Vlna devětadvacítek zachvátila už i domácí značku Apache, která pro sezónu 2011 představila 29“ verzi oblíbeného modelu Hawk. S devětadvaceti palci ale Apache koketoval již dříve, i když ne naplno, jeho model Wakan byl totiž jakýmsi hybridem mezi krosem a 29“ bikem. Hawk Disc 29“ za necelých pětatřicet tisíc korun je ale již plnohodnotnou „devětadvácou“, která jistě osloví zapřisáhlé vyznavače velkých kol v terénu.
Kvalitativní úroveň modelu samozřejmě vychází ze standardní verze typu Hawk, obě kola spojuje také podobná, hodně zdařilá grafika rámu. Tím ale veškerá podobnost končí, rozdíl je jak v použité slitině hliníku na stavbu rámu, tak i v osazení či některých dalších konstrukčních prvcích. Fakt, že Hawk 29“ je i přes zažité jméno zcela svébytným modelem, se nám rozhodně líbí. Třítisícové navýšení oproti šestadvacítkové verzi více než dostatečně kompenzuje především skvěle pracující vidlice Suntour Epicon s pevnou 15mm osou. Hawk Disc 29“ je každopádně hodně zdařilým kolem, což je vzhledem k faktu, že se jedná o úplně první čistokrevnou devětadvacítku v nabídce značky, výborný výsledek. Nabízí jak dostatečnou celkovou odolnost konstrukce i použitých dílů, tak především nadprůměrnou tuhost rámu, z níž pramení vynikající přenos síly.
Rám ze slitiny 6061 s trojitě zeslabovanou stěnou hlavních trubek využívá v testované devatenáctce výrazný sloping, na němž má zásluhu také použití stomilimetrového zdvihu vpředu. V kombinaci s podložkami pod představcem a s lehce zvednutými řídítky se vše dohromady stará o maximálně komfortní, vzpřímenější posed. Má-li někdo kvůli předklonu při jízdě problémy s bolavými zády, Hawk 29“ bude pro něj hotovým balzámem. Pokud ale vyžadujete spíše sportovnější střih, stačí odebrat podložky pod představcem, případně otočit představec do negativního sklonu, a rázem je vše jinak. Z posedu téměř jako za stolem se stává podstatně agilnější poloha jezdce, s níž souvisí nejen celkově sportovnější nadání, ale především mnohem snazší práce s těžištěm v prudších výjezdech. Takže i když se standardní poloha řídítek může zdát někomu zbytečně vysoká, velice jednoduše lze charakteristiku kola přenastavit do zcela jiné roviny. My bychom možná preferovali klasická rovná řídítka, doplněná o rohy, ovšem záleží na osobním vkusu.
I při posunutí řídítek do krajní spodní polohy je stále patrné zaměření na jezdcův komfort, ovšem již v symbióze s dostatečně sportovním naturelem. Toto celkové nastavení nám v kombinaci s velkými koly připadá promyšlené a má dostatečně velký potenciál k oslovení konečného zákazníka. Když si někdo pořizuje devětadvacítku, je to často právě z důvodu vyššího jízdního pohodlí. Takže i když by cross-countryově zaměřený „chrt“ nad takovým komfortním pojetím kola možná ohrnul nos, podle nás má svou logiku.
Samotná geometrie ničím výrazněji nevybočuje ze zažité 29“ klasiky. Charakteristickým rysem je tedy především jízdní stabilita a ochota držet přímý směr. I přesto není ovladatelnost kola těžkopádná, Hawk 29“ celkem pohotově reaguje na požadavky týkající se změny směru, ať již přichází od řídítek či přesunutí těžiště. Přítomnost velkých kol se samozřejmě z hlediska ovladatelnosti nedá nijak konstrukčně ošálit, je patrná jak v zatáčkovitých pasážích, tak třeba při potřebě prudší akcelerace, ve své třídě ale patří v tomto ohledu testovaný bike k lepšímu průměru. Což platí také o hmotnosti 12,45 kilogramu.
...a taky komfortně
Pokud se zaměříme na schopnost tlumit rázy od terénu, tak zde nejvíce vynikne 29“ konstrukce. Menší rázy jsou tak nějak otupovány zcela automaticky, ty větší si pak bere vpředu na starost vidlice Suntour Epicon. Tento model dokáže příjemně překvapit i rozmazleného odpruženáře, jemuž nabídne především výraznější citlivost zkraje zdvihu a následnou progresivitu v jeho průběhu. Ke standardu 29“ se nám epicon skvěle hodil, a to nejen svou charakteristikou s účinným zpětným tlumením a snadno ovladatelným dálkovým lockoutem, ale také dostatečně robustní konstrukcí. Přítomnost 15mm pevné osy má u této kategorie kol určitě smysl, zvlášť osedlá-li model těžší jezdec.
Pokud se zaměříme na komfort zadní partie kola, pak zde odvádí maximum práce sedlo Legend. I když vypadá vcelku obyčejně a nenápadně, je to jeden z vůbec nejpohodlnějších modelů, na jakém jsme v této cenové kategorii kdy seděli. Naopak sedlovka s průměrem 31,6 mm ze své podstaty patrnější propružení nenabídne. Trochu nám u ní navíc scházela objímka s klasickým rychloupínákem.
Pláště Continental Race King představují zdařilé univerzály, které jsou dostatečně rychlé a zároveň se dokáží zdatně zakousnout do podkladu. Takže skvělá volba. U testovaného předsériového exempláře jsme byli trochu rozpačití ze šířky plášťů rovné dva palce, standardně však bude bike osazen „kontíky“ s adekvátním rozměrem 29x2,2“.
Z dalšího osazení musíme vyzdvihnout brzdy Shimano SLX, které fungovaly výborně, přítomnost 180mm předního kotouče je doslova k nezaplacení. Stejně tak jsme uvítali přítomnost nášlapných pedálů Shimano M505 a náboje ze sady SLX, které jsou zde zárukou dlouhodobě bezproblémového chodu. Ostatně právě spojení „dlouhodobě bezproblémový chod“ je vhodnou charakteristikou nejen použitého osazení, ale vlastně kola jako celku.
Rám: Alloy 6061 Triple Butted
Vidlice: SR Epicon RLD 15QLC 29“ 100 mm
Kliky: Shimano FC-M590 22/32/44
Brzdy: Shimano SLX 180/160 mm
Řazení: Shimano SLX
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano Deore
Kazeta: Shimano HG 50 11-34/9
Náboje: Shimano SLX CL
Ráfky: Mavic XM 317D
Pláště: Continental Race-King 29×2,2
Řídítka: Ritchey Comp
Představec: Ritchey Comp
Sedlovka: Ritchey Comp
Sedlo: Legend
Pedály: Shimano PD-M505
Hmotnost: 12,45 kg
V případě značky Ghost si asi většina cyklistických nadšenců vybaví především špičkové karbonové rámy a superlehké modely, nicméně i opačný…
Celoodpružené biky Dema doznaly na příští rok výrazných změn a druhý nejvýše postavený model Voon nám to jen potvrdil. V první řadě došlo…