Možnost vyzkoušet některý z prototypů, tedy předsériovou podobu nově připravovaného modelu, si nikdy nenecháme ujít. Domácí 4Ever už nám takovou příležitost nabídl podruhé a zatímco minule to byla předprodukční, testovací varianta elitního hardtailu Scanner, tentokrát zde máme karbonový trailový full řady SXC. I když škatulkování na kategorie možná v tomto případě není úplně na místě, tento bike je totiž vyloženým všeumělem nabízejícím jak technické vyžití na trailech, tak s ním bez problémů a navíc svižně objedeme dlouhou maratonskou trať. S novým SXCéčkem se 4Ever v sezóně 2020 plnohodnotně vrátí do světa plného odpružení.
Námi zkoušený bike se ještě v celé řadě detailů liší od budoucí sériové verze, přičemž varianta SXC 3 s cenovkou 75 000 korun bude vstupním modelem dané série. Hlavní změny oproti prototypu se odehrají u jednotek odpružení, kdy vpředu najdeme vidlici Rock Shox Sektor DebonAir se zdvihem 140 mm a zadní stavba se shodným zdvihem bude k pružení využívat tlumič RS Monarch. Zbylé osazení proběhne v režii značky Shimano, přesněji s kombinací komponentů SLX a Deore XT, s převody 1x12, brzdami Shimano MT 501 a boostovými náboji SLX. U produkční verze budou použity také o něco širší a nejspíš také hrubší pláště. Přece jen Racing Ralph nemusí být pro danou zdvihovou kategorii tím úplně pravým.
Výhodou je schopnost rámu adaptovat se pro několik různých zdvihů. Původně byla ve hře i kombinace 120/120 mm, současně ale rám dovolí o třicet milimetrů více na obou osách. Námi zkoušený bike spoléhal na zdvih 130/130 mm, sériová podoba však nakonec dospěla ke kombinaci 140/140 mm. To jsou již hodnoty maličko překračující standardní trailovou kategorii, ale zde byl evidentně spíše požadavek na určitou zdvihovou rezervu se zachováním lehké konstrukce, než aby byl cílem bike pro vyloženě tvrdý biking. Byť se tedy jedná o značný odklon od původní závodní koncepce řady SXC směrem k trailovému ježdění, stále si nová generace tohoto modelu nechce nechat ujít to, na co byla původně určena – tedy rychlou jízdu běžným terénem. Ostatně i z tohoto důvodu zde bude teleskopická sedlovka volitelným doplňkem s určitým doplatkem.
Když už jsme popsali základní SXC 3, nebude od věci nastínit také podobu obou prestižnějších verzí. SXC 2 s cenovkou 85 000 korun vsadí na vidlici RS Revelation Motion DebonAir a tlumič RS Deluxe RL. Osazení bude rovněž kombinací dílů SLX a Deore XT, brzd SLX a boostových nábojů ze shodné řady. Nejluxusnější SXC 1 za 95 tisíc korun bude sice spoléhat na totožné jednotky pružení jako „dvojka“, ovšem zbylé díly budou použity ze sad Shimano XTR / Deore XT, přičemž logo XT nalezneme také na brzdách a nábojích.
Hrátky s karbonem
Karbonový rám připravované novinky nenechá nikoho na pochybách, že jedním z hlavních požadavků byla celková odolnost a tuhost konstrukce, která o sobě dá okamžitě vědět nejen při záběru, ale především při naklopení kola do zatáčky. Nejde jen o celkovou torzní tuhost, ale také o naprostou imunitu vůči kroucení v partii středu – v těchto ohledech by mohl být testovaný rám příkladem mnoha přímým i nepřímým konkurentům. Již výrazné profily jednotlivých partií rámu dávají tušit, že s kroucením nebude mít tento 4Ever sebemenší problém. Dominantní spodní trubku doplňuje neméně mohutný čtvercový profil dolní části sedlové trubky a parádní detail představuje horní trubka, do níž je zespodu zasazen tlumič. Při pohledu zboku to tak nevynikne, ale z pozice jezdce je šířka profilu celé horní trubky přímo impozantní!
Zadní stavba vsadila na osvědčený čtyřčep, přesněji „Horst-Link“, se zadním čepem situovaným pět a půl centimetru před osu náboje. Celá šířka zadní stavby, s maximálním možným rozestupem ložisek hlavního čepu a s využitým robustně působících obdélníkových profilů, je neméně efektní. Boostové náboje otevřely z hlediska tuhosti nové možnosti a 4Ever je využil beze zbytku. Svisle orientované ramínko přepákování tlumiče, chcete-li vahadlo, je již vyrobeno ze slitiny hliníku a umožňuje změnou upnutí pístnice přestavbu na 150mm zdvih. Z detailů pak na rámu nemůže chybět kompletní vnitřní vedení veškeré kabeláže nebo třeba úchyt pro dodatečnou montáž vodítka řetězu.
Prototyp se osvědčil
Jak už to bývá, na prototypu se většinou ještě dále pracuje, nicméně ten námi zkoušený byl z hlediska konstrukce rámu velmi blízko sériové podobě. S mírným navýšením zdvihu se bude pravděpodobně ještě ladit třeba délka představce a některé další díly, ale i tak můžeme bike označit za velmi vyzrálý. To nám dokazoval především v zatáčkovitých pasážích, do nichž se vrhal po hlavě, aby nám následně vykouzlil úsměv na rtech – zatáčí totiž příkladně, ve vyšší i vyloženě nízké rychlosti. Dokonce se umí otočit doslova na pětníku, což jsme vzhledem k délce zadní stavby úplně nečekali. Právě zadní stavba pak zůstává maličko otázkou, zda ji u budoucího sériového modelu o něco málo nezkrátit. Hodnota 440 milimetrů sice v reálu tolik nevybízí k neustálému nadhazování předku či k odskakování terénních hran, na druhou stranu bude výhodou ve výjezdech, v nichž bike nemá zbytečné tendence zvedat se na zadní, a to za pomoci poměrně sportovního posedu daného i představcem délky 85 milimetrů. Toto nejsou úplně trailové hodnoty, na druhou stranu i kolu se 140mm zdvihem umožňují maratonské nasazení a dovolují vyšplhat se do extrémních výjezdů. Jak jsme ale již naznačili, je více než pravděpodobné, že s délkou představce i některými dalšími hodnotami se ještě bude u sériovky nejspíš hýbat.
Celková hmotnost 13,35 kilogramu nevybočuje z průměru své třídy a citelný nárůst váhy se kola nejspíš nedotkne ani s centimetrovým navýšením zdvihu. Každopádně na stotřicítkový bike akceleroval prototyp SXC 3 velmi sebevědomě a jako psychický doping fungovala také nulová stranová poddajnost rámu – vysoká tuhost při záběru je zkrátka vždy výhodou. Jízdní pozice na pomezí trailového a maratonského fullu byla velmi příjemná a jak již bylo naznačeno výše, v reálu se kolo chovalo spíše jako stodvacítkový univerzál s příjemnou zdvihovou rezervou, nežli jako čistokrevný 140mm full pro tvrdší nasazení, na kterém by se dala „nějak“ objet maratonská trať. Asi i z tohoto důvodu bude teleskopická sedlovka za příplatek, nikoli sériově, přestože stále náročnější tratě v poslední době přinesly tento prvek i do ryze závodního cross-country. Nutno ale přiznat, že bychom zde raději viděli teleskopickou sedlovku sériově.
Jako celek nás ovšem úplně nová generace modelu SXC mile překvapila, byť se bike bude muset ještě maličko vyprofilovat v závislosti na tom, kterým směrem se chce vlastně vydat. Také odpružení fungovalo na výbornou, ale celkové zaměření kola zde maličko svádělo ke sportovnějšímu, nikoli vysoce komfortnímu naladění. Obě jednotky však nabídly skvělou citlivost zkraje chodu a vyhovovala jim celá škála nastavení. Jistě jste na fotkách zaregistrovali absenci dálkového ovládání lockoutu tlumiče, zkrátka prototyp se vším, co k takové roli patří. Různé díly se zde evidentně mění každý týden a hledá se ono optimum. Ke komponentové skladbě Shimano nelze mít výhrad, vše fungovalo výborně, což platilo také v případě cenově dostupnějšího „OEM“ provedení brzd. Tradičně jsme u 4Everu byli spokojeni se skvělými gripy nebo s dobrou volbou sedla.
Tolik tedy k prototypu a už se těšíme, až vám v příští sezóně přineseme test sériové verze některého modelu 4Ever SXC. Jsme zvědaví, nakolik se ještě oproti tomuto prototypu změní v jednotlivých detailech.
Asi nepřekvapí, že francouzská značka s hodně početnou nabídkou silničních kol s klasickými i hodně zajímavými komfortními rámy zabrousila…
Jen rychlost a výkon, to je doktrína, kterou vyznává model Doctrine 1, jenž získal nový rám a geometrii pro rok 2018, aby nezměněný prošel…