Cyklokrosová kola samozřejmě představují pouze okrajovou část cyklistického trhu a skupina jejich potenciálních uživatelů není nijak extra široká, to ovšem nic nemění na faktu, že projet se na „krosce“ v terénu je pro běžného bikera či silničáře úžasným zážitkem. Cyklokrosová sezóna je navíc v plném proudu, takže rozhodně není od věci podívat se nějakému cyklokrosovému modelu důkladněji na zoubek.
Závodní speciály německé značky Focus můžeme vídat na vrcholných světových cyklokrosových podnicích, my jsme si však vzali záměrně na mušku stroj z téměř opačného konce nabídky, konkrétně v hierarchii značky druhý nejníže postavený typ Mares AX 2.0 s přijatelnou cenou 28 990 korun. V případě značky Focus si ovšem můžeme vybírat celkem z šesti cyklokrosových modelů, přičemž elitní trojice je postavena na špičkových karbonových rámech. Námi testovaná „AX-dvojka“ pak využívá klasický duralový rám, doplněný o karbonovou přední vidlici.
V případě rámu bylo vsazeno na osvědčenou klasiku, kombinující v sobě dohromady svět silničních kol i MTB. Celkem mohutné duralové trubky s trojitě zeslabovanou stěnou v případě předního trojúhelníku jsou poskládány do typické geometrie, s nulovým slopingem a celkově kratším posedem, daným především délkou rámu i celkem vzpřímeným představcem. Ten zde vlastně supluje delší hlavovou trubku, ovšem zároveň umožňuje výraznější snížení řídítek, pokud jej bude jezdec vyžadovat. Charakteristická je více položená hlavová trubka, lehce prodlužující rozvor a celkově zklidňující charakter projevu.
Duralový rám testovaného modelu je stavěn především s ohledem na co nejlepší výkon. Tuhost je jedním slovem fantastická a z toho vycházející přenos energie je tedy z našeho pohledu bez jakýchkoli výhrad. Stejně tak akcelerace je solidní, na čemž má zásluhu i celkem příznivá hmotnost kola 10,1 kilogramu bez pedálů. Pokud zde ovšem bude někdo hledat výraznější jízdní komfort, bude možná trochu zklamán. Na špatném asfaltu přinášejí objemnější pláště ve srovnání s těmi čistě silničními samozřejmě mnohem vyšší pohodlí, ovšem mimo silnici se rázy do jezdce přenášejí ve vyšší míře než u horského kola. To však není výtka, spíše daný fakt, s nímž je nutné u cyklokrosového kola, přestože je koncipované primárně pro jízdu v terénu, počítat.
Ovladatelnost je ovlivněna již zmiňovanou položenější vidlicí a zároveň kratším rozvorem. Dominantním znakem bylo již od prvních metrů vynikající držení přímého směru, dané právě stopou přední vidlice. Jízdní stabilita kola je ovšem spíše příjemným bonusem, nežli prvkem zhoršujícím ovladatelnost. Reakce na pokyny ke změně směru jsou totiž kolem akceptovány bez problémů, jen s nepatrnou, celkem minimální prodlevou. Při jízdě přímo je tedy dominantní klid a jisté vedení, pro okamžité zatočení a výraznější položení do zatáčky je potřeba kolo malinko „zlomit“, ovšem potom se vede naprosto jistě i do hodně točitých pasáží a vraceček, které jsou typickým prvkem cyklokrosových tratí.
Použitá geometrie i sériové nastavení kola se vzpřímenějším představcem nám zcela vyhovovaly, nabídly optimální symbiózu výkonnostního posedu a dobré ovladatelnosti. Stejně tak spokojeni jsme byli s nepříliš hlubokým obloukem řídítek, i když k využití jeho spodní části dojde pravděpodobně jen na asfaltu nebo při čistě závodním nasazení.
Přední vidlice dokázala pochytat až nečekaně velkou část otřesů, ačkoli vypadá hodně mohutně. Tuto schopnost zde přisuzujeme především užšímu profilu spodní části karbonových ramen, a to přesto, že většina vidlic pruží především ve sloupku a v korunce. Za skutečně kvalitní karbonovou vidlici u nás značka Focus získává nemalé plus. Se schopností vidlice pohlcovat otřesy souvisí určitá tendence k rozvibrování vidlice při silnějším brzdění, vždy je zkrátka něco za něco a preference pohodlí je zde podle nás rozumným řešením.
Osazení kola není co vytknout, stopětka fungovala dokonale a kliky FSA poskytly optimální záběr. Klasické cyklokrosové brzdy Avid Shorty 4 nabídly zcela dostatečný výkon s plynulým brzdným účinkem. Doplnění řadicích pák Dual Control o malé přídavné brzdové páky na horní části řídítek u představce jsou spíše komfortní záležitostí nežli nezbytností. Ovšem zvlášť hobby jezdci, který často využívá vzpřímenější posed právě s úchopem za horní díl řídítek, rozhodně přijdou vhod.
Z dalších dílů se nám líbila sedlovka s vlastním logem Focus, využívající atypického, ovšem ve své podstatě geniálně jednoduchého zámku. Použité sedlo je vždy záležitostí osobních preferencí, ovšem zde použitý model Concept EX nám vyhovoval i při delší jízdě.
Cena kola necelých devětadvacet tisíc korun je částkou, jíž by mnozí z nás mohli být ochotni obětovat za celoročně použitelné tréninkové kolo, případně za hodně kvalitního zimáka, s nímž se mohou vydat i na závodní cyklokrosovou trať. A právě model Focus Mares AX 2.0, případně i úplně základní varianta AX 3.0 s komponenty Shimano Tiagra, jsou pro takový účel jako dělané. Uživatel cyklokrosového kola tedy rozhodně nemusí být závodník-cyklokrosař, univerzalita „krosky“ je totiž v jistém smyslu zcela bezkonkurenční. Na takovém kole bez problémů zvládnete silniční trénink i terénní vyjížďku, tedy za předpokladu klasických lesních či polních cest a absence větších kamenů či kořenů. Cyklokrosové kolo se zdá být z uživatelského hlediska pro mnoho sportovně-rekreačních cyklistů dokonce daleko vhodnější než u nás tolik populární krosové či trekkingové modely. Jestli tedy plánujete jezdit hlavně po asfaltu a v lehčím terénu, mohl by být cyklokrosový model tím úplně nejlepším řešením, zvlášť v případě, pokud si rádi vychutnáte také rychlost a akceleraci.
Rám: Cycle Cross Alloy triple butted
Vidlice: Focus Carbon
Kliky: FSA Gossamer MegaExo 46/36
Brzdy: Avid Shorty 4
Řazení: Shimano 105 Dual Control
Přehazovačka: Shimano 105
Přesmykač: Shimano 105
Náboje: Concept SL
Ráfky: Rodi Stylus Race
Kazeta: Shimano 105 12-28 (10)
Pláště: Continental Cyclocross 35
Řídítka: Concept SL
Představec: Concept SL
Sedlovka: Concept SL
Sedlo: Concept EX
Hmotnost: 10,1 kg (vel. L, bez pedálů)
Vlna devětadvacítek zachvátila už i domácí značku Apache, která pro sezónu 2011 představila 29“ verzi oblíbeného modelu Hawk.…
V případě značky Ghost si asi většina cyklistických nadšenců vybaví především špičkové karbonové rámy a superlehké modely, nicméně i opačný…