Elektrokola řady Haibike Xduro v provedení AllMtn pro letošní rok získala úpravou geometrie a pohonem Yamaha PW-X dospělejší projev, byť s lehkými sklony k agresivitě, což je u kol, na rozdíl od jezdce, výhodou. I cenově nejdostupnější celoodpružená verze 6.0 pak této řadě nedělá ostudu, ale naopak chytne za srdce každého e-bikera, jenž v terénu nehledá relaxaci a nenáročné svezení, ale naopak adrenalin a nové výzvy.
Brutální Yamaha
Univerzály AllMtn by měly nabídnout jak ostré terénní schopnosti, tak příjemné svezení, bez nějaké převahy sjezdařských schopností, které jsou vlastní spíše řadě Nduro. Každopádně si v dané kategorii lze zvolit mezi pohony Bosch a Yamaha, ovšem druhý jmenovaný rozhodně není pro někoho, kdo nehodlá využít potenciál výkonu naplno. Yamaha je právem řazena mezi elektropohony k těm nejostřejším, pomineme-li aktuální motory TQ haibikovské řady Flyon, a kdo hledá okamžité zrychlení či vysoký točivý moment dodávající klikám sílu i při vysoké frekvenci šlapání, je pro něho jasnou volbou. Nejinak je tomu i v případě testovaného kola, kde trochu netradičně začneme hned jízdním projevem jak kola, tak celého pohonu, protože tyhle dvě záležitosti se dokonale doplňují ve vzájemné souhře.
Jednak je to položenější úhel vidlice a geometrie střižená více k enduro než trail stylu, co dělá z tohoto kola optimální terénní stroj, ale především pak inovovaný pohon. Ten má proti předchůdci nižší hmotnost, rozměry i setrvačnost otáčejících se součástí. Také dostal jemnější drážkování volnoběžky klik, mimochodem s dvojicí převodníků, takže záběr motoru je na klikách patrný nikoliv po zdolání pomyslných tří nebo pěti minut na ciferníku hodin, ale tady se vejde snad do minuty či méně. Stačí prostě zatlačit na pedály a motor už dá cukáním najevo, že je připraven jezdci asistovat, a to nikoliv ležérně, ale s projevem, jenž dovolí dostat při správném převodu a záběru za řídítka kolo pohodlně na zadní. Že je občas problém rozjet se na e-biku do kopce, i když je pohon nastaven na maximální výkon? Tak na tohle se tady nehraje, a je to spíše o jezdci, aby byl připravený s těžištěm optimálně na řídítkách proti nadzvednutí předního kola a zároveň zatížil i zadní kolo proti prohrábnutí, než aby se vymlouval na nedostatek výkonu. PW-X prostě cílí na akceleraci a švih, tohle není žádný „diesel“, ale ostrý motor, jenž jde okamžitě do otáček a dokáže v nich jezdci zaručit, že jakmile se dostane na hranu výjezdu, může si tam ještě přišlápnout a odjet to do zatáčky s předním ve vzduchu. Na dovádění podobné živému trailbiku či enduru je tenhle pohon prostě stavěný, a i když nepatří k nejtišším, ve sportovním segmentu není naopak příliš hlučný. Jestliže tedy elektrokolo s agresivnějším pohonem, pak Yamaha si tady rozhodně získala naše sympatie, a je jedno, zda by měla jeden, nebo jako zde dva převodníky.
Co se týče „palivové nádrže“, pětistovková baterie nehraje na integraci, což se alespoň neprojevilo nárůstem hmotnosti kvůli naddimenzování spodní trubky. Dobíjení lze provádět přes konektor bez vyjmutí baterie a o nějakém nestabilním uchycení v držáku zde nemůže být řeč. Ovládání pohonu v dosahu levé ruky vyhlíží hodně futuristicky, ale jeho vyšší profil budí obavy z možného poškození v případě pádu. Zato displej vedle představce je krásně ukrytý pod hranou jeho i řídítek a vypadá jako outdoorový mobil. Podsvícení ani USB port nechybí, indikace stavu baterie má deset dílků a uživatel získá všechny základní e-cyklo funkce, walk asistenta a možnost volby mezi čtyřmi režimy výkonu. I nejslabší Eco režim umí do výjezdu jezdci docela hodně pomoct a na rozjezdu je silnější než někteří konkurenti, ale přece jen budou dva vyšší víc v permanenci. Nejsilnější režim pak doslova vybízí k dovádění v nejtěžším terénu a pokusům odjíždět všechno po zadním. Po sedmi kilometrech dovádění v tomto režimu jsme přitom přišli jen o jednu čárku na displeji, nicméně nájezd na nejvyšší výkon se pohyboval kolem čtyřiceti kilometrů v kopcovitém terénu a s téměř metrákovým jezdcem. Hodně příjemná je schopnost pohonu držet výkon i při stoupnutí do pedálů, kde je znát silnější přípomoc, aniž by bylo nutné zařadit nejlehčí převod. Na druhou stranu i lehký převod znamenal stále dostatečný postrk motoru, aby bylo možné i při švihání do strmého stoupání občas zrychlit přes techničtější pasáž. K pohonu tedy nelze dodat nic jiného než samé superlativy, byť je při řazení vzadu směrem dolů cítit škubnutí dané tahem motoru a vpředu při plném tahu dolů skoro nepřeřadíte. S tím je třeba počítat, ale jde o návyk, a jakmile je zvolen optimální převod, jezdec nemá omezení.
Zábava a zase zábava
Když má pohon hodně výkonu, musí tomu odpovídat i rám a osazení, což tady i přes zmíněnou pozici v cenové hierarchii také platí. Torzně perfektně tuhý rám má za hlavovou trubkou zajímavou profilaci a nechybí mu design typický pro celou kolekci. Masivní profily trubek, šasi motoru odlité po vzoru motocyklových konstrukcí, čtyřčepové zadní odpružení a samozřejmě boostové osy vzadu i vpředu. Tahle sedmadvacítka na pluskovém obutí zkrátka počítá s náročným použitím. Čepy zadní stavby mají navíc pojistky proti povolení a tlumiči s páčkou lockoutu a regulací odskoku nechybí ochranný blatníček. Snad jen kabel od motoru ke snímači na zadní stavbě se nám zdál díky tažení vnějškem za klikou dost na ráně, ale jinak je částečné vnitřní vedení kabeláže řešeno prakticky, i co se týče servisu.
Odpružení kombinuje Rock Shox vzadu a Suntour vpředu, a i když lze vidlici Aion považovat za vstupní model do světa trail a endura, rozhodně překvapí svým jemným chodem z kraje zdvihu, slušnou progresivitou a celkovou tuhostí. Vnitřní 35mm nohy a boostová rozteč zkrátka na terénní elektrokola patří a v tomto případě vidlice projevem nezaostává nějak výrazně za dražší konkurencí. Brzdy s kombinací čtyřpístku vpředu a dvoupístku vzadu rovněž reagují na vyšší zátěž a náročnější použití, ovšem na předek a jeho citlivost si musí jezdec zvyknout, aby za to nevzal až moc. Výkon je nekompromisní a občas bylo znát, že řadu situací zvládne kolo díky výborné adhezi plášťů, na užších už by možná šel předek do smyku. Výběr převodů nelze než kvitovat jako dostatečný snad pro všechny druhy terénu a k projevu řazení s ohledem na tah motoru už jsme se vyjádřili výše.
Co se týče jízdních vlastností kola jako takového a také funkce odpružení, podařilo se vše naladit do plné souhry. Jezdec osedlá kolo se stabilní geometrií a příjemným posedem, jenž se nesnaží být za každou cenu „trendy“ natažený, takže stále haibikovský komfort, byť v mnohem stabilnějším a jistějším projevu ve sjezdech. Díky položené vidlici dokáže tohle kolo úžasně zvládat sjezdové pasáže, náklony do zatáček, a přitom není rozvor natolik extrémní, aby se to výrazněji projevilo omezenou točivostí. Doba krátkých a vrtkavých geometrií je naštěstí tatam a Haibike v tomto ohledu výrazně dospěl. Jestliže si zde jezdec užívá výkon motoru, pak o geometrii platí totéž, kolo v podstatě neodporuje žádnému jezdcovu přání, co se týče dovádění v terénu. Na rovině je to stabilní a dobře manévrující e-bike, ve výjezdech pak stačí lehce pokrčit lokty, aby nás motor nezvedal na zadní, a ve sjezdech v podstatě není problém odrazit kolo do vzduchu nebo odskočit hranu. Což zrovna u elektrokol nebývá úplně samozřejmé. Odpružení pak předvádí citlivé kopírování nerovností, ale vzadu jsme nechali jen čtvrtinové zanoření tlumiče, abychom eliminovali zbytečné propružování ve výjezdech. Takto jsou obě jednotky v souhře a jejich 150 mm zdvihu spolu s objemem plášťů vybízí k průjezdu nejnáročnějším terénem. Zadní stavba pak nepůsobí tak dlouhým dojmem, aby si kolo nedalo říct i v ostřejší zatáčce k agresivnějšímu průjezdu, zkrátka jízdní dojmy jen samá pozitiva. A o tom by to vlastně mělo být.
Technické specifikace
Rám: Al 6061, 150 mm
Vidlice: SR Suntour Aion 35 RC, 150 mm
Tlumič: Rock Shox Deluxe RT
Kliky: FSA, 32/44
Brzdy: Magura MT32, 203/180 mm
Řazení: Shimano Deore, 2x10
Přehazovačka: Shimano Deore
Přesmykač: Shimano Deore
Náboje: Haibike, 15x110, 12x148 mm
Ráfky: Rodi TR35
Pláště: Maxxis Minion DHF/DHR, 2,8“
Kazeta: SunRace, 11-40
Sedlo: Selle Royal Verve
Sedlovka: XLC AllMtn,
Řídítka: Haibike
Představec: Haibike
Motor: Yamaha PW-X, 250 W, 80 Nm
Baterie: Li-ion, 500 Wh
Hmotnost: 23,35 kg
Cena: 104 995 Kč
Už před časem jsme zmínili téma náhradní baterie pro elektrokolo, které je pro vyznavače ostřejšího elektro-bikingu stále aktuálnější.…
Semiintegrovaná baterie je u elektrokol takřka designovou nutností a domácí značka Leader Fox je si toho dobře vědoma. Jejich krosový model…