Modus představuje v nabídce horských kol domácí značky Author oblíbený model využívající kvalitní karbonový rám a osazení volené s ohledem na vynikající funkci při zachování cenové dostupnosti. Sedmadvacítková verze tohoto biku je navíc velmi univerzální, ať už po ní budeme chtít svižné zdolání maratonské tratě, či jen celodenní brouzdání krajinou. Jedná se vstupní model sázející na karbon, což však neznamená, že by byl jeho základ jakkoli ochuzen. Naopak, tvarově a převážně i konstrukčně je jeho rám identický s podstatně dražšími stroji, které v nabídce nalezneme. Samozřejmě respektuje současné trendy - disponuje nejen pevnou zadní osou či kónickou hlavou, ale třeba i precizně provedenou ochranou karbonu v místě pod převodníky, kde by při zasukování řetězu mohlo dojít k poškození struktury uhlíkových vláken. Nejde však jen o nalepené plátky z hliníkového plechu, jaké najdeme na mnoha jiných rámech, zde jsou tyto prvky přímo integrovány do vnější stěny trubek. Ale abychom hned na začátku nezabředávali do detailů, představme si nejprve poslední generaci modelu Modus jako celek.
Rám nese typický rukopis značky. Rukopis, na nějž jsme si během posledních let zvykli a který se nám líbí. Nechybí trojúhelníkový průřez mohutné spodní trubky nahoře plynule přecházející do robustně vyhlížející hlavové partie a dole pak do neméně širokého středového pouzdra, na nějž navazují řetězové vzpěry s vyšším profilem. Nejtypičtějším znakem rámu je však enormně plochá horní trubka s obloukovitým klenutím, jež za podpory zdařilé grafiky přechází v podobně prohnuté sedlové vzpěry. Tento prvek rámu umožnil aplikaci výrazného slopingu a nadstandardně přesazené sedlové trubky. Všechna zmíněná konstrukční řešení jsou funkčně dokonale pospolitá a rámu dala do vínku nadprůměrnou schopnost pohlcovat značnou část otřesů, kterou by jinak musela absorbovat záda jezdce.
Z detailů zaslouží zmínku použití pevné zadní osy, navyšující celkovou torzní tuhost rámu, a to nejen při záběru, ale i při průjezdu zatáček. Vytvarování patek je už konstrukční klasikou, stejně jako zasazení třmene brzdy před osu kola. Vnitřní vedení řadicích lanek útrobami horní trubky je dnes již skoro estetickou nutností, naopak dokážeme ocenit, že hadice brzdy je vedena vnějškem po spodní trubce.
Prostřední nabízený průměr kol je z našeho pohledu oním ideálním kompromisem - testovaný bike byl totiž dostatečně rychlý, s poměrně citlivou odezvou na záběr do pedálů, a současně se zvládal velmi suverénně poprat s nástrahami terénu, ať už to byly kameny, kořeny či terénní schody. Nejvíce ze všeho nás však přesvědčil již zmíněným jízdním komfortem. Zaprvé, spolupráce rámu a použité vidlice RST F1RST se ukázala jako promyšlená a zadruhé se v sestavě rámu, sedlovky a sedla ztratila nemalá část rázů. A to je zde přitom použita celkem standardní duralová sedlovka, takže po instalaci karbonové by se tato schopnost ještě navýšila. K těm pohodlnějším patřily rovněž pláště Vittoria Barzo, takže jako celek je Modus 27,5“ koncipován na delší, čistě terénní jízdy, v nichž dokáže oddálit únavu jezdce.
Ostatní jízdní parametry kola již možná nejsou tak jasně čitelné, ale jsou mezi sebou dobře vyváženy. Geometrii bychom označili za zlatý střed. Nabízený posed je při sériovém nastavení nejblíže sportovnímu XC, což je určitě dobře, vyhovovala nám také šířka řídítek 680 mm i jejich lehké zvednutí. Každopádně, z hlediska ovladatelnosti je projev moduse spíše o něco klidnější, s optimální stabilitou a jistotou ve vyšších rychlostech. Proti kličkování točitou pasáží nijak neprotestuje, ovšem naladění ovladatelnosti je spíš maratonské nežli vyloženě hravé. Author je stavěn více pro výkon než pro nějaké parádičky s předním kolem odlepeným od země. Což je ostatně dobře, neboťtakové nastavení bude vyhovovat drtivé většině XC jezdců nebo maratonců. V prudkých výjezdech totiž bike nabídne až nebývale klidné vedení přímého směru, slušnou imunitu vůči zvedání předku a nejvíce zřetelnou schopnost poprat se i se značnými nerovnostmi, které by byly pro šestadvacítku mnohdy limitní. Současně ale i sjezdy jsou spíše o klidu a jistotě, modus je zkrátka takovým spolehlivým parťákem, u nějž máme jistotu, že neudělá něco proti naší vůli. Nemalou zásluhu na této jistotě měly samozřejmě i pláště, vzorek vittorií dokázal podržet i v rozmočeném terénu.
Akcelerace 12,45 kilogramů těžkého kola je bezproblémová, a především podstatně svižnější než u podobně drahé devětadvacítky, což jsme samozřejmě čekali. Modus dokonce nezrychluje znatelně hůře než šestadvacítka, takže vzhledem ke všem zmíněným výhodám větších kol není důvod nesáhnout právě po průměru 27,5“. Celková torzní tuhost rámu patří k lepšímu průměru, takže i tento parametr bez připomínek.
Osazení není co vytknout. Odpružená vidlice je lehká, dostatečně tuhá, citlivá z kraje chodu a navíc dokáže využít drtivou většinu svého zdvihu se zřetelným nárůstem progresivity v jeho závěru. Pouze páčku dálkového lockoutu jsme si pro její tvarové provedení a ergonomii až tak úplně neoblíbili, ale jedná se spíše o subjektivní pocit. Jinak je modus postaven na kvalitních a především bytelných kolech, o jeho zpomalení se starají skvěle fungující kotoučovky Tektro Gemini a o řazení kombinace dílů Deore a Alivio. Především kliky ze sady Alivio 2015 vypadají velice pěkně a z našeho pohledu možné lépe než kdejaký dražší model. Pochvalu zaslouží také příjemné gripy a sedlo Author, jež je doslova vzorem jízdního komfortu, byť může být jeho hodně měkké provedení zpočátku trochu nezvyklé. Modus je tedy podle nás velice dobře vyváženým kolem nabízejícím rychlé a pohodlné svezení, co víc si přát?
Galerii kola naleznete ZDE
Dámská kolekce značky Giant se pro letošní rok zcela odděluje pod jménem Liv. Osvědčená technika však zůstává, a to je rozhodně dobře. Když…
Ne vždycky lze o devětadvacítce tvrdit, že má zábavnou geometrii a nabídne hravý projev. V případě hardtailu Maxbike Tana příjemně…