Když se před dvěma lety na trhu objevil Author Ronin, jakožto zástupce kategorie nazvané Adventure, sklidil nejen zasloužený ohlas za odvahu svých konstruktérů i designérů, ale současně si odnesl také skvělé hodnocení z testů, včetně toho v Cykloservisu. Od té doby se kategorie gravel strojů značně rozrostla, prakticky napříč nabídkou většiny výrobců, a stala se z ní na jednu stranu módní, na stranu druhou však také celkem praktická záležitost. My zde však máme další evoluci modelu Ronin, nabízenou od letošní sezóny vedle standardní verze. Novinka s všeříkajícím dodatkem SL sází na výrazně lehčí rám z ušlechtilých chrom-molybdenových trubek značky Reynolds, která vždy patřila k určitým vrcholům cyklistické rámařiny. K tomu přibyla parádně provedená pevná přední osa nebo módní jednopřevodník, tedy převodová kombinace 1x11.
Přestože nových gravel modelů přibývá v posledních dvou sezónách jako hub po dešti, Ronin si stále zachovává svou výjimečnost. Útlé Cr-Mo trubky, tentokrát s trojitě zeslabovanou stěnou, téměř transparentní lak, pod nímž vidíme surový povrch oceli, včetně svarů, množství návarků a závitů pro montáž snad čehokoli, výsledný efekt je jednoduše dokonalý. Do toho zapadají i puristické grafické prvky, s detailem v podobě loga AG Lab, umístěného uprostřed siluety mapky naší vlasti - patriotismus tohoto kola se nám líbí.
Již při našem prvním praktickém testu jsme zmiňovali výrazné překrývání modelu Ronin se standardním cyklokrosovým speciálem, a to nejen z hlediska ovladatelnosti, ale především terénní prostupnosti a z ní vyplývající univerzality. Současně ale geometrie myslí také na dálkové cestovatele, řízení záměrně není až tak živé, jak jsme navyklí z čistokrevné závodní „krosky“. Důvody jsou dva – za prvé bylo cílem postavit nadmíru přátelský „terénní cesťák“, nabízející nadstandardní míru pohodlí, s níž logicky souvisí také ochota držet přímý směr bez křečovitého svírání řídítek. A za druhé konstruktéři mysleli i na výše zmíněné dálkové jezdce, kteří si na sestavu šestice závitů na bocích přední vidlice budou chtít uchytit brašny či přímo náklad samotný, ve stylu stále populárnějšího bikepackingu. V tomto případě spíš „gravelpackingu“. Zajímavostí je, že zatímco samotný rám je ocelový, přední vidlice byla naopak vyrobena ze slitiny hliníku.
Novinka s dodatkem SL je logicky dražší než klasický Ronin, vychází na 39 990 korun, stále si však zachovává původní originalitu. Když jsme kolo při vyjížďce nechali chvilku stát před hospůdkou vedle různých S-Worksů a jim podobných superdrahých strojů, byl to právě Ronin SL, kterého každý studoval. Být jiný sice vyžaduje odvahu, ale tomuto kolu se to vyplácí.
Jaká je verze SL v praxi? Byla to právě lehká nadváha, která mírně limitovala běžnou verzi, takže odtučňovací kůra přinesla své ovoce. Přestože se hodnota 10,45 kilogramu nemusí stále zdát bůhvíjak nízká, tak společně s příznivou obvodovou hmotností kol je jízda o poznání svižnější a v reálu kolo působí ještě lehčím dojmem, než kolik ukázal displej naší váhy. Sestava setu Mavic Aksium Disc Allround a semi-slickových plášťů Ritchey Speedmax v šířce 40 milimetrů nabízí nejen příjemné zrychlení a tuhost, ale zmíněné obutí si vysloužilo naši maximální spokojenost také kombinací pohodlí a univerzality. Je to prakticky totožný dezén, na nějž jsme byli před pěknou řádkou let navyklí ze závodního cross-country, a zde najednou jako by nabral druhý dech. Zatímco v MTB byl velmi jednosměrně zaměřený a obouvali jsme jej výhradně do sucha, u gravel modelů je naopak oním ideálním celoročním univerzálem. Tedy za předpokladu, že se přes zimu nebudeme chtít rochnit v hlubokém blátě po vzoru cyklokrosařů, na což ostatně zadní stavba ani nedisponuje dostatkem prostoru v okolí pláště.
Jak již bylo vyřčeno výše, jízdní projev je nejblíže cyklokrosu, takže kolo vystihuje velmi příjemná ovladatelnost a v zatáčkách pak naprosto přirozené a plynulé reakce na změnu směru. Ostré vracečky sice Ronin SL nedává tak bleskurychle jako závodní „kroska“, ale na to ostatně ani nebyl stavěn. Také jízdní pozice je o příjemně naladěném kompromisu – dostatečně sportovním, ale současně respektujícím v prvé řadě komfort při déletrvající jízdě. Kolo je zkrátka laděno jako celek, kde jedna vlastnost podporuje druhou – přesně do toho zapadá také použití materiálu pro rám. Ocel není ani v 21. století rozhodně mrtvá a oslovuje stále větší procento zájemců o nekonvenční stroj, což dokládá nejen Author, ale třeba i značka Ritchey, jejíž model Outback jsme vám představili nedávno.
Ronin SL se nesnaží být supertuhý, v tomto ohledu patří k průměru své třídy, jeho nejsilnější stránkou je ovšem vyváženost všech vlastností. Jízdní komfort by se sice dal ještě navýšit instalací karbonové sedlovky, ale i bez ní je schopnost zahlazovat část rázů při jízdě mimo asfalt jasně čitelná. Přední duralová vidlice, s nevšedně zpracovanými patkami držícími pevnou osu, se pak na pohled sice jeví vzhledem k rámu nečekaně robustně, ale nenechme se zmást jejími mohutnými rameny. Při jízdě pracuje, samozřejmě v mezích možností, především v oblasti sloupku a korunky, a rozhodně nepatří mezi ty vyloženě nepoddajné. Přesto však testovaný gravel při jízdě mimo asfalt svádí k lehčímu podhuštění plášťů, byť je pak nutná větší obezřetnost, abychom předešli defektu.
Jestliže jsme psali, že je Ronin SL všude doma, tak jsme vůbec nepřeháněli. Již při testu jeho standardní verze jsme zmiňovali, že: „Naše cesta začala v centru Prahy, pokračovala po náplavkách a pobřežních cyklostezkách, jež nás vyvedly za město, a následně jsme vyjeli na brdskou hřebenovku, kde se střídala šotolina se zpevněným povrchem.“ A to samé platí u verze SL, zkrátka je to takový všeuměl, ovšem v odlehčené verzi, dovolující ještě o dost svižnější jízdu.
Převody 1x11, s kazetou 11-42 a převodníkem se 44 zuby, tentokrát preferují spíše kombinaci silnice a lehčího terénu, v delších terénních výjezdech už mohou ideální převody někomu trochu scházet. Ale i tak pokládáme zde použitý převodový rozsah bezmála za ideální, má-li už výrobce potřebu montovat na gravel bike jednopřevodník. Každopádně oproti standardní verzi je ta s přídomkem SL o více jak kilo lehčí, což je logicky hodně znát právě ve výjezdech a při okamžitém zrychlení.
Sram Apex je pro kombinaci s jednopřevodníkem ideální volbou. Pravá páka s řadicím systémem DoubleTap sice bude pro dosavadní uživatele Shimana znamenat chviličku zvykání, ale její práce je velmi přesná. Integrace expanzních nádob hydrauliky znamená nadstavbu těla pák, ale z hlediska ergonomie je vše v nejlepším pořádku, a stejně tak spokojeni jsme byli s brzdným výkonem. Zkoušený Ronin SL už před návštěvou naší redakce něco najezdil v rámci předchozího testování, takže byly brzdy bezvadně zajeté a také díky 160mm kotoučům se předvedly výborným výkonem a jasně dávkovatelným účinkem.
Myslelo se ale i na další detaily, mezi něž patří sedlo Author Patriot s moc příjemným, o něco plošším tvarem, nebo řídítka Ritchey EvoMax, byť v základnější modifikaci Comp. Tvar řídítek je skoro až návykový, a to nejen anatomickým profilem horní úchopové části, ale především jejím zahnutím směrem k jezdci. Podobně jsme si oblíbili také sametově působící gelovou omotávku Author, kterou jsme si ostatně krátce po testu objednali na jedno z redakčních tréninkových kol.
Tolik tedy k testu jedné z novinek kolekce Author 2018. Každopádně chcete-li se odlišit od hlavního proudu, Ronin je i nadále lákavou možností – ať už ve verzi s dodatkem SL, či v té „základní“.
Rám: triple butted Cr-Mo Reynolds
Vidlice: Alu
Kliky: Sram Apex 1, 44 z.
Brzdy: Sram Apex hydr., 160 mm
Řazení: Sram Apex 1x11
Přehazovačka: Sram Apex
Kola: Mavic Aksium Disc Allround
Kazeta: Sram Apex 11-42 (11)
Pláště: Ritchey SpeedMax 40
Řídítka: Richey EvoMax Comp
Představec: Ritchey Comp 4Axis
Sedlovka: Ritchey Comp
Sedlo: Author Patriot
Hmotnost: 10,45 kg (vel. 52)
Cena: 39 990 Kč
Model Hawk X je nejlepší devětadvacítkou v nabídce domácí značky Apache. Vsadila na kompletní sadu Shimano Deore XT v kombinaci s…
U celoodpružených kol Merida jsme v posledních letech viděli několik proměn v systémech odpružení zadní stavby i geometriích, ovšem…