Nejluxusnější dámský bike v kolekci Headu, takový je post testovaného růžovo-antracitového karbonového hardtailu. Jeho rám je konstrukčně totožný s elitními závodními modely série Trenton a charakterizuje jej nejen nízká hmotnost, ale také famózní tuhost při záběru či při naklopení do zatáčky. Osazení spoléhající na převodovou kombinaci 1x12 sady Sram NX Eagle a na brzdy Shimano doplňuje vidlice Suntour Raidon XC RLR se stovkovým zdvihem a ergonomicky zdařilým dálkovým lockoutem. Vše je zde přizpůsobeno minimalizaci ovládacích sil a celkovému zjednodušení obsluhy, jak to u dámského biku má být. Odpadnutí starostí s přesmykačem či křížením řetězu je podobně příjemné jako třeba parkovací asistent v autě a mnoho dam takové naladění uvítá. Stejně tak obutí do rychlých, současně však univerzálních plášťů Rocket Ron je z našeho pohledu ideální volbou.
Head Trenton Lady je nabízen ve třech velikostech, přičemž ta nejvyšší (53 cm) je určena pro skutečně vysoké bikerky s tělesnou výškou výrazně přes 180 centimetrů a s hodně dlouhýma nohama. Naopak nejmenší velikost (43 cm) je adekvátní přibližně pro postavu od nějakých 168 či spíše 170 centimetrů výše. Ještě menší velikost v nabídce možná trochu schází, ale co zatím není, může být třeba v příští sezóně. Cenovka 42 990 korun se zdá být hodně příznivá, podobně osazené konkurenční modely „na karbonu“ bývají zpravidla o dost dražší. Do redakce se nám dostala největší nabízená verze tohoto dámského modelu, tedy s výškou rámu 53 cm, takže jsme se nemuseli obracet na naše osvědčené externistky, ale mohli jsme kolo bez problémů otestovat sami.
Osvědčený recept
Konstrukce rámu s označením „carbon monocoque TPR“ nese typický rukopis značky Head posledních několika sezón. Již na pohled je zřetelný důraz na výkon a ideální přenos síly, který o to více vynikne ve vyšší velikosti. Dominantní je obdélníkový profil spodní trubky, i když jej opticky zeštíhluje podélný barevný přechod. Mimochodem, kombinace růžové s kovově šedou vypadá v reálu parádně a kolo vzbuzovalo nemalý zájem všude, kde se objevilo.
Zpět ale k rámu jako takovému. Charakterizuje jej výrazný sloping se zploštělou širokou profilací horní trubky, dále se zahnutou trubkou sedlovou a s krásně vytvarovanou hlavovou partií, uzpůsobenou pro kónický sloupek vidlice a 1,5“ spodní ložisko hlavového složení. Také zadní stavba vzbuzuje pocit výrazné tuhosti a realita tomu odpovídá – i v klopených zatáčkách byla celková torzní tuhost rámu jednou z jeho velkých předností. U sedlových vzpěr se konstruktéři snažili o co nejvyšší schopnost pohlcovat rázy od terénu, takže jejich zploštění doplňuje podobně plochá, hodně široká monostay vzpěra před napojením na sedlovou trubku. Konstrukce patek se navíc stará o to, aby byly sedlové vzpěry co nejvíce položeny, a plnily tak do jisté míry funkci pružné planžety.
Pokud vás zaujala absence pevných os, tak ta je u dámské verze modelu Trenton záměrná. Pánské protějšky dané řady na pevné osy logicky spoléhají, ovšem v případě varianty Lady je za prvé pravděpodobné, že jezdkyně nebude mít sto kilo, a za druhé klasické rychloupínáky ulehčí vyjmutí či opětovné nasazení kola, ať už v případě defektu či při převozu kola uvnitř auta. Takže za nás jsou v tomto konkrétním případě rychloupínáky jednoznačným plusem. Pochvalu si odnáší rovněž klasické závitové středové pouzdro, z něhož budou mít jistě největší radost především mechanici.
V terénu
Jízdně byl Head Trenton Lady přesně takový, jak jsme čekali – s hmotností 11,4 kilogramu a s lehkými plášti nabídl zrychlení pocitově blízké daleko dražším strojům, přitom geometrie a především nastavení kokpitu v sobě spojují důraz nejen na sportovní notu, ale současně na pohodlí. Ideálně dlouhý představec, 720 mm široká řídítka a skvělé sedlo Head znamenají bezvadně namíchaný mix rychlosti a komfortu i při celodenním brouzdání krajinou. Přitom si dovolíme říct, že přesně v sériovém nastavení je kolo připraveno k tomu si okamžitě stoupnout na start závodu, bikemaratonu či XC. Od dražších modifikací řady Trenton jej totiž odlišuje pouze kvalitativní úroveň použité sady nebo vidlice, ovšem nikoli až tak jejich funkce. Trenton Lady nejen vypadá, ale především se v reálu chová jako dražší kolo, než jakým ve skutečnosti je. A to je příjemné.
Dámská geometrie je opět co nejuniverzálnější, tedy s důrazem na dostatečnou směrovou stabilitu, ovšem současně natolik živá, aby umožnila postupné posouvání jezdeckých dovedností. Velká kola a ideální vzorek plášťů Rocket Ron nabízí za všech okolností velmi jistou adhezi ve sjezdech či výjezdech, přičemž ani hodně prudké stojky nejsou pro dámský Trenton jakýmkoli nepřítelem. Naopak, bike zvládne skoro vše, co se mu připlete do cesty, včetně klikatého singletracku se spoustou klopenek a terénních zlomů, jejichž odskakování bylo nečekaně zábavné, zvlášť na sportovně-závodní karbonový hardtail. Při hodně pomalé jízdě do prudkých výjezdů je sice nutné trochu nekompromisněji sevřít řídítka, ale tendence k nežádoucímu zvedání předku jsou pro Trenton Lady skoro neznámým pojmem.
Sada NX fungovala bezproblémově a za ideál pro většinu sportovních dam považujeme kombinaci čtyřiatřicítkového převodníku s kazetou 11 až 50. Jinými slovy, nechybí zde jak převody pro kopce, tak ani ten rychlý pro mírná táhlá klesání. Stejně tak brzdy Shimano, byť v „OEM“ provedení MT400, byly příjemné a jejich větší páky i kotouče průměru 180/160 mm poskytly výkon i adekvátní dávkování účinku. O vidlici a jejím dálkovém lockoutu již byla řeč a z hlediska kultivovanosti chodu si vzduchový Raidon moc nezadal s dražšími modely, a to i velmi dobrou citlivostí z kraje chodu. Stovkový zdvih nabízí dostatečnou rezervu, s příjemnou progresivitou až v poslední jedné třetině.
Z detailů musíme pochválit třeba silikonové gripy HBC Pro a vlastně i všechny další komponenty s tímto logem. Sedlo pak bylo jediným z komponentů, který jsme svěřili naší milé externistce Katce, která z něho byla nadšena – přece jen objektivně testovat sedlo na dámském modelu jakožto páni redaktoři až tak úplně nesvedeme. Tolik tedy k modelu Trenton Lady značky Head.
Technická specifikace
Rám: Carbon monocoque TPR
Vidlice: SR Suntour Raidon XC RLC, 100 mm
Kliky: Sram NX Eagle, 34
Brzdy: Shimano MT400, 180/160 mm
Řazení: Sram NX Eagle 1x12
Přehazovačka: Sram NX Eagle
Kazeta: Sram Eagle 11-50 (12)
Náboje: HBC Pro
Ráfky: Remerx RRX 29“
Pláště: Schwalbe Rocket Ron, 2,1“
Řídítka: HBC Pro, 720 mm
Představec: HBC Pro
Sedlovka: HBC Pro
Sedlo: Head
Hmotnost: 11,4 kg (vel. 53)
Cena: 42 990 Kč
Silniční model Charisma je stálicí v kolekci Authoru. Během svého života prošel poměrně zásadní evolucí, jež se promítla především do…
Jestliže má značka Merida špičkový silniční model Scultura a ostrý cyklokrosový univerzál Mission CX, tak je nemyslitelné, aby nenabídla i…