Jméno Egoist je současně odkazem na úspěšnou závodní historii značky Author a zároveň pod tímto názvem najdeme nejmodernější techniku v podobě „sedmadvacítkového“ i devětadvacítkového hardtailu. Právě 29“ verze je novinkou kolekce 2018, kdy sází na téměř shodné osazení se svou 27,5“ variantou, to vše ale navěšeno na rámu, jehož geometrii nebo propracované konstrukční prvky již známe ze sportovně-závodního bestselleru Vision. Egoist 29 je podle nás logickým krokem, už jen proto, že jeho jméno je odjakživa synonymem rychlého závodního cross-country a největší průměr kol sem ideálně zapadá, byť 27,5“ varianta tohoto modelu zůstává i nadále v nabídce.
S cenovkou 51 990 korun míří novinka do vyšší třídy, kde již mnozí uživatelé pomalu počítají s karbonem, i když s výrazně horším osazením. Naopak Egoist 29 chce nabídnout svému majiteli dokonalou funkci špičkových komponentů, včetně odpružení, a to v kombinaci s velmi lehkým a současně tuhým duralovým rámem. Podle nás je to správná cesta a chtít nutně karbon se vždy nemusí vyplatit, protože skutečně kvalitní karbon logicky něco stojí, a to „něco“ pak musí být znát na osazení, má-li cena zůstat dostupná širšímu poli bikerů. Z našeho pohledu je volba kvalitního duralového rámu s foxkou a komponenty Deore XT / SLX pro amatérské závodní nasazení vhodnější, nežli obyčejnější duralový rám se sadou Deore. Vše ale bývá o prioritách a obě cesty jsou správné, pouze ta, jíž se vydal nový Egoist 29, je nám bližší.
Charakteristické profilace trubek nového Egoistu 29 jsou známé především z posledních generací karbonových hardtailů Author a současně i těch duralových. Technickou spřízněnost s modelem Vision jsme již zmiňovali. Typický je mohutný trojúhelníkový profil spodní trubky přecházející v nižší kónickou hlavu, ale podobně nepřehlédnutelná je rovněž extrémně plochá horní trubka s mírným obloukovitým průhybem, sloužícím k navýšení schopnosti rámu pohlcovat otřesy. Nemohou chybět robustně působící řetězové vzpěry, doplněné na levé straně o efektní výztuhu rozkládající tlak mezi sedlovou a řetězovou vzpěrou. Systém uchycení brzdy standardem Post Mount je dnes klasikou a zde jej najdeme shora, tedy v ideálním přístupu pro mechanika. Absence zadní pevné osy není negativem, prioritou zůstává rychlá demontáž kola v okamžiku defektu, a celková tuhost rámu je na tak vysoké úrovni, že pevná osa vzadu skutečně není třeba. Vpředu ji ale najdeme.
Kombinace výkonu a přenosu energie je vynikající. Ani s největšími koly neztratil Egoist prakticky téměř nic ze své ochoty akcelerovat, což není ani tak záležitost celkové váhy 11,4 kilogramu, ale především redukce obvodové hmotnosti kol. Zapletený set Mavic XA 29 se čtyřiadvaceti dráty v každém kole je sám o sobě zárukou slušného zrychlení, jež je podpořeno výbornými kevlarovými plášti Vittoria Barzo v šíři 2,25“. Právě toto obutí patří k našim velkým oblíbencům pro XC a maratonské nasazení, a sice jak velmi univerzálním vzorkem, tak kombinací nízké váhy a schopnosti nadstandardně tlumit.
Pro řadu Egoist bylo vždy typické výkonnostní zaměření a touha po rychlosti, tyto aspekty zde zůstaly i nadále, jsou však doplněny ještě výrazně lepší adhezí a jistotou v hodně náročných pasážích, které se i na tratích regionálních závodů stále častěji objevují – ať už pro pobavení jezdců či diváků. Nový Egoist 29 je v takových pasážích natolik jistý, že jezdce ani nenapadne přemýšlet, zda danou pasáž zvládne projet, či nikoli. Velká kola společně s neskutečně schopným vzorkem vittorek a použitou geometrií se postarají o precizní prostupnost terénem, ať už z kopce dolů, či naopak v prudkých výjezdech. Na pilotovi už zůstává pouze to, jak rychle onu pasáž projede.
Nový devětadvacítkový Egoist i nadále zůstává oním ryzím závoďákem, ale s jasně patrnou přidanou hodnotou, již poskytují 29“ kola. Jakákoli negativa dříve související s tímto průměrem zde byla dokonale potlačena, takže k ovladatelnosti nemáme sebemenší připomínky. Hlavně v pomalejších rychlostech bike zatáčí na brnknutí prstu, což se hodí třeba v prudkých „cik-cak“ výjezdech s ostrými vracečkami. S nárůstem rychlosti se řízení samozřejmě zklidňuje, jak to ostatně u závodně laděné devětadvacítky má být.
Pozice jezdce je vyloženě sportovní, a to i při nejvyšší poloze negativně přetočeného představce. Jelikož jsou zde ale jasně patrné závodní geny, byla by škoda se o ně ochuzovat, takže jsme po první vyjížďce tři půlcentimetrové karbonové podložky z pod představce přesunuli nad něj. Tím se logicky ještě navýšily už tak parádní vrchařské schopnosti, aniž bychom ve sjezdech cítili méně jistoty. Tak jako tak je nabízený posed takřka čistě závodní, a byť by se dal jednoduše navýšit jeho komfort, aby se jezdec nemusel tolik předklánět, byla by to u tohoto biku jednoznačně chyba. Po sportovním autě také nikdo nechce, aby mělo superměkké sedačky a houpavé odpružení.
Zajímavým komponentem jsou řídítka Ritchey WCS Flat 10°, která mají šířku „pouhých“ 700 milimetrů. Ještě před pár lety by se zdála extrémně široká, dnes jsou ve spojitosti s největšími koly pocitově spíše užší. Jejich ergonomické zahnutí k jezdci je však perfektní a my jsme si je po celou dobu testu pochvalovali, podobně jako velmi jemně pracující páčku dálkového lockoutu přední vidlice. Tato dvojpáčka sice nepatří k těm nejestetičtějším, ale z hlediska funkce k ní nelze mít připomínky, což ostatně platí u celé vidlice Fox 32 Float Step Cast se stovkovým zdvihem. Ta pracovala naprosto bezchybně a dokázala pobrat i velmi malé nerovnosti, aniž by se zbytečně nořila do zdvihu. Zkrátka ideál. Obdobná spokojenost panovala také se zvolenými komponenty. Co lze vlastně kritizovat u sady Deore XT nebo SLX? Nic, pracují zcela bezchybně! Zvlášť když nám společnost dělal sametově chodící přesmykač systému Side Swing a naprosto ideální dvojpřevodník s rozsahem 38/ 28 zubů. Převody mají u Authoru evidentně zmáknuté, zde určitě nebudou nikomu chybět ani ty lehké, ani rychlé. Dvojpřevodník budiž pochválen!
Máme-li shrnout naše dojmy, tak nový 29“ Egoist se chová jako ryba ve vodě nejen na klasických polních a lesních cestách, ale stejně tak na točitých pěšinách. Nezapře svou chrtí povahu a záda ostatním ukáže ve dlouhých i prudkých výjezdech, přilnavost je totiž ukázková. Také s členitostí povrchu si kola poradí sebejistě, na čemž měly nemalou zásluhu výše zmíněné pláště Barzo, které současně nabídly i nemalou porci komfortu, vzadu podpořeného karbonovou sedlovkou Ritchey a luxusním sedlem Prologo. Ve sjezdech byl Egoist skvělým parťákem a snad ani nastavení řídítek do nejnižší pozice mu nevezme pocit jistoty, který svému pilotovi za všech okolností poskytuje.
Vybavení kola
Rám: triple butted hydroform. dural 6061
Vidlice: Fox 32 Float SC 29, 100 mm
Kliky: Shimano Deore XT 38/28
Brzdy: Shimano SLX, 160 mm
Řazení: Shimano Deore XT
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano Deore XT
Kazeta: Shimano M7000 11-42 (11)
Kola: Mavic XA 29
Pláště: Vittoria Barzo kevlar 2,25"
Řídítka: Ritchey WCS Flat 10°, 700 mm
Představec: Ritchey WCS C220
Sedlovka: Ritchey Comp Carbon
Sedlo: Prologo Nago Evo X10
Hmotnost: 11,4 kg (vel. 19")
Cena: 51 990 Kč
Italská značka Scapin vloni oslavila šedesát let od svého založení a je právem jedním z předních zástupců italského stylu. Testovaný…
Současná podoba 29“ modelu Scarp sice není žhavou novinkou rakouské značky, ovšem ultimativní verze Sonic ano. Konstruktérům se podařilo z…