Závodně střižená devětadvacítka Sector 29 představuje sázku na maximální výkon, tedy především rychlost a s ním spojenou obratnost. Tyto dvě vlastnosti si již v souvislosti s největším průměrem kol nemusí odporovat, ale skvěle se doplňují. Model kolekce 2017 se od svého předchůdce značně liší, neboť je postaven na kompletně novém rámu – stejně jako ostatní 29“ karbonové hardtaily této značky. Materiálová specifikace s označením „Author B karbon monocoque“ značí přesné kladení vrstev i poměr tuhost versus hmotnost, nás ale v tento okamžik mnohem více zajímají okem viditelné technické inovace. Ty se dotkly třeba výrazně zkrácené zadní stavby, zajímavě prohnuté sedlové trubky či provedení pevných os. Mnohem svébytněji působí také prohnutá horní trubka, vytvarování řetězových vzpěr a v neposlední řadě třeba i grafika rámu, která je z našeho pohledu u nových modelů hodně zdařilá. Pečlivé oko pozorovatele odhalí rovněž spodní trubkou vedené bovdeny řazení a s nimi související přesmykač typu Side Swing, který funguje naprosto bezchybně a snižuje ovládací síly na minimum.
Hmotnost 11,05 kilogramu včetně pedálů považujeme za velmi příznivou hodnotu. Cenu 68 990 korun dokáže ospravedlnit jak precizně provedený rám, tak především perfektně pracující vidlice Fox či sada Shimano Deore XT, „narušená“ pouze brzdami z o stupínek nižšího SLX. Stejně tak zapletená kola Mavic CrossRide Light nejsou něčím, co by nás brzdilo v rozletu. Pak jsou zde detaily, na nichž se možná dalo pár gramů ještě ušetřit, ale Author šel cestou sázky na jistotu a univerzalitu, za což mu patří chvála. Za prvé máme na mysli výborné kevlarové pláště Vittoria Barzo, které si perfektně poradily i s rozbahněným podzimním terénem, a to při zachování dobré akcelerace i odvalování na tvrdém podkladu. Zkrátka obutí, jež můžeme nechat na ráfcích celoročně, aniž bychom museli brát ohledy na aktuální podmínky tratě, ať už maratonské, či cross-countryové. Použité pláště si od prvních metrů vysloužily naši maximální spokojenost, a až budou ojeté, obuli bychom znovu ty samé. Další pochvala míří směrem k převodům, konkrétně ke kombinaci dvojpřevodníku 38/28, spolupracujícího s jedenáctkovou kazetou 11-42. Tento bike zvládne velmi prudké výjezdy a současně dokáže být hodně rychlý na rovinkách i ve sjezdech. Osmatřicet zubů velké „placky“ je v případě rychlé a lehké devětadvacítky skutečné optimum – závodníci jistě dobře vědí, o čem zde píšeme. Namontovat na závodně laděný hardtail nejtěžší převod 34-11 může být pro jezdce pomýšlejícího na slušný výsledek skutečně nemalé omezení. V případě modelu Sector 29 takové omezení určitě neplatí!
Testovaný bike je přesnou odpovědí na to, proč si sportovní jezdci a XC závodníci pořizují devětadvacítky – je lehký, dostatečně pohodlný a nabídne skoro až nezdolnou adhezi velkých kol, navíc obutých do již popsaných plášťů Vittoria. Výjezdy, dlouhé pozvolné, i krátké a velmi prudké, zvládá na jedničku. Jakékoli tendence ke zvedání předku jsou naprosto neznámým pojmem a pasáže s techničtějším stoupáním, které pro vás donedávna byly noční můrou, najednou dokážete často pokořit, s čímž samozřejmě souvisí i navýšení bikerova jezdeckého sebevědomí. Přitom tato vlastnost není vykoupena ve sjezdech, v nichž Sector 29 působí jistě a nezáludně – opět jev typický pro dobře postavenou devětadvacítku. Současně je však zachována čistě sportovní jízdní pozice, na níž se podílí rovněž promyšlený tvar řídítek Ritchey WCS Flat 10°. Ta totiž od poměrně krátkého představce nejprve směřují lehce vpřed a v polovině vzdálenosti mezi pákami následuje jejich výraznější zalomení. Zásluhou tohoto ergonomického zahnutí k jezdci proto poskytují velmi příjemný úchop, současně nám však při rychlých silničních přesunech vyhovovalo třeba i držení za část mezi pákami a představcem. Takový úchop trochu více natahuje posed a činí jej přirozeně anatomičtějším. Závodníci jistě opět vědí...
V úvodu jsme zmínili také obratnost, která je pro daný model skoro klíčovým pojmem. Zkrácená zadní stavba a optimálně naladěné úhly se promítly do bezprostředních reakcí na podněty jezdce a tato devětadvacítka nejenže se téměř vyžívá v točitých pasážích, ale zkušenější jezdec se s ní dovede otočit skoro na pětníku. Zkrátka závodní bike, jenž dokáže být až nečekaně zábavným společníkem, připlete-li se mu do cesty technicky náročnější úsek. Při rychlé jízdě běžným terénem sestávajícím z lesních a polních cest je pak znatelná preference obratnosti před neotřesitelným vedením přímého směru - v reálu je však nastavení velmi přátelské, takže méně zkušený jezdec má stále k dispozici dostatek stability a závodník vyždímá z kola maximum v točitých pasážích. Na vyložené parádičky typu jízda po zadním není tento bike stavěn, tedy dovede je, ale nebude úplně ve své kůži. Přece jen byl vyladěn především tak, aby byl velmi rychlý při spojení obou kol se zemí.
O velmi dobré akceleraci asi není třeba psát, ta je dána slušnou torzní tuhostí rámu i nízkou celkovou hmotností. Z pohledu jezdce nelze nezmínit také jízdní komfort, zajištěný jak samotným průměrem kol a plášti s vynikajícími tlumicími parametry, tak přední vidlicí Fox. Její stovkový zdvih se jeví pro závodní XC jako zcela dostačující, ke kladům patří hlavně schopnost jeho reálného využití i velmi dobrá tuhost konstrukce, využívající 15mm pevnou osu. Snad jediné, co bychom vidlici vytkli, je nepříliš ergonomicky propracovaná páčka dálkového lockoutu, což je však jen detail. Pochvalu zaslouží precizně fungující brzdy SLX nebo sedlo Prologo Nago Evo X10, které se navíc tváří velmi luxusně. A příjemným detailem je třeba i velmi dlouhá karbonová sedlovka Ritchey, díky níž se na rámu velikosti 19“ sveze i 190 cm vysoký jezdec, což nebývá zdaleka pravidlem. Takový je tedy Author Sector 29, model 2017.
Rám: Author B karbon monocoque 29“
Vidlice: Fox 32 Float SC 29, 100 mm
Kliky: Shimano Deore XT 38 / 28
Brzdy: Shimano SLX, 160 mm
Řazení: Shimano Deore XT
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano Deore XT
Kazeta: Shimano M7000 11-42 (11)
Kola: Mavic CrossRide Light 29
Pláště: Vittoria Barzo kevlar 2,1“
Řídítka: Ritchey WCS Flat 10°, 700 mm
Představec: Ritchey WCS 4Axis
Sedlovka: Ritchey Comp Carbon
Sedlo: Prologo Nago Evo X10
Hmotnost test modelu: 11,05 kg (vel. 19“, s pedály)
Cena: 68 990 Kč
Těžko byste hledali na stránkách Cykloservisu test sněhové frézy, ale fatbike s elektromotorem k jízdě v lednových přívalech bílé peřiny…
Skládačky Tern nejsou jen dopravní prostředek pro dojíždění, který lze snadno složit a vozit v autě nebo ve vlaku, ale jsou to i…