Pokud si myslíte, že francouzský Look nabízí pouze ta nejluxusnější, a tedy i cenově hůře dostupná kola, jste na omylu. Dokážeme vám to testem silničního modelu 765, jehož karbonový rám by si klidně zasloužil sadu Ultegra, ale díky o něco ekonomičtější sto pětce se dostal na příznivou cenu 55 900 korun. Za tyto peníze může uživatel počítat s vyloženě závodním základem a jak je dobře známo, rám je vždy tím nejdůležitějším. Toho si je Look evidentně dobře vědom, a nejen samotný design, ale i mnohé konstrukční prvky modelu 765 vycházejí z ultimativního typu 695. Nemůže chybět technologie CarboFlax kombinující uhlíková a lněná vlákna – pro namíchání optimálního poměru mezi vysokou tuhostí a schopností pohlcovat otřesy. Výrazný sloping a opticky spíše kratší přední trojúhelník jsou pak dalšími typickými znaky necelých jedenáct set gramů vážícího rámu s geometrií označenou „endurance“.
Jak jsme naznačili v úvodu, použití sady Shimano 105 ještě nemusí vůbec nic vypovídat o kvalitách rámu, o nichž mnohem více naznačí třeba příprava pro integrované vedení kabeláže elektronického řazení Di2. Nás rám testovaného modelu každopádně nadchl, a to jak svým projevem, tak i precizním provedením veškerých konstrukčních detailů. Z hlediska kvality přenosu energie patří k tomu úplně nejlepšímu nejen ve své kategorii, ale klidně i o jednu třídu výše. Jinými slovy, jakékoli kroucení při silovém záběru je pro něj zcela neznámým pojmem a vysoce nadprůměrná je jak boční tuhost partie středu, tak i celková torzní tuhost. Zkrátka závoďák každým coulem, navíc bez ústupků na poli nabízeného jízdního komfortu. I přes použití středně kvalitní duralové sedlovky byla totiž schopnost sestavy rámu a přední vidlice pohlcovat otřesy nadstandardní, což z nemalé části přisuzujeme rovněž promyšlené konstrukci zadní stavby a kombinaci uhlíkových a lněných vláken technologie CarboFlax. Vytvarování zadní stavby se standardním brzdovým můstkem ctí především funkci, ale třeba takové ztvárnění patek by klidně mohlo být instalováno v galerii moderního umění. Takový je zkrátka Look.
Výkon především
Nebudeme zastírat, že by se nám na testovaném silničním modelu líbila lehčí kola a luxusnější komponenty. Současně je ale použité osazení velmi rozumnou volbou z hlediska poměru cena/výkon, takže účel v tomto případě světí prostředky. A především je celkový jízdní projev o značný kus dále, než býváme u modelů se sto pětkou většinou zvyklí. V tomto ohledu udělal velký kus práce již samotný posed, který je na pomezí výkonnostního a závodního. Nenechte se proto ošálit na pohled kratším předním trojúhelníkem, jenž takto působí hlavně díky vyšší hlavě a výraznému slopingu – pozice za řídítky je totiž přesně taková, jak si přeje sportovní jezdec. Současně však není posed jakkoli nepohodlný a sestava podložek pod představcem přináší značnou variabilitu nastavení. Je jen na nás, zda si model 765 přizpůsobíme v závislosti na závodní či komfortnější preferenci. Rozhodně však geometrie dokáže nabídnout klíčové pohodlí na dlouhých tratích.
I v dalších ohledech je testovaný stroj typickým zástupcem konstrukční školy francouzské značky. O nekompromisní tuhosti již byla řeč, nyní se nasměřujme k ovladatelnosti. Ta je totiž pro geometrii testovaného rámu stejně typická jako jeho ostře řezané rysy. Reakce na naše podněty byly během testu příkladné, serpentiny model 765 přímo miluje a vrhá se do nich s nadšením. Položení do zatáčky je zcela přirozené a jezdec zažívá pocity známé z výrazně dražších strojů. Současně však není geometrie živá zbytečně moc, aby vyškolila méně zkušeného, třeba i začínajícího silničáře. V tomto ohledu působí Look velmi přátelsky a stabilně, což se týká rovněž jízdy ze sedla. Žádné přetahování s řídítky, žádný stres, abychom udrželi přímou stopu. Zkrátka precizně naladěný jízdní projev, přátelský pro hobby silničáře či silničního maratonce a přitom více než dostatečně pohotový pro závodníka, který však u daného rámu nejspíš zvolí lehčí kola a luxusnější osazení.
Samostatnou disciplínou je jízdní komfort. Upřímně, nečekali jsme, že rám s touto tuhostí a příznivou cenovkou zde bude excelovat. Realita nás však hodně mile překvapila, plochá ramena přední vidlice či zploštělý profil sedlových vzpěr byly k otřesům až nečekaně vnímavé. Kvalitní karbonová sedlovka, k jejíž instalaci rám vyloženě láká, by pohodlí logicky ještě navýšila – zvlášť když je díky slopingu značně vysunutá a její průměr 27,2 milimetru je v tomto ohledu rovněž nemalou výhodou.
Samotný monokokový rám je doslova pastvou pro oko. Mohutný čtvercový profil spodní trubky je doplněn podobně ostrými rysy průřezu horní trubky a naopak relativně subtilně vyhlížející trubkou sedlovou, jež má co říci k celkovému jízdnímu komfortu. Vnitřní vedení bovdenů je precizně vyřešeno, a Look by v tomto ohledu mohl dávat lekce mnoha konkurenčním značkám. Nemohou chybět integrovaná středová ložiska standardu PF30 a zajímavě působí asymetricky tvarované řetězové vzpěry, přičemž útrobami té pravé vede řadicí lanko až nad patku.
V případě osazení by se nám více líbily snad jen kliky 105 namísto použitých FSA. Naopak brzdy FSA rozhodně nikoho neurazí a stejně tak příjemně tvarovaná (byť o něco užší) řídítka s mělkým obloukem téže značky. Zapletená kola Vision Team 30 s vynikající tuhostí působí podstatně luxusněji než samotná sto pětka a i jejich jízdní projev zaslouží pochvalu. Profil ráfku je podobný tomu, s čímž kdysi přišel Zipp - tedy o něco „bachratější“ průřez, nabízející ve spojení s pláštěm optimální aerodynamiku.
Pokud si tedy chcete pořídit novou silničku, váš rozpočet jen těsně překračuje padesátitisícovou hranici a současně byste chtěli něco neokoukaného – Look 765 má naše plné doporučení! V příštím roce dorazí na trh dokonce i verze s kotoučovými brzdami.
Rám: Monobloc carbon, CarboFlax
Vidlice: Look 765 Carbon
Kliky: FSA Omega Compact 50/34
Brzdy: FSA Gossamer
Řazení: Shimano 105
Přehazovačka: Shimano 105
Přesmykač: Shimano 105
Kola: Vision Team 30
Kazeta: Shimano 105 11-32 (11)
Pláště: Continental Ultra Sport II 25
Řídítka: FSA Vero Compact
Představec: FSA Omega
Sedlovka: FSA Gossamer
Sedlo: Selle Italia Flow
Hmotnost: 8,55 kg (vel. L – 55 cm)
Cena: 55 900 Kč
Domácí značka šlape do elektrokol naplno a kromě mnoha novinek se středovými motory nezapomíná ani na cenově příznivější terénní modely s…
Urbio R6.8 je nejvýše postaveným silničním modelem značky a s cenovkou 32 990 korun má potenciál oslovit sportovněji zaměřené jezdce.…