I když bude mít nástupce tohoto all-mountainu pro příští rok pružinový tlumič, koncepce rámu zůstává a přechází do další sezóny. My jsme sedmadvacítku se stopadesátkovými zdvihy prohnali po trailech v Rakousku a zdá se, že některými modely Ghost ignoruje současné trendy.
Sázka na obratnost
Móda dlouhých horních trubek a krátkých zadních staveb aktuálně převládá, aby jezdci nabídla stabilitu ve vysoké rychlosti a přitom obratnost. Ghost u testovaného modelu drží svoji geometrii více na uzdě a rám není dlouhý, takže nabídne vynikající obratnost ve všech směrech. Ale nepředbíhejme a podívejme se na samotný základ. Ten tvoří přední karbonový rám s profily vycházejícími z designu celé kolekce, inspirované modelem Riot. Čtyřčepové odpružení hliníkové zadní stavby staví na koncepci s výměnným nosníkem spodního čepu tlumiče, který pozicí ovlivňuje požadovanou délku tlumiče, zdvih i geometrii. Jeden rámový základ tak díky minimálním úpravám a výměně tlumičů může pokrývat širší spektrum disciplín. Nechybí oddělený úchyt třmenu zadní brzdy, jehož spodní část se opírá přímo o 142 mm dlouhou osu náboje, čímž nedochází k takovému namáhání zadní stavby při brzdění. Dvoudílné vahadlo přepákování na tlumič je standardní, ovšem vedení bovdenů skrz rám a následně jejich výstup ze středového pouzdra a pokračování přes tvarové „X“ spojení řetězových vzpěr je hodně promyšlené. Přesmykač Side Swing pak má vlastní otvor pro bovden přímo naproti ve spodní trubce, takže na aktuální komponenty je rám plně připravený.
Příjemně překvapilo kompletní osazení novým ikstéčkem, kde všechny díly řazení spolupracovaly na jedničku, a kdo nemá nohy na jednoplacku, kombinaci dvou převodníků zde uvítá. Brzdy jsou více než ostré a doslova titěrné páky, inspirované dražším XTR, vypadají luxusně. Jen vyrovnávací nádobka není pro ty, kdo drží páku zamáčknutou po celou délku sjezdu, tak velká. Vzorek plášťů je dobrý univerzál do tvrdšího terénu, takže nemáme výtky, a totéž platí pro kokpit či posed. Zkrátka, osazení se majitel rozhodně nemusí bát, a tím hlavním argumentem výběru budou jízdní vlastnosti.
Hbitě a střelhbitě
Konstrukční teorie je jedna věc a praxe druhá. Podívejme se do terénu, kam bike svými zdvihy i chováním doslova láká. Posed na testované velikosti L je ideální pro 180-185cm jezdce, vyšší už by potřeboval kvůli délce rámu spíše XL. Sedlová trubka je ale i přesto dostatečně dlouhá, takže rám netrpí současným neduhem nižšího střihu, dohnaného extra dlouhou sedlovkou. Řídítka v příjemně vysoké pozici, takže opět spíše all-mountain než závodní enduro s nízko posazenými řídítky, a posed lehce vzpřímený. Vším tímhle univerzál jak do těžkého terénu, tak na celodenní švih. Odpružené jednotky Fox jsme naladili na odpovídající SAG, přičemž vpředu lze přepínat mezi 130 a 150mm zdvihem. Nižší hodnotu jsme si nechali jen pro výjezdy, kdy se to kvůli kratší geometrii občas hodilo. I přesto byla stoupavost kola na vynikající úrovni a lehkost výjezdů byla přes hodnotu zdvihů překvapivá.
Pocitově dost hluboký zdvih s objemnější komorou tlumiče nijak nelimituje v jakkoliv náročném terénu a totéž platí i o vidlici, takže co se týče žehlení nerovností, byl systém i v extrémně rozbitém terénu skvěle funkční. Vzhledem k lehkému propružování jsme občas sáhli ve výjezdu po kompresní páčce na tlumiči, abychom zadek trochu zklidnili, ale výjezdy na tomhle kole rozhodně jezdce zbytečně nevyšťaví, snad jen prudší pasáže vyžadovaly lehké přesunutí těžiště na špičku sedla.
V opačném směru byla jízda o hodně velké porci zábavy, kdy se kratší geometrie předvedla skvělou točivostí v uzavřených zatáčkách, snahou prosmýknout se kdekoliv a dostat kolo do vzduchu nebo přitlačit ve skoku zadek pod sebe, to byla triviální záležitost. Bike přesně reaguje na povely jezdce, takže říznout zatáčku smykem pod brzdou nebo rychle přejít v náklonu na druhou stranu, tomu kolo vůbec neodporuje. Jediné lehké omezení jsme cítili ve vysoké rychlosti, kde by se hodil položenější úhel vidlice či snad nižší pozice těžiště. Slamr není ryzí enduro, je to živý trailbike či all-mountain, a s tím je třeba počítat. Hravost potřebuje zkušeného jezdce a enduro trať se strmými pasážemi je ve vysoké rychlosti o zkušené pilotáži. Slamr prostě neumí jet přes překážky jako enduro tank a převést přes ně amatéra. Vyžaduje zkušenou ruku, a za přesné a citlivé vedení se jezdci odmění živou jízdou.
Rám: Carbon, z.stavba Alu, 150 mm
Vidlice: Fox 34 Talas Performance, 130-150 mm
Tlumič: Fox Float X Performance, 3 pos.
Kliky: Shimano Deore XT, 26/36
Brzdy: Shimano Deore XT, 180 mm
Řazení: Shimano Deore XT, 2x11
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano Deore XT
Náboje: Shimano Deore XT, 15/12 mm
Ráfky: Black Jack Ready 25
Pláště: Schwalbe Nobby Nic EVO, 2.25 / 2.35“
Kazeta: Shimano Deore XT, 11-42
Sedlo: SDG Circuit
Sedlovka: Kind Shock Integra
Řídítka: Race Face Affect
Představec: Race Face Affect
Hmotnost: 13,4 kg
Cena: 106 990 Kč
Novinkou v portfoliu značky Vautron je devětadvacítkový full se čtyřčepovým provedením zadní stavby, který míří na maratonské tratě. Jde o…
Otestovali jsme to nejlepší mezi „sedmadvacítkovými“ hardtaily domácí značky Leader Fox, konkrétně bike nazvaný Emporia. Líbivý kabát s…