Karbonové topmodely této slovenské značky sázejí v terénu i na silnici na téměř totožný design a vlastně i jejich vlastnosti jsou si dost podobné. Když je něco na vrcholu kolekce, tak to prostě musí mít jen samá pozitiva.
Carrera ve své dražší verzi osazené ultegrou nabídne precizně zpracovaný rám s hladkou vnitřní stěnou trubek spojených navzájem technologií T2T, tedy trubka na trubku. Kónická hlavová trubka ukrývá karbonový sloupek vidlice a vnitřní vedení řadicích i brzdových lanek je předchůdcem možné instalace elektronické sady, na níž je rám dalšími otvory pro kabely připraven.
Ostřeji řezané profily rovných trubek předního trojúhelníku korespondují s designem zadní stavby, jejíž řetězové vzpěry obdélníkového průřezu přecházejí v poměrně útlé sedlové vzpěry, které rovněž nikde nesázejí na průřez připomínající kruh, ale základem je poctivý trojúhelník. Moderní prvky jsou kromě kónické hlavové trubky zastoupeny hlavně středovým pouzdrem PF30. Tu se mimochodem podařilo naladit ve vzájemné symbióze s celkovým komfortem, na čemž má hlavní zásluhu především zmiňovaná horní část zadní stavby a pak karbonová sedlovka, která udělala asi největší kus práce.
Testovaná druhá nejmenší velikost rámu 540 cm ukáže jezdci jasnou závodní orientaci s tím, že jeho ruce budou sportovně natažené a představec díky dvojici podložek nabídne dostatečnou rezervu pro další případné úpravy. Na jezdce s odpovídající výškou ale bude pozice řídítek v celkem pohodlném módu, jen délka posedu mu pak připomene, že kolo není koncipované pro nedělní vyjížďku do cukrárny.
Zaměření na výkon je z celkové geometrie patrné jednak posedem, ale také solidní tuhostí celku, kterou jen lehce kazí spíše střední tuhost kol, která je ale vzhledem k celkové ceně a rozumné míře komfortu v mezích normálu. Kolo jde díky celkové hmotnosti a tuhosti ochotně za pedálem, a zrychlení je tedy i přes zmíněné výplety na slušné úrovni, a to nejen z nuly, ale i ze střední rychlosti, takže kolo lehce mění tempo. Celková ovladatelnost je díky geometrii nastavena spíše stabilnější, ovšem v ostřejších zatáčkách a krizových situacích je znát, že okamžitá změna směru není problém a chvílemi kolo jasně argumentuje tím, že jezdec by nemusel být zrovna úplný začátečník. V žádném případě ale nelze hovořit o nějaké jankovitosti, povedlo se namíchat kvalitní koktejl s vyváženým poměrem stability i hravosti. Ve vyšší rychlosti je třeba lehce výraznějšího náklonu v zatáčce, ale opět to není nijak nad rámec slušného vychování ctícího poslušnost a dobré vedení.
Výše zmiňované absorpční schopnosti materiálu vynikly především na záplatovaném asfaltu a větších rázech, kdy rám i vidlice pohltí hodně velkou část otřesů. Na kostkách byly vibrace ostřejšího rázu, ale vše v normě, a vidlice potvrdila stejně jako rám dobrý poměr tuhost/komfort. Bez karbonové sedlovky by ovšem zmiňovaný komfort i přes samostatně napojené sedlové vzpěry na sedlovou trubku lehce utrpěl. Celkový projev tlumení rázů je tedy někde mezi tuhým závodním strojem bez vymožeností absorpčních partií z odlišných vláken a pohodlným kolem pro delší jízdu.
Komponentové osazení na postu řazení a pohonu nesnese díky jeho přesnému a lehkému chodu žádných výtek a také brzdy se ukázaly jako spolehlivé, ačkoliv okamžik záběru špalíků nebyl na páce tak dobře čitelný a byl spíše pozvolný s výrazným nárůstem ve střední úrovni stisku páky. Šířka řídítek 420 mm koresponduje s velikostí rámu, ačkoliv ramenatější jezdec by uvítal o něco širší provedení. Jejich kruhový průřez sice nenabídne na horní úchopové straně tolik pohodlí, ale je to věc zvyku. Jedinou výtku máme k omotávce, jejíž opačné směrování bude možná časem dělat neplechu v podobě uvolnění levé strany motané směrem dopředu.
Obutí s hladkým běhounem vybaveným pouze dvěma řadami drážek pro odvod vody bylo na suchu naprosto spolehlivé a nezklamalo ani na kostkách nebo několika úsecích se zbytky štěrku. Za mokra je to pak spíše o zkušenějším jezdci, jako vlastně celé směřování kola, které nabídne amatérovi nadstandard a závodníkovi dostatečně kvalitní základ s možností lehkého vylepšení na postu kol. Carrera tedy svým jízdním projevem, výkonem i celkovou mírou komfortu a ovladatelností patří k univerzálům, které si najdou své příznivce různých výkonnostních úrovní.
(už)
Rám: Road Race Carbon T2T
Vidlice: Carbon / Carbon
Kliky: FSA Gossamer BB30 Compact, 34/50
Brzdy: FSA Gossamer Pro
Řazení: Shimano Ultegra, 2x11
Přehazovačka: Shimano Ultegra
Přesmykač: Shimano Ultegra
Kola: FSA Energy
Pláště: Maxxis Columbiere, 700x23C
Kazeta: Shimano Ultegra, 11-28
Sedlo: Selle San Marco Concor Dynamic
Sedlovka: FSA SLK
Řídítka: FSA Omega PSH Compact
Představec: FSA SL-K Light
Hmotnost: 7,6 kg
Cena: 51 999 Kč
Giant Trance 27,5 v druhé nejnižší modifikaci (s trojkou v názvu a s cenovkou 44 999 korun) představuje téměř ideál pro all-mountain a…
Když si někdo pořizuje karbonový hardtail, většinou očekává jeho dominanci spíše v ostrých výjezdech, rychlé jízdě na rovině a ve sjezdech…