Holdujete cestování na biku, máte rádi trailovou geometrii, široké pláště a láká vás bikepacking? Tak pokud jste dostatečně výstřední vyznavač výše zmíněného, máte navíc skoro sto osmdesát tisíc a libujete si v netradičních technických vychytávkách, tak vás možná osloví expediční Ghost H AMR X AL. Bike, jenž je ztělesněním moderního pojetí bikepackingu, trail-adventure či backcountry a který rozhodně nenudí.
Vše trochu jinak
Asi nelze začít tradičně popisem konstrukce a osazení, protože tohle kolo je exotika od začátku až do konce, tedy ne kompletním osazením ani systémem odpružení, ale celkovým pojetím myšlenky. Stočtyřicítkový full na pluskových pláštích je dnes o zábavě a možnostech valit doslova přes všechny překážky, aniž by šíře pneumatik omezovala tolik, jako v případě fatbiku. Tady je jasné určení na těžké traily, kde se geometrie ukázala v nejlepším světle, a to jak ve výjezdech, tak především v opačném směru, v němž nás oblažoval pružinový tlumič. Jenže když expediční kolo, tak to chce něco navíc, něco extra, a to osmnáctirychlostní převodovka Pinion splňuje bezezbytku. Rozsáhlý článek o tomto komponentu jste mohli číst v xx čísle našeho magazínu, a jelikož jde o dobře utěsněný a na údržbu nenáročný komponent, jeho místo na tomto kole je lehce ospravedlnitelné. To ale není všechno, protože přední náboj skrývá dynamo a na představci je nástavec s USB koncovkou, takže si lze na cestách dobíjet třeba navigaci nebo světlo či telefon. A aby to bylo kompletní, v ceně je i sada bikepackingových brašen, jejichž finální podoba je dílem kooperující české značky, jejíž designér nám mimochodem bike zapůjčil.
Takže na co tohle kolo vlastně je, ptal jsem se sám sebe a kamaráda, co mi ho půjčoval, abychom se oba shodli, že naše oblíbené stezky i sjezdové pasáže v okolí zvládá bravurně, ovšem jízda má své „ale“. Nebudu předbíhat v tom, že je třeba si osvojit úplně jiné návyky pro řazení, že bych na příštím kole nechtěl nic jiného než pružinový tlumič a že delší řadicí rukojeť mě trochu štvala. Dopředu přiznám jen to, že jízda na „hamru X“ byla dokonale zábavná a geometrie s odpružením se prostě povedly, aby to ostatní bylo prostě jen exotické, jiné, zajímavé a z určitého pohledu opodstatněné.
Rám sice využívá základní platformu podobnou ostatním modelům, ale jen co se týká přední části a zadní stavby, protože partie středového pouzdra nese převodovku s klikami a úchyt tlumiče zde není řešen přes otočné nosníky, ale spodní čep je na rámu napřímo. Vnitřní vedení řadicích lanek či hadice zadní brzdy nechybí, výrazně lomená sedlová trubka rovněž, ovšem cokoliv rušivého na zadní stavbě bychom hledali marně. Jediný pastorek na náboji, za převodníkem ukrytý napínák řetězu a pak převodovka s klikami, jejíž dvě ovládací lanka vystupují z levé strany spodní trubky. Co tohle bude dělat v terénu, ptal jsem se sám sebe.
Na výlet či na trail?
V první řadě odpadá nastavení tlaku v tlumiči, protože s pružinou lze jen nepatrně upravit počáteční tvrdost jejím přitažením na závitnici. V duchu jsem byl u svého prvního fullu Benest z roku 97, jenže ten neměl regulaci nízko a vysokorychlostního odskoku a totéž zde platí pro kompresi. Navíc pro tu nízkorychlostní není třeba nic regulovat imbusem, ale stačí za jízdy pohnout páčkou dolů na režim „climb“, aby se pod vámi zadek tolik nehoupal. Kdo si neumí nastavit ani odskok, nebude asi nadšený, ale znalý ladič odpružení bude tenhle kousek od Cane Creek, kteří mimochodem s Ghostem fungují v těsné spolupráci, vynášet až do nebe. Citlivost v terénu totiž byla v porovnání se vzduchovými kousky někde jinde a těch pár gramů navíc se dokonale ztratí. Vidlice samozřejmě nutí použít hustilku, a i když není tak máslově jemná jako zadní jednotka, přesto si předek a zadek za jízdy docela notovaly ve vzájemné shodě. Dokonalé kopírování nerovností je ve spolupráci s objemem plášťů naprosto skvělé a kromě dopadů za skoků jsem ocenil především úžasné vyhlazení všech kořenových pasáží nebo souhru předku a zadku na pumptracku. Odpružení se tady prostě povedlo a drobné houpání ve výjezdu, které lze zkrotit páčkou, vůbec nevadí, navíc ze sedla systém neokrádá nějakým výrazným nárůstem zdvihu.
Ghost ovšem nepatří k fanatickým prodlužovačům předního trojúhelníku, takže horní trubka je kratší a stabilitu dohání úhel přední vidlice s celkovým rozvorem, i když ani ten není z nejdelších. Bike nabídne vyšší pozici řídítek, ovšem i přes přítomnost třídílné vnitřní rozporky a nástavce s dobíjením je lze o podložku snížit. S pozicí sedla díky geometrii dost vzadu jezdec šlape víc před sebe, ale není to takový extrém, a posed tak patří k těm hodně komfortním, rozhodně zde nehledejme závodní enduro styl, tohle je hodně o pohodě.
První metry jsou hlavně o zvykání si na způsob řazení a po testu je jasné, že štěstí přeje připraveným, protože když nepřehodíte včas, v kritické pasáži si v záběru už neškrtnete. Osmnáct rychlostí na jedné rukojeti vás vrátí do dětských let, kdy jste za hlasitého „vrrrrmvrrrm“ točili dlaní kolem řídítek vaší tříkolky, a jemné odstupňování vyžaduje pro razantní změnu převodu opravdu pořádnou změnu polohy zápěstí. Jakmile se kliky točí bez silového záběru, nebo jen stojí, zařadíte zcela bez odporu, ale běda když je řetěz trochu v tahu nebo jste s převody a rychlostí téměř v koncích. V tenhle moment prostě převodovka nemá šanci se pohnout a jen bezmocně svíráte rukojeť, abyste si uvědomili, že musíte povolit, jinak to nepřeřadí. Převodovka prostě vyžaduje jiný způsob řazení a jezdec s tím musí počítat dopředu, aby si převod upravil včas, jinak s tím už nehne, což u klasiky a řazení v záběru není problém. Na druhou stranu průjezd kupou větví nemá co ohrozit, tedy vyjma napínáku řetězu, ale ten je dobře ukrytý za převodníkem.
Jeho třicet zubů se šestadvaceti vzadu by ve sjezdech a na rovinách mohl díky nízké frekvenci šlapání závidět nejeden vyznavač pohonu 1x12, ovšem do výjezdu jsem v kritických úsecích cítil, že by to chtělo dva nebo čtyři zuby dozadu přidat. Co ale převodovka ukázala, byly minimální ztráty výkonu, přenos síly nevykazuje žádné pocitové měknutí nebo podobné neduhy, jen lehké vyhnutí klik směrem dovnitř může částečně vadit těm, kdo jezdí s patami směrem k rámu. Mně osobně by pak vyhovovala kratší otočná rukojeť, protože část dlaně drží grip a část silnější rukojeť, což není úplně optimální.
Dynamo v náboji sice při vyjmutí kola z vidlice přiznává v prstech celkem slušný odpor, ale přední kolo se ve vidlici točí dlouho, takže to díky setrváku pláště není tak hrozné, a někdo možnost dobíjení určitě ocení. Článek ve sloupku vidlice a kabel k náboji pak jízdu nijak neruší, takže proč ne, a pokud neřešíme tyhle věci z pohledu fanatického brázdiče hravých trailů, pro cestovatele, jenž se samozřejmě neobává možné poruchy řazení či předního náboje, to jsou komponenty, které mu mohou putování ulehčit.
Bike má ale samozřejmě i druhou stránku, tu základní, tedy jízdní vlastnosti v terénu jako takovém, tady jsem již chválil funkci odpružení, a co se týče ovladatelnosti, mohl bych napsat to samé. Kolo je prostě zábavné, hravé a přitom dostatečně stabilní, aby se ovšem docela ochotně vešlo i do hodně utažených zatáček. Úhel vidlice sice s tlustým pláštěm v některých stoupáních vyžaduje výraznější korekce k udržení přímého směru, ale bike se nestaví na zadní ve výjezdech, a přitom ve sjezdech si s ním lze dělat doslova cokoliv. Míra hravosti a schopnosti plynule proplouvat zatáčky je nastavena na optimum. Na rovině sice obutí nemá takový švih, ale kolo i tak překvapí výkonem, takže stačí jen navolit ten správný převod a pak už jen šlapat, abyste si kdykoliv mohli vychutnat kdejaký kámen k odrazu na skok či stráň k průjezdu obloukem.
H AMR X možná je kolem určeným na dobrodružné výpravy, kde zcela jistě obstojí, ale jelikož jsem si nechtěl kazit vychutnávání terénu zbytečnou bagáží navíc, měl jsem šanci užít si s ním známé traily naplno a bylo to hodně zábavné svezení. Byť provázené jiným pojetím řazení a blikáním signalizační diody nabíjecí USB koncovky.
Rám: H AMR X Alloy, 140 mm
Tlumič: Cane Creek Doble Barrel Inline Coil
Vidlice: Rock Shox Pike RCT 3, Boost, 140 mm
Kliky: Pinion, 30 z.
Brzdy: Sram Guide RS, 200/180 mm
Řazení: Pinion 1.18
Převodovka: Pinion 1.18
Pastorek: Pinion, 26 z.
Náboje: SP Dynamo/ Pinion Boost
Ráfky: Race Face ARC 40
Pláště: Schwalbe, Nobby Nic/Rocket Ron, 2.8“
Sedlo: SDG Fly
Sedlovka: Rock Shox Reverb Stealth
Řídítka: Race Face Atlas
Představec: Race Face Atlas
Hmotnost: 16,8 kg
Cena: 179 990 Kč
Značka Stevens je již dlouhé roky ověnčena vavříny z těch nejprestižnějších světových závodních tratí, vždyť její kola sedlají takoví…
Zkonstruovat bike, jenž je svým jízdním projevem a hodnotou zdvihu v podstatě nezařaditelný do současných kategorií. Takhle nějak popisují…