Vlna devětadvacetipalcových kol smetla pomalu celý bikový svět a nevyhla se ani českým výrobcům. Největší český výrobce kol Author letos představil dva modely – Instinct a Traction, z nichž ten výše postavený jsme si vzali pod drobnohled.
Devětadvacetipalcová kola zřejmě není třeba představovat, nebudeme ani vyzdvihovat jejich přednosti či nedostatky, o tom se již napsalo dost. Někteří jezdci na ně nedají dopustit a jiní se jich bojí jak čert kříže, to podle jezdeckého založení a mnohdy i tělesné výšky jezdce. Pro velmi vysoké lidi jsou totiž devětadvacetipalcová kola jednou z cest, jak si na kole nepřipadat jako vosa na bombóně. Navíc díky většímu průměru kol je možné pořídit o něco menší rám, než u klasického horského kola, takže celek vypadá vyváženěji, než obří rám s malými koly. Přesně to je případ i testovaného Authora Traction 29, jehož rám v 19 palcích seděl jezdcům, nad 185 cm výšky, kteří běžně používají 20 – 21palcové rámy.
Mile nás u testovaného stroje překvapila váha kola, která je i s pedály velmi pěkných 12,5 kilo. Takto nízkou hodnotu jsme u 19palcového rámu s 29palcovými koly nečekali. Rám je svařen z profilovaných trubek z duralu Al...., přičemž horní trubka má vejčitý průřez, zatímco tvar trubky spodní se v průběhu délky mění z vertikálně zploštělého na horizontální. Důvod je jasny – u hlavy je třeba, aby rám odolával nárazům od terénu a je zde proto i samostatná zpevňující navářka, u středového pouzdra je pak důležitější širší průřez kvůli silám šlapání. Zadní stavba je složena z oválných trubek, které jsou jemně esovitě zprohýbány. U levé patky najdeme vzpěru, která pomáhá lépe rozložit sílu kotoučové brzdy.
Testovaný vzorek byl osazen několika novinkami, třeba vidlicí RST M 29, na níž ještě byly nálepky Prototype. Zapůjčený stroj totiž slouží jako testovací předprodukční model pro vyzkoušení devětadvacetipalcové platformy a vidlice M 29 je prvním vzorkem značky RST pro tento průměr kol. Vzduchová pružina je tlumena olejem, jehož odskok je možné nastavit, ale i přes to, že tlumení bylo bezchybné, vidlice tu a tam občas kopala. Je však zřejmé, že drobné nedostatky se do sériové produkce podaří odladit a vše bude fungovat tak, jak má. Vidlici je také možné velmi příjemně uchopitelnou páčkou plně uzavřít.
Dalším zajímavým kouskem byly kliky SR Suntour DJ s integrovanou osou, která podobně jako u klik Race Face vychází z levé kliky a s pravou je spojena tisícihranem s pojistným šroubem. Brzdy Hayes Stroker či pohon SRAM X.9 není třeba rozpitvávat, již mnohokrát bylo řečeno, jak skvěle fungují. Devětadvacetipalcová kola byla zapletena na nábách Author Helium s průmyslovými ložisky a osvědčené pláště Ignitor šíře 2,1““ dodal Maxxis.
V naší redakci se dělíme na příznivce a odpůrce 29tek. Dva testeři se nad jízdou na Authoru rozplývali díky velmi nízké váze a pohodlnosti při jízde v rozbitém terénu, druzí dva si nemohli zvyknout na menší obratnost v rozbitém terénu či horší stoupací schopnosti v prudkých výjezdech. Faktem však je, že Instinct se v intencích své kategorie řadí k těm rychlejším a závodněji postaveným kolům. Jeho geometrie je středně dlouhá s delším představcem a jakmile se kolo rozjede, valí to svižně kupředu i v drsném terénu, kde by menší kola klasického horáka jezdce minimálně pořádně vyklepala. Na dlouhých lesních singletracích je přínosem vyšší míra pohodlí, ovládání je zcela přesné a kolo dobře poslouchá.Do klikatých zatáček se mu však stejně jako ostatním devětadvacítkám už tolik nechce. Ale není to nic hrozného, s čím si neporadí strmý úhel hlavy, to zvládne zachránit jezdec svou technikou.
Díky velikosti kol se stroji příliš nechce do výskoku, pokud se však odrazíme od nějakého nakopáváku, vyletí do vzduchu hbitě. Také sjíždění terénních schodů s nadzvednutím předního kola je oproti šestadvacítce horší, na zadní se prostě instinktu nechce, takže pokud řešíte dilema, zda pořídit 26 nebo 29palcové kolo, tyto poznatky jistě zahrňte do úvahy.
Author Instinct 29 jistě udělá radost maratoncům a výletníkům, kteří mají rádi dlouhé lesní stezky, ale třeba na technicky náročný XC závod plný prudkých stojek či klikatých singletracků bude přecejen lepší klasický 26palcový instinct. Pokud pak měříte přes 190 cm, rozhodně stojí devětadvacítka za úvahu.
(red)
Německá značka ABUS je po řadu let synonymem bezpečnosti, její vysoce kvalitní zámky znají cyklisté i motocyklisté. Maximální bezpečnost…
Nový karbonový rám pro rok 2009 GT Force Carbon jsme představili v letošním čísle 17, kdy jsme se podívali na individuálně postavený stroj…