Celoodpružený Anthem byl dlouhé roky synonymem závodního XC a maratonského celoodpruženého biku, se svým skvěle funkčním systémem zadního zavěšení Maestro si našel nemalé zástupy svých skalních fanoušků. Pro letošní sezónu se však rozhodli jej ve 27,5“ variantě celkem zásadně přepracovat a přidat mu do vínku něco trailových schopností. Důraz na ovladatelnost a radost z jízdy v technickém terénu bude přínosem pro všechny, kteří se na kole chtějí bavit a užívat si stále populárnější singletracky. Co ale na změny, řadící daný model spíše na pomezí maratonské a trailové kategorie, řeknou závodníci-maratonci? Uvítají lehký přerod své modly s nadšením? Na to by měly odpovědět následující řádky.
Naším testem prošel „sedmadvacítkový“ model Anthem Advanced 1 s cenovkou 109 999 korun a karbonovým předním trojúhelníkem. Hmotnost 12,15 kilogramu (v testované velikosti L a včetně pedálů) rozhodně neprotestuje proti akceleraci, stejně jako osvědčená koncepce s takzvaným virtuálním čepem, tedy s dvojicí vahadel zajišťujících optimální trajektorii pružení. Navýšení zdvihu, vzadu na 110 a vpředu dokonce na 120 mm, znamená primárně spíše příjemnou rezervu nežli jakékoli omezení původní, skoro až „chrtí“ povahy. Zásadní úprava geometrie, posedu a sériová montáž teleskopické sedlovky již ale o něčem vypovídají, stejně jako náboje standardu Boost.
Samotný Giant svou poslední generaci modelu Anthem prezentuje jako supermoderní celoodpružený bike, který se nejen díky zvýšení zdvihu skvěle uplatní jak na hodně technických závodních tratích, tak na zábavných trailech. Což je skutečně dobře zvolená charakteristika. Pakliže jsme byli dosud zvyklí jej používat na ostré závodní nasazení při závodech typu Král Šumavy a podobných, možná jeho poslední evoluci nepřivítáme s tak velkým nadšením. Naopak jezdci na stále náročnějších etapových závodech budou spokojeni, zvlášť jestli pokukovali po strojích zdvihově o kategorii výše. Anthem je nyní dokáže v mnoha směrech zastoupit, při zachování příznivé hmotnosti a důrazu na rychlost.
Nyní již ke konkrétním inovacím. Tou nejzásadnější prošlo samotné, pro Anthem typické pružení Maestro. Použijeme-li pro charakteristiku slova výrobce, tak zde poslední generace této koncepce pracuje s tlumiči metrického standardu a znatelně přepracovaným uchycením označeným Trunnion Mount. Budeme-li to chtít nějak zobecnit, tak použití nižšího tlaku v tlumiči zajistí lepší citlivost pružení. Výhodou by mělo být jak citelnější zahlazování menších rázů, tak velmi kultivovaný průběh pružení. Realita je taková, že Maestro pocitově pracuje tak, jako by byl zadní zdvih vyšší než udaných sto deset milimetrů. K využití většiny zdvihu nejsou nutné extrémní rázy a výraznější komprese se dostavuje až v závěru chodu, tedy optimum.
Pozornost zaslouží třeba nové horní jednodílné karbonové vahadlo, ale mnohem zásadnější jsou výše zmíněné úpravy geometrie i jízdní pozice. Horní trubka byla oproti předchůdci prodloužena o rovný jeden centimetr, naopak zadní stavba je o pět milimetrů kratší, a především se změnil úhel hlavové trubky. Ten má nyní hodnotu 68°, takže vidlice se již na pohled jeví mnohem více položená. Tyto trailové úpravy jsou podpořeny také novým systémem patek s pevnou osou 12x148. Přední trojúhelník je však z hlediska použitého materiálu identický s předchůdcem, byl vyroben z materiálu označeného Advanced Composite. Zadní stavba spoléhá na vlastní „giantí“ slitinu Aluxx SL.
Závoďák do bikeparku?
Nový Anthem jsme nejprve provětrali v terénu, který donedávna vůbec nebyl jeho přirozeným kolbištěm, a sice na trati nalézající se někde na pomezí kategorií all-mountain a enduro. A upřímně, skoro nám vyrazilo dech, jak sebevědomě si tento bike se zdvihem „pouhých“ 110/120 mm od prvních metrů vedl. Těžiště posunuté hodně vzad, ideálně naladěné řízení, možnost kdykoli posunout sedlo skoro až k horní trubce a perfektně reagující pružení. Když si k tomu přičteme vynikající tuhost, o níž jsme věděli při každém naklopení do zatáčky, máme zde skoro trailový ideál, byť s lehce poddimenzovaným zdvihem. Dokonce jsme při prvních kilometrech v technickém terénu, a hlavně ve sjezdech, vážně zapochybovali, sedláme-li vůbec původně maratonský bestseller Anthem.
Nejspíš nevíme o jiném fullu s podobnými „XC“ zdvihy, jenž by dokázal při jízdě rozdávat radost natolik plnými hrstmi. Jak ale správně tušíte, každá mince má dvě strany. Takže zatímco ve sjezdech byl Anthem Advanced 1 až nečekaně suverénní, ve výjezdech to už není takové, jaké to bývalo. Kola průměru 27,5“ s obutím Schwalbe Racing Ralph/Nobby Nic sice nabídnou solidní trakci a ideální rychlost, nicméně těžiště posunuté výrazně vzad a výše umístěná řídítka nejsou právě nakloněny našim vrchařským choutkám, což platí také o zkrácené zadní stavbě. Naprosto famózní vedení do zatáček a užívání si tvrdšího terénu bude tedy lehce vykoupeno v okamžiku, připlete-li se nám do cesty prudší výjezd. V něm je nutné o něco tvrdší rukou krotit jak vrozenou neposednost živějšího řízení, tak především sklony ke zvedání předku. Na takové naladění se dá samozřejmě zvyknout, ale rychlý XC jezdec či maratonský závodník nemusí být podle našeho názoru nadšený, zvlášť jestli od modelu Anthem vyžaduje přesně to, čím donedávna přitahoval pozornost závodníků, a sice výkon i vrchařské nadání. Současně musíme podotknout, že pro dané závodní jezdce je určena 29“ verze Anthem X, jež i nadále disponuje závodní geometrií i zdvihem 100 mm na obou osách.
Nemalá trailová úprava testovaného modelu přijde vhod nadšeným „moderním“ bikerům libujícím si v techničtějším terénu. Těm, kteří chtějí najet objem kilometrů a současně si vychutnat točité nebo členité singletracky. 27,5“ Anthem se svou poslední generací posunul do trochu jiné kategorie, což může mnoha jezdcům vyloženě vyhovovat. Nepřišel přitom o velmi dobrou akceleraci a především o koncepci pružení, jež vůbec neokrádá o energii. V tomto je systém Maestro i nadále na vrcholu.
Použité osazení bylo zvoleno opět se zaměřením jak na terénní dovednosti, tak na výkon. K jednotkám Fox nelze mít jakoukoli připomínku, během testu fungovaly bezchybně a jezdec nebyl skoro vůbec nucen sahat po páčce na tlumiči. Takže v tomto ohledu velká pochvala – spolupráce systému Maestro s foxem byla ideální. Naši kritiku si odnášejí převody, tedy především ten nejtěžší. Kombinace 32-11 je pro nás na 27,5“ bike schopný maratonského nasazení opravdu málo, a jezdec bude na rychlých rovinách a v asfaltových sjezdech ztrácet drahocenné sekundy. Takové jsou ovšem trendy poslední doby, takže se nelze na Giant v tomto ohledu příliš zlobit, někteří uživatelé převodník jednoduše vymění za větší.
Z dalších dílů zasluhují zmínku hlavně vlastní zapletená kola Giant XCR 1 s karbonovými ráfky, potažmo se skvělou tuhostí i nízkou obvodovou hmotností, což jsou ty nejdůležitější atributy příznivé akcelerace. Jako bezchybnou hodnotíme také práci veškerých dílů s logem Deore XT, tedy jak brzd, tak řazení systému 1x11. Podobné chvalozpěvy jsme po celou dobu testu adresovali i teleskopické sedlovce Contact SL Switch s ideálně ergonomicky provedenou páčkou dálkového ovládání.
A nějaký smysluplný závěr? Anthem Advanced 1 je úplně jiný, než jsme byli doposud u této řady zvyklí. Někdo tento přerod uvítá s otevřenou náručí, jiný možná nikoli. My budeme asi rozumět argumentům obou stran, nicméně je fakt, že jsme si testovaný bike užili na maximum a po průjezdu technických pasáží jsme se nejednou přistihli s pusou roztaženou od ucha k uchu. Dnes tolik zmiňovaný a vyzdvihovaný „fun factor“ tento bike umí servírovat plnými doušky. Na původně XC full nevídané.
Rám: Advanced Carbon, Maestro, 110 mm
Tlumič: Fox Performance Elite Float DPS
Vidlice: Fox Perf. Elite 34 Float FIT4, 120 mm
Kliky: Shimano Deore XT, 32 z.
Brzdy: Shimano Deore XT, 180 / 160
Řazení: Shimano Deore XT
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Kazeta: Shimano Deore XT 11-46 (11)
Kola: Giant XCR 1 Composite
Pláště: Schwalbe Racing Ralph / Nobby Nic 2,25“
Řídítka: Giant Contact SL Trail, 750 mm
Představec: Giant Contact SL
Sedlovka: Giant Contact SL Switch, tel.
Sedlo: Giant Contact SL Neutral
Hmotnost: 12,15 kg (vel. L, s pedály)
Cena: 109 999 Kč
Trailová silnička, svět se snad úplně zbláznil? Vždyť donedávna jsme měli silniční, horská a krosová kola, případně ještě závodní…
Většina kol kategorie fitness je určitým kompromisem mezi ostrou silničkou a sportovním krosem, takže nabízí sportovní projev a dostatečně…