Třetí nejvýše postavený karbonový hardtail v nabídce domácího Authoru – to je model Master 29, jenž ve svém zatím posledním vydání prošel naším testem. Verze modelového roku 2019 je ve všech směrech nová, její rám totiž doznal kompletního přepracování. Konkrétní inovace této karbonové rámové platformy, nabízené tradičně ve třech kvalitativních úrovních, jsme již popsali při představení celé nové kolekce, takže ještě jednou pro připomenutí. Přibyly boostové osy, zkrácena byla zadní stavba s novým asymetrickým vytvarováním řetězových vzpěr, úpravy se ovšem dočkala rovněž geometrie s lehce pozměněným hlavovým úhlem a výrazněji položenou sedlovou trubkou. Všechny použité prvky měly od počátku dva jasné cíle – za prvé nabídnout ještě vyšší boční i torzní tuhost rámu a za druhé celkově zábavnější jízdu, s určitým trailovým přesahem. Náš test potvrdil, že slova zástupců Authoru, vyřčená v rámci prezentací nové kolekce, rozhodně nebyla nadnesená. Geometrie je hodně příjemná, bike poslouchá na slovo a z hlediska tuhosti patří k tomu nejlepšímu ve své kategorii, respektive nabízenou kombinací tuhosti při záběru a pohodlí. Schopnost zahlazovat rázy od terénu je zde totiž hodně výrazná, a to ani předchůdce nebyl k jezdci v ohledu komfortu jakkoli skoupý.
Ovšem aby nedošlo k omylu, nová rámová platforma elitních 29“ hardtailů nemá být základem lehkých trailbiků – jízdní pozice se totiž prakticky nezměnila, je i nadále sportovně-závodní. Stále je zkrátka zaměřena na výkon a na co nejkratší čas strávený na XC či maratonské trati. A to je přesně to, co nás u testovaného kola nejvíce bavilo, je velmi rychlé, se skoro až chrtí povahou, a přitom jezdce neustále přemlouvá k nějakým parádičkám, k posouvání limitů. Celkové naladění je nadmíru přátelské, a Master 29 proto okamžitě padne do ruky. Největší průměr kol, velmi tuhý rám a nízká hmotnost, to jsou hlavní ingredience, s jejichž namícháním si u Authoru dali hodně práce. Výsledek je přesvědčivý.
Základní stavební kameny
Každý použitý konstrukční prvek zde má svůj jasný účel. O boostových osách a jejich vlivu na celkovou tuhost se asi nemusíme rozepisovat, jsou zde ale z našeho pohledu ještě důležitější prvky ovlivňující výsledný efekt. Výrazněji položená sedlová trubka a její spodní předsazení před středové pouzdro dávají více prostoru zadnímu plášti a dovolují tak zkrácení zadní stavby, což je nepochybně zásadní pro celkovou ovladatelnost a ochotu kola jít na zadní třeba při bunny-hopu. Skloněná sedlová trubka má ale ještě větší přínos z hlediska navýšení schopnosti pohlcování rázů – více položená sestava sedlové trubky a sedlovky pod jezdcem logicky mnohem více propruží při přejezdu nerovností. A to testovaný bike disponuje pouze duralovou sedlovkou, takže si lze představit, co by s nárůstem komfortu udělala dodatečná instalace kvalitní karbonové sedlovky.
Asymetrické vytvarování řetězových vzpěr opět ctí primárně tuhost, současně nabízí dostatek prostoru i jednopřevodníku s větším počtem zubů a navíc oddaluje řetěz od pravé vzpěry, takže se obejdeme bez nevzhledného neoprenového krytu, který nahradí transparentní fólie. Dalším z nepřehlédnutelných detailů je extrémně plochá monostay vzpěra, plynule přecházející v horní trubku. Jako celek tato sestava vlastně pracuje jako planžeta, navyšující jak boční tuhost, tak schopnost tlumit otřesy. Nejvíc se nám zamlouval fakt, že se u Authoru rozhodli adoptovat pouze ty konstrukční trendy, které opravdu považují za přínosné, takže zde například nalezneme tradiční závitové středové pouzdro BSA namísto koncepce Press Fit.
Oproti předchůdci je rám o šedesát až sto gramů lehčí, v závislosti na úrovni karbonu a velikosti. O váhu zde ale až tak nešlo, byť hmotnost okolo jednoho kila je jistě velmi slušnou hodnotou. Daleko důležitější je výrazný nárůst tuhosti při zachování původního stupně jízdního pohodlí, ne-li ještě vyššího. Z hlediska jízdního projevu je pak neméně zásadní zmíněné zkrácení zadní stavby na 435 milimetrů nebo schopnost pobrat pláště až do šířky 2,35“, byť sériově jsou osazeny 2,25“ od Vittorie. K pěkným detailům patří třeba i provedení vstupů vnitřního vedení veškeré kabeláže, včetně hadice hydrauliky, přičemž nechybí ani výstup bovdenu ovládajícího přesmykač typu Side Swing, jímž sériově disponují modely Sector 29, Revolt 29 nebo Modus 29. Ostatně právě tento fakt je nám u kolekce 2019 sympatický, neboť i mezi závodními XC topmodely máme stále možnost volby, chceme-li „jednoplacku“ nebo dvoupřevodník. Takže i když testovaný bike využívá sadu Sram NX Eagle 1x12, jeho rám disponuje montážními body přesmykače.
Na závodní trati
Cenovka 53 990 korun za kolo s takto dobrým rámem se rozhodně nezdá jakkoli přemrštěná a celková hmotnost jen těsně přes jedenáct kilogramu dává okamžitě najevo, že máme co do činění s opravdovými rychlíkem. Akcelerace je podpořena nejen nejvyšší kevlarovou řadou skvělých plášťů Vittoria Barzo, ale především lehkými ráfky Krypton, potažmo bezvadnou tuhostí celých zapletených kol s logem Author. Touha po rychlosti je zde každopádně jasně patrná při každém záběru do pedálů a v tomto ohledu Master 29 citelně převyšuje průměr své kategorie. Jinými slovy, letí krajinou a akceleruje tak jako mnohé ryze závodní biky s o polovinu vyšší cenovkou.
Nová geometrie nám okamžitě padla do ruky a pakliže chtěl dát výrobce svým XC modelům do vínku trochu toho trailového šarmu, povedlo se mu to. Vůbec totiž neutrpěly vrozené závodní geny, přitom zatáčkami a klopenkami se bike proplétá s virtuozitou úhoře a nabádá i k odskakování hran či nadhazování předního kola na kteroukoli překážku, jež se nám objeví v cestě. Toto naladění bude přesně tím pravým pro točité singletracky a samozřejmě i pro techničtější sjezdy, v nichž nám z podstaty dost pomohou již samotná velká kola a dokonalá adheze 2,25“ širokých plášťů. Pakliže není vyložené bahno. Co je ale nejdůležitější, ve výjezdech bike neztratil skoro nic ze svých původních dovedností, určitě zde není patrná přehnaná nervozita předku či dokonce nutnost výrazného nalehnutí na řídítka. Ve vyloženě extrémních stoupáních bude sice dobré trochu nekompromisněji sevřít řídítka a přesunout váhu více dopředu, ale ne natolik, abychom nárůst „hravosti“ v celkovém projevu registrovali jako negativum. I zde nám samozřejmě hodně pomohou kola a velká adhezní plocha plášťů.
A osazení? Vidlice Recon Gold s luxusně fungující dvojpáčkou dálkového lockoutu pracovala po celou dobu příkladně, s příjemnou citlivostí zkraje zdvihu. Tatáž spokojenost panovala s naší oblíbenou kombinací řadicího systému Sram s brzdami Shimano. Pokud už vozíme jednopřevodník, bývá celkem zásadní nejmenší pastorek s deseti zuby, jímž zde použitý systém Eagle naštěstí disponuje. Přesto však 34 zubů vpředu nemusí vonět každému a na méně kopcovité tratě bychom uvítali 36 zubů, které by nás zbytečně neokrádaly o rychlost na rovinkách a ve sjezdech. Ale to je již otázka osobních preferencí a vkusu.
Plný počet bodů od nás získává bezvadné sedlo Prologo Nago Evo X10 a především tvar a šířka řídítek Ritchey Comp Flat. U Authoru jako jedni z prvních pochopili, že na závodně laděný XC bike není nutné montovat řídítka šířky kamionu, extrémně široký úchop může být na závodní trati pro mnohé spíše kontraproduktivní. Současně tvar řídítek dovoluje použití kratšího představce a zahnutí směrem k jezdci výrazně navyšuje komfort úchopu. Prostě parádní řídítka, která bychom rádi viděli na vícero XC a maratonských kolech.
Tolik tedy k novému Masteru 29 a potažmo vlastně k pětici nejvýše postavených karbonových 29“ hardtailů Author.
Rám: C karbon monocoque 29“
Vidlice: Rock Shox Recon Gold RL, 100 mm
Kliky: Sram Eagle NX, 34 z.
Brzdy: Shimano Deore, 180 mm
Řazení: Sram Eagle NX (12)
Přehazovačka: Sram Eagle NX
Kazeta: Sram GX1275 10-50 (12)
Náboje: Author Helium 15 / Krypton 12
Ráfky: Author Krypton 29
Pláště: Vittoria Barzo Kevlar 2,25“
Řídítka: Ritchey Comp Flat, 700 mm
Představec: Ritchey Comp
Sedlovka: Ritchey Comp
Sedlo: Prologo Nago Evo X10
Hmotnost: 11,2 kg (vel. 19“)
Cena: 53 990 Kč
Éra nezničitelných celoodpružených strojů pro freeride, která tady byla před více jak deseti lety, upadla díky enduro fenoménu tak trochu v…
Kategorie gravel nabírá na popularitě a zdá se, že ji díky vysoce univerzálnímu využití těchto kol nestihne tak rychlý konec popularity…