Německý Ghost pro letošek lehce šokoval představením elektrokol Lector na závodně střiženém rámu, nicméně šíře jeho kolekce počítá i s modely s výrazným „fun faktorem“, mezi něž určitě patří řada Teru. Ta zahrnuje jak sedmadvacítková pluska, tak čistě devětadvacítkové verze, z nichž jsme otestovali cenově dostupnější provedení BX.9.
Síla v jednoduchosti
Na první pohled by od tohoto hardtailu nikdo nečekal něco zázračného, protože design si, na rozdíl od velice ostře střižených „lectorovských“ tvarů, nehraje na zbytečné parády. Rám spoléhá na jednoduchost a ve finále je to jen ku prospěchu, protože funkčnost zde nijak neutrpěla.
Konická hlavová trubka se plynule napojuje na horní trubku s trojúhelníkovým profilem, zatímco spodní trubka disponuje prohnutím a lehce ostřejším průřezem. Ten se ovšem mění kvůli výraznému snížení profilu s ohledem na semiintegrovanou baterii. Tu se povedlo částečně zakomponovat do profilu spodní trubky a nad motorem usadit ve výraznějším pouzdru. To je navařené na šasi motoru a celek působí poměrně kompaktním dojmem, což motor ani přechod do řetězových vzpěr nijak nenarušují. Řetězové vzpěry jsou pak klasikou s oválným průřezem a snížením před patkami, částečně zamezujícím kontaktu s řetězem. Zajímavé detaily jsou na vnitřní odlehčené straně patek, kde najdeme třeba závity pro případnou montáž nosiče. Moderní PM úchyt brzdy na vnitřní straně patky nechybí, ovšem jinak patky spoléhají na klasiku, tedy rychloupínák. Zajímavá je ovšem světlost zadní stavby, kdy kromě řetězových vzpěr i ty sedlové, mimochodem přímo vedené na sedlovou trubku, nabízejí až neuvěřitelnou světlost pro plášť, a nejspíš bychom se nebáli nasadit i sedmadvacítkové plusko. Každopádně počet modelů na tomto širším obutí je rovněž početný a v kolekci nechybí ani standardní sedmadvacítka. Teru je totiž univerzální model jak pro každodenní ježdění, třeba po městě, tak na výlety nebo na zábavu v terénu, jen klame méně ostrým designem. Univerzálnost potvrzují i návarky pro nosič nahoře na sedlových vzpěrách a v podstatě i hodně vzpřímený posed s dostatkem podložek pod představcem, takže lze upravovat.
Abychom kolu ale nekřivdili a nestrkali jej někam příliš k rekreačním modelům, musíme pochválit maximální integraci kabeláže, vedoucí vnitřkem spodní trubky, kam vstupuje jedním společným otvorem. Na pravé straně za hlavou je druhý vstup, krytý prachovkou, nejspíš připravený pro bovden teleskopické sedlovky, která v našem případě nebyla součástí. Po řetězových vzpěrách vede bovden i hadice brzdy hezky napevno ve šroubovaných objímkách, takže žádná výtka.
Usazení baterie na spodní rámové trubce je pak rovněž velice čistě provedené a kdo ji nechce demontovat pouhým odemknutím zámku a vyjmutím, může ji nabíjet přes konektor přímo otvorem v rámu. Sportovní zaměření potvrzuje i miniaturní displej Purion, který je nejmenším „bošáckým“ provedením a nabízí všechny základní informace a tlačítka přepínání čtyř režimů výkonu přímo na svém těle. Široká řídítka, sedlovka většího průměru a na rámu velikosti L informace o maximální hmotnosti jezdec+bagáž+kolo 140 kilogramů, takže jezdec může mít i sto dvacet kilo. Mimochodem sedlová trubka nemá nanýtované závity na košík, ale navařené v předsazeném dílu, snad kvůli možnosti instalace delší sedlovky a jejímu zasunutí co nejníže. Kdybychom měli na daném modelu jen nepatrně delší sedlovku, byl by díky delší horní trubce dokonalý i pro 192cm jezdce. Výrobce mimochodem elko určuje pro výšku 175 – 190 cm.
Co se týče osazení, vpředu pracuje základnější model vidlice RST s rychloupínací osou a 120mm zdvihem. Kola na nábojích Shimano pak spoléhají na standardně široké ráfky a obutí Schwalbe, které nám přišlo vzhledem k univerzálnímu zaměření kola adekvátní. Jak valivým odporem, tak schopnostmi v terénu, takže ne vždy musí mít elektrokolo co nejhrubší vzorek. Komplet pohonu pak příjemně překvapil motorem řady CX, protože u cenově středně posazeného modelu bychom klidně čekali i verzi s nižším krouticím momentem. Kombinace pohonu s desítkovou kazetou 11-36 sice není úplně nejpřátelštější k brutálním výjezdům, ale díky geometrii a motoru se 175mm klikami to zvládnout lze. Navíc k funkci řazení nemáme nejmenší výhrady. Snad jen brzdy a kotouče by mohly být z vyšší kategorie, ale to už je tak nějak aktuální standard, nasadit sice funkční, ale cenově dostupnější shimanovské provedení.
Kamkoliv a jakkoliv
Teru sází na univerzálnost, to je celá filozofie této modelové řady a pokud sáhnete po plusku, jistě s ním užijete hodně zábavy v náročném terénu. Devětadvacítka pak bude větším univerzálem, což tenhle model jasně potvrdil. Vzpřímený posed, skoro jako na freeridovém kole z desátých let tohoto století, obrovská porce jistoty za širokými řídítky s krátkým představcem a přitom poměrně lehký jízdní projev i bez motoru. Rám sází na delší přední trojúhelník a na pevnou devětadvacítku poměrně položenou vidlici. Gemoetrie rozhodně není v duchu XC, spíše je to v rytmu enduro či trailu, takže si tvůrci nejspíš vzali inspiraci z „hardtrailů“ vlastní značky.
Rám nabídne vynikající torzní tuhost a na displeji si lze vybrat ze čtyř úrovní výkonu motoru. Ten nabídne standardní plynulý projev s odpovídající akcelerací a tendencí občas cuknout třeba i při stání na křižovatce při znatelnějším přítlaku na pedál. Akcelerace je velice slušná a kolo nabídne perfektní míru stability, jdoucí ruku v ruce s dostatečnou obratností a dobrou ovladatelností. Tady nepotřebujete nějaké velké jezdecké zkušenosti, abyste si jízdu užili, protože geometrie nabízí dokonalé „flow“ a stačí jen si užívat náklon a zatáčky. Zapomeňte ale na nějaké ostré prosmýknutí kolem stromu, o tom to rozhodně není a fyzika jasně hovoří, že delší zadní stavba, položená vidlice i delší horní trubka ctí spíše jistotu než živost. Díky tomu je znát nutnost držet přímý směr ve výjezdech razantnějším sevřením řídítek, kde se bike díky delší zadní stavbě nemá tendenci zvedat na zadní. Směrem dolů si pak jezdec jízdu s vysokou mírou jistoty užívá a může si s kolem dělat takřka cokoliv si umane. Ovšem jestli uvažujete o častější jízdě s pomocí gravitace a nějakým dováděním v terénu, přikláněli bychom se spíše k dražšímu modelu s odolnějším odpružením.
Co se týče funkce pohonu, klasický projev nás s pětistovkovou baterií povozil na nejvyšší výkon skoro 40 kilometrů ve středně kopcovitém terénu, kde jsme si často neodpustili nějaké ty zkušební ostřejší výjezdy. Bosch je zkrátka sázkou na jistotu, ostatně to lze tvrdit o celém tomhle modelu, protože díky geometrii nebude jezdec trpět ani nekomfortním posedem, ani nějakou nutností držet kolo stále pod kontrolou. Jistota a univerzálnost se zde prostě setkaly v optimálním poměru.
Vybavení kola
Rám: Hybrid Teru X Al
Vidlice: RST Aerial Air TnL, 120 mm
Kliky: Miranda Delta, 175 mm, 15 z.
Brzdy: Shimano BR-M315, 180 mm
Řazení: Shimano Deore, 1x10
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Náboje: Shimano RM33, TX505
Ráfky: Rodi BlackRock
Pláště: Schwalbe Tough Tom/Rapid Rob, 2,25“
Kazeta: Shimano CS-HG50, 11-36
Sedlo: Ghost
Sedlovka: Ghost, 31,6 mm
Řídítka: Ghost, 740 mm
Představec: Ghost
Motor: Bosch Performance CX, 75-80 Nm
Baterie: Bosch 500 Wh
Displej: Bosch Purion
Hmotnost: 20,9 kg
Cena: 65 990 Kč
Občas je docela oříšek ubránit se při psaní testu subjektivním dojmům, ale když se v případě elektrobiku Overvolt AM 700i dva testeři…
Žhavá novinka italského Wilieru je důkazem, kam až se moderní technologie dostaly – hmotnost 11,9 kilogramu společně s nádherně zpracovaným…