Model Dark je novinkou značky 4Ever pro sezónu 2020 a jedná se o primárně juniorský 29“ bike – cenově dostupný, ovšem nabízející akceleraci a celkovou touhu po rychlosti srovnatelnou s podstatně dražšími konkurenty. Jeho koncepce totiž sází na odlehčení klíčových míst, konkrétně kol, plášťů a rámu. Údaj o celkové hmotnosti 12,4 kilogramu je sice sám o sobě hodně příznivý, ale v reálu nabídne tento kovově černý hardtail ještě svižnější svezení, než jaké bychom pouze na základě váhy očekávali. Ostatně shodný koncept sázející na lehkou sestavu kol a plášťů používá domácí značka už nějakou dobu i u dalších modelů a již v minulosti jsme jej chválili.
Jelikož je Dark 29 zaměřen nejen na juniorské jezdce, ale i na dámy, a protože je nabízen pouze ve velikosti 15,5 palce, kluci z Cykloservisu se zase obrátili na mou maličkost. Kamarádka Katka je prostě vždycky zachrání, když jde o nejmenší velikosti rámů. Ale je pravda, že testovaný 4Ever mi dokonale sednul od prvních metrů. Navíc mě tento bike zaujal i svým vzhledem, protože bych mu na první pohled hádala o dost vyšší cenovku, byť jeho decentní, elegantní grafika na fotkách asi až tak úplně nevynikne.
Konstrukce rámu je svými profilacemi blízká ostatním strojům z téže stáje. Trubky ze slitiny 7005 využívají efektní profilace, které by se u větších velikostí rámu jistě promítly do velmi dobré tuhosti. U patnáct a půlky možná nejsou tak nezbytné, ale jsou spojovacím znakem kolekce a vypadají parádně. Platí to především o proměnném šestiúhelníkovém průřezu spodní trubky a o vrchním zploštění trubky horní. Vpředu hlava s vnějším kónickým tvarem, na opačném konci rámu zajímavě tvarované patky, na něž navazují efektně prohnuté sedlové vzpěry zadní stavby. Toto řešení dává za prvé více prostoru při seřizování brzdového třmenu a za druhé by výrazné vyosení vzpěr mělo být plusem pro schopnost rámu pohlcovat rázy od terénu, i když v případě duralu přece jen v omezenější míře.
Funkční redukce hmotnosti
Říká se, že obvodová hmotnost sestavy ráfek/plášť je pro akceleraci klíčová a daleko důležitější, než když tytéž gramy naženeme na sedlovce, sedlu nebo dílech kokpitu. Ostatně sama jsem si na svého nového 27,5“ fulla prakticky ihned pořizovala mnohem kvalitnější, výrazně lehčí kola a jízdní projev se změnil skoro k nepoznání, přestože na celkové váze tehdy ubylo „jen“ něco přes tři sta gramů. 4Ever Dark vsadil na lehké ráfky Mach1 3.90 SL Superlight, obuté do luxusnější specifikace plášťů Schwalbe Thunder Burt, v nichž navíc najdeme o dost lehčí duše, než bývá v této cenové kategorii zvykem. Náboje jsou sice již o něco obyčejnější, ovšem Shimano s koncepcí Center Lock je sázkou na jistotu. Použitý dezén plášťů Schwalbe asi nebude tím pravým pro podzimní bahno, ale na jakémkoli sušším podkladu držel skvěle a akcelerace je silnou stránkou modelu Dark 29.
Neméně důležitým komponentem je vzduchová odpružená vidlice Suntour XCR Air se stovkovým zdvihem a dálkovým lockoutem z řídítek. Vzduchová pružina snad není důležitá ani tak pro samotnou hmotnost, jako spíše pro možnost citlivého naladění dle konkrétního jezdce či jezdkyně. Z mé vlastní zkušenosti právě dostupnější dámské biky často bojují se zbytečně tuhou vidlicí, jejíž zdvih není možné díky sotva šedesáti kilům tělesné hmotnosti zdaleka plně využít. Dark 29 je v tomto ohledu bez připomínek – při prvních metrech sice nebyla vnímavost vůči nejmenším nerovnostem úplně příkladná, ale s přibývajícími kilometry se citlivost zkraje zdvihu výrazně zlepšila. U dostupnějších vidlic evidentně stále platí, že určité zajetí bývá pro optimální funkci žádoucí. Mou velkou pochvalu si tradičně odnáší provedení dálkového lockoutu – tuto maličkou páčku bych si klidně namontovala i na svou foxinu.
Z dalších dílů musím vyzdvihnout převodový systém 1x12, který je v dané třídě nadstandardní. Nechyběly mi zde lehké převody a naopak ten nejtěžší 32-11 bude i pro juniora honícího se někde na XC trati Bikeranch Cupu dostatečný. Komponenty Sram SX Eagle vypadají dospěle a rychlá změna převodu je takřka srovnatelná s dražšími sadami. Absence přesmykače je otázkou priorit. Já mám ráda alespoň dvojici převodníků, současně je však dobré si uvědomit, že řada dětí a dam se s předním měničem tak trochu pere, nebo jej naopak nevyužívá vůbec. V tomto ohledu dává 1x12 určitě smysl. Stejně tak kotoučové brzdy Shimano MT201 nabízejí solidní výkon a do ruky výborně padnoucí páky.
V terénu
Geometrie náleží mezi cross-countryovou klasiku, současně však ovlivněnou trendy posledních let. Zahnutá sedlová trubka s přesazeným zámkem sedlovky usazují jezdce trochu blíže zadnímu kolu a sestava podložek pod představcem dostává řídítka o něco výše – přesto však není posed zbytečně vzpřímený, i když jeho zaměření na bezproblémové zvládnutí techničtějších pasáží je evidentní. Budeme-li preferovat výkon, výrazné snížení řídítek a celkové přenastavení posedu je otázkou okamžiku, mně ovšem sériové naladění vyhovovalo. Hlavním důvodem byl fakt, že skvělá stabilita ve sjezdech nebyla vykoupena znatelným snížením vrchařských schopností. Velká kola jsou v tomto ohledu skvělá a s lehkým přítlakem předku vyjedeme i extrémně prudká stoupání. Navíc fakt, že zde jezdec není příliš natažen k řídítkům, bude pro juniorské jezdce výhodou, nejen z důvodu bezpečnosti v technicky složitějších pasážích.
Geometrie upřednostnila ideální točivost, v této disciplíně testovaný 4Ever přímo exceluje, ať už budeme mít před sebou hodně klikatý singletrack, sérii klopenek, nebo se budeme jenom chtít na nepříliš široké cestě otočit do protisměru. Dark se totiž s trochou adekvátní pilotáže dovede otočit skoro na pětníku. Pro někoho sice může být během prvních kilometrů určitá vrozená živost řízení překvapující, neboť při pomalé rychlosti vyžaduje trochu pevnější ruku při držení přímého směru – ovšem nic, na co by se nedalo zvyknout. Jakmile si jezdec osvojí dovednosti kola, dokáže tuto živost maximálně zužitkovat. Jízda je zábavná a největší průměr kol ve spojení s takto malým rámem působí v těžším terénu skoro až nezdolně. Dark dá svému jezdci od prvních metrů pocit jistoty, že se dokáže poprat s většinou nástrah, které na klasických XC tratích přibývají.
Trailový přesah u 4Everu Dark nehledejme. Rád se nechá oběma koly odlepit od země, ale v bunny-hopu či odskakování terénních hran se ze své podstaty nevyžívá. Vzhledem k juniorskému zaměření jsou možná trochu moc dimenzována řídítka šířky 720 milimetrů, nicméně jejich případné zúžení je záležitostí pár minut. Mou velkou pochvalu naopak získává sedlo, které bude optimální nejen pro juniory, ale i pro dámy-bikerky. Jeho plošší středová část a dostatek polstrování byly velmi příjemnými společníky i při celodenní jízdě českou krajinou.
A závěr testu? 4Ever Dark 29 je kolem za dvaadvacet tisíc, které ovšem zrychluje jako mnoho o polovinu dražších konkurentů. Toto je správný směr, kterým by se konstruktéři měli vydávat.
Technické specifikace
Rám: Alu New Junior 7005
Vidlice: Suntour XCR Air RLO, 100 mm
Kliky: Sram SX Eagle, 32
Brzdy: Shimano MT201, 160 mm
Řazení: Sram SX Eagle, 1x12
Přehazovačka: Sram SX Eagle
Kazeta: Sram Eagle, 11-50 (12)
Náboje: Shimano M35, CL
Ráfky: MACH1 3.90 SL Superlight
Pláště: Schwalbe Thunder Burt Perf.
Řídítka: 4EX sand blasted, 720mm
Představec: 4EX sand blasted
Sedlovka: 4EX sand blasted
Sedlo: Selle Italia X3
Hmotnost: 12,4 kg (vel. 15,5“)
Cena: 21 990 Kč
Zkusme letmo zapátrat v paměti, které modely se v první polovině devadesátých let minulého století staly určitým milníkem z hlediska…
S cenovkou přesahující sto sedmdesát tisíc korun se v případě superlehkého závodního modelu Myroon Sonic jedná o jeden z nejdražších a…