Novinkou v portfoliu značky Vautron je devětadvacítkový full se čtyřčepovým provedením zadní stavby, který míří na maratonské tratě. Jde o nejdražší bike v kolekci domácího výrobce, takže jsme byli zvědaví, jaké nabídne svezení.
Nápadnost a „top“ kabát
Barevně velice výrazný Connect doslova hýří hydroformingem a v kombinaci s hladkými svary vypadá rám velice zajímavě. Jde tak trochu proti proudu, takže i když je hlavová trubka kónická, napojení horní i spodní rámové trubky se nese ve výrazně zeštíhleném duchu. Obě trubky ovšem směrem k sedlové razantně nabývají na objemu, což se projevilo i solidní tuhostí v okolí ramínka přepákování na tlumič. Rám ovšem sází na klasiku v podobě závitového středového pouzdra nebo vnějšího vedení bovdenů, takže jen postmount úchyt třmene zadní brzdy a napřímo montovaný přesmykač drží krok s dobou. Praktičnost zde tedy v případě bovdenů a závitu vítězí, což ocení hlavně mechanik.
K novému jedenáctkovému ikstéčku nelze mít připomínky, jelikož jak brzdy, tak komplet pohonu fungují skvěle. Nejtěžší převod je i ve sjezdech docela rozumný, takže tady není co kritizovat. Rovněž náboje z téže sady spolu s ráfky Remerx ukázaly solidně tuhé výplety a i přes „nekatalogové“ osazení hrubšími plášti Schwalbe Nobby Nic, namísto více XC směřovanými Pythony od Hutchinsonu, kola docela slušně odvalovala. Nový vzorek hrubých Nobby Niců je dokonalý univerzál do tvrdšího terénu a na rozdíl od předchůdce má větší plochu profilů, takže lépe odvaluje a drží i na asfaltu. Tady bychom snad ani neměnili, protože je to jistota. Díly Kalloy UNO jsou klasikou s docela příznivou hmotností, a i když někoho možná překvapí obě pružicí jednotky Suntour, jejich funkčnost byla nakonec bez připomínek.
Stabilní žehlička
Konstrukce rámu vsadila na čtyřčep, a jestli někomu tenhle bike lehce připomíná „spešlovský“ Epic, pak se trefil, a docela to platí i o jízdních vlastnostech. Větší z vyráběných velikostí dokáže usadit i 190cm jezdce, jemuž nabídne hodně natažený posed. Jednak je to dáno úhlem sedlové trubky, ale také ofsetem sedlovky a delším představcem. Prostě žádné trailové dovádění, ale ryzí maraton a zaměření na výkon, což se ve výsledku příjemně potvrdilo. Sedlo jsme tedy nastavili v zámku mírně dopředu, ale i tak jezdec šlape docela znatelně před sebe, takže komu tohle nevyhovuje, může sáhnout po sedlovce s přímým zámkem. Dostatek podložek pod představcem nabídne řídítka v příjemné sportovní výšce, takže je zde dost prostoru pro případné doladění.
Naladění odpružených jednotek si vzhledem k hmotnosti jezdce kolem 85 kilogramů vyžádalo vyšší tlak především u tlumiče. Ten je, stejně jako vidlice, od značky SR Suntour a nabídl dvě pozice ovládané dobře přístupnou páčkou. Lockout je naprosto tvrdý s jen nepatrným propružením s výrazným odporem, takže jízda na zamčeném tlumiči v ničem neztrácí, ale jezdec na sedle cítí, jak „hopsá“ do rytmu šlapání. V otevřeném módu tlumič překvapil dokonalou citlivostí a zadní stavba byla dokonalá žehlička i těch nejmenších rázů. Přitom se nám nepodařilo vyčerpat celý zdvih, což zaručil nárůst progresivity v jeho finální části. Komfortní zadní odpružení si ale vzhledem k vyššímu tlaku vyžádalo přitažení rychlosti odskoku tlumiče na maximum, aby se zadní stavba vracela do výchozí pozice kultivovaně a bike zbytečně nehoupal. Rovněž přední vidlice Epicon měla odskok naladěný do maxima pomalosti, takže jezdec s hmotností kolem sta kilogramů už si možná bude muset zvykat na rychlejší projev obou jednotek.
V našem případě chodily obě krásně vyrovnaně a v sedle je bike opravdu dokonalá žehlička terénu, aniž by jezdec musel nějak pracovat víc lokty či koleny. Odpružení prostě žehlí na jedničku, a co se týče vlivu šlapání, lehké zanoření zadní stavby v záběru je zde přiměřené. V ostřejším výjezdu pak bylo znát u tlumiče hlubší ponoření do zdvihu zatížením jezdce, ale opět jsme nějaké nadměrné propružení vlivem tahu řetězu nezaznamenali. Ve sjezdech pak zadek fungoval i pod brzdou, a série rychlých kořenů byly doslova lahůdkou. Vidlice uzamčená z řídítek pak se zamčeným tlumičem nabídla ze sedla možnost opravdu se do toho opřít.
Co se týče geometrie a ovladatelnosti, je Connect hlavně o výkonu, takže na nějaké parádičky nemá zrovna náladu. Zato když jezdec pořádně šlápne do pedálů, bike překvapí docela dobrou akcelerací a především solidním držením tempa. Rychlou jízdu si na něm lze užít bez omezení a dokonale vede směr, aby jej ovšem poslušně změnil. Mrštnost zde není na místě, spíše plynulé zvládání zatáček a změny směru, i když výška těžiště a úhel vidlice dovolí každou zatáčku s rozumným poloměrem hezky projet a ještě zrychlit. Pevná osa vpředu tomu jen nahrává a přítomnost rychloupínáku vzadu jsme nějak negativně nepociťovali. Naopak zadní stavba svojí tuhostí lehce vedla před spíše střední torzí předního trojúhelníku. Otočení na pětníku je neznámý pojem a kolo prostě valí nekompromisně vpřed, aniž by jej cokoliv rozhodilo. Na delší maratonské tratě nebo nepříliš točivé a technické XC okruhy je to dobrá volba, která se ukázala především ve výjezdech.
Tady je to jen o síle v nohách, kolik udělá jezdec wattů, protože postavit se na zadní ve strmé stojce si bike prostě nedovolí. Rovněž výjezd ze sedla ukázal skvělou výkonnost, takže stoupání byla opravdu radostí. V opačném směru pak sice jezdec dostane obě kola do vzduchu, ale chce to razantnější povel a spíše obě naráz než pouhým přitažením řídítek k sobě, aby si jen tak odskočil po zadním. Odraz od zadního kola totiž lehce dostane zadek do zdvihu a chybí tam výraznější hrana. Prostě velice schopný závodní maratonec a ne trailbike, ale to už bychom se opakovali.
Fotogalerie kola ZDE
Rám: Al 6061
Tlumič: SR Suntour Epixon
Vidlice: SR Suntour Epicon, 100 mm, QR15
Kliky: Shimano Deore XT, 28/38
Brzdy: Shimano Deore XT
Řazení: Shimano Deore XT, 2x11
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano Deore XT
Ráfky: Remerx Fast Disc
Pláště: Schwalbe Nobby Nic, 2.25“
Náboje: Shimano Deore XT
Kazeta: Shimano Deore XT, 11-40
Sedlo: DDK
Sedlovka: Kalloy UNO
Řídítka: Kalloy UNO
Představec: Kalloy UNO
Pedály: Shimano M520
Hmotnost: 13,55 kg
Cena: 54 900 Kč
Otestovali jsme to nejlepší mezi „sedmadvacítkovými“ hardtaily domácí značky Leader Fox, konkrétně bike nazvaný Emporia. Líbivý kabát s…
Postavit špičkové elektrokolo není pro značku Haibike žádný problém, ovšem postavit hardtail s pohonem Bosch s hmotností slušně pod dvacet…