Jméno Trance je již po dlouhé roky synonymem čistokrevného trailbiku, a to již od své první generace. Jedná se o bestseller mezi fully značky Giant a jeho schopnosti přesahují hranice trailového segmentu. Tento stroj je sice na jednu stranu stavěný pro technické ježdění, ale současně dokáže být nečekaně rychlý v běžném, řekněme i maratonském terénu. Pomáhá mu v tom nejen typický, příkladně fungující systém zavěšení zadní stavby Maestro, ale především výborně naladěná geometrie. Otestovali jsme model Trance 29 3, tedy cenově nejdostupnější 29“ variantu s nepřehlédnutelným červenooranžovým odstínem, který poutal pozornost všude, kde jsme se s kolem objevili.
Cenovka 53 999 korun by mohla teoreticky znamenat určité kompromisy, s nimiž jsme se ale u kola prakticky nesetkali. Přední a především zadní odpružení získalo jedničku s hvězdičkou a z hlediska použité rámové platformy je testovaná trojka totožná s oběma dražšími modely. Řada Trance 29 představuje ve všech směrech moderní trailbike, se vším, co k tomu patří. Poměřovat schopnosti tohoto 29“ fullu jen podle zadního 115mm zdvihu by bylo velkou chybou. Za prvé mu vpředu sekunduje 130 mm zdvihu výborně pracující, navíc perfektně torzně tuhé vidlice Marzocchi Z2, která, jak se zdá, bude v letošní sezóně hodně populární. A za druhé již samotný průběh zadního pružení působí v reálu o dost „bezednějším“ zdvihem, než co by naznačovala jeho přesná hodnota v milimetrech.
Maximálně vychytaný systém s charakteristickou dvojicí vahadel, tedy fungující na bázi virtuálního čepu, je toho hlavním důvodem. Skoro nepotřebuje berličky typu současných „inteligentních“ tlumičů s citlivou regulací komprese či jinými vychytávkami. V plně aktivním módu totiž zadní stavba pracuje dokonale citlivě, s ideálním využitím naprosté většiny svého zdvihu a s adekvátní progresivitou až k jeho úplnému konci, aniž by však jezdce citelněji rušila výraznějším pohupováním. A to se, prosím pěkně, bavíme o plné aktivitě tlumiče – s páčkou v prostřední pozici se reakce na naše šlapání ještě zklidní a máme k dispozici rovněž plný lockout. Každopádně tlumič Fox Float DPS Performance si se systémem Maestro i s celkovým naladěním kola skvěle rozumí. Bravo, Maestro! Mimochodem, horní vahadlo odpružení je karbonové pro vyšší tuhost i pevnost. Přímé uchycení tlumiče do tohoto horního vahadla (Trunnion Mount) má nabídnout ještě vyšší citlivost odpružení.
V duchu trendů 21. století
Co dalšího zde máme k dispozici? Především je to rám ze slitiny ALUXX SL, vyráběný ve vlastní továrně Giantu a samotný výrobce upozorňuje na blízkou příbuznost s enduro speciály s vyššími zdvihy. Realita taková skutečně je, již hlavový úhel s hodně položenou vidlicí, značná délka předního trojúhelníku a k tomu doslova kraťoučký představec, který měl u námi testovaného elka délku pouhopouhých pětapadesát milimetrů (!) – to vše jsou znaky, jež bychom ještě nedávno automaticky zařadili spíše k čistokrevnému enduru, což platí také o řídítkách extrémní šířky 780 milimetrů. Toto vše jsou klíčové prvky pro ovladatelnost, kterou si dovolíme označit jako bezchybnou. Hodně točitá pěšina s pumptrackovými pasážemi bude na tomto kole stejně návyková jako série 180° klopenek. Podobně zábavné je odskakování terénních hran, byť tvrdší dopady již budou přece jen tak trochu na limitu hodnoty zadního zdvihu. V technickém terénu je Trance 29 velmi zábavným společníkem, nabádajícím k zatáhnutí za řídítka a nadhození předku při každé sebemenší příležitosti. K tomu je zde v každém momentu jízdy cítit příkladná tuhost rámu, a především torzní tuhost sestavy přední trojúhelník / zadní stavba. Pocit odolnosti i tuhosti při naklopení do zatáčky je u trailbiku vždy zásadní a konstruktéři Giantu v tomto směru odvedli skvělou práci. Také hmotnost 14,25 kilogramu považujeme za poměrně příznivou.
Dvě tváře téhož kola
První model jména Trance jsme před mnoha lety chválili za univerzalitu a také jeho aktuální generace je v tomto směru hodně nadprůměrná. Obojživelnost je cítit jak z ochoty zrychlovat, tak ze zvládání terénních výjezdů. V nich samozřejmě hodně pomohou velká kola a schopnost zadního pláště být v každém okamžiku v kontaktu s povrchem, hlavně zde ale geometrie nijak neprotestuje ani proti vyloženě příkrým stoupáním. Celková živost, tedy naladění hlavového úhlu společně s kraťoučkým představcem a extra širokými řídítky se mohou zprvu zdát jako něco, co není úplně v souladu s pomalou jízdou přímým směrem. Jde ale o zvyk a tuto vrozenou živost se jezdec brzy naučí krotit natolik, že ji rozhodně nevnímá jako jakkoli přehnanou, a to ani ve výjezdu, byť v něm bude logicky nutné trochu pevněji sevřít řídítka. Opět ale jde jen o zvyk a jakmile si na ovladatelnost navykneme, už nebudeme chtít jinak.
Let krajinou zvládá trance nadmíru sebevědomě a k ještě vyšší rychlosti mu schází snad pouze převody. Ten nejtěžší 30x11 je z našeho pohledu třeba v pozvolných táhlých klesáních maličko k naštvání a určitě bychom se přimlouvali za alespoň 32, ideálně pak spíše 34 zubů převodníku, byť se tím trochu připravíme o lehký převod do prudkých stoupání. U převodových kombinací s „jednoplackou“ je podle nás zásadní nejmenší pastorek s deseti zuby, který najdeme až u výše postavených modelů řady Trance 29. Převodník by tedy z našeho pohledu vyžadoval výměnu za větší, ale shodná připomínka se v aktuálních kolekcích týká dlouhé řady značek, zdaleka nejen Giantu.
V náročných terénních sjezdech ovšem převody příliš nevnímáme, naopak vyjde najevo extrémně přátelská povaha kola, daná citlivostí jednotek odpružení, chirurgicky přesnými reakcemi na jezdcovy podněty a v neposlední řadě i fantastickou adhezí hodně hrubých plášťů Maxxis Minion DHF a DHR II s dodatkem „TR“, již z výroby koncipovaných pro instalaci bezdušového těsnicího tmelu. Sice právě obutí bychom měnili, pakliže bychom se chtěli bez nějakých větších ambicí vydat třeba na maratonskou trať, ale z hlediska univerzality jsou právě tyto pláště v šíři 2,3“ ideálem. Totéž platí o teleskopické sedlovce Contact Switch z vlastních dílen Giantu, která má příjemnou páčku ovládání a kultivovaný chod, s ne zbytečně ostrým návratem do horní pozice. Komponentem, který nás velmi příjemně překvapil, bylo sedlo Giant Contact. Zprvu na nás svým tvarem působilo tak, že jsme si říkali, proč na trailbike někdo montuje závodní cross-countryový model – až při jízdě nám došlo, tak tato úzká „žiletka“ dokáže být v reálu nečekaně pohodlná.
Co se týče brzd, nelze v dané cenové kategorii u kvalitního fullu očekávat úplné zázraky. Přesto „OEM“ model Shimano MT400 s poměrně dlouhými páčkami nezklamal, byť by se nám líbily více třeba kotoučovky Deore, i za cenu nějakého příplatku. Řazení SX Eagle fungovalo přesně, s typickým sramovským odporem na páčce.
Co říci závěrem? Oproti předešlým generacím řady Trance 29 je ta aktuální delší a nižší, nejen pocitově, ale jízdní projev zde ještě více ovlivňuje hlavový úhel 66,5°, umožňující agresivní jízdu i v terénu, který byl donedávna při podobných zdvizích nesnadno zdolatelný. Současný Trance 29 je právě v tomto ohledu bikem rozdávajícím radost z jízdy plnými hrstmi. Kratší zadní stavba s hodnotou 435 milimetru je ideálem z hlediska točivosti a ochoty jít na zadní, přesto se negativně nepodepsala do redukce dovedností ve výjezdech. Takže pokud byl Trance vždy vnímán jako všeuměl, jeho zatím poslední generace tuto charakteristiku dotáhla ještě dále. Byť je dnes univerzalita určitým donekonečna omílaným zaklínadlem mnoha novinek, u Giantu se povedlo daný pojem vystihnout do puntíku.
Technická specifikace:
Rám: ALUXX SL, Maestro, 115 mm
Tlumič: Fox Float DPS Performance
Vidlice: Marzocchi Z2, 130 mm
Kliky: Sram SX Eagle DUB, 30 z.
Brzdy: Shimano MT400
Řazení: Sram SX Eagle 1x12
Přehazovačka: Sram SX Eagle
Kazeta: Sram SX Eagle 11-50 (12)
Ráfky: Giant XCT 29
Náboje: Giant Tracker Perf. Boost
Pláště: Maxxis Minion DHF / DHR 2,3“
Řídítka: Giant Contact TR 35, 780 mm
Představec: Giant Contact SL 35
Sedlovka: Giant Contact Switch, teleskop.
Sedlo: Giant Contact (Neutral)
Hmotnost: 14,25 kg (vel. L s pedály)
Cena: 53 999 Kč
Jestli jsou konstruktéři značky Ghost fanoušci kapely Nirvana nebo jen zažívali opojné stavy mysli při jízdě na jejich novém hardtailu,…
Jistě jste také zaznamenali, že namísto běžných silničních kol střední či vyšší třídy v poslední době potkáváme stále více kvalitních…