Haibike Impact SL 29
Nižší zdvih celoodpružené devětadvacítky občas dokáže, v kombinaci se zdařilou geometrií, nabídnout díky velkým kolům v terénu zábavu srovnatelnou s šestadvacítkou, pružící řádově o třicet milimetrů víc. Tedy v případě testovaného impactu to platí stoprocentně.
Zdání klame
Impact se zdvihy 110 mm vzadu a 120 mm vpředu jsme jezdili v největší vyráběné velikosti 21 palců, a přestože bike na pohled působí hlavně v přední partii obřím dojmem, je to kolo nabízející v terénu dostatečnou porci zábavy. Rám s dvojitě zeslabovanou stěnou trubek spoléhá na jejich nepříliš výrazné profilace, a tak je nejnápadnější částí výztuha před celkem razantně dozadu prohnutou sedlovou trubkou, kdežto kónická hlavová trubka je nápadná jen svojí značnou výškou. Zadní stavba se čtyřčepovým systémem má hlavní čep na úrovni prostředního převodníku a větší vzdálenost osy zadního náboje od čepu na řetězové vzpěře. Pevná zadní osa 142x12 mm je v tomto případě výhodou a skvěle doplňuje svoji 15mm sestřičku na přední vidlici. Vahadlo přepákování na tlumič je uloženo na čepu před sedlovou trubkou a spolu s tlumičem RS Monarch RT3 se povedlo namixovat dobře fungující systém.
Komponentové osazení je citlivě zvoleno s přihlédnutím k ceně, ale vše funguje bez připomínek a i levnější varianta vidlice ukázala za všech okolností kvalitní funkci. Snad jen dražší řadicí páčky by nám s možností odřadit o více než jeden pastorek přišly, vzhledem k živému projevu kola, více vhod.
První osahání kola budilo dojem hodně vysoko posazených řídítek a pozice sedla až extrémně vzadu. Představec tedy putoval o jednu podložku z celkových tří níže, a sedlo jsme museli posunout až na maximum dopředu. Zde bychom se přikláněli k sedlovce s přímým zámkem, která by vše zjednodušila, použitý model s ofsetovým zámkem je v tomto případě dost nešťastné řešení nutící jezdce šlapat zbytečně moc dopředu. S posedem nastaveným vpředu lehce níž a na sedle na maximum dopředu až je vše o jediném, kolo padne jezdci s výškou 190 cm skvěle do ruky a je radost se s ním sžívat. Posed je ideálně natažený, lehce vzpřímený a celkově připomíná spíše kategorii trail či all-mountain než maratonský či XC styl.
Nastavení obou pružicích jednotek na odpovídající tlak a třetinový SAG vzadu ukázalo na silnici dobrou odezvu na záběr do pedálů a mírný tah řetězu při propružení v záběru. V sedle to není tak patrné, ale ze sedla řetěz při záběru, kvůli pozici čepu vůči zadní ose odpružení, slušně zamyká, takže bike tolik nehoupe, ale ne každému bude tahání za pedály po chuti. Trojice poloh tlumiče spolu s lockoutem vidlice dokáže v asfaltovém stoupání udělat z kola slušně jedoucího pevňáka, a výkon tak kazí jen o něco vyšší hmotnost a střední míra tuhosti partie kolem hlavního čepu. Výkon je odpovídající devětadvacítce, a neoplývá tedy akceleračními schopnostmi, ovšem na druhou stranu, v terénu je to při plynulé jízdě dokonalý společník schopný jet celý den ve slušném tempu.
Odpružení jsme vzhledem k parametrům a kultivovanosti zdvihu nechávali po většinu času plně odemčené, a střední stoupací mód na tlumiči přišel ke slovu jen opravdu výjimečně, o plné blokaci ani nemluvě. Na druhou stranu bylo zadní i přední odpružení perfektně vnímavé vůči velkým a středním rázům, drobné nerovnosti či malé ostré hranky byly na zadním kole občas cítit. Vystřízlivění z all-mountain pocitů přijde tedy jen v podobě citlivosti zadního zdvihu, jinak si kolo vedlo naprosto skvěle.
Posed situovaný více dozadu dovolí na rovině a ve sjezdech perfektně manévrovat a přitažením řídítek zvládat i parádičky, výjezdy do boku do stráně a odskakovat hrany. Příjemným překvapením byla točivost v uzavřených zatáčkách, kde se bike prosmýkl i přes o něco vyšší těžiště na devětadvacítku s až neuvěřitelnou lehkostí, a to přitom ve sjezdech předvedl dokonale stabilní projev s perfektní reakcí na každý podnět od řídítek. Technické sjezdy i klikaté traily jsou tedy opravdu výzvou, jen rychlá dlouhá zatáčka připomene, že vyšší těžiště si žádá razantnější náklon, ovšem s následným bezproblémovým startem pod plným plynem. Samozřejmě, že obě pevné osy mají na dobré ovladatelnosti svůj podíl, ale celkově bike i přes počáteční obavy z přílišné výšky přední partie nabídne v terénu hodně velkou porci zábavy a rozumný výkon.
Zmiňovaný jízdní projev s sebou nese i drobná negativa pro výjezdy, kdy bylo dost často nutné přesunout těžiště razantněji dopředu. To by ale odstranilo snížení řídítek o další jednu či dvě podložky, ovšem i tak to posun na sedle a pokrčení loktů vyřeší.
Pro závod i zábavu
Málokdy bychom doporučili celoodpruženou devětadvacítku, kromě maratonů i pro zábavné trail ježdění, ale v tomto případě je Impact perfektní volbou pro ty, kdož nechtějí vysoké zdvihy, ale preferují sportovní chod odpružení, velká kola a dostatečnou obratnost za všech okolností.
Rám: Alu 6061 DB, 110 mm
Tlumič: Rock Shox Monarch RT3
Vidlice: Rock Shox Recon Silver, 120 mm
Kliky: Shimano Deore, 22-30-40
Brzdy: Avid Elixir DB1, 180 mm
Řazení: Shimano Deore 3x10
Přehazovačka: Shimano SLX
Přesmykač: Shimano Deore
Náboje: XLC EVO, 142x12 mm, 15 mm
Ráfky: Rodi AM60
Pláště: Schwalbe Racing Ralph, 2.25“
Kazeta: Sram PG 1030, 11-36
Sedlo: Selle Italia X1
Sedovka: XLC EVO
Řídítka: XLC EVO
Představec: XLC EVO
Hmotnost: 15,2 kg
Cena: 44 990 Kč
Italskou značku Miche asi nemusíme představovat, zvlášť ne silničářům. Komponenty tohoto výrobce vždy patřily k tomu lepšímu v segmentu a…
Karbonová sedlovka je dnes jedním z možných řešení navýšení komfortu tlumení rázů od zadního kola. Samozřejmě lze pořídit speciální kousek…