
Řazení: Shimano Deore, 2x10
Přehazovačka: Shimano Deore
Přesmykač: Shimano Deore
Náboje: Formula, 110/148 mm
Ráfky: NOS
Pláště: Schwalbe Smart Sam, 27,5x2.6“
Kazeta: Shimano HG50, 11-36
Sedlo: Ergon SM30
Sedlovka: Kalloy
Řídítka: Kalloy
Představec: Kalloy
Motor: Brose, 250W/36V
Baterie: Li-ion, 650 Wh / 17 Ah
Hmotnost: 24,2 kg
Cena: 108 990 Kč
Holdujete cestování na biku, máte rádi trailovou geometrii, široké pláště a láká vás bikepacking? Tak pokud jste dostatečně výstřední…
Značka Stevens je již dlouhé roky ověnčena vavříny z těch nejprestižnějších světových závodních tratí, vždyť její kola sedlají takoví…