logo
Vyhledat
Cyklistický magazín
  • Zprávy a články
    • Cesty
    • Elektrokola
    • Oblečení na kolo
    • Rozhovory
    • Různé
    • Servis kol
    • Sport
    • Strava
    • Technika
    • Testy kol
    • Výstavy
    • Zprávy redakce
    Všechny články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
  • Předplatné
  • Kontakt
Menu
  • Homepage
  • Zprávy a články
  • Testy kol
  • Test, Head AdaptEdge III 29“

Test, Head AdaptEdge III 29“

Celoodpružený model AdaptEdge, ať už v devětadvacítkové či „sedmadvacítkové“ verzi, je jednou z nejdůležitějších novinek značky Head. Naším testem prošla varianta s většími koly, a to s římskou trojkou v názvu a cenou bez desetikoruny rovných padesát tisíc. Co od tohoto biku se zdvihem 140 milimetrů očekávat? Především lákavý poměr cena/výkon, na nějž se klade čím dál větší důraz, na našem trhu obzvlášť. Mnohem důležitější je ovšem fakt, že se jedná o hodně zdařilý full, který se na jednu stranu veze na módní vlně trailových strojů, a na druhou stranu dokáže zvládat sportovní maratonské nasazení. Je to tedy všeuměl v nejlepším možném významu tohoto slova.

Záleží na preferencích, 27,5“ verze bude o něco lehčí a živější, naopak testovaná devětadvacítka je naprosto nekompromisní z hlediska adheze a při překonávání terénních nerovností. Pokud upřednostníte maximální jízdní stabilitu a uvítáte, že se koncepce kola sama o sobě dokáže účinně poprat s řadou terénních nástrah, budou větší kola jistě správnou volbou. Současně vás však dost možná překvapí míra ovladatelnosti, dobře vystihující spojení trail-bike. Ochota k jízdě po zadním nebo k proplétání se klikatými pasážemi byla totiž vzhledem k celkovým rozměrům kola až nečekaná. Vezměme ale vše pěkně popořadě.

Z hlediska konstrukce se jedná o čtyřčepovou klasiku a rám činí opticky podstatně kompaktnějším prolomení sedlové trubky i hodně výrazný sloping. Poměrně mohutné profily trubek zajišťují velmi dobrou celkovou torzní tuhost, jež o to více vynikla v největší testované velikosti 51 cm (20“) pod bezmála sto devadesát centimetrů vysokým jezdcem. Průřez spodní trubky, byť lehce maskovaný černým lakem, je hodně masivní, s čímž koresponduje kónická hlava a neméně robustně působící ramena zadní stavby. Hlavní čep najdeme bezprostředně nad středovým pouzdrem, zadní čep pak před osou náboje, ovšem lehce pod jeho úrovní – pro předejití zanořování při silovém záběru. Čepy působí dostatečně dimenzovaně i pro vysoké zatížení, pro nějž jsou koncipovány také pevné osy, značně navyšující pevnost. Zamlouvalo se nám kompletně vnější vedení bovdenů, v duchu současných trendů pak jde úchyt zadní brzdy standardem Post Mount a k pěkně zpracovaným detailům patří třeba i ramínko přepákování tlumiče. Ten je uložen rovnoběžně s horní trubkou, takže páčka lockoutu je v ideálním dosahu.

Obě pružící jednotky dodal Rock Shox, tlumič Monarch RL vpředu doplňuje vidlice Sektor vybavená dálkovým ovládáním lockoutu, jenž nám ale ergonomicky příliš nevyhovoval.

29“ klasika ve svižném balení

Rozhodně nebývá pravidlem, aby bike se 140mm zdvihem byl vyloženě „jezdivý“, tedy použitelný na běžné XC a svižné objetí maratonské trati. Stejně tak nebývá úplně běžné, aby maratonský stroj nabídl sjezdové vlastnosti blížící se kategorii all-mountain a radost z jízdy, navýšenou nadstandardní ovladatelností. Head AdaptEdge toto vše celkem zdárně skloubil - s hmotností 13,85 kilogramu je stále ještě dostatečně svižný pro celodenní ježdění krajinou ve sportovnějším tempu a přitom jeho koncepce dovolí ve sjezdech posouvat hranice i méně zkušeným bikerům. Navíc jsme se v dané kategorii setkali jen výjimečně s kolem, které by šlo tak ochotně na zadní, krátký představec a výše umístěná 740 mm široká řídítka jsou aspekty značně navyšujícími ovladatelnost.

Sériově nastavený posed cílí spíše na pokořování náročnějšího terénu v kombinaci s maximálním jízdním komfortem. Chcete-li více sportovnosti, stačí ubrat pár podložek pod představcem a máte před sebou téměř čistokrevný maratonský bike. Nám se však tovární nastavení zamlouvalo, neboť nabídlo příkladnou ovladatelnost, dobře maskující skutečné rozměry kola. Samozřejmě, že utahující se úzké zatáčky nejsou pro podobně střiženou devětadvacítku právě oblíbené, ovšem členité pasáže, kde je nutné tu a tam nadlehčit předek při nájezdu na překážku, byly naprosto bezproblémové. V prudkých výjezdech si vzpřímenější pozice jezdce sice vynutí výraznější pokrčení loktů, ale na jakkoli nepříjemné tendence ke zvedání předního kola zapomeňme. Skvělá adheze zadního pláště v kombinaci s funkčním pružením zajišťujícím dokonalé kopírování nerovností při přejezdu kořenů a kamenů je doslova balzámem na sebevědomí související s jezdeckými dovednostmi. Tato kombinace je totiž i v technických výjezdech takřka „blbovzdorná“ a tam, kde majitel šestadvacítky soupeří s těžištěm a adhezí, bude moct jezdec na testovaném biku jet klidně ze sedla, s kadencí asi tak o polovinu nižší. Ve sjezdech je pak AdaptEdge o čisté radosti z jízdy, kdy nejen poslouchá na slovo, tedy v kontextu 29“ kategorie, ale především umožňuje pohodlně zdolat i hodně prudké pasáže, které jsou pro majitele většiny klasických, maratonsky orientovaných strojů na hranici sjízdnosti. Slovo univerzalita je tedy u daného modelu rozhodně výstižné.

Stejně důležitá je ale i nabídka pohodlí, všech sto čtyřicet milimetrů zdvihu je totiž v praxi plně využitelných. Takže zatímco při jízdě po klasických polních a lesních cestách má majitel kola pocit, že sedlá docela standardní maratonský bike, snad s výjimkou kratšího představce a trochu zkráceného posedu, když přijde na drsnější terén, je najednou v zásobě nejen značná zdvihová rezerva, ale navíc i pocitová odolnost stroje a jeho trailová koncepce. K tomu je samotná konstrukce rámu poměrně imunní vůči nežádoucímu pohupování, takže bude páčka lockoutu tlumiče využívána nejspíš jen na asfaltu, a v jakémkoli terénu bude tlumiči ponechána plná aktivita. Velmi lehké pohupování je v praxi naprosto nerušivé.

A komponenty? K nim není co dodat, kombinace Deore XT a SLX je dokonale funkční a za nadstandardní považujeme rovněž díly ControlTech na postu řídítek, představce a sedlovky.

Fotogalerie kola ZDE

Technická specifikace

Rám: ALU 6061 HT TB, 140 mm

Tlumič: Rock Shox Monarch RL

Vidlice: Rock Shox Sektor RL, 140 mm

Kliky: Shimano Deore XT 38/24

Brzdy: Shimano SLX, 180 mm

Řazení: Shimano SLX

Přehazovačka: Shimano Deore XT

Přesmykač: Shimano Deore XT

Kazeta: Shimano HG-50 11-36 (10)

Náboje: Shimano SLX

Ráfky: Remerx Master Disc

Pláště: Schwalbe Rapid Rob 2,1“

Řídítka: ControlTech CLS, 740 mm

Představec: ControlTech

Sedlovka: ControlTech

Sedlo: Head

Hmotnost: 13,85 kg (vel. 51 cm)

Cena: 49 990 Kč

DALŠÍ ČLÁNKY

Galerie, Ritchey Swiss Cross Disc

Model Ritchey Swiss Cross Disc odkazuje na úspěšnou cyklokrosovou historii značky spojenou s legendárními jezdci Henrikem Djernisem či…

  • Datum: 07. 01. 2015
  • Kategorie: Testy kol

Lapierre Overvolt FS 500

Lapierre se svojí řadou Overvolt rozhodně nenechal v kategorii sportovních elektrokol zahanbit. Levnější z dvojice celoodpružených modelů…

  • Datum: 07. 01. 2015
  • Kategorie: Testy kol
logo

Cykl.cz je jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších internetových magazínů o cyklistice. Je připravován společně s jediným tištěným cyklistickým 14-ti deníkem o cyklistice v ČR - CYKLOSERVIS, který zakoupíte v síti cyklistických prodejen a novinových stánků.

Kontakt
Redakce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Kde jsme
Sociální sítě
Užitečné odkazy
  • Zprávy a články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
Časopis Cykloservis
  • Předplatné
  • Kontakt
© Cykl 2025. Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas s podmínkami používání. | IT Nahoru