logo
Vyhledat
Cyklistický magazín
  • Zprávy a články
    • Cesty
    • Elektrokola
    • Oblečení na kolo
    • Rozhovory
    • Různé
    • Servis kol
    • Sport
    • Strava
    • Technika
    • Testy kol
    • Výstavy
    • Zprávy redakce
    Všechny články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
  • Předplatné
  • Kontakt
Menu
  • Homepage
  • Zprávy a články
  • Testy kol
  • Test, Egoist & Deore XT 2020

Test, Egoist & Deore XT 2020

Author Egoist je dlouhá léta synonymem ryze závodního bikingu a je koncipován pro ty jezdce, kteří dají přednost špičkovému osazení před karbonovým rámem. Jinými slovy, pokud nepatříte mezi zastánce uhlíkových vláken pro čistě terénní výkonnostní nasazení, ale přesto byste rádi sedlali lehký, hodně rychlý bike, Egoist 29 je zde právě pro vás. Námi testovaný model v atraktivním červeném hávu je jednou z prvních vlaštovek, jež nám dávají nahlédnout pod pokličku kolekcí příští sezóny a byli jsme na něj zvědavi o to více, neboť jsme právě díky tomuto hardtailu měli možnost řádně provětrat úplně novou generaci sady Shimano Deore XT. Společně s kompletně inovovaným SLX jde ikstéčko logicky ve šlépějích prestižního XTR a nabízí většinu jeho technologických vychytávek včetně převodové kombinace 1x12, využívající zcela klíčového nejmenšího pastorku s deseti zuby.

Z hlediska konstrukce je Egoist 29 modelového roku 2020 věrný osvědčenému rámovému základu, společnému i pro modely Vision 29 nebo Orion 29. Duralové trubky ze slitiny 6061 s trojitě zeslabovanou stěnou vsadily na hodně výrazné profilace, s mohutným trojúhelníkovým průřezem spodní trubky a s decentně prohnutou, silně zploštělou trubkou horní. Hydroforming byl využit na maximum a výsledek je na pohled atraktivní, ale především funkční. Požadavek na kombinaci torzní tuhosti a schopnosti pohlcovat rázy od terénu byl naplněn téměř beze zbytku. Naopak zadní stavba ctí spíše střídmost a téměř přímé, poměrně minimalistické sedlové vzpěry doplňuje vyšší oválný průřez řetězových vzpěr. Klasiku představuje výrazný sloping, ovladatelnosti pak nahrává redukovaná délka zadní stavby. Vše doplňuje nová grafika, opět společná pro celou sérii sportovně-závodních hardtailů Author. Nový font loga na spodní trubce, výrazný červený odstín, decentní prvky grafiky – kolo již na pohled vypadá hodně ostře.

Ikstéčko a Fox na jedničku!

Asi by bylo dobré zmínit, že testovaný Egoist 29 byl jedním z prototypů, již ale prakticky totožných se sériovou podobou. Jedním z mála rozdílů jsou pláště, kdy finální bike nasadí celočerné obutí, a převodník bude 34 namísto 32, což určitě chválíme. Novinka v podobě sady Deore XT nás ovšem velmi příjemně překvapila celkovou kultivovaností a troufneme si tvrdit, že konkurenčnímu Sramu dost možná s příchodem nových sad Shimano 1x12 přibude pár vrásek na čele. Nové XT je po funkční stránce velmi blízko luxusnímu XTR jak projevem čtyřpístkových brzd, tak především funkcí celé sestavy pohonu.

O skvělé tuhosti dutých klik asi není třeba se rozepisovat, každopádně nejen z hlediska ochoty řetězu držet se i v extrémně náročných sjezdech na převodníku musíme celému pohonu vyseknout pochvalu. Kazeta 10-51 nabídne optimální rozsah, zvlášť ve spolupráci se čtyřiatřicítkovým převodníkem, byť ani šestatřicítka by pro rychlé tratě nebyla úplně od věci. Změna převodu probíhá velmi rychle, téměř neslyšně, a to přes poměrně velké skoky mezi pastorky v horní polovině kazety. Odezva na řadících páčkách je vždy dokonale čitelná, přičemž možnost odřazování o dva pastorky naráz nechybí, byť ji řada uživatelů možná ani nevyužije. Promáčknutí odřazovací páčky o dvě polohy totiž vyžaduje trochu více síly, což je však při závodním nasazení příjemné a nemůže se nám stát, že nechtě odřadíme o dva pastorky, aniž bychom se o to snažili. Právě na takovýchto detailech si konstruktéři Shimana dávají velmi záležet.

Pakliže máme shrnout naše dojmy z druhé nejvyšší bikové sady japonské značky pro sezónu 2020, můžeme napsat, že jde prakticky o cenově dostupnější XTR, neboť se Deore XT skutečně ve většině ohledů s prestižní sadou překrývá. Nicméně stejně budeme i nadále toužit po ikstéerku, protože je zkrátka top…

A jaký je nový Egoist 29 jako celek? S celkovou hmotností 11,3 kilogramu lze právem očekávat sebevědomé zrychlení, které se v praxi skutečně stává realitou. Kola Mavic Crossmax společně s kevlarovou verzí plášťů Vittoria Barzo v šířce 2,25 nabídnou nízkou obvodovou hmotnost a také přenos síly byl zásluhou dostatečně tuhého rámu vynikající, takže vše nahrává výkonnostnímu pojetí jízdy, jemuž byla přizpůsobena také geometrie. V jejím případě zůstalo skoro vše při osvědčeném, což je dobře, neboť již dosavadní verze Egoistu či Visionu byla právě z hlediska naladění úhlů a délek trubek příjemným společníkem. Takovým, jenž dokáže na jednu stranu vyburcovat k maximálním výkonům a na tu druhou umožní užít si nástrahy terénu plnými doušky. Prostupnost 29“ kol s plášti Vittoria je příkladná, i když při naklopení do zatáčky na tvrdém podkladu musíme počítat s mírnou boční poddajností vzorku, což je ale velmi malá daň za jeho univerzalitu a schopnosti i v rozmočeném terénu.

Egoist 29 se nesnaží tvářit jako hardtail s trailovým přesahem, vlastně zde žádné přesahy do vedlejších kategorií vůbec nehledejme. Užití si terénu spočívá v uspokojení z výkonu, z toho, co jsme dokázali vyjet a jak rychle. Odlepení obou kol od země však zvládá znamenitě, stejně jako projetí točitých pasáží či série klopenek. Ve sjezdech dokáže být poslušný a s narůstající rychlostí přibývá další a další porce ochoty držet přímý směr, přesto je schopnost zatáčet příkladná – jen ji objevíme až v okamžiku, kdy skutečně chceme položit kolo do zatáčky. Žádná vrozená neposednost, dokonce ani při zdolávání extrémně prudkých výjezdů na nejlehčí převod nebylo nutné křečovitě svírat řídítka. Zkrátka naladění takové, aby kolo pokud možno okamžitě padlo do ruky, což ještě podporuje nabídka jízdního komfortu. O precizní práci vidlice Fox F32 SC s výborně fungujícím dálkovým lockoutem se asi nemusíme dále rozepisovat, zadní části testovaného hardtailu pak hodně pomáhá sestava karbonové sedlovky Ritchey a skvělého sedla Prologo Nago Evo X10. Na celkovém pohodlí jízdy se rovněž podílely pláště s tenkými, pružnými bočnicemi, jež si skoro říkají o následnou instalaci bezdušového setu.

Cenová politika modelu Egoist 29 se ani pro příští sezónu příliš nezmění a 54 990 korun za bike na kompletním ikstéčku a s vidlicí Fox 32 Float SC rozhodně není přemrštěná částka. Takže bude třeba se pouze rozhodnout, zda toužíme po karbonu či nikoli. Master 29 se totiž cenově s Egoistem překrývá, ovšem jeho karbonový rám je osazen maličko dostupnějšími díly nežli testovaný bike. Volba je tedy na vás.

Fotogalerie kola ZDE

Technická specifikace

Rám: triple butted hydroform. dural 6061

Vidlice: Fox 32 Float SC 29, 100 mm

Kliky: Shimano Deore XT 34

Brzdy: Shimano Deore XT, 160 mm

Řazení: Shimano Deore XT 1x12

Přehazovačka: Shimano Deore XT

Kazeta: Shimano M7100 10-51 (12)

Kola: Mavic Crossmax 29

Pláště: Vittoria Barzo kevlar 2,25"

Řídítka: Ritchey WCS Flat

Představec: Ritchey WCS

Sedlovka: Ritchey Comp Carbon

Sedlo: Prologo Nago Evo X10

Hmotnost: 11,3 kg (vel. 19")

Cena: 54 990 Kč

DALŠÍ ČLÁNKY

Galerie, Marin, týmovka pro každého!

Duralový devětadvacítkový hardtail s již legendárním označením Team Marin představuje v nabídce kalifornské značky jeden z bestsellerů. Do…

  • Datum: 09. 10. 2019
  • Kategorie: Testy kol

Test, 4ever SXC 3 „Prototype“

Možnost vyzkoušet některý z prototypů, tedy předsériovou podobu nově připravovaného modelu, si nikdy nenecháme ujít. Domácí 4Ever už nám…

  • Datum: 11. 10. 2019
  • Kategorie: Testy kol
logo

Cykl.cz je jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších internetových magazínů o cyklistice. Je připravován společně s jediným tištěným cyklistickým 14-ti deníkem o cyklistice v ČR - CYKLOSERVIS, který zakoupíte v síti cyklistických prodejen a novinových stánků.

Kontakt
Redakce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Kde jsme
Sociální sítě
Užitečné odkazy
  • Zprávy a články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
Časopis Cykloservis
  • Předplatné
  • Kontakt
© Cykl 2025. Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas s podmínkami používání. | IT Nahoru