Rámy s logem RB měly vždycky určitý punc originality, který si s sebou nesou i v současné době jakési konstruktérské uniformity. Kruhové profily trubek, frézované díly, určitý purismus a snaha nebýt odlišný jen kvůli odlišnosti. Jedna odlišnost tu ovšem je, ta u dětských rámů, které umožňují dítěti přeskočit o jeden stupínek průměr kol a vozit se na větším, takovém, který by na běžném rámu nemělo šanci plnohodnotně zvládnout.
KID 260
RB nabízí jak menší model 240 na čtyřiadvacítkách, tak větší šestadvacítku 260, přičemž filozofie jejich vzniku je pro obě společná, tedy nabídnout dítěti výhody většího průměru kol. Jistě, někdo by to zvládl naprosto jednoduše, tedy koupit dítěti zralému na dvacítku tu nejmenší velikost rámu čtyřiadvacítky, a je hotovo. Totéž o stupínek výš, tedy nejmenší velikost šestadvacítky namísto čtyřiadvacítky, a je hotovo. Jenže není, pokud k tomu chceme přistupovat se všemi aspekty vhodné geometrie kola i posedu. Někdo si možná ťuká na čelo, proč dětem kupovat větší průměr kol dřív, než na něj dorostou? Podobně to měl Specialized, když přišel se závodní dámskou devětadvacítkou na malém rámu. Jenže když dostanete těžiště a kliky dolů, umístíte jezdce hezky nízko, a tudíž bezpečně mezi přední a zadní kolo, dáte mu odpovídající délku rámu, pak to přinese mnohem bezpečnější a efektivnější jízdu. Přesně takhle jsou koncipovaná dětská erbéčka a vše se odvíjí od specifické geometrie, odpovídajících komponentů a ve výsledku to přináší naprosto perfektní jízdní vlastnosti.
Díky jednomu tatínkovi, který se rozhodl dopřát oběma svým dětem kvalitní cyklistický materiál, jsme měli možnost vidět postupně stavbu dvou modelů Kid 260 i praktický test. Zatímco ten první přišel v době, kdy bylo nutné použít standardní kliky Shimano SLX, zkrácené na délku 155 mm a vybavené novým závitem, ten mladší už má sériové kliky Sram GX. Aktuálně totiž Sram dodává kliky s délkou 155 mm, takže odpadá nutnost nechat si u RB kliky zkrátit a vybavit novým závitem. Tedy v případě individuální stavby, jaká provázela obě kola, protože RB nabízí oba modely kromě samostatných rámů i s kompletním osazením. Námi „testovaná“ zakázková stavba se zaměřila tak trochu na nižší hmotnost a podařilo se včetně pedálů dosáhnout hodnoty 9,6 kg, ovšem při ceně skoro padesát tisíc korun za komplet, což je téměř dvojnásobek základní 9,93kg sériové verze bez pedálů (tu si lze nakonfigurovat dle přání). Když ale chcete něco originálního, proč ne.
Rám vychází z lety prověřené konstrukce, tedy hliníková slitina řady 7075, vlastní postup tepelné úpravy a vše „hand made“ v dílnách RB v Jezdkovicích u Opavy. Nízká hlavová trubka s rozšířenými konci pro semiintegrované hlavové složení nekónického oversize rozměru se napojuje na horní i spodní rámovou trubku jejich plným průřezem a navíc se spodní výztuhou. Na spodní trubce nechybí závity pro košík na horní a závity pro úchytky vedení bovdenů a hadice brzdy na spodní straně. Vše vede prakticky vnějškem, takže životnost a snadná servisovatelnost jsou jasné. Závitové středové pouzdro přechází do řetězových vzpěr, které končí pro značku typickými patkami, ovšem na standardní rychloupínák a ne pevnou osu. U dětí to není nutnost a navíc by možná byla širší zadní stavba omezením při šlapání. Sedlové vzpěry rozhodně nemíří průměrem do kategorie subtilní moderny, ale vychází z tradičních střihů značky a stejně jako ty řetězové postrádají spojovací můstek. Postmount úchyt zadní brzdy je pak na horní straně sedlových vzpěr. Co potěší, je příkladná průchodnost pláště zadní stavbou, protože malí jezdci se dost často vyžívají v průjezdu bahnem, takže tady se to jen tak neucpe. Na druhou stranu zde použitá přední vidlice na tom není s průchodností tak dobře a je to spíš dost natěsno, nicméně kvůli nízké hmotnosti tady není počítáno se zbytečně objemnými plášti.
Co se týče komponentů, délku klik jsme zmínili, a jelikož šlo o nahánění hmotnosti, na kolo putovaly výplety Remerx XCO RIO, obuté do plášťů Schwalbe Racing Ralph, tedy rychlého vzorku, ovšem ne omezeného pouze na zcela suchý a tvrdý povrch. Kompletní sada SLX s jedenáctkovou kazetou 11-46 v kombinaci s převodníkem o dvaatřiceti zubech (kliky samozřejmě Sram) nabídla dostatečný rozsah, i když padesátka by se dle majitele kola v nejtěžších stoupáních vzadu občas hodila. Brzdy SLX s malými páčkami jsou pro malé dětské ruce perfektní, díky snadnému nastavení vzdálenosti páčky od řídítek, a nešlo jinak, než nasadit hodně odlehčené kotouče.
Komponenty Race Face na postu sedlovky a řídítek doplnil krátký představec Aerozine a hlavové složení stejné značky. Silikonové gripy, samozřejmě v zeleném odstínu ladícím s polepy ráfků a hlavovým složením, nabídly komfort a na opačném konci kola se o totéž postaralo sedlo Specialized v malém dámském provedení. Platformové pedály s nylonovým základem i piny jsou dokonalou základnou pro malé boty, ale ne tak agresivní, jako v případě výměnných kovových pinů.
Mega jistota
Vzpomínáte si na svoje první svezení na kvalitním devětadvacítkovém hardtailu? Jistě jste v terénu měli úsměv od ucha k uchu, jak to valí přes kořeny, jaká je to najednou jistota ve sjezdu, když jste ukrytí mezi velkými koly, zkrátka samá pozitiva a jistoty, tedy až na roztáčení setrvačníků kol, pokud to zrovna nebyly hodně lehké kousky.
Tady je to podobné, protože malý jezdec sedí krásně schovaný mezi koly, ruce nemá zbytečně natažené dopředu, naopak jsou poměrně vysoko, a při bočním pohledu je vidět, jak je celá jeho hmotnost díky nízko položenému středovému pouzdru pěkně v těžišti. Maximální jistota v každém směru, tohle je vidět už při prvních jízdách, a přestože by na menším průměru měl malý cyklista možná šanci dělat s kolem rychlejší obraty a trochu snadněji na něm „řádit“, jakmile to vezme do terénu, cítí se neohroženě. Díky 70mm odsazení středového pouzdra od osy kol (dospělá devětadvacítka má 65 mm) je jezdec hodně nízko a může to do zatáček bravurně naklápět. Úhel přední vidlice přitom dovolí rychlé zatáčení, ale díky většímu kolu je o něj předek stále pěkně zapřený ve sjezdech, aniž by tam byla tendence jít přes řídítka. Pro focení jsme na kolo posadili dokonce jen čtyřletého jezdce, jenž musel mít sedlo sice skoro dole, ale jízda jej neskutečně bavila a všechno zvládal s jistotou. O pár let starší pilot tohoto stroje tak velikostí pasuje dokonale. Viděli jsme i video od majitele kola, na němž jeho ratolest bravurně zdolává kořenovou pasáž, protože kola prostě jedou bez zaváhání přes všechno. Když jej prý pak dcera po zdolání sjezdu schodů v parku vybídla, aby to zkusil taky, raději prý jen poděkoval. Jistota a bezpečná jízda, to je zásadní výhoda většího průměru kol tohoto biku. Ano, zmínili jsme, že na menším průměru by dítě mohlo možná lépe seskočit obrubník a zvládat podobné hrátky. Stejně tak to bylo i v případě dospěláckých přechodů ze šestadvacítky na devětadvacítku, ovšem hlavní výhody jsou při jízdě, ta dostává pro malého cyklistu nový rozměr. Rychlejší a bezpečnější, což byl hlavní cíl a myšlenka celé konstrukce.
Rám: KID 260, Al 7075
Vidlice: 260 KID Al
Kliky: Sram NX, 1x10/11, 32 z.,155 mm
Brzdy: Shimano Deore, 160 mm
Řazení: Shimano Deore 1x10
Přehazovačka: Shimano Deore
Kola: Remerx Sting
Pláště: WTB Nano Race, 26x2,1“
Kazeta: Deore, 11-42
Sedlo: WTB Volt Sport
Sedlovka: Race Face Ride
Řídítka: Race Face Ride
Představec: Race Face Ride
Hmotnost: 9,93 kg
Cena: 24 742 Kč , (rám – 6990 Kč)
Už jako koncept vypadal model devětadvacítkového karbonového endura Prowler rakouské značky KTM hodně zajímavě, jenže podle tvůrců to není…
Německý Stevens je již dlouhé roky doslova synonymem profesionálního cyklokrosu a na svém kontě má celou sbírku nejcennějších světových…