Jméno Orion je úplnou novinkou v kolekci naší největší cyklistické značky a s cenovkou 34 990 korun se tento devětadvacítkový hardtail zdá být ideálem, pakliže pokukujeme po sportovnějším biku se sadou Sram 1x12, schopném zajet i hodně solidní výsledek na maratonské trati. V celé řadě aspektů se totiž Orion 29 překrývá s luxusnějšími závodními modely, například lehký duralový rám s trojitým zeslabováním trubek je po konstrukční i hmotnostní stránce totožný s modelem Vision 29. Stejně tak nejlepší a současně nejlehčí vidlice z dílen RST, tedy osvědčený vzduchový model F1RST, nabídne velmi kultivovaný projev srovnatelný s výrazně dražší konkurencí. Oslovila nás také kombinace pohonu Sram a kotoučovek Shimano, která patří k našim favoritům.
Pokud jsme naznačili jasně patrnou blízkost modelů Orion 29 a Vision 29, či dokonce Egoist 29, pak zaslouží zmínku také fakt, že svou geometrií novinka vychází z prestižní karbonové série, tedy z topmodelů Magnum 29 nebo Sector 29. Celková ovladatelnost by proto logicky měla být na úrovni ryze závodních biků a totéž platí o tuhosti rámu, která je perfektní. Ostatně již použité profilace jednotlivých rámových partií jsou jasným náznakem, že ničím nerušený přenos energie zde byl prioritou.
S typickou konstrukcí
Zaměříme-li nejprve svou pozornost na rám, zjistíme, že jde o téměř to nejlepší, co lze ze slitiny hliníku vyrobit. Již jednou zmíněný Egoist 29 na totožném rámu má oproti testovanému kolu téměř dvojnásobnou cenovku, což naznačuje, že se Orion 29 může těšit z hodně nadstandardního základu. Přesně tomu odpovídá jízdní projev, který je pocitově o třídu výše, než kam kolo svou cenou reálně náleží. Navíc rám potěší i oko estéta, jeho jednotlivé detaily jsou hodně pěkně zpracovány. Byť stříbrný lak působí decentně, současně dává vyniknout všem prvkům, ať už se jedná o charakteristickou, obloukovitě prohnutou horní trubku nebo mohutný profil té spodní, průřezem se pohybující někde mezi trojúhelníkem a pagodou. Vedle pevných os nechybí kónická hlava, širší profil sedlové trubky, minimalisticky působící sedlové vzpěry či typické provedení horního můstku zadní stavby.
Horní i spodní trubka byly vytvarovány pomocí hydroformingu, jenž jim poskytl nejen požadované estetické, ale především pevnostní parametry. Nepřehlédnutelné zploštění horní trubky je v symbióze s podobně zploštěnými sedlovými vzpěrami zadní stavby – toto by měly být hlavní prvky navyšující schopnost rámu pohltit alespoň část rázů od terénu. Do celkového konceptu zapadá také tvar zadních patek s Post Mount úchytem brzdy předsunutým před osu kola, tedy „dovnitř“ zadní stavby. Kompletně vnitřní vedení veškeré kabeláže je dnes skoro nepostradatelnou součástí všech kol od střední třídy výše a nemůže chybět ani u nejlepšího duralového rámu z kolekce Authoru. Rám disponuje rovněž vstupy bovdenu vedoucího k případnému přesmykači konstrukce Side Swign. Tyto otvory jsou díky systému 1x12 logicky zaslepeny, ale sympatické je, že rám umožňuje dodatečnou montáž přesmykače.
V duchu trendů i spolehlivosti
O nejlepší vidlici z kolekce RST již byla řeč, zde disponuje stovkovým zdvihem a dálkovým ovládáním lockoutu z řídítek. Páčka je ergonomicky dobře zpracovaná a vidlice jako taková je funkčně naprosto luxusní. Od začátku RST F1STR nabídlo příjemnou citlivost zkraje chodu, přestože venkovní podmínky s teplotou těsně pod nulou nebyly zrovna nejideálnějším prostředím. Stejně tak reálné využití většiny zdvihu je v praxi příjemné, aniž by to však znamenalo nedostatečnou progresivitu. Erestéčko od nás dostává za jedna.
Kombinaci systému řazení Sram 1x12 a brzd Shimano máme rádi, dalo by se napsat „od každého to nejlepší“. Nic na tom nemění ani fakt, že se v případě kotoučovek jedná o dostupnější OEM provedení MT 400, které je však z hlediska výkonu i čitelnosti dávkování na úrovni vyšších sad. Snad pouze nejtěžší převod 34-11 nemusí být po chuti úplně každému a desítkový nejmenší pastorek bychom zde uvítali. Ale to je spíš záležitost osobního vkusu a požadavků. Líbila se nám kola, nejen lehkými ráfky Author Xenon Pro, ale především jejich sestavou se skvělými plášti Vittoria Barzo kevlar v šíři 2,25“. Za prvé se jedná o hodně univerzální a současně rychlý vzorek, za druhé redukovaná obvodová hmotnost kol navyšuje pozitivní dojmy z celkové akcelerace, která je pocitově aspoň o půl třídy lepší, než co by naznačovala cenovka kola.
V terénu
Terénní schopnosti byly přesně takové, jak jsme očekávali. Jelikož zde použitý rám i geometrii známe z výše postavených modelů Author, tak jsme dopředu očekávali, že se bude jednat o zdařilou kombinaci jízdní stability, typické pro segment 29“, a současně více než dostatečné ovladatelnosti. Maximálně zkrácená zadní stavba dělá v reálu své, stejně jako výborně namíchaný koktejl sestávající ze správně zvoleného hlavového úhlu, délky předního trojúhelníku či délky představce. Při pohledu z boku se Orion 29 jeví jako klasický XC chrt a do jisté míry jím také je. S hmotností 12,05 kilogramu akceleruje na devětadvacítku solidně a jeho vrozená ochota k držení přímého směru dokáže být v běžném terénu hodně příjemným společníkem.
Pak je zde ale druhá tvář kola, neméně přátelská, ovšem ve vztahu k techničtějšímu jezdci a točivějším lesním pěšinám. Ten bike, který se na přímých úsecích zdá být velmi klidný a nezáludný, najednou ukáže tuto druhou tvář a jezdec si na něm může vychutnávat plnými doušky i klopenky a nástrahy vlnitých singletracků. Sestava krátké zadní stavby a ne zbytečně dlouhého rozvoru dovoluje otočení se prakticky na místě – jako by zde ani nebyla největší možná kola, ale spíše „kompromisní sedmadvacítky“. Bike je v zatáčkách, a to rychle i pomalu projížděných, ve svém živlu, natolik, že to dokáže vzhledem k prvotnímu pocitu klidu až překvapit. Tomu říkáme správně naladěná geometrie. Nečekaně dobře jde na zadní, tedy ve srovnání s přímou 29“ konkurencí, poměrně ochotně zvládá třeba i bunny-hop.
Ve sjezdech a výjezdech o sobě opět dají vědět především velká kola nabízející dokonalou adhezi. Devětadvacítky společně se vzorkem osvědčených vittorek dokáží jezdce doslova vytáhnout z kdejaké bryndy, ať už jedeme strmě vzhůru, nebo naopak klesáme. Zároveň jsou klíčovým prvkem z hlediska výsledného jízdního komfortu. Vpředu se sice o maximum pohodlí postará bezvadná vidlice a vzadu pak příjemné sedlo Navigator, ale současně je hodně znát, nakolik schopné jsou v tomto ohledu právě pláště. Tedy samozřejmě za předpokladu, že je nebudeme hustit na tři a půl atmosféry. Každopádně dlouhá i příkrá stoupání jsou parádní disciplínou modelu a ani ve sjezdech neztrácí, sportovnější posed zde vůbec není na škodu a právě čistě výkonnostní pozicí jezdce má Orion 29 blízko k závodním strojům Author, aniž by to však znamenalo ústupky z pohodlí. Do celkového sportovně-závodního ladění výborně zapadají také řídítka šířky 700 milimetrů
Pokud vše podtrhneme a sečteme, vyjde nám z toho hodně příjemný společník, dobře použitelný jak pro celodenní brouzdání krajinou, klidně i v hodně rychlém tempu, tak i pro maratonské zápolení. V reálu totiž bike při jízdě skutečně působí asi tak o půl kila až kilo lehčí a právě pocit nízké váhy je ten nejlepší možný psychologický doping. Hledáte-li tedy schopný cross-countryový bike ve třicetitisícové kategorii, Orion 29 by ve vašem užším výběru podle našeho názoru rozhodně neměl chybět.
Technická specifikace
Rám: triple butted alloy 6061 29" - hydroformed
Vidlice: RST F1RST 29 15 TRL, 100 mm
Kliky: Sram Eagle NX, 34
Brzdy: Shimano BT M400, 180 mm
Řazení: Sram Eagle NX (12)
Přehazovačka: Sram Eagle NX
Kazeta: Sram PG1230 11-50 (12)
Náboje: Author Helium 15 / Sunrace 15
Ráfky: Author Xenon Pro 29
Pláště: Vittoria Barzo kevlar 2.25"
Řídítka: Author Flatbar 9°, 700 mm
Představec: Author dural
Sedlovka: Author dural
Sedlo: Author Navigator
Hmotnost: 12,05 kg (vel. 19“)
Cena: 34 990 Kč
Časopis Cykloservis č.6/2019 je z velké části věnován gravelům. K tomuto velkému tématu jsme se rozhodli připojit test něčeho…
Už jako koncept vypadal model devětadvacítkového karbonového endura Prowler rakouské značky KTM hodně zajímavě, jenže podle tvůrců to není…